Forskellige typer gråd/skrig

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe Oktober 2006 Forskellige typer gråd/skrig

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter
    marabou4marabou4
    Medlem

I sidste uge da vi havde besøg af SP, sagde hun sådan lidt henkastet: “nu kan I vel også efterhånden høre på hans gråd hvad det er han vil fortælle jer” (retorisk spørgsmål)
    Men det kan vi bare ikke… altså vi kan jo bruge udelukkelsesmetoden, men derudover, så synes jeg altså det er drøn-svært. Jeg kan kende mange af hans grimasser og ved hvad de betyder. Men derudover er jeg helt på bar bund og synes det er dybt frustrerende, når jeg nu “burde” kunne tolke hvad det er han prøver at fortælle. Han er en meget utålmodig ung mand, og inden jeg får set mig om, så har han kørt sig selv helt op, fordi jeg ikke opfylder hans behov her og nu. Men NÅR jeg så rammer rigtigt, så er han meget nem at stille tilfreds.

Kan nogen af jer give eksempler på de forskellige typer af gråd og skrig? Jeg ved godt, at ingen børn er ens, men det kan jo være det kan hjælpe mig lidt på vej.

Mange hilsner
    Anne (der lige nu føler sig som en total amatør mor)

Anonym
    Gæst

Jeg synes også det er rigtig svært at kende forskel – og min SP også har givet mig ret i, atdet kan være ret vanskeligt. Så lad være medat føle dig som en mindre god mor af den grund!
    Jeg kan ikke høre forskel på sult og overtræthed – i virkeligheden måske fordi Sammuel heller ikke kan mærke forskel? Måske han bare kan mærke han er utilfreds?
    Derudover er der den forkrampede og indestængte “jeg-er-ved-at-prutte-og-det-gør-avs”-skrigen.
    Og når han en sjælden gang gider sutte på sin sut imere end 2 minutter, har han sådan et lille high pitch-skrig, når han taber den og vil have den igen. Sådan lidt tøse-agtig er den.
    Endelig er der sådan et fortabt et, som kun kommer når han drømmer. Heldigvis, for det lyder så hjerteskærende…

Anne Mette og Samuel 8 uger

hedegaardhedegaard
    Medlem

Hej.

Da jeg havde fået vores første barn, kom sp på besøg, og sagde noget i retningen af, at jeg jo også kunne høre forskel på om hun skreg af sult, træthed osv.
    Nu sidder jeg så her med nr. 3, og jeg kan stadig ikke høre forskel på gråden. Heldigvis græder han ikke ret meget.
    En ting er dog sikkert: hvis han bevidst undgår øjenkontakt, så kan jeg ligeså godt putte ham, for så vil han have ro.

Annette og Johannes 270906

Anonym
    Gæst

Synes det er et interessant spørgsmål du rejser. Det er da rigtigt, at man efterhånden lærer at tyde sit barns signaler/gråd, men hvornår er man 100% sikker? Udelukkelsesmetoden er vel et godt sted at starte. Det vigtige er at man reagerer og så må man nogen gange prøve sig frem.
    Da jeg fik mit første barn troede jeg, at jeg hurtigt ville lære at tyde hans signaler, men det viste sig at tage længere tid at lære, end jeg havde troet. I et par uger fra han var 4-5 uger gammel skreg han meget hver aften, og vi troede først at det var kolik – men i virkeligheden skreg han fordi han ikke fik mad nok, eftersom min mælkeproduktion ikke kunne følge med hans stigende behov. Da jeg begyndte at eftermade med flaske, fik jeg et meget gladere barn. Jeg vidste heller ikke dengang, hvor let et lille barn kan blive overstimuleret/træt og græde af den grund.
    Jeg er da også ind imellem i tvivl her med barn nr. 2, men det er alligevel lettere at finde ud af nu, fordi jeg genkender signalerne fra sidst.
    Når Anne Sofie græder, fordi hun er sulten er det f.eks. en mere “sammenhængende” form for gråd, hvorimod hvis hun græder fordi hun er overstimuleret/træt, så er det mere korte skrig + at hun fægter en del med armene. Hvis det er mavekneb er det også mere korte skrig + spjætten med benene.

Venlig hilsen
    Helle (Hans Christian 180103 og Anne Sofie 121006)

JuhulieJuhulie
    Medlem

Jeg kan altså heller ikke helt høre forskel. Jeg tror jeg er ved at lære, at der er forskel på “sult”, “utilpas/smerte”, “vil IKKE sove, men om 2 sek. gør jeg det alligevel” og “i søvne”. Jeg håber ikke der er flere end dem, for jeg tager rimelig tit fejl. Men det hjælper på det. Også fordi der kan være matchende ansigtsudtryk. Prøv evt. at checke hans rytme (hvis han har en), det kan hjælpe til hvornår der er mest sandsynlighed for den ene type gråd frem for en anden. Men FÅÅÅÅÅK det er svært!! Dumme SP, du skal ikke finde dig i noget 🙂

Mvh. Julie og Lærke som snakker i søvne

marabou4marabou4
    Medlem

Tak for jeres svar, de trøster mig meget. Igår var bare en rigtig møg dag hvor han græd og græd hver gang jeg prøvede at lægge ham fra mig og jeg kunne bare ikke gennemskue hvad der var galt.

Men når jeg tænker efter, så skete der ét eller andet i går formiddag. Jeg lagde ham ned på sit tæppe på gulvet, alt var som det plejede at være (samme bamser, LP covers og den slags) men pludselig så han ud som om han havde set noget vildt farligt. Det lignede angst i hans ansigt og han begyndte at vræle derudad. intet kunne trøste ham.. kun kropskontakt og kun med mor. Alt det kom jeg først i tanke om igen, da jeg klokken 22 blev sendt i seng af kæresten min, som nok skulle tage sig af knægten, for jeg sad bare og græd om kap med ham. Ikke meget bevendt.

Da tanken slog mig, blev barn og kæreste hentet til soveværelset og vi lå alle 3 meget tæt i sengen, og den lille faldt lynhurtigt i søvn og sov 6 timer i streg (aldrig set før). Jeg ved ikke hvad der skete, men de små bliver jo hele tiden mere bevidste om verden omkring dem.. det i sig selv kan med garanti virke overvældende/skræmmende.

Nå, bare lidt tanker herfra. I dag er alt godt igen og den lille ligger på sit tæppe og dasker til Æslet (som han vist synes er rimelig åndssvagt)

Varme hilsner
    Anne & Jeppe

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.