Juletråd (OT)

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Forfatter
    bette1975bette1975
    Medlem

Hej Lisbeth.
    Mmmm vaniliekranse, det lyder godt nok lækkert 😉
    Du kan i de fleste isenkram købe alm. flødeskumssprøjter (poser) med diverse plastik”dimser”, som sagtens kan bruges til at lave vaniliekranse af også. Og de er ikke ret dyre…

Har i prøvet i en indvandre-købmand, de må da have hel kardemomme?

Glædeliglig julehygge!
    Knus Lisbeth og Ida 19 dage

MaruskaMaruska
    Medlem

Hej Lisbeth,

Jeg kan ikke hjælpe dig med julesnapsen. Men her hjemme fungere den til at lave flødeskum / glasurefigure altså fint til at lave vaniliekranse med. Jeg gad nemlig hellere ikke ud og invistere i den der gammeldags en. Jeg kan desværre ikke bidrage med hvor du finder en da min er købt herover i Irland. (Hvor de æææælsker de hjemmebagt danske cookies…)

Knus Merethe

Nå, nu er den søde juletid ved at nærme sig med hastige skridt, og jeg er ved at købe ind til lidt julebag og så’n…….ja, ja – Hausfrau er man vel blevet ;o))

Jeg ELSKER vaniliekranse, men jeg er bare ikke indehaver af sådan en gammeldags kødhakker, hvor man putter en form i så dejen kommer ud i fine strimler eller pølser om i vil. Jeg gider altså ikke investere i sådan en bare fordi jeg vil have tilfredsstillet min lyst til hjemmebagte vaniliekranse.

Hvad gør jeg? Min mor har smidt hendes ud, så den kan ikke udlånes. Jeg gider ikke stå og trille dejen til pølser, det vil jo tage en evighed! Ved i om man kan få en anden “maskine” eller anden anordning, som er beregnet til vaniliekranse? Jeg forestiller mig, at der måske findes et eller andet ala den slags poser som man bruger til flødeskum, bare beregnet til dej istedet????

Et andet lille jule issue, som I måske kan hjælpe med…. 🙂 Min kæreste Jakob skal lave kryddersnaps til de 3 julefrokoster, som han skal til. Han er en haj til at lave honningsyp (snaps med honning i) og er blevet lidt af en snapseguru i vennekredsen 🙂 Nå, men i år skal han så kaste sig ud i kryddersnaps og skal blandt andet bruge HEL kardemomme! Hvor søren køber man lige det henne? Har prøvet Brugsen og Rema, men de har det kun i stødt udgave. Any ideas?

/Lisbeth…

leneskjoldleneskjold
    Medlem

Jeg ved ikke om man kan købe nogle poser de er beregnet til det, men jeg mener at kunne huske at det er et værre knokkel når man ikke har en maskine da det er hårdt at presse dejen ud af posen… Men det er da helt sikkert et forsøg værd.
    Jeg skal også bare de vildeste julesmåkager – bare træls min kæreste ikke rigtig gider at spise dem, så hænger det på mig og jeg burde nok ikke spise så meget juleguf i år nu jeg har den slaskede mave 😉

Anonym
    Gæst

hej.

her i byen har vi en kryddeributik, de sælger også på nettet, kan se de har hel kardrmomme. Tjek:
    http://www.ejstrupholm.dk/ti-krydderier

Hilsen janni og “junior” 261006

marabou4marabou4
    Medlem

hej Lisbeth,
    tror du din kæreste vil dele sin opskrift på honningsyp med mig? Det vil nemlig være alletiders julegave til mine bedsteforældre.

mange hilsner fra endnu en Hausfrau
    Anne

ps.. der er da intet galt i at være hausfrau, det er da fedt, man skal bare huske at være det på den rigtige måde….

Hej lisbeth..

Du kan få en kødhakker til 50 kr i føtex og også tit i bilka og når den ikke skal bruges til at hakke kød osv holder den altså fint!’

Line Mikkel og Malthe 12/9-06 ( der nu sover igennem he he….)

sillecsillec
    Medlem

og springer med på at lave honningsyp som julegave. Jeg er bare lidt i tvivl, om den der 3/4 bøtte honning passer til en hel eller halv flaske snaps? Og skal det være en speciel honning?

🙂
    /SilleC (Chris 050704 og Marc 121006)

Hej Anne,

Selvfølgelig kan du få opskriften på honningsyp, der iflg. min kæreste, som kommer fra Bornholm, er en snaps, der typisk laves på Bornholm.

Jakob laver honningsypen på slum, så han har ikke nogen decideret opskrift. Han varmer en 3/4 bøtte honning i en gryde, som han hælder i en Brøndum snaps. Inden har han hældt den mængde snaps fra, som honningen vil fylde i flasken. Men det er vist noget med at smage sig lidt frem, altså lad være med at hælde alt honningen i fra starten. Vi kan ikke lide den, hvis den bliver alt for sød.

God fornøjelse.

Hlsen
    /Lisbeth…

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.