Amme liggende!?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 20 i alt)
  • Forfatter
    Anonym
    Gæst

Hmmmm…

Har hørt SÅ meget godt om det at kunne amme liggende og nærmest halvsovende om natten i sengen, men jeg synes det er møg-besværligt!

Er det kun mig der bøvler rundt med barnet i mørket og ender med at liggende ad H til, og have en sovende arm og krampe i nakken?? Mon jeg gør det forkert eller er han måske for lille til det endnu (1 måned)? Der er i hvert fald ikke meget afslapning ved denne form for amning i mit tilfælde.
    Det er jo meningen at det skal være nemt og bekvemt og ikke forstyrre hverken mor, barn eller far ved siden af – det er det de gode rygter siger…

Hvad gør I? Indtil videre lister jeg stadig ind i stuen og giver junior en tår mælk en eller to gange om natten.

Mange hilsner
    Rikke og William 191006

Anonym
    Gæst

Hej Rikke
    Min lille Marius starter i vuggen og når han så vågner kommer han over i sengen og jeg ammer ham liggende – og han bliver liggende. Det fungerer supergodt for os, men derfor behøver det jo ikke være godt for alle andre, jeg har hørt om flere der er bange for at komme til at ligge sig på deres baby. Marius spiser på 5 minutter så jeg når ikke at få ondt i nakke eller arm – synes det er ret behageligt, jeg slukker iøvrigt ogå lyset lige så snart han har fat i babsen.
    Jeg er iøvrigt blevet begavet med en baby er falder i søvn ved 22 tiden, for derefter at sove til 5-6 uden at vågne…! I nat var jeg nød til at vække ham 5.30 pga. megababser…
    Hvis den anden ordning I har om natten fungerer for jer, så hold da fast i den…
    Pøj pøj med det fra Sille og Marius 25 dage gammel

Anonym
    Gæst

Jeg ammer også Ingrid liggende, men det er mere for hendes end for min skyld, for hun falder nemlig i søvn ved brystet og sover så videre ved siden af mig resten af natten.
    Når Ingrid vågner (hun puttes enten i vuggen eller i vores seng), ligger jeg hende på hendes dyne i vores seng. Så ammer jeg hende (på siden med en hånd fat i brystet – jeg falder ikke i søvn for så snart jeg slipper brystet, taber Ingrid det ud af munden). Jeg ligger på siden med benene trukket op og med en stor hovedpude under hovedet. Det er ikke en ideel soveposition for mig, men finten for mig er at Ingrid falder i søvn (af samme grund bliver hun ofte skiftet INDEN hun får mad om natten, så vi kan gå direkte til søvnen efter amningen).

Jeg synes det er svagt forstyrrende at have hende i sengen. Jeg sover lettere og vågner flere gange (og i morges præsterede jeg så at give hende en albue i hovedet, da jeg vågnede forskrækket af en meget høj lyd – flot, not!). Men Ingrid sover markant roligere i vores seng end i sin vugge + at hun falder i søvn med det samme modsat 1 time, hvis vi putter hende i sengen fremfor vuggen. Og jeg savner min nattesøvn tilpas meget til, at jeg uden videre putter hende i sengen, fordi det giver mig flest timer søvn (omend lidt dårligere søvn).

Kh Majens & Ingrid 291006

gokkengokken
    Medlem

Her fungerer det også. Frederikke starter med at sove i sin fars arme. ved en 2-3 tiden kommer hun så over til mig og spiser.

Jeg ligger på siden med den nederste arm under hovedpuden og benene bøjet op under mig. Frederikke ligger også på siden med maven tæt på min, ofte skubber jeg dynen under hendes ryg så hun ligger stabilt. Jeg tænder ikke lyset , men vi har også lys i vores gang hele natten så jeg kan se lidt.
    2 min efter hun har taget fat, falder jeg i søvn så jeg aner ikke hvor længe hun ligger og sutter.

Første gang kunne jeg heller ikke få det til at fungerer, så måske kommer det med øvelse?

Knus Maj
    Frederikke 3+2

Anonym
    Gæst

Hej Rikke
    Bare blev ved! Det du beskriver lyder som mig de første uger, og måske endda tre-fire uger og jeg har endda prøvet det før. Jeg tændte lyset i badeværelset, så jeg kunne se, og faldt vi så i søvn mens detvar tændt så pyt med det. jeg havd eondt i ballemusklerne af at spænde når jeg lå på siden og den arm man ligger på skal jo netop være et sted så den ikke sover!

Nu går det meget bedre, jeg tror faktisk det er fordi Malte er blevet meget bedre til at finde brystet selv i mørke, jeg ligger ham på siden ud for brystet og får ham til at “balancere” på siden ved at pakke hans dyne om ham. Vi falder begge i søvn og jeg opdager ikke at han slipper brystet igen. Et par gange er jeg vågnet ved at han fægter rundt og så er min dyne kommet over hovedet på ham, hvordan sikrer I andre jer at de ikke får jeres dyne over hovedet i søvnen?

Da Anna var lille ammede jeg også siddende i stuen i starten, det var nu meget praktisk fordi hun fyldte bleen hver gang også. Vi er faktisk allerede kommet til at Malte ikke bliver skiftet om natten, dejligt. Jeg ammer stadig 2-3 gange i løbet af natten.

Han sover fra kl 20 til ca 04, hvilket jo er rigtig flot og meget længe, nogle nætter vågner han dog og så ved 01 tiden. Så vågner han igen ved 05-06 tiden og i de sidte 3-4 dage har vi kunnet sove videre derfra, men i mange uger stod vi op kl 05-60 stykker og havde en time sammen der bare var Maltes “prime time”.

Som sagt hold ud, det skal nok blive bedre, når I begge bliver mere rutinerede, prøv at ligge dig med ham og i sengen når du ammer om dagen, når det er lyst og du selv er mere frisk.

Kh Gitte og Malte 6 uger + 4 dage.

Tvillingerne er begyndt at vågne forskudt om natten hvilket gør det umuligt at stereo amme dem, men syntes bare det er synd at vække mikkel når malthe melder sig. Mikkel kan sagten sove 4 temet om natten men så er han også bare rigtig sulten når han så vågner. Malthe derimod kan max sove 3 timer før han melder sig.

Er begyndt at varme et vådt håndklæde i en plasikpose, der er lukket, et par minutter i mikroovnen, og så ligge dem ind imellem en sammenfoldet dyne så den er dejlig varm når de kommer tilbage i sengen og det bevirker faktisk at de 75% af gangene falder hurtigere i søvn… det må da også være lækkrt, godt mæt og så blive rullet ind i en varm dyne………..

Line Mikkel og Malthe 12/9-06

Anonym
    Gæst

Jeg er dybt imponeret!!! Ikke nok med at du mader to børn forksudt af hinanden om natten, uden at beklage dig! Du varmer endda lige dynen op for dine drenge, de er bare heldige med dig som mor!! Det er bare flot med så meget overskud og især som tvillingemor. Ammer du begge drenge 100%?
    Knus fra Gitte og Malte 03.10.06, som selv skal varme sin dyne op……

Det er slet ikke så slemt. Tit ligger jeg ned og ammer dem, så kan jeg sagtens blunde mens de spiser. Det med håndklæder er ligeså egoistisk, som det er for deres skyld, så slipper jeg nemlig for at bruge en time på at få dem til at sove….
    De bliver ammet 100%, men jeg vil godt indrømme at det bliver dejligt når de engang skal til at have flaske der går menge timer med at sidde med dem. Men hvis de skal have flaske fra nu af skal de have Nutramigen i de næste to mdr og det er bare vanvitigt dyrt så så længe der er mælk nok kan de ligeså godt få det..¨

Line Mikkel og Malthe 12/09-06

(ps.. det er ikke hårdt, ved jo ikke hvordan det er bare at have een…)

Jeg er gået lidt væk fra at amme liggende om natten efter min kæreste er startet på job, for jeg synes det er super besværligt at skulle have Samuel op at bøvse enten midt i det hele, eller efter måltidet, hvor jeg som regel enten når at falde i søvn eller i hvert fald er døset tungt hen. Da min kæreste stadig var på barsel ville han gerne være “bøvseren”! Har jeres slet ikke behov for at bøvse efter maden? Hvis ikke Samuel får bøvset af vågner han bare en time efter og skal, eller også ligger han og gylper og vågner af det!

lenebaerlenebaer
    Medlem

Hejsa,

Jeg har det lige præcis som dig. Jeg får ondt i nakken og ligger ad H til. Lillepigen kan heller ikke altid få særligt godt fat, så det er ikke godt for nogen af os.

Jeg sætter mig op i sengen med i stor pude i ryggen og ammepuden, hvor den nu skal være et par gange eller tre om natten. Sådan fungerer det bedst for os.

Dog forsøger jeg med jævne mellemrum, om det mon ikke er blevet bedre det med at ligge ned og amme, men indtil videre uden held. Det lyder nemlig så dejligt, at man bare kan sove imens… Misundelig er jeg på de, der kan 🙂

Mange hilsener fra Lene (Regitze 230906)

Roslev2Roslev2
    Medlem

Jeg kan fint amme liggende og falder hurtigt i søvn men så sover babyen jo på siden hvilket de jo ikke må hvad går i ved dette? lader i dem bare ligge?

hilsen Pia og Nadia

Anonym
    Gæst

Jeg forsøger at vende Leonora om på ryggen, men hvis jeg selv sover, kan det selvsagt ikke lade sig gøre. Jeg er også lidt nervøs, dels ligger hun så på siden, dels er det jo lidt varmt at være så tæt på mig.

I øjeblikket kæmper vi med trøske, så jeg forsøger, at undgå den liggende amning (som gør at jeg ikke får smurt brystvorter og Leonoras mund), hvilket Leonora kan blive ret sur over, det er efterhånden en hævdvunden rettighed.

Pernille og Leonora

MaruskaMaruska
    Medlem

Hej Pia,

Kan du ikke ligge hende, så hun ligger på siden, men med mest vægt bag til, hvis du forstår? Herover i Irland er det den måde de anbefalder eller på ryggen. Den med vægt bag til, er den måde Elliot sover hele tiden. Det samme bruger man hellere ikke dyner herover, men hul tæpper.

Knus Merethe og Elliot 17.10.06

erna93erna93
    Medlem

Jeg har samme problem – synes egentlig liggende amning fungerer ok, men synes også det er lidt besværligt at bøvse baby af – hvilket ofte er nødvendigt ikke kun efter, men også under måltidet. Har nogen af jer gode tips herom?
    Mange hilsner
    Lise og Marcus (031006)

Roslev2Roslev2
    Medlem

På sygehuset blev vi opfordret til at have Nadia liggende i sengen men da vi kom hjem sagde sundhedsplejesken at det skulle man ikke gøre pga. vuggedød de ligger ikke på et fast underlag og der er stor risiko for at de får det for varmt.

Det er ikke nemt at gøre det rigtige når man får forskellige ting af vide.

Pia og Nadia 3 uger i dag ( det går bare for stærkt.)

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 20 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.