Barnedåb el. navngivning?

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe Oktober 2006 Barnedåb el. navngivning?

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter

Hej,
    Nu er Samuel snart en måned og vi kan stadig ikke finde ud af om vi synes han skal døbes eller navngives! Vi er begge selv døbt og synes som sådan det er en fin tradition. Vi har det bare lidt sådan, at hvorfor egentlig? På den anden side synes vi en navngivning er lidt tamt.. vi kan godt lide ritualet og højtideligheden ved kirken og dåben men kan ikke 100% forlige os med den traditionelle folkekirkes lidt institutionelle måde at forholde sig til tingene på.. måske vi bare ike har mødt en særlig inspirerende præst?!
    Hvordan er I kommet frem til jeres beslutning om det skal være det ene eller det andet?
    Hvis vi vælger at navngive vil vi holde en fødselfest for at markere og fejre ham!
    M og Samuel 1 måned på tirsdag

Anonym
    Gæst

Vi navngiver!

Vi er begge døbt, man vi tror ikke på gud, hvilket gør en dåb ret indholdsløs. Vi overvejer faktisk, at melde os ud af folkekirken.

Man kan da sagtens lave en navngivningsfest for at fejre, at man har fået det mest vidunderlige barn i verden. ;o)

Pernille

Anonym
    Gæst

Hey,

I kan også vælge at navngive og lade det være op til ham selv når han bliver ældre om han vil døbes.
    Skal han konfirmeres, skal han jo også være døbt og til den tid er han jo stor nok til selv at træffe beslutningen og evt. hvem han vil have som fadder osv.

Vi døber, men det er mere tradition tror jeg…

Henriette, Viktor030104 & Bønnen121006

Anonym
    Gæst

Jeg går ind for barnedåben.

Min mand er døbt og konfirmeret og meldte sig ud af folkekirken dagen efter han fyldte 18 år. Jeg er hverken barnedøbt eller konfirmeret, men blev døbt i en alder af 29 år og er således medlem af folkekirken i dag. Man kan altså roligt sige, at min mand og jeg står på hver sin side i den her sag og hvorvidt vores datter fra 2001 skulle døbes eller ej, blev drøftet længe i sin tid.

Mit vægtigste argument for at mine børn skal døbes er, at jeg har stået ved min mands side, da han meldte sig ud af folkekirken (vi har været sammen læææænge før vi blev gift i 2003) og oplevede at det ikke var en særlig svær proces for ham. Folkekirken var ikke noget for ham og derfor meldte han sig ud. Omvendt har jeg fundet det overordentlig svært som voksen at melde mig ind i folkekirken. Det var en proces, der reelt tog 10 år. Jeg snakkede med præsten, med teologer, med venner og familie og med alle vendte jeg det store spørgsmål “om jeg troede nok til at kunne retfærdiggøre at blive døbt”. Det synes jeg var rigtigt rigtigt svært – det var som om jeg følelsesmæssigt skulle retfærdiggøre min tro på en helt anden måde, end folk der har været medlem af folkekirken “altid”. Og fordi jeg har oplevet hvor svært det var for mig at “melde mig ind” contra hvor let det var for min kæreste/mand at melde sig ud, så har mit argument hele tiden været, at vores børn skal døbes – MEN samtidig oplyses om andre trosretninger og det frie valg. Dvs. de kommer selv til at vælge om de vil konfirmeres og om de på et tidspunkt vil melde sig ud af folkekirken. Så vores store datter er døbt og det skal vores yngste også.

Mvh Majens og Ingrid 291006

Anonym
    Gæst

Sebastian skal døbes! Jacobs forældre er kristne og jeg synes det er en fin tradition.

Hvordan en barnedåb forløber, afhænger i høj grad af præsten. Da jeg blev døbt, smed præsten min mor og mig ud af kirken, fordi jeg skreg.. Men efterfølgende har jeg sunget i koret, i den samme kirke, med flere præster og de fleste af dem gør dåben interessant. De inddrager andre, større børn, nogle af sangene/salmerne er nutidige, prædiken er med udgangspunkt i aktuelle debatter osv.

Min yngste bror er “kun halv”, og hans far er jøde, så min bror blev navngivet og så holdt vi en stor fest, med gaver, sange og taler og hele familien. Super hyggeligt – og ingen der ikke kunne komme fra den anden ende af landet, fordi det er ikke søndag formiddag og man skal på arbejde dagen efter.

Har i snakket med præsten i jeres kirke eller evt. de kirker i selv er døbt/gift i? Man kan jo holde en evt. dåb i andre kirker end lige den i ens eget sogn, bare man har en tilknytning.

Cristina og Sebastian 26 dage.

JuhulieJuhulie
    Medlem

Hej,
    min kæreste er døbt og konfirmeret. Mine forældre meldte sig ud af folkekirken før min bror og jeg blev født, og vi er derfor heller ikke medlem. Hos os gik diskussionen på, hvad vi lagde i det her med at blive døbt og være medlem af folkekirken. Min kæreste forklarede, at han var kristen pga. opdragelse og kultur, men at Gud ikke var noget han nogensinde skænkede en tanke. Aha. Jamen så kunne vi jo sammenligne vores opdragelser og livssyn, og det viste sig – ikke overraskende – at vi er opdraget efter samme principper og med stort set samme livssyn i samme kultur. Vi er altså ikke forskellige bare fordi den ene er døbt og den anden ikke er. For min kæreste var det ikke religion og selve kristendommen, der betød noget, men traditioner som opdragelse og kultur (jul og påske som festlige glade fridage med familien, ikke noget kirke og bøn mv.), og det er ikke noget jeg modsætter mig på nogen måde. Vi er faktisk helt enige. Derfor var det også ok for mig, at vores barn bliver døbt efter hans ønske, for vi har afstemt vores egen opfattelse af meningen med dåben og de herefter følgende traditioner, og det må trods alt være det vigtigste – hvad dåbshandlingen/navngivningen betyder for netop jer som forældre og familie. Med nogenlunde samme argumentation nåede min bror og svigerinde frem til, at min nevø skulle navngives, pudsigt nok.
    mvh. Julie

marabou4marabou4
    Medlem

Vi skal have barnet døbt. Men det er vist meget godt, at vi har bestemt os for at vente til marts.. eftersom vi stadig ikke har et navn til barnet.

Beslutningen om dåb fremfor navngivning blev et kompromis: jeg fik valget mellem kirkebryllup eller barnedåb. Min kæreste ville helst helt undgå kirken, men jeg var stædig, så derfor blev det til et kompromis, som vi begge har det fint med.

Dåben bliver også lidt speciel. En af vores venner er præst, så ham har vi fået til at låne en kirke her i Århus en lørdag formiddag, så det er kun vores søn der skal døbes den dag. Desuden har vi besluttet, at gudstjenesten skal være light-udgaven; altså uden dundertaler og formaninger.

Men først skal vi jo altså have navnet på plads 🙁

Anne

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.