Nogle erfaringer med genoptræning af bristet lukkemuskel?

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe Oktober 2006 Nogle erfaringer med genoptræning af bristet lukkemuskel?

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter
    Anonym
    Gæst

Hej Jane
    Var det ikke dig der skrev at du skulle ligge i sengen i fem uger? Er det fordi din lukkemuskel er bristet? Jeg spørger fordi jeg for et par år siden arbejdede på Skejby sygehus som fysioterapeut. Der var anbefalingen ved total sphincterruptur at man skulle ligge i fem døgn, mener jeg. Jeg kan huske at vi i de fem døg anbefalede at man lå meget på maven, for at lette tyngden mod enden og at man lavede alm. knibeøvelse, men var flittigt med dem da de udover at træne bækkenbunden virker som venepumpeøvelser.

Jeg har ikke selv erfaringer med bristninger af lukkemusklen, men der er vist gode chancer for en velfungerende muskel igen.

Jeg håber din kontrol går godt, las os høre fra dig igen!

Kh Gitte og Malte, 6 uger + 2 dage

Jane01Jane01
    Medlem

Min lukkemuskel bristede desværre under fødslen:-( Jeg laver derfor knibeøvelser på livet løs for at få genoptrænet musklen så godt som muligt. Er der nogle af jer, der har erfaring med, om musklen bliver 100% igen? Skal til kontrol 1. december, så det er jeg meget spændt på.
    KH Jane og Marco 18 dage

Anonym
    Gæst

Hej Jane!
    Jeg fik en total ruptur af spintcher musklen, da jeg født min datter for 4½ år siden.
    Det først års tid, kunne jeg af og til mærke smerter, hvis afføringen var hård, men det er sjældent at jeg nu har ondt.
    Idag kan jeg godt mærke at min muskel ikke er så effektiv og stærk som før fødslen. Jeg kan godt holde på afføring men har svært ved at holde på luft.
    Jeg er nu gravid igen uge 35+1 og det har ikke bedret på det, men håber da at det igen kan trænes lidt op efter fødslen. Alt bliver jo slappere til sidst i graviditeten.
    Skal have planlagt kejsersnit denne gang, efter anbefalinger fra fødselslægerne, da risikoen for at briste igen er øget med 5-10 % pga. arvæv og såfremt man brister igen, er det sværre at lappe godt sammen igen.
    Mit eneste råd… vær flittig med knibeøvelserne og fortsæt med det resten af livet.
    De er blevet gode til at sy det sammen igen, så hvis du er heldig, får du ingen mén 😉
    Held og lykke.
    Knus Karina

Hej Jane,

Som du sikkert har læst af mine tidligere indlæg, så har jeg været så uheldig at få min anden totale spr. ruptur 🙁 Det eneste der er at gøre – og som du allerede gør – så er det at være MEGET flittig med knibeøvelserne – resten af livet.

Da jeg bristede for 2 år siden havde jeg stadig smerter når jeg var sammen med min kæreste, men det håber jeg, at der er rettet op på denne gang. (det var vist en nerve, som sad i klemme i arvævet og den kan være revet løs her anden gang). Under min 2. graviditet havde jeg problemer med at holde på luft og det kunne være svært at tørre mig ren (undskyld de mindre lækre detaljer).

Så nej – her har det desværre ikke været helt optimalt ifht inden jeg fik en spr. ruptur. Nu haber jeg fa…. ikke det er blevet værre efter endnu en omgang! Men det er alt for tidligt at spå om. Lægen sagde, at det tager min. 1 år at hele helt op. SUK!

/Lisbeth..

Det var kun det første stykke tid, at jeg skulle ligge så meget ned som muligt – altså, indtil jeg selv syntes det var ok at sidde. Jeg tror kroppen helt automatisk sætter begrænsninger for, hvad man kan for gør det ondt så stopper man jo med det.

Jeg sad overhovedet ikke ned på numsen den første uges tid….ville helst ligge på maven, men det kan man jo ikke gøre hele tiden. Så begyndte jeg så småt at sidde ned på en pude. Her for en god uge siden (små 4 uger efter fødslen) gik jeg min første tur. Og det var ok.

Men ellers må jeg heller ikke løfte tungt før bækkenbunden er genoptrænet.

Ja, det gør forbandet ondt i starten, men mit er heldigvis blevet MEGET bedre!!! Må genoptage sexlivet igen om 3 uger, men ved sq ikke rigtig om jeg tør.

Knus
    /Lisbeth…

Jane01Jane01
    Medlem

så er jeg selvfølgelig ked af at høre, at du nu er igennem turen for 2. gang:-( Skal du også ligge ned så meget som muligt? Eller hvad må du foretage dig? På Hvidovre har de anbefalet mig at ligge ned så meget som muligt indtil kontrol 1. december, kun bære hvad der svarer til babys vægt, at jeg ikke må sidde op (kun meget begrænset på pude) og at jeg må stå/gå i små mængder.

Held & lykke med genoptræningen.

KH Jane

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.