Autostol til 3 barn????

Alt om Børn Forums Mødregrupper Mødregruppe Oktober 2006 Autostol til 3 barn????

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • Author

hejsa alle

Min datter på 4 er lige kommet ud af autostolen og sidder på en selepude med den almindelige sele over sig (hun vejer 18 kilo) Min knægt på 12 kilo sidder i en af mellemstørrelse autostolene til 3 punkt sele og den lille ny har jeg en bagudvendt autostol til 3 punktsele men så er mit spørgsmål……kan min store pige side i midten på bagsædet med en 2 punkt sele og hoftepuden eller er hofteselen ikke god nok????? Det ville jo gøre livet lidt letter for alle når den ny kommer hvis ikke min mand og jeg skulle skiftes til at klemme os ned på bagsædet mellem to autostole.

kh

Line 31+6

Anonymous
    Guest

Hej Line
    Jeg kender ikke den danske lovgivning godt nok til at svare om det vil være lovligt, men rent ansvarsmæssigt ville jeg ALDRIG lade en 4 årig sidde i midten i en 2 punktssele. Vi er begge meget hysteriske med sikkerhed fordi man kun har sig selv at bebrejde hvis noget går galt, så nej det ville jeg ikke gøre.

Du må hos rådet for større fædselssikkerhed kunne få svar på hvad der er lovligt.

KH Gitte 37+0, Anna 3 år

Anonymous
    Guest

Hej

Jeg ville heller ikke lade en 4 årig sidde i midten med en 2 punkt sele, men det kan jo blive et alternativ. Er det en ældre bil I har? for jeg synes da ellers de fleste biler efterhånden har 3 punkt seler i hele bilen.
    Jeg fandt følgende på sikkertrafik.dk

Hvornår må børn sidde på forsædet?
    Der er ingen lovmæssige aldersgrænser for, hvornår børn må sidde på forsædet.
    Rådet for Større Færdselssikkerhed anbefaler, at børn under 140 cm ikke sidder på forsædet, hvis der er monteret airbag i passagersiden.
    Børn bør mindst være 140 cm høje og kunne bruge bilens almindelige sikkerhedssele uden supplerende udstyr, før de sidder ved en airbag.
    Skub forsædet så langt tilbage som muligt, hvis du placerer barnet på dette sæde.

hvis I har airbag kan den jo kobles fra og hun kan sidde på forsædet. Jeg ville nok vælge løsningen med airbaggen, men så sætte den bette foran istedet, og så må i jo klemmer jer ned mellem de to autostole.

Knuz Marianne

Hejsa igen

Ja vi har to gamle biler som begge er med hoftesele i midten på bagsædet…og et eller andet sted så vil jeg jo sige at hun er mest beskydtet der i midten for det er jo ofte siderne i bilen der bliver ramt. Hun sidder på selepuden men jeg ved bare ikke og hofteselen er god nok til at holde hende fast…det er den jo til voksne men????

kh

Line

Ps: vi har ikke airbag foran, men af praktiske hensyn vil jeg helst ha mine børn bag i bilen for der er ikke meget plads til en voksen på midterpladsen…sædet er meget smalt og man skal kravle ud og ind.

idasmoridasmor
    Member

Vi venter også vores tredie barn og har også en gammel lille bil. Men hos FDM sagde, at det frarådes at børn sidder i hofteseler. Hun er jo slet ikke stærk nok. De siger at børnene skal sikres bedst før de voksne….
    Kan I ikke få monteret en trepunktsele i midten? Hvis I ikke selv vil/kan sidde der.
    Vi sætter vores baby på forsædet (der er ingen Airbag), og så klemmer vi selv ballerne sammen på bagsædet, når vi alle fem skal ud at køre. Så slipper vi også for at de sidder og driller hinanden, hvis der er en i midten til at kontrollere at 3. verdenskrig bryder ud 😉

cilja2cilja2
    Member

Hej,

som flere andre skriver, ville jeg heller ALDRIG saette et barn i midten i en to-punkt-sele. Jeg er SIKKER paa at det ikke er anbefalet i DK. Men om det er direkte ulovligt ved jeg ikke.
    I tilfaelde af en haard opbremsning ryger hun jo helt vildt fremad med overkroppen, og maaske kan 2 -punkt-selen ikke engang holde hende siddende paa puden…

En` skriver, at midten er mest sikker pga. side-sammenstoed. ALLIGEVEL anbefales det (ihvertfald her i Tyskland), at boern placeres BAG VED saederne…

Jeg ville ogsaa selv saette mig bag i eller faa installeret en 3 punkts-sele. Den er jo ogsaa ALLER MEST sikker til jer voksne…
    Man kan ikke altid goere sikkerhed op i penge. Saa hellere spare paa al baby-toejet….

Knus Camilla 35+2

Anonymous
    Guest

Hej Line
    Tjaa måske er det oftest fra siderne man bliver bramt, man hvad nu hvis nogen kører frontalt ind i Jer og hun risikerer at ryge ud af selen frem gennem bilen……………. Nej jeg ved godt at sådanne tanker er meget grimme, men hellere tænke dem før uheldet sker end være ked af det bagefter, er min filosofi!
    Så ville jeg tage besværet når hele familien skal afsted og presse en voksen ind i midten på bagsædet. Men det er jo op til, men siden du spørger får du min helt ærlige mening.
    Kh Gitte 37+1

Anonymous
    Guest

Der er en stol af mærket GRACO (Akta Graco Logico S (0-13 kg)) jeg aner ikke hvor sikker den er, men den skulle kunne monteres i 2-punktselen vha. en base. Jeg har set den i Babysam-kataloget.

Pernille(34+5) (27 dage til ks)

Anonymous
    Guest

Vi venter også nr. 3 og står i samme dilemma – og var nok nået til den konklusion, at en af os voksne må om og sidde i midten… Lige indtil min svigerinde kom med løsningen: Der findes et stativ, der fungerer lidt som Isofix. Stativet bliver spændt fast med 2-punkts selen, og autostolen skal så klikkes ind i stativet. Det kræver en investering, for man skal jo have fat i såvel stativ som ny stol, men det er vel også det værd – når det er guldklumpernes sikkerhed det gælder….
    Så der er en løsning. Desværre har vi (min svigerinde og jeg) kun kunnet finde dette stativ i en babyforretning i Ribe (de fandt det tilfældigt dernede i sommerferien), men muligheden er der altså…
    KH Karina 35+4

sweetie19sweetie19
    Member

Römer laver en 9-18 kg stol som kan spændes fast i en hoftesele i midten. quick fix tror jeg den hedder

Helle

Anonymous
    Guest

Her er også nr 3 på vej og sikkerhed i høj kurs. Vi løser det på den måde at vores søn på 5 ( der sider i autostol fra Römer til hans størrelse) og vores datter på 3 ( ligeledes Römer til hendes alder) sidder på bagsædet med mor klemt ind i midten i 3 punkt sele og lillebror skal i nyindkøbt bagudvendt autostol på forsædet, vi skal dog lige forbi mekanikeren og have demonteret airbaggen foran.
    Og som andre skriver kommer mine børns sikkerhed foran vores (de voksnes) komfort.
    Kh Sille 34+5

Har ikke noget på deres hjemmeside, men jeg har nu sendt en mail til dem og venter på deres svar som skulle komme inden for en uge og jeg skal nok vidregive det her.

Selvfølig kommer min datters sikkerhed først, men hvis det er lige så sikkert at sidde i midten i 2 punkt selen så vil vi helst det.

Det eneste lidt relavante jeg kunne finde på RFS var at det altid er det absolut mest sikre at havde børn på bagsædet frem for forsædet fordi der der er mindst risiko for dem ved sammenstød.

Nå men som sagt jeg vender tilbage med et svar så snart jeg har fået det derinde fra.

kh

Line

Jeg har fundet lidt information omkring selepude, som jeg vil dele med jer.

Nedenstående er sakset fra: http://www.bilzonen.dk/bilnyt/artikelvisning:nyheder=1:aid=7788

“En stol får særdeles hård medfart i testen. Det er en såkaldt selepude, og ifølge Euro Test er det ikke specielt den testede selepude, der er noget galt med, men typen som sådan. »Problemet er, at selepuden ved en kollision kan blive skubbet væk under barnet, så hofteselen kan forårsage skader i maveregionen,« siger FDMs Leif Nielsen.

Selepuder bør derfor kun være af typen med integreret ryglæn, men FDM-repræsentanten kan dog ikke ud fra testen sige, om den almindelige selepude er værre end ingenting. “

Rent lovmæssigt tror jeg det er ok, at bruge selepuden til en 3 punktsele (!) http://www.falckmagasinet.dk/autostol, men personligt ville jeg lige overveje det en ekstra gang pga ovennævnte undersøgelse. Det er jo desværre ikke altid de lovmæssige krav er gode nok……fx er liftnettet (også kaldet spagetti-net -og hvorfor mon!!!) lovligt i DK og det er altså bare ikke godt nok ved et evt sammenstød.

Endnu et link, der desværre understreger, at det er lidt af en jungle mht hvad der er lovligt: http://www.rfsf.dk/39663e80/base/39723e80

Er spændt på, hvilket svar du får fra RFS.

Knus
    /Lisbeth…

Hej Lisbeth

jeg vil bare lige sige at vores selepude er med faststøbte armlæn shvor man har hofteselen med igennem, så selepuden kan umuligt flyve frem ved en opbremsning med mindre selen ikke er spændt ordenligt….du tænker nok på de der flade puder som barnet bare sidder på.

Den sele pude vi har er entelig en del af hendes autostol men der står i brochuren der fulgte med at når man runder 18 kilo så er selerne ikke stærke nok til at holde barnet ved en evt hård opbremsning og man skal derfor tage ryglænet af og sætte barnet på selepuden. ( autostolen hedder 9-36 kilo)

kh

Line

Ps har ikke fået svar endne men der kunne gå op til en uge.

Hej Line,

Ja, du har fuldstændig ret – det var sådan en pude UDEN ryglæn eller indstøbte armlæn som jeg troede du mente…. Så det kan da sagtens være, at verden så ser anderledes ud for jer :-))

Er stadig spændt på deres svar.

KH
    /Lisbeth…

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.