Øhhhh… talepædagog!!!!

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe September 2006 Øhhhh… talepædagog!!!!

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • Forfatter
    hedegaardhedegaard
    Medlem

Idag var jeg så en tur på høreklinikken med Johannes, henvist af vores ørelæge. Vi blev henvist inden han fik lagt dræn, fordi vi var i tvivl om, hvor meget han kunne høre. Efter drænene kan vi tydeligt se en forskel, men det var jo alligevel rart at få kigget på ham.
    Han kan høre på begge ører, så det er jo godt. (Han gik jo ikke igennem på højre øre til screeningen som spæd) Men de kan ikke umiddelbart sige om det er alle toner, han kan høre. Så de indkalder os om 4 mdr. til en anden test.

Da vi så til sidst er inde og snakke med en ørelæge, siger han, at vi skal kontakte en talepædagog fordi Johannes ikke er sprogmæssig alderssvarende. Jeg synes jo bare, at det er tidligt, at en på 16 mdr. skal til talepædagog. Og hvis det kun er den sidste mdr. at han har hørt ordenligt, kan han vel snart komme efter det?

Han siger: Faba (far), moar, mam, vov, hej hej, Laura.
    Hvor meget siger jeres børn?

Annette

leandeleande
    Medlem

hejsa nå men så skal simon også have talepæd. og måske det bliver nødvendigt når han er lidt ældre ( ørerbarn siden oktober og dræn virker ikke endnu). Jeg ved at gennemsnittet starter med at sige ord når de er 16 mdr. så nogle er tidligere og andre er senere. hjalp det lidt leande 18+4

ida_nilsonida_nilson
    Medlem

Hmmm, jeg synes også det er lidt vel tidligt. I Københavns Kommune véd jeg at de ikke giver talepædagog før i børnehaven da de mener at man ikke kan bedømme børnenes sproglige standpunkt før ca 3 års alderen.

Her hos os har 3 ud af 5 haft talepædagog: 2x ørebørn (min kærestes) og min den ene fordi han spændte så han røg op i fistelstemme når han blev ivrig eller spændt.

Men I kan jo kontakte kommunens talepædagoger og høre ad…

/Ida – som lige kom forbi

Irene1667Irene1667
    Medlem

Så siger han altså flere ord end Elliott, her er det: ar (far) dak (tak) nej og ja, og det er så det.

Nogen gange lyder det som om han siger “ned”, men det er mere held end forstand hvis det rammer en rigtig situation, og nok mest noget forældrene kan høre. 😉

Johannes lyder heeeelt normal for mig…

KH
    Irene.

Anonym
    Gæst

Her siger Sebastian ikke meget andet end lyde: vov, muh, og tis (det har storebror lært ham…).
    storebror var sent til at tale, men har til gengæld et ordforråd, der er størrer end alderssvarende, så mon ikke børn lære ting på forskellige tider? Jeg synes også, det lyder vildt at tænke på talepædagog til en 16 mdr.
    Vibeke

ida_nilsonida_nilson
    Medlem

Så var der ingen af de to ørebørn som sagde noget forståeligt før de var 3 år.

Min den ældste snakkede ret tidligt – meeen tror ca niveauet v 16 mdr var som du nævner. Mine de yngste (tvillinger) begyndte først at sige noget forståeligt da de var blevet 2 år – til gengæld gik det virkelig STÆRKT da de kom igang.

/Ida – endnu en gang forbi

zolzikkezolzikke
    Medlem

Han siger “ai”, “de”, “bi”=bil og “bo”=bog….og så snakker han ellers uafbrudt, men overnnævnte er de eneste forståelige ord, der endnu er kommet ud af ham. Hans storesøster havde et meget større ordforråd som 1 årig og havde sagt sin første sætning da hun var på hans alder (“mer’ dage”=mere kage 😉

Vi regner med at det bare er fordi han er en dreng 😉 Det skal dog lige tilføjes at han fik dræn i begge ører for en måned siden – så jeg tror også det er fordi han har haft problemer med at høre inden da – drænene har dog ikke gjort nogen forskel på sproget (men himmelvid forskel på nattesøvnen!!!)

Kh, zolzikke + adam 25.09.2006

1babysnart1babysnart
    Medlem

Malika siger altså heller ikke ret mange flere forståelige ord. Hun siger bap-far, bapbap-farfar, a det, vov, moar, Nanna, av, tak, mer, hov, Tarz-tarzan, tach-Natacha og det er vidst det.

Jeg synes det lyder helt vildt med en talepædagog allerede.

Tina

thiemer06thiemer06
    Medlem

Er de overhovedet inde for talepædagogisk rækkevidde når de er 16 mdr????
    Ja jeg er godt nok bare på besøg, men synes det lyder HELT vildt at man kan taleundervise et barn på den alder!
    Min datter går til talepædagog og er nu 4½ år. Hun startede så småt op for et års tid siden..
    Hun har også fra starten af været lidt sen med det sproglige, men vi fik klar besked på at man ikke satte ind før ved 3 års alderen (Frb. kommune).
    Held og lykke med det hele.

Hilsen Kathe – der er spændt på hvornår Ruben på 13 mdr. siger noget forståeligt :O))

JsLeneJsLene
    Medlem

Jeg synes også det lyder ret vildt med talepædagog til et barn på 16 mdr. Ikke mindst fordi han kun har kunnet høre ordentligt en måneds tid.

Marianne har en del ord: bar (far), mo’ (mor), momo(mormor), Emma, spise, vov, mjav, ko, gis (gris), tator (traktor), bog, bold, havregrød, rugbrød, babe (baby), babs -ja, man er vel blevet ammet længe ;o) – og så er hejhej kommet med for nyligt. Det gør helt sikkert en forskel at hun er meget glad for bøger og for at få læst højt – og så har hun altid hørt udemærket (bortset fra lejlighedsvis selektiv hørelse…)

Jeg er meget spændt på at høre hvad talepædagogen har at sige – kan jo være at sådan en har en anden opfattelse end ørelægen…

Mange hilsener
    Lene

missmothermissmother
    Medlem

Hej Annette

Jeg fatter slet ikke der bliver snakket om talepædagog til Johannes på dette tidspunkt.

Amalie fik lagt dræn i da hun var knap 15 mdr. og hun havde da bestemt heller ikke noget sprog inden. Men det væltede så til gengæld frem hurtigere end vi kunne følge med, da drænene virkede. I løbet af 2 mdr. var hun i gang med 2-ords sætninger.

Kasper som jo er en af de ældste på sept. terminen har bestemt heller ikke mange forståelige ord. Her er de vi forstår: bar/far = far; Saaaa = Sandra (Alessandra); mææææ (får/ko-lyd); dak = tak; ja dak = ja tak; dak dak = det vil jeg gerne!!!!; nej og så bruger han ellers kroppen til at få os til at forstå hvad det er han vil.

Han sætter sig f.eks. foran brødkassen med toast hvis han vil have et stykke eller foran den med rugbrød hvis det er han vil have – det samme gælder køleskabet eller vasken hvis han er tørstig.

Men Kasper er utroligt meget med motorisk og vi pacer ikke sproget frem. Og de kan jo ikke ligefrem være gode til begge dele altså både det motoriske og det sproglige på samme tid.

MVH
    Rikke 29+0

JsLeneJsLene
    Medlem

Marianne har ikke just været den første til at gå – hun kravler ikke selv op på sin stol osv… Så hun har ‘valgt’ at starte med sproget…

Min mening er, at når evt fysiske problemer er afhjulpet – ja, så kommer det nok alt sammen for langt de fleste børn. Emma var heller hurtigt til at gå – måske endda en smule langsommere end Marianne. Og det er blevet accepteret uden videre.

Det eneste vi har gjort for at fremme Mariannes motorik – ja, det er babysvømningen… Og det sproglige – ja, det er så hendes store styrke lige nu + er kommet helt i hendes eget tempo.

Børn er jo forskellige lige som andre mennesker 😉

Mange hilsner
    Lene – 17+5

Twins06Twins06
    Medlem

Har godt nok heller aldrig hørt om talepædagog til så små børn…
    Har i mit job som pædagog heller aldrig fået tilkoblet talepædagog til nogen børn før de var i børnehavealderen…

Min tvillinger på knap 17 måneder, er der meget stor forskel på sprogligt…
    Min datter er begyndt at sætte to ord sammen f.eks. sko på, laver du ? ( hvad laver du) og i den dur, og er også begyndt at kunne sige lange ord f.eks. støvsuger…
    Hvor imod min søns ordforråd indskærper sig til : Hej, hov, bil, op, bøhhh, nej, moar, sko og vov…

Mange hilsner
    Twins06

susibusisusibusi
    Medlem

Så skal nok Philip til talepædagog!!! han siger mamma (jeg snakker svensk med mine børn) ta= tak vov til alle dyr det er allt vi kan førstå 😉
    Men hvis jeg fik tilbudet skulle jeg sige tak og ta det imod, og se hvad det er, det kan ju vare gode hints, som man kan bruge, og omvednt hvis ikke, så er det har man kun split lidt tid….
    susanna

mwmom77mwmom77
    Medlem

Bertram har også dræn, men han har nu hele tiden hørt fint på trods af meget væske på mellemøret…men hans sprog er eksploderet i løbet af de sidste måneder. Han siger bl.a far,bapf=babs,mor eller noget at drikke, biler,diks=kiks,mage=smage, mere,mormor,mo’far,modar=moster,nk=onkel – og dertil kommer en masse lyde som bokbok,vovvov,dyt,biiip=havregrøden er færdig i microovnen og mange af dem er det kun os der forstår…

men jeg har altså passet 2 børn (på forskellige tispunkter) som au pair der ikke talte før de var 2 år g så kom sproget nærmest fra den ene dag til den anden, så jeg ser ingen grund til talepædagog – endnu ihvertfald

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.