Jeg bliver så stiktosset… (barselsorlovsdebat)

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe September 2006 Jeg bliver så stiktosset… (barselsorlovsdebat)

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Forfatter
    missmothermissmother
    Medlem

Hej Lene

Herhjemme ville vi uanset hvem der tog orloven kun få dagpenge, derfor valgte vi jeg skulle tage den, da Henrik kunne tjene mere på akkorderne end jeg.

Problemet med den del som øremærkes til far, er ikke alle overenskomster giver normal løn under barsel. Henrik f.eks som håndværker kan få 122 kr/t i 14 dage(hvis han har været ansat i mindst 6 mdr. samme sted ellers er det DP-takst) og resten er på dagpenge. En akkordløn kan snildt komme op over 200 kr/t, så hvordan skal den grejes hvis man skal have løn under barsel når man er håndværker??????

Hos os vil den del af barslen der skal øremærkes far heller ikke blive brugt, da henrik hellere vil være sammen med alle ungerne når han kommer hjem fremfor kun den ene i løbet af dagen. Og så er mor bedst når de er små – mener han!!!!!.

Her vil vi selv bestemme hvad der bedst kan betale sig for ikke vi stilles dårligere økonomisk.!!!!!!!!!!!!!

MVH
    Rikke 23+5

JsLeneJsLene
    Medlem

Godmorgen…

Jeg kom til at se lidt af en samtale mellem beskæftigelsesministeren og Line Barfoed (EL) – ikke meget, bare nok til at sende mit blodtryk på himmelfart…

Fr. Barfoed er en af dem, der går ind for at en del af barselsorloven skal øremærkes til faderen – og det er det, der tænder mig af. Jeg tror faktisk, det ville virke langt bedre, hvis fædrene fik bedre økonomiske forhold omkring barsel!!

Vi er i den – meget heldige – situation, at farmand kunne holde 10 uger med fuld løn, og det uden at det gik ud over mine 24 uger med fuld løn. Og den mulighed kunne jeg godt ønske mig for alle fædre. For os var der faktisk masser af god økonomi i, at han tog de uger – for jeg havde kun fået dagpenge, hvis jeg havde taget dem.

Som jeg ser det – ja, så vil der være en barselsorlovsportion der bare ikke bliver afholdt, hvis den kun må bruges af faderen. Det handler om både holdning og økonomi – og så er der jo tilfælde, hvor faderen – frivilligt eller ufrivilligt – ikke er en del af barnets liv.

Fr. Barfoed mener, at det giver faderen en større plads i barnets liv og et tættere forhold, hvis han har gået hjemme hos bebs. Tja, det er ingen garanti – jeg mener, det er vigtigere hvordan han opfører sig i hverdagen. Begge mine døtre har fædre, der kan finde ud af at sætte sig på gulvet og lege – læse en bog osv. Og det er jeg helt sikker på batter mere i det lange løb.

Og så skal vi mødre støtte op om (rædsomt udtryk 😉 ) at far og barn/børn har et frirum, hvor de kan hygge sig uden moderlig indblanding. Hos os er babysvømning sådan et frirum – og så kan denne moder godt blande sig uden om måden der leges på.

Og således fik jeg luft for min voldsomme irritation :o)

Mange hilsener
    Lene – 11+5 og hammernervøs før NF-skanning kl. 13.00

JsLeneJsLene
    Medlem

Nu er det ikke sådan, at jeg synes det er en dårlig idé at farmand holder barselsorlov – jeg er bare imod at det skal gennemføres ved tvang i stedet for ved forbedring af vilkårene.

Da jeg havde fået den store for 11 år siden – ja, da holdt jeg kun mine 24 ugers barselsorlov. Jeg fik fuld løn i den periode – og var den der havde højst indkomst. Så min eks-mand gik hjemme i 39 uger på børneorlovsydelse. Jeg følte bare et stort savn og er meget glad for at jeg kunne være så meget hjemme med tullen – de 10 uger kæresten havde, ja jeg holdt ferie noget af tiden og arbejdede en del hjemme. Det var nu ikke fordi jeg ikke kunne give slip – men hans mor var meget syg og døde i den periode.

Han synes selv, at det har givet ham noget – fx at han ved at en baby ikke sådan går i stykker. Så han er selv mere tryg ved at omgåes hende – jeg har aldrig været i tvivl om at han kunne 🙂

Vi er meget heldige at have en arbejdsgiver, som gerne ser at faderen bruger sine 10 uger – og dem skal han naturligvis også have næste gang.

Udover mit problem omkring tvang – ja, så mener jeg (stadig) at det lige så meget er i det daglige, farmand skal have (og tage) tid og plads til barn/børn. At det så muligvis går lettere, hvis han har haft den fulde fornøjelse – ja, det er en anden snak.

Mange hilsener
    Lene – prinsessen på 11, tullen på 15 mdr og 11+5

EnemeneEnemene
    Medlem

Nu har jeg ikke set udsendelsen, og ja der burde være bedre økonomiske forhold for BÅDE fædre og mødre under barsel, selv om jeg godt ved at så vil det nok blive endnu sværere at blive ansat som ung kvinde uden børn.

Men noget helt andet er at det altså giver et helt andet forhold mellem far og barn at de går alene hjemme uden hele tiden at have en der kan tage over. Jeg tør næsten ikke tænke på hvordan det ville have været hvis ikke min mand havde holdt barsel i 8 uger fra hun var 7½-9½ måned, det var først der han lærte hvad det vil sige at have et lille barn med alle de krav der stilles og som ikke kan udskydes til man lige har tid. Jeg er den eneste i mødregruppen med en mand der har holdt barsel, og jeg kan se at vi er meget mere lige om hvem der kan tage sig af Fie, også fordi jeg så blev nødt til at give slip, og ikke naturligt er den der tager sig af alt om Fie, med mindre jeg beordre manden til at gøre tingene. Det er en kæmpe øjenåbner både for mor og far, når far pludselig bliver den der går hjemme i hverdagnen.

Det har også betydet, at selv om Fie er mor-syg har han ikke meldt sig ud af kampen, for han ved han kan gøre det lige så godt som mig, selv om det er mig hun går til, og det er dejligt.

Jeg tror ikke vi ville være så ligeværdige forældre uden han havde holdt orlov, og han taget orlov, og var så bare så heldig, at han til lønforhandlingen som foregik 2 uger før han faktisk skulle have orlov, fik forhandlet løn under 10 ugers barsel, men det var meningen han skulle have være på dagpenge. Jeg ved det kan være en økonomisk belastning, men jeg tror der er mange som ikke er klar over hvad det betyder for farens rolle/selvværd i forhold til barnet at de får bevist over for sig selv at de sagtens kan tage sig af den lille, det er jo bare fordi de ikke har haft muligheden, som er såden en selvfølge for moren, som naturligt opbygger erfaring gennem de mange måneder de er alene med barnet.

Vi vil i hvert fald gøre det næste gang også.

Mvh Lene

Irene1667Irene1667
    Medlem

Jeg er til dels enig med jer alle. (Hold op jeg er diplomatisk i dag…)

Herhjemme har vi jo et barn der ikke synes, at det der med at sove er særligt vigtigt. Til gengæld spiser han gerne dobbelt¨så mange gange i døgnet som andre børn. (OK overdrivelse, men det gjorde han altså indtil han var i hvert fald 8 måneder…)

Morten var “på” fra starten af -hvilket vi faktisk også havde aftalt, at han skulle være – men Elliott’s måde at være på, gjorde det mere nødvendigt, end hvis han f.eks. havde været sådan et barn, der spiste hver 4. time og sov igennem fra starten af.

Jeg var ved at gå fuldstændigt ned på et tidspunkt, hvor Morten skulle arbejde meget, og derfor skulle sove hver nat hele natten.

Det, jeg prøver at sige er, at farens tilknytning til barnet IKKE afhænger af hvorvidt han holder barsel eller ej, det afhænger af BEGGE forældres holdning til det, at få et barn SAMMEN og om hvorvidt man er FÆLLES om at tage sig af barnet. Det betyder så, at moren skal “holde kæft, og holde sig væk” og faren skal “være på”. -altså ikke leve i samme rollemønstre som i “matador”.

Vi har set SÅ mange tilfælde af det omvendte i vores omgangskreds (og heldigvis også af nogle, der gør “som os”) at vi allerede inden fødslen -måske endda inden graviditeten- var opsat på, at vi er TO forældre, der i FÆLLESSKAB tager os af vores børn.

-Vi står så også i den ekstremt heldige situation, at vi er på hver sin overenskomst i stat og kommune, så Morten har 10 ugers barsel med løn +4 ugers fædreorlov med løn (i modsætning til andre fædres 2 uger) hvor han gerne må “gemme” de 2 uger og holde dem sammen med de 10. Hans uger med løn går ikke ud over mine 24 uger med løn, så det betyder, at vi i alt har 36 uger med løn hjemme. Så denne gang tager jeg mine 24 uger, og så tager Morten resten. Dvs. 12 uger med løn og 12 på dagpenge. Morten tjener mere end mig, men det betyder enormt meget for os alle, at han kan være hjemme med vores barn, så derfor har vi valgt, at skrue ned for økonomien i de 12 uger, hvor han er på dagpenge.

Jeg mener forøvrigt, at det er vigtigt med en holdningsændring i samfundet, for at fædrene skal tage orlov. Det er et “kvindejob” at gå hjemme med børnene, og der bliver, mange steder, set skævt til fædre, der vælger børn frem for job. Det burde ikke betyde noget for ens karriere (staves?) uanset køn, at man frå børn, -de siger jo, at der bliver født for få i DK!!! Så måske bedre forhold, og ændring af holdninger er på sin plads SNART!!!

F.eks. får de hvert år en “bonus” på Morten’s job. De fleste fik 10.000 (eller endda mere) i år. Morten fik 5.000, fordi “han havde jo været på orlov, og så kan chefen bruge pengene et andet sted”!!!! Vi gider ikke gøre en sag ud af det. Nu tager Morten den næste orlov, og søger så nyt job.

Håber ikke det blev for rodet, ligestilling er bare (endnu) en af mine kæpheste, og jeg håber at Elliott, når han får børn, vil have mulighed for, at holde orlov med gode vilkår med vores børnebørn, -fordi det sker nok ikke for vores generation…

KH
    Irene +Elliott 15½ md og lillesøster omkring 28. uge (Eller lign.)

Vi går for tiden og snakker om fremtiden og lægger planer, og der kommer barselsdebatten også ind i billedet. Det fungerede super godt sidst, hvor vi delte barslen lige over. Men Anders siger nu at han ikke vil have ligeså meget barsel næste gang og bruger også argumentet omkring amning når vi taler om det. Det synes jeg nu også er et væsentligt argument som I andre ikke har med i jeres indlæg. Det var så smart sidst, at vi spiste frokost sammen alle tre og det lige passede med at Anton fik en frokost tår der.
    Jeg tror at de fleste kvinder er glade for at gå hjemme et helt år, og derfor ikke laver nogen diskussion ud af det. Selv tror jeg godt at jeg vil have lidt længere tid end de 5 måneder jeg fik sidst -nok 8 måneder. Nå, men Anders siger også at han gerne vil have noget barsel så mon ikke det passer meget godt med at jeg gerne vil have lidt mere og han gerne vil have lidt mindre..? Så vil jeg opfordre ham til at have det med til næste lønforhandling -det var en god idé.

Det var lige en tankestorm om de overvejelser vi har her på det hjemlige plan. Når det så er sagt, så vil jeg gerne tilslutte min stemme til koret om at ligestilling handler om en økonomisk støtte for at manden har en reel mulighed for at vælge barslen til. Og øv for en chef Morten har. Det virker til at der er et generelt problem omkring barsel her i landet.

Kh
    Aviaja

nu4mornu4mor
    Medlem

Vi har et samfund hvor der bliver født for få børn. Vi har et samfund hvor kvinder stadig tjener væsentlig mindre og vi har et samfund hvor kvinder stadig laver det meste husarbejde.

Jeg er super rabiat. Jeg mener at kvinder skal have 9 måneders orlov på fuld løn, mænd 6 måneder på fuld løn og begge parter skal have afholdt deres orlov før man kan tage hul på en pulje med 1 års orlov til hvem det skal være på dagpenge, eller man kan bruge det som deltid.

Jeg ser rigitg mange mænd der kun tager meget lidt barsel og alligevel når at arbejde lidt samtidig. Hvis vi skal have ligestilling på arbejdsmarkedet og lønsiden er det vigtig at vi er ligestillet så begge køn er “dårlig” aarbejdskraft hvis de ikke har fået børn.

Jeg synes det er en dårlig ide at tage fra kvindens orlov, næ der skal gives mere. Samtididg står vi med den mest forkælede bedsteforældregeneration som ikke vil bruge deres tid eller penge på børnebørnene men samtidig har nogle gigantiske pensionsopsparinger. De må betale mere selv af de serviceydelser de vil have af det offentlige. For hvis der ikker er en gulerod for vores generation til at føde børn er der slet ikke nok til at betale skat og servicere de ældre.

Så det lyder lidt somom det er en ommer!!

Nanna (som kunne skrive side op og ned om det her emne og synes det er fedt med den her tråd)

nu4mornu4mor
    Medlem
    1babysnart1babysnart
    Medlem

Jeg synes også at vi selv skal have lov til at bestemme hvem der holder orloven. Jeg vil dog virkelig slå at slag for at faderen (hvis han har lyst og man har råd) tager orlov.
    Min kæreste var hjemme fra Malika blev født til hun var 4 mdr. Det Han tog 11 ugers orlov (inkl. de 2 lige efter fødslen) samt afspadsering og ferie. Det var helt fantastisk. Det var dejligt for mig at have hjælp i starten, han har aldrig sat ? ved at jeg ikke altid nåede noget i min orlov (han vidste hvor hårdt det var) og så har han altid haft et helt specielt forhold til Malika. Selvom hun var så lille har hun stort set altid kunne bruge både mor og far, vi har altid delet om alt omkring hende og Malika har aldrig været rigtig morsyg. Far har altid kunnet bruges ligeså godt som mor. Malika og min kæreste har et helt andet forhold end jeg kan se flere af vores venner med jævnaldrende børn har. Det kan selvfølgelig godt være kommet på anden vis, men jeg er sikker på, at det at Malika fra nyfødt var vant til at mor og far var der lige meget spiller en stor rolle.

Han fik fuld løn under orlov. De 9 uger blev dog trukket fra min dagpengeorlov. Min kæreste vil gerne have orlov igen nlste gang, men vil dog nok vente med at tage den til barnet er lidt ældre, da han selv mener han vil få mere ud af det, men som sagt er jeg sikker på at hans orlov, selvom den lå tidligt, spiller en stor rolle i deres nu værende forhold.
    Dermed ikke være sagt at man kun får et godt forhold hvis man har orlov, for det mener jeg bestemt ikke.
    Tina

JsLeneJsLene
    Medlem

Vi fik ikke noget tal – ‘bare’ at vide at risikoen for Downs er normal/lav… Så ingen moderkagebiopsi denne gang :-))))

Jeg var så lettet, at jeg måtte fælde en tåre – og der kommer nok et par stykker til.

Jeg er helt vildt ydmyg overfor det med at være gravid – det er fantastisk at vi skal have 2 børn sammen… Og så at naturen kan finde ud af det – det fylder mig med ydmyg undren og ufattelig beundring.

Nå ja, så fik jeg rykket terminen – så jeg er ikke 11+5, men 12+2.

Mange glade hilsener
    Lene – kommende mor til 3

EnemeneEnemene
    Medlem

Jeg har også hele tiden hart den holdning at vi var to om at lave Fie, og derfor var vi også to om at tage os af hende. Det var heller ikke fordi min mand holdt sig tilbage, men da de første måneder var gået og jeg kom ind i rutinen, vidste jeg jo hvad der skulle gøres og hvornår, og så skulle jeg jo spørge ham om ikke han ville gøre dit eller dat, og det syntes jeg jo også var træls, for han kunne ikke selv se det. Der ud over tror jeg også han følte at jeg jo vidste bedst, når nu jeg var mest sammen med hende, så det blev lidt en ond spiral, for Fie har altid været meget glad for sin mor.

Under orloven (som han var noget nervøs for at skulle holde da det kom til stykket, og jeg derfor var glad for var bestemt efter de 8 uger) lærte han at han kunne opfylde hendes behov på lige fod med mig, samtidig med at jeg jo naturligvis nedtrappede amningen.

Jeg har brugt de sidste 6 ugers orlov til at holde en ugentlig fridag, og nu da jeg ikke har mere tilbage af den har han snakket om at han vil prøve at holde noget af sin afspadsering som en ugentlig fridag eller ½ fridag, fordi jeg starter overarbejde og han kan se hvad det har givet Fie, da jeg ikke længere kunne holde den. At huset så er begyndt at lige et bombenedslag når vi nærmer os weekenden fordi jeg ikke når den nødtørftige rengøring midt på ugen, har nok også bevist at det gør en forskel :o)

Jeg er faktist begyndt at drømme om at arbejde 30 timer, men må hellere vente til nr. 2 er kommet (der arbejdes på det :o)

Nå, et sidespring, men under alle omstændigheder, har det i hvert fald betydet en verden til forskel for os begge to, at manden holdt orlov alene uden mig til at se ham over skulderen, selv om jeg altid har forsøgt at lade være.

Mvh Lene

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.