Nogen der har overvejet at blive dagpleje mor eller har erfaring som dagplejemor?

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe September 2006 Nogen der har overvejet at blive dagpleje mor eller har erfaring som dagplejemor?

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter
    Anonym
    Gæst

Jeg går lige nu og overvejer, om jeg skulle skifte job og blive dagplejemor. Magne er syg hele tiden, snottet, hoster, nu har han også fået mellemørebetændelse. Han går i vuggestue, men har på fornemmelsen, at han ville være mindre syg, hvis han kom i dagpleje. Og hvorfor så ikke selv blive dagplejemor! Det må da være ret hyggeligt (men selvfølgelig også lidt hårdt). Er der nogen, der har noget erfaring, de vil dele ud af?
    Ditte

elin_melin_m
    Medlem

…altså har ikke nogen erfaring, men man må vist være indstillet på, at det slider meget på ens hjem, med 3-4 børn og forældre ud og ind af ens hjem daglig.

Man er mange timer på arbejde, men der er også noget med at man betaler mindre i skat.

Har dog også selv ind imellem overvejet, om man skulle blive dagplejemor, men tænker også om det er for mig selv, mine børn eller andre børns skyld jeg ville gøre det.

Så hører også gerne gode og dårlige erfaringer…

hilsen Elin

Anonym
    Gæst

Har ingen erfaring, at all 🙂 Men tanken har da strejfet mig. Ingen transport tid til arbejde. Ingen arbejde weekend eller helligdage. Lønnen kan umulig blive ringere end den jeg får nu som sygeplejerske….. Kan godt forestille mig det kan være hårdt at stå til rådighed fra fx 7 til 16.45 dog kl 16 fredag, som Rosa’s DP gør. Men nu har jeg jo en barsel i sigte til sommer, så det blir på “tegnebrædtet” indtil videre.
    Camilla.

Anonym
    Gæst

Hvis du overvejer det for at kunne holde Magne hjemme, fordi han er syg, ville han jo også være syg i dp, og du ville dermed være nødt til at “lukke” og sørge for pasning uden for hjemmet, hvis det ikke kan klares på en dag. (nå, det var ikke lige den tanke du havde, kan jeg se, nu jeg læser dit indlæg igen.. sorry!)

Men altså: lange arbejdstider, slitage på hjemmet, dp-møbler der fylder, strenge rygeregler, må man have dyr i jeres kommune, hvor mange børn, store eller små. Er du indstillet på at arbejde meget selvstændigt, være kreativ, være ude-menneske i al slags vejr?? Snak evt med nogle dp’ere i dit lokalområde, for at høre hvad de er for nogle: er de tit sammen, legestuer, gymnastik, rytmik, skovture, båldage. Er det nogle mennesker/rammer du vil kunne fungere under?!

Du betaler det samme i skat, men har nogle fradrag. Spørg på din kommune, for der kan være særlige krav, til dig og dit hjem.

Cristina – der selv har været dp og nu har sin søn i verdens bedste! 🙂

Tilde1975Tilde1975
    Medlem

Hejsa!

Jeg har erfaring som dagplejemor godt nok kun 8 mdr. erfaring men de 8 mdr var også nok til at drage erfaringer……. Jeg arbejder stadig indenfor dagplejen, men nu på den anden side af skrivebordet som dagplejepædagog.

Det er rigtigt som mange af de andre har skrevet med lange arbejdsdage, slidtage af huset mv. Det der var sværest for mig var at være så meget tid alene uden voksenkontakt og sparring. Dette er også den største grund til at jeg ikke har lyst til at vende tilbage til jobbet. Derudover vil jeg være MOR på fuldtid for Caroline og det kan man ikke altid være når der andre børn man skal deles med!

Det jeg synes du skal gøre op med dig selv er om du vil arbejde med børn, om du ser det som en udfordring for dig eller om det er for familiens skyld du gerne vil være dagplejer, det er ikke en dans på roser at have sit eget barn hjemme sammen med 3 – 4 andre børn, så det skal du også have med i dine overvejelser.

Når så alle de overvejelser er gjort og man mener at kunne finde sig i det er det også et godt job med stor frihed, store udfordringer og samvær med nogle fantastiske unger 🙂

Jeg håber det gav lidt svar og ellers er du meget velkommen til at kontakte mig.

Hilsen Rikke

Anonym
    Gæst
Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.