Nakkefold scanning 6 fingre )o:

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe September 2006 Nakkefold scanning 6 fingre )o:

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
  • Forfatter
    heeeeeeeeejheeeeeeeeej
    Medlem

Var til nakkefoldscanning idag, sikke en dag. Det viste sig at den lille har 6 fingre på højre hånd. Blev så bange og ked af det. Skal scannes igen om 3 uger og har også fået taget en blodprøve idag jeg får svar på om en uge. Er så bange for der er mere i vejen med barnet? Er der nogen af jer der kender til det at være født med en ekstra finger??? Ved i om der er chance for om der er mere i vejen med barnet? Sikke en græde dag, har helt ondt i mit hoved af at tænke så meget. Jeg er i uge 13

gravidullagravidulla
    Medlem

Hej,

jeg kan godt forstå din bekymring. Jeg skriver, selvom jeg ikke har forstand på, om det kan være tegn på andet, men jeg vil bare sige, at jeg føler med dig!
    Man ønsker altid at høre, at alt er præcis som det skal være.
    Delte du ikke dine bekymringer med hospitalspersonalet?

Jeg vil opfordre dig til at spørge en læge, der har forstand på det – det kan du ikke vente flere uger på at få svar på!!

Mange kærlige hilsener fra Ulla, 10 + 6

heeeeeeeeejheeeeeeeeej
    Medlem

Ringede til en jordmor her til aften, hun sagde at jeg skulle tale med en læge imorgen og få stillet mine spørgsmål. Pyt med en ekstra pillefinger, bare der ikke er mere i vejen.
    Det er også chokket over at alt ikke bare er som det skal være, som man siger 10 tæer og 10 fingre.
    Man tror bare man skal ind og se den lille ikke at man skal få sådan en besked.

Anonym
    Gæst

Hej

Det er selvfølgelig en træls besked at få og jeg kan heller ikke udtale mig om, om der kan være andre komplikationer, men jeg vil bare lige fortælle at vi har en kammerat der er født med 6 fingre på hver hånd, han fik den ekstra finger fjernet og er ellers helt normal, så det kan sagtens være at det er det eneste der er “galt” med din baby…

Jeg sender et trøstekram, det er jo aldrig sjovt, når det ikke er helt perfekt…

Kira 12+0

Anonym
    Gæst

hej
    sikke en dag, her trode i at det skulle være en af de beste dage i jeres liv, og at i skulle de det lille hjerte slå og at alt var i orden, det må have været rigtig svært at se og høre sådanne en besked. jeg kan godt forstå at der er en helt masse sprøgsmål i går rundet med, så det er godt at i skal til lægen så i kan få nogle svare også selvom han ikke kan svare på alle.
    håber det beste for jer.
    hilsen kaj

Anonym
    Gæst

Jeg kender én (langt ude i bekendtskabskredsen) der fik et barn med 6 tæer. (ved godt det drejer sig om fingre men…)

Barnet fejlede intet andet, og jeg mener at de bandt den ekstra tå ind mens barnet var spæd, så den manglende blodtilførsel fik tåen til at “visne” og det var kun et lille indgreb at fjerne den. Så det behøver ikke være noget alvorligt overhovedet.

Forhåbentlig er det bare en lille bagatel at jeres barn har en ekstra finger, håber det bedst for jer!

Kh hfamor

hedegaardhedegaard
    Medlem

Hej

Det er jo altid træls at få at vide at der er noget i vejen med ens barn.
    Min mand er født uden fingre på højre hånd. Hans største bekymring under mine to første graviditeter har været at det skulle ske for hans børn. Men det er ikke arveligt. Det er bare et af naturens små luner.

Der er ingen grund til at tro at dit barn skulle fejle andet. Så slap af og nyd din graviditet.

Annette (9+1)

lykholtlykholt
    Medlem

Hejsa!
    Vi kender også et par som fik en drenge med en ekstra finger på den ene hånd – ellers var drengen helt iorden med alt andet og den ekstra fingre er fjernet nu.
    Så jeg sender dig lige et kram – og husk at der er flere som har en ekstra fingre uden der er andet galt
    Knus
    Tina
    Mor til 4 skønne drenge + 1 spirer 11+4

Anonym
    Gæst

Hej

ja sikke en besked at få, men det er sikkert ikke noget, syntes det er utroligt at de allerede kan se det.
    Da jeg var til scanning i fredags tjekkede de ikke om alle tæer og fingre var der, faktisk ikke engang om den havde 2 arme og 2 ben, (det kunne jeg da heldigvis godt selv se at den havde), men alligevel, andre som heller ikke fik tjekket det, blir helt bekymret om ikke hun har gjort det godt nok !!!!

Hilsen Marie 13 + 2

Anonym
    Gæst

Hej,

Jeg har en søn som mangler fingre på sin højre hånd. Vi har også fået at vide at det er naturens luner – men vi er kede af at han ikke har 5 fingre som jo ville gøre hans liv lidt lettere. Jeg kender ikke selv nogle som er født med samme situation og er derfor nysgerrig efter at høre hvordan din mand har klaret sig gennem tilværelsen – har han nogle gode tips? hvordan var skolen at komme igennem? har din mand prøvet en protese og hvis ja hvordan virkede det? (vi har fået at vide at de fleste dropper protese da det er nemmere at bruge hånden uden protese).

Jeg håber ikke mine spørgsmål er til ulejlighed og undskylder meget min uvidenhed men jeg er igang med at finde ud af hvad vi kan gøre for at hjælpe vores søn….. derfor er jeg nysgerrig efter at høre hvordan din mand klarer hverdagen..

Mange hilsner herfra

Hej!

Jeg håber, at jeg med dette lille indspark kan glæde og berolige jer som forældre til en, er jeg sikker på, fantastisk lille dreng, som manger fire fingre på den ene hånd. 

Han er ikke alene. Selv er jeg født med den samme udfordring – jeg har kun tommelfingeren på min højre hånd.

Mine forældre var, nøjagtigt, og selvfølgelig, ligesom jer, ulykkelige og bekymrede ved situationen. Hvordan skulle sådan en lille “vanskabning” klare sig gennem tilværelsens mange strabadser.

Der er nu gået godt 21 siden jeg kom til verden i armene på mine, som tidligere nævnt, bekymrede forældre, og jeg er sikker på, at deres bekymring er mere end gjort til skamme.

Hvad mennesker som mig og jeres søn måtte mangle i fingre, har vi i stædighed, viljestyrke og ikke mindst åbenhed.

Det har altid været vigtigt for mig, lige så længe jeg kan huske, at tage imod alle udfordringer og ikke give op på forhånd. 

Det tog måske lidt længere tid for mig at lære at binde mine sko, spise med kniv og gaffel og beherske strikkepindene i håndarbejdstimerne. Men jeg forsøgte, fandt min måde at gøre tingene på og lykkedes med det i alle de tilfælde, jeg kan komme i tanke om. 

Jeg startede til håndbold og har spillet badminton i flere år. Hver eneste dag klimber jeg løs på min guitar, og til sommer er jeg på vej ind på journaliststudiet. Når jeg tænker efter kan jeg ikke komme på noget, som jeg ikke kan pga. mine manglende fingre.

Det kan lade sig gøre! Det kunne det for mig, og her kommer åbenheden også ind i billedet. Fra jeg var helt lille, har vi derhjemme talt meget om mit “handicap”, og derfor har jeg følt det helt naturligt at tale med andre om det, når de har spurgt, hvorfor min hånd ser ud, som den gør.

Således kom jeg igennem skoletiden uden mobberier og andre problemer – ganske simpelt fordi min lille hånd blev lige så naturlig for min omgangskreds, som den blev for mig. Mine venner har ofte fortalt mig, hvordan de i hverdagen glemte, at jeg ikke var 100 % lige som dem. Ja…sommetider har jeg også glemt det selv 🙂

For tiden arbejder jeg i en SFO, hvor en af børnene, ligesom jeres øn og jeg, mangler fire fingre – godt nok på den venstre hånd. Også hun klarer sig fantastisk og taler lystigt om, hvordan hun alligevel kan holde på gaflen og skrive sit navn. Det er fantastisk at se!

Slutteligt vil jeg fortælle, at det ikke er mange dage siden, at jeg sad for mig selv og tænkte over mit liv indtil nu med min lille højre hånd. I den stille stund blev jeg enig med mig selv om, at jeg ikke ville være mit “handicap” foruden. Det har givet mig noget helt særligt som menneske at være en smule anderledes.

Jeg håber, at mit indlæg og min lille historie giver mod og vækker lettelse hos jer i en svær tid.

Jeg håber og tror også på, at jeres søn finder sin måde at gøre tingene på.

Hvis I har brug for det, så må I skrive til mig herinde. Det skal være mig en fornøjelse at give en hjælpende hånd.

De bedste tanker og medfølende hilsner fra

Rasmus 

sommer2012sommer2012
    Medlem

Hej Rasmus,

Det er længe siden jeg har været herind og sidst troede jeg at jeg skrev tilbage til dig men kan se at svaret aldrig er blevet registreret. Derfor synes det som meget lagt tid siden menjeg så dit svar et par dage efter jeg selv skrev.

Tak og endnu engang tak. Jeg blev fantastisk glad for dit indlæg og tænkte at hvis bare min søn kan have en ligeså dejlig tankegang som du har så vil vi være meget heldige – og det tror jeg at vi har været heldige med. Nu er han kun 16 måneder men han har en stædighed og er en rigtig “duer” som ikke giver op når noget driller….

Jeg vil meget gerne have en hjælpende “hånd” fra dig – jeg har mange spørgsmål og sikkert mange bekymringer som er unødvendige og som jeg gerne vil af med så jeg kan være den ultimative støtte for min lille søn. Hvordan tænker du den bedste støtte er?

Vil det være som dine forældre at tale med ham om llille hånd og evt. forberede ham på at folk vil spørge om det og så at vi øver nogel svar så han ikke skal stå og ikke vide hvad han skal sige?

hvordan har folk omkring dig der ikke kendte dig udtrykt deres nysgerrighed (hvis nogen)?

Jeg er så bange for at han skal blive moppet med det – har du nogle erfaringer her du kan dele – hvad skal man gøre så man tager det upfront?

Og endnu engang TUSINDE tak for din besked og for denne dialog.

,mange hilsner herfra 

p.s. er du starte på journalisthøjskolen?

amandapandaamandapanda
    Medlem

Hej med jer 2.

Jeg er gravid i uge 16 og min kæreste og jeg har netop fået af vide at vores barn mangler sine fingre på højre hånd. Jeg har netop fået foretaget en fostervandsprøve for at se om barnet skulle fejle yderligere. Lægerne som vi har snakket med er dog positive og mener ikke det har nogen sammenhæng med kromosomfejl eller syndromer. Vi venter på svar og forventer af få det mandag eller tirsdag i næste uge.

Da vi fik “nyheden” var det noget af et chok. Det var ikke noget vi overhovedet havde haft i tankerne at, der kunne være misdannelser eller andre skavanker ved det barn vi havde planer om sætte til verden. Det tog os dog ikke mere end 5 minutter at blive enige om denne udfordring var noget vi sagtens kunne klare. Ja, det bliver helt sikkert hårdt til tider, men vi er indstillet på at gøre det så naturligt (som du også nævner Rasmus) at barnet vil være rustet til at starte i skole og alle de andre ting livet byder på.

Vi er nu kommet så langt at vi faktisk glæder os til at tage hul på dette eventyr med vores barn.

En af mine største bekymringer går naturligvis på reaktionerne fra omgivelserne. Både hos min og kærestens familie har vi været helt åbne overfor fra starten af og vi er ikke i tvivl om at dette barn vil blive lige så elsket som alle andre børn. Det var selvfølgelig også noget familierne skulle vende sig til.

Jeg ved godt denne tråd er gammel, men det ville gøre mig utrolig glad at komme i kontakt med andre som selv lever med dette til dagligt. Jeg synes ikke jeg har haft held med at finde andre tråde eller sider med oplysninger end denne. Jeg håber derfor i ser dette og selvfølgelig har lyst til at dele jeres oplevelser.

Mange hilsner fra 2 forældre der er klar til at gå alt igennem for vores lille specielle og allerede højt elskede barn.

MichelleAOMichelleAO
    Medlem

Hej AmandaPanda,

Jeg har selv en søn på 4 måneder som er født med dysmeli i form af at han mangler højre hånd. Kunne du ha lyst til at snakke lidt sammen? Ikke altid let at finde andre i samme situation :-/
    Kontakt mig på mail, hvis interesse. Mvh Michelle
    Michelle.ann.olsen@gmail.com

sommer2012sommer2012
    Medlem

Hej AmandaPanda,

Meget gerne – men hvordan kommer vi i kontakt?

Mange hilsner

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.