Hånd, fod og mund syge ?

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe August 2006 Hånd, fod og mund syge ?

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Forfatter
    4evermor4evermor
    Medlem

Blev ringet op i dag fra dagplejen, at hun troede Alexander havde fået det….. 2 af de andre børn havde haft det i sidste uge, så vi var lidt forberedt… kl. 11.30 ringer hun og jeg suser derud og hvad møder jeg, en glad dreng, der var i færd med at spise rugbrødshapser !!!!!????? jeg spurgte om han havde feber og det mente hun ikke. Jeg kigger ham efter da vi kommer hjem, der er ingen knopper på hverken mund, hænder eller fødder, men omkring skridtet og på benene er der en del, men han fejler umiddelbart INTET… er glad og tilfreds som han plejer,men er begyndt at savle rigtig meget. Nu må vi så se, hvordan det udvikler sig, men egentlig er jeg rasende over, at hun ikke kunne vente til kl. 15.00 med at få ham hentet, nu har jeg jo brugt barnets 1. sygedag og skulle det udvikle sig og han er syg i morgen, så må far tage fri og derefter må det måske blive mormor. Jeg læste, at såsnart de var feberfri, må de komme afsted igen og ellers kan klare en normal hverdag…. men det kan han jo allerede ?????

Nå, jeg skulle lige afreagere, synes det er noget fis! Men hvad mener I, kan det være det? eller kan det ikke bare være tandfrembrud…. én ting er sikkert, han kommer afsted i morgen, hvis han altså er ligeså frisk… med eller uden knopper!!!! vi betaler da trodsalt for, at hun skal passe ham.

Kh Trine (grrrrrrrrrrrrrrrrr)

Anonym
    Gæst

Sikken en gang fis! Symptomerne ved hånd,for og mundsyge er mange små blærer især i munden og på hænder og fødder (deraf navnet). Ikke ved skridtet og benene – lyder mere som tænder. Tænk at hun ikke ved det når hun har haft to syge. Nå men inkubationstiden er 2-3 dage så hvis det er gået dette siden de var syge så for han det ikke.
    Men så kan i jo bruge resten af dagen ude i det gode vejr, det er jo pludselig blevet varm og solrigt (måske varmeknopper, hvis de har leget ude med for meget tøj på)
    Christina

Anonym
    Gæst

hmmm … syns altså også den lugter lidt … nu har vi ikke selv haft HFM herhjemme men mundbetændelse og så vidt jeg ved minder symptomerne hinanden og det gør ondt i munden. Og fra andre jeg kender der har haft HFM kan man ikke lige spise rugbrød imens … jeg ville aflevere ham igen imorgen hvis der ikke er yderligere tegn og erklære at det var falsk alarm! Spørg lige også hvis hun bygger mistanken på

musenbbmusenbb
    Medlem

Jeg havde det selv som teenager – og ja ens mund er øm som ind i H****** og man kan bestemt ikke spise noget andet end is og yoghurt – og andet koldt flydende mad. Samtidig var mine hænder svulmet op og ømme omkring leddene – meget tydeligt. Jeg erindrer bestemt ikke rødmen og knopper i skridtet – men høj feber!
    Håber han har det godt, den lille mand.
    Lea reagere med knopper, når hun får tænder – sikker som ammen i kirken.
    Kh Tine

leandeleande
    Medlem

Hejsa faldt lige over dit indlæg, du er som regel ikke i tvivl . Der er små blærer i munden, de vil ikke spise og nogen gange heller ikke drikke, men det er en helt anden problematik. Har set det et par gange og resten har forældrene fortalt. tror du slipper. knus leande

4evermor4evermor
    Medlem

han var dog frisk som han plejer indtil kl. 22.00, hvor han pludselig vågnede op og var utrøstelig. Hans mund er svulmet op af blæner og han kunne slet ikke finde ro. Han har dog stadigvæk ingen knopper på hænder eller fødder !!?? Min søde mand har gået rundt med ham på armen, i barnevognen osv osv hele natten, så jeg kunne få sovet lidt, da jeg jo ikke kunne tage barnets 1. sygedag i dag, fordi jeg brugte den i går. Det er nok det værste jeg har været udsat for, hvad angår syge børn og jeg håber ikke vi har smittet for mange. Det havde dog været rart, hvis dp-mor havde kunnet vente med at få ham hentet til jeg havde fri kl. 15.00 i går.

Nu er jeg så spændt på om vi andre får det, min mor har nemlig også fået det efter et besøg hos os i lørdags. Hun kunne ikke forstå , hvad det var for nogle blæner hun havde i hele munden…. det kunne jeg jo så fortælle hende 😉

Lidt kedelig opdatering herfra …

Kh En træt mor, som ser frem til, at kl. bliver 15.00

Anonym
    Gæst

øøøøøøøøøøøøøøøøøv….. rigtig god bedring. is og yoghurt og giv ham nu endelig en panodil at sove på ikk?

4evermor4evermor
    Medlem

for H…… hvorfor sagde du ikk´det noget før ? Lille, trætte mig kunne ikke engang tænke så langt ……. Panodil er guld,- nogengange! Virkede desværre ikke i nat, suk … nå, men kryds lige fingre for, at vi får en rolig nat…. trænger til at soooooooove.
    Godnat tøser og tak 😉

rejensmorrejensmor
    Medlem

Hej
    Hvor er det synd for jer… Min datter og jeg havde det begge to for 4-5 måneder siden – ganske frygteligt – hende først og så mig. Jeg oplevede at blærerne på hænder og fødder først kom lidt senere.
    Jeg havde held til at få fat i noget på apoteket til at lindre blænerne i munden – kan selvfølgelig ikke huske, hvad det hedder – bare én ide.
    God bedring
    Heidi

mammatil2mammatil2
    Medlem

Er selv dagplejemor, og blev helt svedig da jeg læste dit indlæg…..vi ringer altså ikke uden grund til Jer forældre, det er da kun en “service” vi kan yde for de andre børn og frældrene så de ikke bliver smittet også! Og stakkels børn!! Vi vil jo kun børnene det bedste. Har set sygdommen en del gange og den starter som regel med små blærer i og omkring munden, børnene kan sagtens spise, i andre tilfælde kan de ikke, nogle får ikke så mange blærer og andre får måske røde prikker under fodsåler og på hænder og andre igen høj eller lav feber. Man bliver ikke imun over for sygdommen og kan sagtens få den op til flere gange, smitten er luftbåren. Voksne kan også få den, og der er desværre ingen medicin mod den, kun Jeres omsorg for barnet. Mor og far er trods alt de bedste i verden.

VH dagplejeren

cngcng
    Medlem

Smittefare

Sygdommen smitter først og fremmest i startfasen, og når blærerne kommer frem. Det er ikke muligt at stille diagnosen, før blærerne er til stede. Dette betyder, at når diagnosen bliver stillet, er smitten til omgivelserne allerede sket. Det er derfor ikke nødvendigt at holde børn hjemme fra børnehave eller skole i hele perioden med blærer.

Det er derfor unødvendigt på det grundlag at bede om afhentelse af barnet, og i det her tilfælde har det jo kun gjort situationen mere besværlig for den pågældende familie.

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.