Hyper af farvestof

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe August 2006 Hyper af farvestof

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Forfatter
    Anonym
    Gæst

Hej allesammen.
    Var til 1-års-undersøgelse hos lægen med Nikolaj i fredags. Han var snottet og havde feber, og han skreg bare hun kiggede på ham. Så i et forsøg på at få ham lidt ned på jorden, så hun kunne undersøge ham gav hun ham lidt saftevand, som han var alt for hysterisk til at drikke. Hun fortalte samtidig at i noget saft og sodavandsis er der noget farvestof som er mistænkt for at gøre børn helt hyper. Jeg glemte at spørge ind til det for jeg havde lidt travlt med at holde styr på Nikolaj, men er der nogle af jer der har hørt om det?
    KH Pernille

badlandsbadlands
    Medlem

Det er en gammel nyhed der er støvet af igen. Du skal i hvert fald gå uden om den der hedder “sunset yellow” e-110 som er et rødt (!) farvestof. Men du behøver ikke gå e-nummer agurk, for der er nogle af dem der er ret uskadelige. Man skal bare give et farvestof et e-nummer hvis det ikke findes naturligt i produktet. Fx – hvis der kommer rødbedesaft i en vingummi. Det har (så vidt jeg lige husker) nummer 165.

Læs mere her
    http://www.toft.dk/e-nummer/

Mvh
    Lone

Anonym
    Gæst

læs mere her
    http://www.aktiveforbrugere.dk/azo/index.htm

(og meld dig ind i foreningen :o))

Anonym
    Gæst

sunset yellow ER altså gul – ikke rød?

odensemodensem
    Medlem

Det er rigtigt – der er lige den 6. september blevet publiceret en stor undersøgelse hos hhv. 3 årige og 7/8 årige med en speciel gruppe farvestoffer (azoearvestoffer). Konklusionen skulle være at de gør børn hyperactive. Artiklen er kun udkommet i netversionen af the Lancet- så jeg kan ikke læse den hele før i næste uge.
    Et par af aviserne – blandt andet Politiken har haft oversigter over hvilke E numre det gælder – http://politiken.dk/tjek/dagligliv/boern/article374969.ece.

Anne

badlandsbadlands
    Medlem

det står der godt nok også i listen, kan godt selv læse det. Men af er eller anden årsag kan jeg huske at jeg i sin tid lærte at det var et ret misvisende navn det havde. Og det er rødt, selvom det farver gult…havde det stående i mit kemi-skab 😉 med store orange advarsler på.

Anonym
    Gæst

det misvisende er da at en sunset ikke er gul med rød …. ;o)

Anonym
    Gæst

Tak for alle svarene, jeg vidste at jeg kunne regne med alle jer kloge koner:) Jeg må læse den Lancet artikel når den kommer på pubmed (hvis jeg ellers får tid, suk).
    Knus Pernille

badlandsbadlands
    Medlem

jeg forstår bare ikke at det skulle være noget nyt, for det er da mindst 15 år siden jeg første gang høte om det. Det var een af grundene til at Katjes (slik, red. 😉 kun brugte naturlige farver i deres produkter. Men der må være mere end det i det…altså…at man mistænker det for at gøre børn hyperaktive

Anonym
    Gæst

og vi skal tilbage i slutningen af 90’erne hvor “vi” (aktiveforbrugere) kørte azo-kampagne – der resulterede i at giganter som Haribo og Bon-Bon droppede dem. Men ikke M&Ms …. som jeg derfor aldrig spiser ……

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.