øjne..

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Forfatter
    siaoktobersiaoktober
    Medlem

til jer der har børn med brune øjne hvornår skiftede de..
    jeg kan ikke forstå at vores lille sia ikke har fået brune øjne endnu..
    jeg har brune øjne og faderen har grøn brune øjne…

kh nadja og sia 5 uger og 3 dage

carina1807carina1807
    Medlem

Jeg har også hørt, at der kan gå op til 2 år før de skifter….

Lucca ligner sin far rigtig meget, så jeg håber hun snart får sine mors mørkebrune øjne – så man også kan se hun er min datter ;0) Min niece har næsten lige skiftet til brun, og hun er snart 8 mdr.

Kh Carina

Anonym
    Gæst

godt nok har vi ikke brune øjne i familien … men jeg har haft biologi ;o)
    Der kan godt gå ½ år ihvertfald før den endelige øjenfarve falder på plads (ærgeligt for jeg ææææææææælsker de der dyb-blå babyøjne … og så blive de bare kedeligt grå … tsk tsk, eller ihvertfald herhjemme)

Kh Ulla

Anonym
    Gæst

Vi venter og venter – men jeg har altså hørt eller læst et sted, at der kan gå op mod halvandet år. Og vi veeeenter…

kh Ida og Adam (søn af Nutella-Øje)

SoerinemorSoerinemor
    Medlem

Det er også muligt at få børn med blå øjne selvom begge forældre har brune. Genet for blå øjne er nemlig ressesivt (eller et eller andet, aner ikke hvordan man staver det). Det er derimod ikke muligt at få børn med brune øjne hvis begge forældre har blå (medmindre postbuddet selvfølgelig har brune ;-))

KH Sørine og Axel, som helt sikkert beholder sine blå øjne, selvom de nok blir lysere

Anonym
    Gæst

Emils er allerede ved at blive brune, men det var meget tidligt tydeligt at det ville gå den vej (2 uger).
    Men selvom der er regler for øjenfarver, er naturen lunefuld, både min lillebror og jeg har brune øjne, hvilket ikke burde være muligt. Min mor har blå øjne, og min far har grå. Min farmor har selvfølgelig de brune øjne, men det burde ikke kunne springe på den måde, og alligevel har det gjort det.

MVH
    Bente

Anonym
    Gæst

Et dominerende gen kommer til udtryk hos individet uanset karakteren af det modsvarende gen i den anden del af kromosomparret. Et recessivt gen kan derimod ikke hævde sig, hvis det ikke også findes i den anden del af kromosomparret. Recessive gener kommer således kun til udtryk, hvis de arves fra begge forældrene og derfor optræder dobbelt. Anlægget for blå øjne er recessivt, mens anlægget for brune øjne er dominerende. Et barn får derfor kun blå øjne, hvis øjenfarven arves fra begge forældrene. Hvis barnet arver et anlæg for blå øjne fra den ene forælder og et anlæg for brune fra den anden, får barnet brune øjne. To blåøjede forældre har ingen anlæg for brune øjne, da sådan et gen er dominerende, og deres barn får altså blå øjne. På den anden side kan forældre med brune øjne godt få børn med blå øjne, da de kan have anlægget for blå øjne i deres kromosomer, men dette anlæg kan ikke komme til udtryk, hvis det optræder sammen med anlægget for brune øjne.

ida_nilsonida_nilson
    Medlem

Det er rigtigt at sådan er teorien.

Men lige præcis med øjenfarve er der nogle finurligheder (som jeg ikke kan redegøre for alle sammen) som fx er at en sjælden gang kan der ske fejl så et anlæg for brune øjne ikke kommer til udtryk i den pågældende (kan fx være de grå øjne), men alligevel godt kan gives videre.

Jeg har blå øjne (kan skifte mellem næsten alt fra klart lysende gråblå til grumset grøn) men hvis man kigger ordentlig efter kan man faktisk se nogle små bitte brune pletter i mine øjne – min mor har det samme dog er hendes brune pletter mere tydelige end mine og hendes øjne derfor mere grønne. Dette tyder på at både min mor og jeg faktisk på trods af vore blå-grå-grøn-grumsede øjenfarve faktisk ER bærer af brune øjne.

Faktisk er grønne øjne en fejl som i teorien ikke burde kunne lade sig gøre genetisk, men som netop er tegn på at det ikke er helt så simpelt som teoretisk mendelsk udspaltning i gymnasiet o.a. steder.

Af mine tre børn har de to blå øjne (ligner mine en del dog uden synlige brune pletter) mens den sidste har brune øjne – det er der dog intet odiøst i da deres far her brune øjne.

Men den med at brunt kan springe en generation over er altså ikke kun opfundet for at rede ægteskaber 😉

/Ida – som lige kom forbi

(og som faktisk er naturfaglig student fra Ruder Konges tid OG cand.scient. i biologi (dog ikke genetik))

SoerinemorSoerinemor
    Medlem

Men det der med at de springer en generation over eller muterer eller hvad de gør, det er der vist så vidt jeg har hørt (tror de sagde det i lægens bord) kun 1% chance for, mens det skulle være 10% af os der har en anden far end den de tror de har. Så man kan jo spørge sig selv hvad der er størst chance for. Måske er faren bare lidt blå-øjet, ho ho ho.
    Og Ulla jeg fik i øvrigt totalt hovedpine af at læse din totalt videnskabelige redegørelse. Det må du altså ikke byde kvinder med ammehjerne 😉

ida_nilsonida_nilson
    Medlem

Åh, ja, 10%’s statistikken kender jeg også 😉

Den blev meget debateret da jeg gik i gymnasiet netop fordi i forbindelse med genetik i gymnasiet lavede man dengang blodtypetjek så kunne man sammenligne med sine forældre var filosofien……… Det afslørede bare ind imellem ting som havde været skjult i mange år…… Det skal dog siges at vi fik IKKE lov til at lave denne test da det var midt i 80’ernes AIDS-hysteri og det dersens blod var noget forfærdelig farligt noget 😉

/Ida

Anonym
    Gæst

Jeg har hørt at der kan gå op til et år inden de skifter.
    Men biologitimen med gener og arvelighed siger mig at selvom i begge har brune øjne, kan i (hvis generne er til det) godt få et barn med blå øjne.
    Blå øjne har et vigende gen mens brune øjne er dominerende. Hvis i så begge har et vigende blåt gen liggende og det lige var dem der smeltede sammen får barnet blå øjne.

Christina

Anonym
    Gæst

Ih altså … jeg lærte i biologi (som jeg iøvrigt tog mens jeg var gravid med Rumle og fødte midt i eksamen – så jeg måtte til sygeeksamen med amme-bh på … derfor frisk in mente) at lave sådan et fikst lille skema hvor man kunne overskue mulig gensammensætning .. det er mig jo rimelig umuligt at genskabe det her men det viser meget enkelt hvad Christina siger ..

Har du eller din mand begge et reccesivt gen for blå øjne (bæres passivt i kroppen og kommer ikke til udtryk) er der 25% chance for at ens barn får blå øjne da gensammensætningen så kan være
    BLÅ-BLÅ, BLÅ-BRUN, BRUN-BLÅ, BRUN-BRUN … alle hvor Brun indgår bliver til brune øjne fordi Brun er dominerende.
    Hvis sammensætningen hedder BLÅ-BRUN/BRUN-BLÅ vil man få brune øjne men man bærer stadig det blå gen reccesivt i kroppen er det er muligt at give videre til næste generation således at de kan få blå øjne. Hedder sammensætningen BRUN-BRUN vil ens egne børn altid få brune øjne uanset faderen da man giver et dominerende gen videre uanset hvad!

Kh Ulla
    og ps. Sørine … jeg copy-pastede bare … kan sgu ikke formulere mig så kløgtigt ;o)

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.