barnedåb

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 25 i alt)
  • Forfatter
    Grymor19Grymor19
    Medlem

Hejsa..
    Jeg fødte en datter den 1 september og har endnu ikke fået hende døbt.. Hun bliver 3 mdr den 1 december, og jeg synes alle børn blir døbt i 3 mdrs alderen (hvis de blir døbt) men nu er det jo sårn at der også er jul i december. mig og min kæreste har ialt 8 søskende + vi nu også har den lille og forældre ovs, så hvis vores datter også skal døbes i den måned så håber jeg vi vinder i lotto 😐
    selvfølgelig kunne vi ha sparet op, men der var jo så meget andet der skulle købes, og vi flyttede fra hinanden da jeg var i 6 mdr fodi vi ikke kunne enes, så jeg har stort set brugt alle mine penge på ting til den bette, og resten har jeg brugt til møbler til min lejlighed, mens han drak hans op.. vi er nu sammen igen, og han er arbejdsløs ( og af den stædige slags, der i hvert fald ikke skal på kommunen og have penge, så er det bedre at leve uden )

spørgsmålet er så om det er for sent at få hende døbt i starten af næste år, når hun er 4 mdr?

jeg syns selv det er for sent, men hellere vente lidt og have råd til julegaver (elsker jul)

åhr.. hvor er det pengetræ alle pengene hænger på?

Altså her skal vi først holde dåb, når “salgsdatoen” er overskredet, dvs. den lille mand når af blive det ½ år + 5 dage. Og hvorfor så det, men det er fordi begge mine andre børn er døbt d. 21/2 og denne dag er også mine forældres bryllupsdag, så klart skal lille Casper også dele denne dag med de andre..(ja bare kald mig skør :o)

Han bliver døbt en Onsdag og først kl 18. så vi holder sikkert først hans fest om lørdagen, men nu må vi se, det er nemlig i vinterferien.

Knus Mie + Casper 160806, Lucas 010903 og Natasia 231098

Anonym
    Gæst

Der er da ikke noget forkert i at vente. Vi døber også først vores pode i januar (hun er fra 22. aug.) og vil så være ca. 5 mdr. De skal jo bare være navngivet inden 6 mdr. Så hold i bare dåben når det passer jer.
    I min søns mødregruppe var der et par som først holdt dåben i sommerferien (børnene er fra okt.) året efter, men havde navngivet ham inden de 6 mdr. Alt kan lade sig gøre.

Christina

Anonym
    Gæst

I kan da sagtens vente til starten af næste år med at holde dåb – det kan vel også blive lidt meget at holde jul og dåb lige oveni hinanden.
    Desuden er der jo ingen der siger at I også skal holde dåb ved 3 mdr bare fordi de fleste gør det (og gør de nu også det?). Vi skal til dåb d. 10/12, og det er altså for en der er født d. 14/7, så der er da nogen der venter.
    Eneste krav er jo også bare at i har givet bebs et navn inden 6 mdr, men dåben kan jo godt vente længere.

Håber I finder den løsning der passer jer.

Hilsen Thea og Birk 080806, der ikke skal døbes, men får en navngivningsfest d. 31/3 dvs når han er knap 8 mdr.

Anonym
    Gæst

Rosa er født 16. september og skal døbes 11. februar, og vil være 5 måneder når hun skal døbes. Jeg synes ikke det er for sent at døbe din datter når hun er 4 måneder gammel. Så er i også ude af den hektiske julemåned hvis i venter til næste år!
    Hilsen Camilla.

Anonym
    Gæst

altså Rumle blev døbt da han var 4 mån og Mila skal først døbes på søndag (og nej jeg har overhovedet ikke styr på bare minimum af festivasen bagefter??)

så jo det kan man godt ;o)

Anonym
    Gæst

Jeg var henne på kirkekontoret og aflevere en navngivningsblanket i sidste uge. Har ingen planer om at holde barnedåb – eller hvad det nu bliver til – inden engang til sommer. Og pyt med, hvis han til den tid ikke længere kan passe arvestykke-dåbskjolen. Vi venter til det forhåbentlig igen er så godt vejr, at vi kan være udenfor og lave noget uformelt receptionsagtigt halløjsa.

Og helt ærligt? Jeg var helst fri for at holde noget som helst. Har det mærkeligt med den slags – barnedåb, konfirmation, etc…

kh Ida

badlandsbadlands
    Medlem

Det ER en skrøne, men jeg kunne se på en anden termin, at man skal have navnene klar inden fødsel i Tjekkiet..gad vide hvad man ellers risikerer? Blive nægtet at få ungen ud, måske?

Mezla06Mezla06
    Medlem

…. hvad er det nu for nogle navne, der automatisk gives til børn, der ikke er navngivet inden seks måneder??

Margrethe?
    Frederik?
    ……? 😉

/Mezla

Anonym
    Gæst

Det er vist bare en skrøne … man får bare dagsbøder ….

Mezla06Mezla06
    Medlem

Får man virkelig bøder, hvis man ikke har navngivet sit barn??? :-))))

Anonym
    Gæst

Mon ikke bare det er tomme trusler….

badlandsbadlands
    Medlem

Blev nysgerrig, og fandt dette:

http://www.familiestyrelsen.dk/navne/generelt/oensker-du-at-navngive-dit-barn-uden-daab/

Jo, man får bøder, nej barnet kommer ikke til at hedde Margrethe eller Frederik og jo, det får mors efternavn automatisk hvis ikke man vælger andet inden 6 måneder

Mvh
    Lone

duddimusenduddimusen
    Medlem

Hejsa!!
    Egentlig et lille sidespring, men nu du nævnte Tjekkiet kan jeg jo fortælle at her i Holland skal baby angives på folkeregisteret senest tre arbejdsdage efter. Så ikke noget med at tvivle på navne her. Heldigvis har jeg aldrig fattet at man kan “se” på et barn hvad han/hun skal hedde!
    Knus Dorte

badlandsbadlands
    Medlem

når man venter så længe, så er det et rasende tungt barn man skal bære til døbefonden (eller hedder det font? nej, fond). Men det slipper man jo så for når man vælger navngivning.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 25 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.