Navngivningsfest

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe August 2006 Navngivningsfest

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Forfatter
    odensemodensem
    Medlem

Ingrid skal ikke døbes, men vi har besluttet at holde en navngivningsfest/housewarming for den pukkelryggede jyske mafia (min famile) – og de norske nisser(farens familie).
    Det bliver hyggeligt at se alle, men føler ligesom at der burde være et eller andet “indlæg” som erstatning for kirken. Der er juletræ til jul, men hvad er der til en navngivningsfest. En tale?
    Gode ideer modtages gerne.
    (Ellers ret traditionelt med en stor frokost, efterfulgt af zoo/legeplads tur for de yngste og middagslur for olderne og skrub hjem suppe til aften).
    Anne

Anonym
    Gæst

vi tror ikke på så meget herhjemme men jeg elsker ritualer og derfor valgte vi dåben. Synes også der mangler lidt i en navngivningsfest .. en eller anden form for ritual.
    Til min nevøs navngivning havde de forsøgt kompensere lidt for det ved at holde en tale (altså … min nevøs “gudmor” – eller hvad det nu hedder når det ikke er dåb?) og sagde et par bevingede ord om navnets oprindelse olign. Det fungerede fint. Har også hørt om dem der hele banden går ned til postkassen med brevet til kirkekontoret og skåler når det er puttet i … det er da lidt skægt :o)

Kh Ulla

Anonym
    Gæst

Hej Anne.

Vi holdt navngivningsfest for Lærke d. 21. oktober, hvilket var dagen før min mands fødselsdag, så festen startede med lagkager om eftermiddagen, så der også var lidt fødselsdag over det. Senere kom der buffet på bordet. Der var ingen “rituelle” indslag. Min svigermor holdt tale og havde taget en sang med, som er blevet sunget til alle barnedåb i familien siden 1922, så det var lidt sjovt. Jeg har sangen, hvis du vil have den – så kan du jo skrive den lidt om, så den bliver det rituelle, hvis det er…. Den er faktisk rigtig sød.

Der blev for laaaaang tid siden i en tråd om navngivningsfest snakket om, at ritualet kunne være at gå i samlet flok til postkassen med kuverten med navngivningsblanketten. Ellers kan I jo som forældre lægge festen ud med en tale om, hvorfor Ingrid hedder Ingrid – hvilke tanker, der ligger bag osv.

Maria C og Lærke 110806

Anonym
    Gæst

Hej.Vi har holdt navngivning for de to store og holder igen en for jacob til maj(havefest).
    Vi har haft den tradition i min familie at man har sunget min og henriks yndlingssang fra vores barnedom,henriks; solen er så rød mor og min er en hjemdigtet sang af min mor(om en prinsesse som faldt ned fra himmelen).
    Vi har også holdt en tale, ikke til børnene, men til hinanden om hvordan vi synes livet var med hinanden(det er meget rørende).
    nogle venner har også lavet sange,som vi sang.
    vi har haft en gæstebog hvergang og der bad vi forskellige folk om at skrive en lille hilsen til den lille,samt hvordan de så os som mennesker/forældre. kanonfed læsning når til barnet når det bliver ældre.
    Og hold nu fast, for at gøre det så personligt som muligt har jeg lavet maden selv.lige fra bunden, for som min kære oldemor sagde,;hvis en quinde kan bære rundt på et barn i 9 måneder, så kan hun forh…… også lave mad til en fest!!!!!!!sådan.
    selvom det var hårdt at lave mad, så har jeg nydt det personlige præg, det gav festen.
    håber at det var lidt inspirerende.
    rigtig god fest.
    Sarah

Anonym
    Gæst

træd lige rundt i den dårlige samvittighed hva??

har rodet mig ud i projekt lav-selv-mad til barnedåb på søndag og vi har stadig ikke besluttet hvad vi skal have at spise …. måske skulle jeg slippe min pc og gå i brainstorm med kæresten? (jeg brainer – han stormer)

Anonym
    Gæst

hej Ulla og andre her er mine opskrifter på nemt mad som man lige tager ud af fryseren på dagen:
    1-græske deller: hakket oksekød,feta,løg,grønpeberfrugt og pizza krydderi balnding fra Tiern(eller tigeren), hak tingene fint og bland med kødet, svits det på panden i små deller.
    2- køb røgede kyllinger fra slagteren lav tærter og pynt med asparges(på selve dagen drysses bacon på.
    3.pølsehorn til børnene,køb kyllingpølserne i fakta de er små og så elsker alle børn og voksne dem.
    4- køb fedtmarmoreret oksefilet(tilbud i bilka i denne uge) så er du sikker på en mør steg.
    Det kan du lave i forvejen (allerede nu.hehe)
    Det er nemt og det er yums.
    På selve dagen skal du lave noget frisk, sæt den øvrige familie eller veninder til at lave det med hjemmefra, du har rigeligt at se til denne dag.
    Vupti vapti du!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Til dessert har vi altid fået kagemænd/kagekoner.
    Jeg plejer at hyre en medhjælper fra børnehaven til at hjælpe med at varme maden og tage opvasken ,hun skal have 65 kr i timen.
    håber du blev inspireret.
    knus fra Sarah

5-køb store fritter og drys med pomfrit krydderi(føtex)
    6- køb græsk youghurt og tag indmaden ud af agurgerne og riv dem, hak hvidløg,tilsæt salt og tilsidst smag til med oregano.
    7-lav en pastasalat med alverdens grønt og peanutss i.

Anonym
    Gæst

svigermor har stegt frikadeller, fiskefrikadeller og pandekager til desserten. De er frosset ned. Imorgen skal vi så lave resten … hun laver noget mørbradetellerandet og jeg skal stå for det vegetariske indslag som bliver butterdejspakker med feta og grøn pber – hertil bagte rodfrugter og nogle salater. Hun overnatter og så tager vi lige en tørn imorgen aften … ooork …. så skal der kun ordnes småting søndag morgen … Martins tjans er (udover at hjælpe imorgen og passe børn) at hente brød hos emmerys og is til pandekagerne hos ParadIs …. skal nok blive godt!!! Vi har handlet stort ind idag … havde sgu satset på borddækning i lyselilla/lavendel eller orange men man ku ikke liiiiiiiiiigeee få både dug, servietter og lys i samme farve og hell no om jeg gider lyserød …. så nu bliver det PINK … he he …. Martin var ved at brække sig da jeg lige udvalgte pink roser også …

tjek tjek bordkortene (hjemmelavede med 30 forskellige billeder af Mila … et til hver gæst …. ) er lige blevet færdige og jeg føler mig på toppen!!

Går nok over imorgen … eller søndag … he he

For een gangs skyld vil jeg godt lige skamrose svigermor for godt initiativ .. tak tak tak

Ulla

Anonym
    Gæst

Jeg var ved at brække mig over lyserøde ting, da vi skulle holde navngivningsfest, så jeg satsede på, at Lærkes fest skulle være lilla. Jeg købte derfor lilla dug – troede jeg… Men da jeg kom ud af Stof og Stil var stoffet ikke lilla men ægte lyserød… Hvordan kan det ske?? Og da stoffet jo lissom var klippet, kunne jeg ikke returnere det (det var Lærke nu heller ikke meget for – hun skreg og skreg og synes bestemt ikke, vi skulle derind igen). Så det endte med at blive lilla bordkort, men lyserød dug og så med hvide blomster og servietter. Det så nu egentlig også meget sødt ud.

Maria C

Anonym
    Gæst

dengang jeg kiggede i et farvekort fra Dyrups og nøje udvalgte fin grå nuance til mine stuevægge, men da farven kom op var den lilla???? Megte meget mærkeligt … men nu er stuen altså lilla …

nå .. dagen står i fødevarenes tegn

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.