Til Marie Louise og andre, vedr. Mylicon-dråber?

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe August 2006 Til Marie Louise og andre, vedr. Mylicon-dråber?

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Forfatter
    Anonym
    Gæst

Har lige et ?
    Giver du barnet Mylicondråberne 15 minutter før hvert måltid?
    Og hvordan timer man det med de 15 minutter?
    Lykkes det altid?
    Og hjælper de virkelig?
    Vi overvejer at prøve dem, da vi virkelig har skrigeaftener stadig 🙁
    Knus Karina (nu lidt ovenpå efter en gang omgangssyge – en mave-tarm-infektion m opkast, feber og diarré – lækkert)

LaLuna2LaLuna2
    Medlem

Vi giver forresten ikke dråberne om natten, for så tror jeg bebs ville vågen så meget op at Mutti her ikke ville få lov at sove mer den nat!
    Bare lige en detalje…

LaLuna

Hej Karina.

Mylicondråberne virker desværre ikke for vores Ole.
    Og du har ret i, at det er nærmest umuligt at overholde de 15 min. før hvert måltid, især om natten.
    Men har hørt om flere der har haft gode erfaringer med dem, så håber det bedste for jer.

KH
    Marina, der ville ønske hun fandt mirakelkuren for maveonde og skrigeture (besøg fra okt)

LaLuna2LaLuna2
    Medlem

Det ku ha været mit ?
    Det er nemlig sk… bøvle og har hos os resluteret i en skrigende sulten baby i 15 min halvdelen af gangene og resten en baby som bare glor på babs som om hun ville sige; Hva faen ska jeg bruge dig til nu?! Ved ikke om de 15 min er så vigtige – har nogen gange overgivet mig efter 5-10 min og lukket munden på bebs med babs!
    Om de virker… Hmm… Ungen prutter stadig lige så meget og brøler også stadig som en gal tyr imens, men hun har nok ikke så ondt i maven mer… Skriger i hvert fald ikke på den der “ondt i maven måde”, du ved.
    Om det så skyldes Mylicon eller om det er fordi jeg siden sidste onsdag ikke har drukket en dråbe mælk vides ikke. Det finder vi nok ud af i næste uge for genoptager forsøgsvist mit mælkedrikkeri fra på mandag…

Knuz LaLuna og Mullepigen (som nok ender med at hedde Silja…)

Ak ja… jeg kender jo selv alt til problemet med timing af Mylicon-dråberne!

Jeg overholder faktisk ALDRIG nogensinde reglen med de 15 minutter (for det er umuligt herhjemme) – Lucca bliver osse stiktosset hvis jeg trækker hende for længe, når hun er skupsulten!

Jeg gør det på følgende måde…

Har jeg en fornemmelse af at der snart er optræk til et sultanfald får hun dråberne allerede før hun beder om mad – somme tider op til 20-30 minutter før et mltid (man kender jo efterhånden deres signaler og har en fornemmelse af på hvilke tidspunkter de plejer at spise …osv.).

Når det kikser og det ikke lykkes at få givet hende dråberne i god tid (og sådan ender det jo som regel), så giver jeg dråberne og propper derefter en sut hurtigt ind lige bagefter, og så lader jeg hende ligger og “gnave” på sutten så længe det overhovedet kan lade sig gøre… som regel må jeg putte den ind igen et par gange fordi hun spytter den ud (hun kan hedigvis godt li smagen af dråberne – tror de smager af et eller andet sødt hindbær-stads… og det at sutten smager sødt er nok medvirkende til at holde hende lidt hen, gætter jeg…).

Jeg vil skyde på at jeg venter 2-3 minutter på utålmodige dage og 7-8 minutter på de tålmodige dage… har dog en fin effekt af dråberne alligevel (kan i alle fald se en tydelig manglende effekt hvis jeg helt undlader at give dem).

Jeg giver aldrig Lucca Mylicon om natten – for hun har nemlig kun gener med luft i maven i dagtimerne, sjovt nok!

Håber du kan bruge det til noget, Karina 🙂

Kh. Marie Louise

Endnu en lille kommentar…

Nej Mylicon-dråberne løser faktisk heller ikke problemet herhjemme – et vidundermiddel er det bestemt ikke, men det er medvirkende til at mindske generne (hun prutter stadigvæk, men det er mindre voldsomt – og mavegenerne er også meget mildere).

Ud over Mylicon-dråber får Lucca også Lactulose… og jeg har i øvrigt opdaget hvor ektremt vigtigt det er at få bøvset hende ordentlig af, for ellers ryger bøvseluften ned i tarmene og giver hende mavekneb senere! Lucca er luftsluger og en træg bøvser, og det kan godt tage op imod et kvarter at få al luften bøvset op igen… osse om natten hvor man er bæløjet af træthed og bare næsten ikke orker at stavre omkring og “bøvse baby” i noget der minder om eeeeevigheder på den tid af døgnet (men det kan godt betale sig at bruge noget tid på det herhjemme)!

lil_70lil_70
    Medlem

Efter problemmer med rigtigt heftigt forstoppelse (på en 2 årig) og rådgivning fra Hvidovre hospital, vil jeg lige gøre opmærksom på at lactulose giver rigtig meget luft i maven.

Prøv at spørg din læge om produktet Movicol.
    Det virker og er mildere mod maven, men bør godkendes af lægen, jeg mener at man mange steder er begyndt at bruge det til børn.

Anonym
    Gæst

Tak, Marie Louise.
    Vi er begyndt at give Isabella dråberne i forgårs, men indtil videre har vi ikke rigtig set nogen effekt. Måske prutter hun mindre, men vi har stadig et styk ulykkelig baby om aftenen 🙁 Pyyyhh, hvor er det hårdt, synes jeg, jeg føler bare, jeg forsømmer Emilie SÅ meget, fordi Isabella skal være mandsopdækket konstant fra kl 16:30, og hvis der ligesom skal laves aftensmad, ja så…
    Kh. Karina

… at Isabella har reddet sig en eller anden form for “kolik”?
    Men måske i en “mildere” form hvor hun ikke skriger som en sirene konstant, men skriger lidt og pjevser ind i mellem?

Argh, jeg ville gerne hjælpe dig – jeg ved jo godt hvor benhårdt det er!

Har I mon afprøvet alle de råd der fides mod kolik, Karina??? Kiropraktor ved jeg jo at du har prøvet… men, har du osse prøvet zoneterapi (jeg oplevede en markant forbedring med Lucca efter blot 2 behandlinger) – har osse hørt at kraniosakralterapi skulle være helt fantastisk… (ja, man er jo lidt desperado efter at redde sin lille radise fra mavepinen og er nærmest parat til at prøve hvad soom helst til sidst…).

Hm, ud over Mylicon og Lactulose havde vi god gavn af blid mavemassage (cirkulære bevægelser fra venstre mod højre… pga. et eller andet med den måde tarmene liger på).

Når det var allerværst kunne hun beroliges meget ved at man satte sig til at synge for hende… det afleder…

Det havde (og har faktisk stadigvæk) en fantastisk beroligende effet på Lucca at blive svøbt stramt og vugget (samme effekt fås i øvrigt hvis man smider dem i en slynge og går rundt med dem – i en slynge er den liggende vuggestilling bedst til dette formål…).

Jeg benyttede mig ofte (og gør det faktisk stadigvæk) af “flyverdragte-tricket” indendørs når hun pjevsede/pjevser om aftenen (virker osse perfekt når hun er hysterisk og overtræt, og når intet andet duer)… det at blive lynet ind i en alt for stor dragt med hætte får hende ofte til at falde helt til ro og derefter til at falde i søvn (og det er jo godt hvis hun kan sove sig fra mavepinen)… til dette formål har jeg investeret i en teddyfleece-heldragt. Den skal være uden vatteret foer, for den må jo helst ikke være for varm indendørs (de er lidt svære at finde uden et lag vamset pladevat, men Molo har en som fungerer perfekt til formålet hvis man f.eks. køber den i str. 86 (!) og ruller ben og ærmer op…

Nå ja, av for pokker…
    Håber det snart går over igen, så I kan få nogle lidt mere normale og velfungerende aftener derhjemme… siger man ikke at det som regel går over indenfor de første 3 måneder cirka? Der må være lys forude…

Knus
    Marie Louise

svea2004svea2004
    Medlem

Føler virkelig med dig!!!
    Vi står jo i nogenlunde samme båd med to “store”, som bare fatter minus og blir forsømt big time. Så PISSE hårdt.
    Herhjemme har det jo hjulpet, at jeg periodevis fra 16.30 trækker mig tilbage med Ville og gir ham lidt ro fra tumult – så kan han på en måde kapere sin overtræthed… Ku der være tale om sådan noget hos jer, eller handler det helt sikkert om maven?
    Og ellers… Få nu FOR FILAN købt den vikle!!!! Hjælper virkelig, at man på den måde kan være bare en SMULE tættere på den store.
    Knus og tanker, Katrine

Anonym
    Gæst

Kære piger.

Ja, jeg tør jo (med frygt for nemesis og 7-9-13) næsten ikke fortælle, at vi i går aftes havde en aften helt uden skrig og skrål. Kun Emilie der ville have vand, isbjørnen med i seng og futter på i seng (aj, der går grænsen skat, det er altså for varmt).

I går sov Isabella i det hele taget bedre i løbet af dagen, var vågen i længere perioder (jeg har tidligere forsøgt at trække og trække, men uanset hvad var hun flitsbue efter 1-1½ time, i går klarede hun 2×2 timer), og hun blev lagt i liften til natten allerede 19:20 og sov helt kl 20 – kun med 5 minutters skrigeri til at starte med pga. træthed (puslebordet var optaget, da hun begyndte at pjevse, så vi måtte lige skyde nattøjet til Emilies numse var ordnet :-))

Det var bare SÅ dejligt, sikke en fred uden alt det skrigeri!
    Pyyhhh, jeg håber næsten det var kolik, så det nu er ovre, hun er jo 3 mdr. på tirsdag…

Jeg havde endda begge børn hjemme i går alene, og det gik bare fint! I dag har jeg endda valgt at lade Emilie blive hjemme helt uden grund…

Nå, syntes lige I ikke kun skulle have brok, jeg vil tilbage til min store dejlige prinsesse, Emilie.

Knus Karina, Emilie og Isabella

…. 🙂

Anonym
    Gæst

Mon du vil skrive lidt mere om forstoppelse af din 2-årige? Vores store dreng på snart tre har nærmest kronisk hård mave og hader at “presse”. Måske du har nogle tricks, da det ødelægger hans humør totalt og ikke ligefrem spreder hygge herhjemme.

lil_70lil_70
    Medlem

1. Masse af væske/vand, her “snyder” jeg med: tomater (hver aften), agurker og peberfrugt (madpakken) vindruer, melon, æbler (morgen og aften) og hvad jeg eventuelt ellers falder over.

2. Grove rå grønsager, gulerødder, blomkål osv.
    – det ryger ned, mens vi laver aftensmad, altså før de spændende ting.

3. Så lidt hvedmel så muligt, især pasta og kiks.

4. En fast daglig rutiner. Her bruges reklame læsning, stående ved sofa bordet hver aften. Ved ikke hvorfor det virker, men det var der, han selv startede, så vi nappede den bare til en rutine.

5. Ekstra opmærksomhed ved milijøskift: feks.gæstedagpleje, overnattende gæster, alle brud på normalen.

6. Motion, vi plejer at finde en stor græsplæne, at løbe på, cirka en time, når det er galt (ikke altid lige nemt, når der også er en hverdag derhjemme)

Hvad jeg fik lægen til og siden opsnappede igennem systemet:

1. Henvisning til hospital (ikke Amager) eller børnelæge (hurtigere) så man må ringe og spørge dem.
    De vil sikkert hjælpe jer til en “Movicol” kur.

2. Max 3 dage uden gevinst, derefter får han et lavament (Mikrolax) virker det meget hård, får han igen på 2. dagen, nedtil 1 gang om dagen i 3-4 dage, så vi ligesom kommer igennem perioden og kan starte på en frisk, uden for mange dårlige minder.

Ja, det er hvad vi har gjort, lige nu køre vi kun på kostrådene, som jeg selv fandt på og det virker.

Hvis ikke kostrådende virker for jer:

SÅ KRÆV EN HENVISNING !!!

Kronisk forstoppelse er ikke en sygdom, men en plage i familien og det behøves det ikke at være.

Jeg håber det hjælper og han får lært, at det ikke er slemt.

Mvh Lærke (nov2003)

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.