små forhindringer eller et begyndende problem??

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe Maj 2006 små forhindringer eller et begyndende problem??

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Forfatter
    nikoline06nikoline06
    Medlem

hej allesammen,
    først en stor tak til jer tre(Camilla, Tina og Chukie) der fik læst mit indlæg og sparket mig til debatten *S*-

jeg er førstgangsmor til Nikoline på godt ½ år, som for første gang gør brug af denne formidable kontakt til andre i samme båd-.

kan lige kort fortælle lidt om vores baggrund- jeg er 27 år uddannet diætist- kæreste (snart gift-håber jeg *S*) med Nikoline´s far jan på 28 år. Vi er er for tiden bosat hos mine forældre i værløse, da vores nyindkøbte lejlighed i målev stadig ikke står færdig!!!(går 3 måneder mere.. støn)

Vi er nu stødt ind i nogle små forhindringer- med små mener jeg, at det KUN er ting, der vil forbedre vores hverdag hvis det kan afhjælpes…

for det første: Nikoline vil absolut ikke tage flaske-hverken med min mælk eller andre former for flydende- kop vil hun gerne men kun med vand- hun har til hun var ca. 3 måneder gerne ville, men nægter nu- det er lidt træls, da jeg gerne vil kunne give hende lidt til at sove på- og ville gerne hun kunne passes af andre i længere end et par timer.- har næsten droppet det-men nu plager det mig igen, da et andet problem nu er opstået (altid bekymringer ikk`???*S*).
    Hun vil nu heller ikke tage sin skemad. Den begyndte vi så småt på da hun var 4 måneder, da hun virkede som om hun ikke fik nok i mit og viste stor interesse for vores mad. Det er gået fint indtil videre, og vi kom op på 2 gange grød og 1 gang grøntsagsmos om dagen. Det var til for 1 uge siden.- nu vil hun SLET ikke åbne munden, og vender hovedet væk hver gang vi prøver. Vi prøver på at gøre stemningen hyggelig- Fx. sidder vi alle og spiser og hun sidder i sin stol og får sin ske at lege med og vand at drikke. har prøvet med et utal af forskellige hjemmelavet mos og grød men lige fedt er det- det kommer ikke engang i munden. Vi startede med rismelsgrød fra nestle (det eneste købte produkt hun har fået )-og det gider hun heller ikke mere- er der andre der har oplevet noget ligende og i såfald hvordan er i så kommet videre??- hun sover så dårligt for tiden da hun ikke får helt nok at spise (prøver at trække den lidt med min mælk, så jeg er sikker på hun er sulten-men heller ingen succes)- hun er i topform, altid i godt humør og mangler intet-men det ville være skønt hvis jeg igen kunne få lidt i hende.-

mit sidste problem er… søvnen. Hun er svær at få lagt om aftenen og sover maks et par timer ad gangen. Vi har en rutine med aftensmad-dernæst leg-pusle-bad-nattøj på-sidde i stuen og hygge-grød (dengang jeg kunne få hende til at spise) og en aftenamning-og hun er helt smadret herefter. Hvis hun vågner op, eller ikke er HELT træt, når jeg skal til at lægge hende ender det som regl i et ramaskrig- hun bliver helt hysterisk og vi kæmper for at berolige hende-men hun er nærmest utrøstlig. det ender næsten altid med at hun bliver ammet for at derefter at falde i søvn i sengen. Aner ikke hvordan jeg kan lære hende at falde i søvn af sig selv uden den store skrigetur. Om dagen går det fint-ingen skrig og skrål, når hun bliver lagt ud for at sove-tværtimod hun ligger og kigger (nogengange leger med sit sovedyr) til hun falder i søvn- mit spørgsmål er, hvordan skal jeg lære hende at falde i søvn af sig selv om aftenen???- og tager hun “skade”´af at ligge og skrige og græde den tid det tager???.-vi går ind til hende ca. hver 1-3 minut for at berolige og sige godnat-men hun falder aldrig helt til ro før det starter forfra. hvad skal vi gøre anderledes??? og hvornår kan vi “forlange” at hun sover mere end de maks 3-4 timer i træk???

puh, det var en drøj omgang, håber i havde tålmodighed til at læse det hele og har nogle gode råd til mine småproblemer…
    knus manja og nikoline

chuckiechuckie
    Medlem

Hmm vil du helt stoppe med at amme ???

ellers prøv at droppe grød en dag eller 2 det kan jo også være tænder der genere… Ronja (06/06-06) startede også på grød havde så nogle dage hvor hun ikke ville spise hverken det ene eller andet.. så havde hun et par dage med forkølelse og hoste samt feber og igår der spiste hun en kæmpe potion og det samme idag… meget underligt… hun sidder nærmest på mit skød og hopper hvis det går for langsomt… her er det hjemmelavet rismel´s grød med pæremos der ryger i skuffen.. kartoffelmos/advokadomos (ikke sammenblandet) er ikke det store hit, bananmos og sveske mos er også mums.

Tror du gør det rigtig det med hyggen og spise med ved bordet det gør vi også med Ronja hun sidder dog på skødet hos mig da hun ikke kan sidde selv helt endnu…

Mht til at sove ja så ved jeg ikke hvad jeg skal sige da begge mine piger er lette på det område.. Ronja er ikke blevet ammet og får en flaske kl 20 og kl 23/24 200 ml vælling og så vågner hun imellem 6.30-8 og får en flaske mere der osv.

Jeg giver nattøj/ren ble på flaske og så godnat sov godt og så hendes nusseklud op ved hovedet.. nogengange drejer hun hovedet og lukker øjnene hurtig og sover andre gange ligger hun og pludre drejer og mosler rundt 30-60 min men hun græder ikke og får så sutten et par gange og falder som regel i søvn rimlig let.. det samme gjorde søsteren

Hvad med at prøve en kop med tud på… bare et forslag…

Spændene med lejligheden… har selv boet i Måløv i næsten 20 år… regner med målev som du skrev er den samme by men en tastefejl.

Hils din søster selvom hun nok også læser med her 🙂

Winnie

TinaKTTinaKT
    Medlem

Hej Nikoline

Det var så lidt 🙂

Med hensyn til flaske om grød, så KUNNE det jo være tænder, som Winnie også skriver…

Jeg sidder også med Anton på skødet, når han skal have grød. Det gør jeg for at han skal få kropskontakt, ligesom han gør, når han bliver ammet. Altså, så han ikke føler, at nærheden ved amningen forsvinder, fordi han nu skal spise grød. Vi er først lige startet på det, og det er meget forskelligt, hvor meget han spiser. Jeg tager det helt roligt – det skal nok komme. Jeg tror, han ville kunne fornemme det, hvis jeg begyndte at stresse over det. Og så ville risikoen være, at han ikke forstod, hvorfor mor blev så bekymret over det med maden, men bare forstod, at det med mad vist var noget farligt noget. (Okay, det blev langt. Forstod du, hvad jeg mente?) Jeg aner ikke, om det faktisk kan gå sådan, men min indstilling er, at så længe mit barn ikke ligefrem mangler noget, så tager jeg det helt roligt med, om han spiser noget til hvert enkelt måltid.

Med hensyn til at sove, så er det helt klart et holdningsspørgsmål. Og noget, der virkelig kan få sindene i kog… Personligt kan jeg ikke få mig til at lade mit barn ligge og græde. Min lommefilosofi er, at det skal være en tryg oplevelse at sove. Hvis jeg stadig skal gå rundt med Anton for at få ham til at falde til ro om et halvt år, må jeg jo æde mine ord i mig. Men lige nu tænker jeg, at han skal vænne sig til at sove på bestemte tidspunkter, så hans rytme bliver til dét, og så må han lære at falde i søvn selv om aftenen på et senere tidspunkt. Om dagen falder han også i søvn selv uden problemer. Det tror jeg, skyldes, at han bliver pakket ind i en flyverdragt og at barnevognen er smallere end hans seng. Flyverdragten omslutter ham, og det tror jeg, føles trygt for ham… Jeg overvejer faktisk, om jeg ikke skulle begynde at lægge noget i den ene side af hans seng for at gøre den smallere.
    Det er som sagt et holdningsspørgsmål, og der findes mange, som har været glade for “Godnat og sov godt”-modellen (det er en populær bog). Det er bare ikke lige mig ;-), så hvis nogen skal fortælle dig om den, skal det nok være en “tilhænger”.

Pøj pøj med det!

Kh. Tina

TinaKTTinaKT
    Medlem

..kom til at kalde dig Nikoline.

Undskyld, Manja 🙂

TinaKTTinaKT
    Medlem

Her er et kort uddrag af bogen “Sov igennem uden gråd”:

http://www.oestrogen.dk/show_page.asp?pageid=17571

nikoline06nikoline06
    Medlem

hej igen,
    tusind tak for så hurtige tilbagemeldinger- og der er flere med gode råd- så nu har jeg lidt fornyet energi og håb *S*

ville prøve mig lidt frem-og melder tilbage hvis der er noget der lykkedes!!

knus fra manja

nikoline06nikoline06
    Medlem

hej Winnie,
    nej vil ikke stoppe med amningen endnu- det tager jeg senere-

er bare nysgerrig over hvorfra du ved jeg har en søster-*S*- kender i hinanden??
    knus manja

nikoline06nikoline06
    Medlem

hej winnie,
    så nu er mysteriet løst- spurgte lige min søster om hun kendte dig- og selvfølgelig- kan forstå du også kender min moste, onkel og kusine- verden er lille*S*

og ja, det er måløv jeg mente-en tanketorsk fra min side.. bor du i nærheden eller er du opvokset her- vi har købt en af de nyopførte lejligheder ved vejen hvor toyota/bilforhandleren (staves det sådan?) ligger- ved du hvor det er??- der er også “lavet ” en kunstig sø hvis det siger dig noget- men vi venter med længsel på det er færdigt…

havde godt tænkt på at det kunne være tænder og da jeg var nede hos lena i mandags mente både hun, vores mor og jeg vi kunne mærke noget- men nu er der intet!!

og jeg kan stadig ikke få hende til at åbne munden…..

knus manja og nikoline 210506

chuckiechuckie
    Medlem

ja jeg har været i kong p mødergr med Lena og christoffer… kender også julie.. tror det er lena´s kusine der har roet kajak 🙂

ved godt hvor lejlighederne ligger… jeg boede nede i selve byen ved netto og biblioteket… bor på frederiksberg nu.

Winnie

Mariaj78Mariaj78
    Medlem

Hej Manja.

Klara min datter har haft samme periode med ikke at ville spise, men jeg har købt noget der hedder Babygrød som er Økologisk og kan købes i helsekost butikker.

Klara får også sådan noget sød kartoffel sammen med hendes kartofler om aftenen det gør retten noget sødere og hun ELSKER det siger hmmm hmmmm ummm under hele måltidet:-)

Jeg køber færdig grød i helsekostbutikken da det er økologisk og det der kommer fra dementor er lige så nemt som det ikke økologiske:–)

Klara bliver ammet når hun vågner, ca en time senere kl 8 spiser hun øllegrød, leger bliver ammet, sover en time, får frugt banan eller fint revet æble kiwi eller ligende. kl ca 12 spiser hun en halv skive rugbrød med leverpostej, bliver ammet sover en 3 timer, spiser frugt, leger og hygger bliver ammet, spiser kartofler, broccoli,sødekartofler,og evt græskar (hokadio) lidt fars eller fisk koges med. bliver ammet og sover fra kl ca 19 til kl 6-7:-)

vi bruger kun økologiske ting til hende jeg syntes det smager meget bedre så derfor spiser vi også selv øko i det omfang af det vi kan få men det er da det meste og vi bruger ca 400 mere pr mdr på mad end før vi begyndte at købe øko for ca 2 år siden.

min SP sagde at hvis Klara ikke ville spise kartofler skulle jeg lave lidt sovs af mælk og maizena det ville hjælpe men jeg begyndte at bruge den der søde kartoffel istedet det hjalp.

Knuzz Fra

Maria og Klara 24.04.06

romancenromancen
    Medlem

Hej Maria
    wow jeg er godt nok imponeret over hvad Klara når at spise på en hel dag, og bliver helt i tvivl om min søn Niklas får nok. Jeg ammer han nemlig stadig “kun”. Jeg er så småt begyndt at forsøge med mos til middag men han vil ikke spise det endnu. Alt kommer bare ud af munden igen.

Charlotte (Niklas 05.05.06)

TinaKTTinaKT
    Medlem

Hej Charlotte

Mon ikke han får det, han har behov for? Ellers ville du jo kunne mærke det på, at han ikke virker veltilpas.
    Vi er også først gået i gang med grød indenfor den seneste uge. Anton vil nu spise en lille portion risgrød med æblemos, men han ser ikke ud til at mangle noget ved fortrinsvis at blive ammet, så jeg tager det helt roligt. Jo kortere overgangsperioden med særlig kost er, jo nemmere er det jo for mig 😉

Knus Tina (Anton 120506 og Halfdan 220704)

Mariaj78Mariaj78
    Medlem

Hej Charlotte.

Jeg tor også at han får det han har brug for, Klara er bare så sulten at hvis hun kun skulle have ved mig ville jeg skulle amme hvet kvarter:-)
    Jeg har købt en bog på Apoteket fra sundhedsstyrrelsen hvor der står at de små hoveder skal have andet mad end mælk når de bliver 6 mdr Klara begyndte med grød en gang om dagen da hun var næsten 5 mdr da hun virkelig bare var så SULTEN……

Hun bliver 7 mdr på fredag og vejer 9kg og måler ca 72 cm så de 4 uger hun er født før tid har hun hentet:-) hun er også helt motorisk er så småt begyndt at kravle men vil heller rulle sig hen til tingene (hvilket ser ret sjovt ud) hun sidder selv og er Rigtig god til at aktivere sig selv, så hun er bare det nemmeste lille menneske men larmende da hun meget gerne vil fortælle sin mening til tingene:-)

den bog jeg har købt hedder mad til babyer og små børn og koster 65 kr. den er virkelig god især som opslag for hvad man må give og ikke må give.

Hilsen Maria og Klara 240406

kig endelig forbi vores hjemmeside på

http://www.123hjemmeside.dk/FamilienJungersen

husk de store bogstaver

Hej, jeg kom lige forbi – jeg havde præcis det samme “problem” med Sofie for et stykke tid siden; pludselig nægtede hun at åbne munden for noget som helst mad overhovedet.
    Min SP sagde, at det kunne være, at hun simpelthen kedede sig ved at blive “fodret”, og at vi kunne prøve at lade hende spise mere selv.
    Nu sidder hun enten med en æblebåd eller en gulerods-/agurke-/peberfrugtstav eller en tvebak eller noget helt andet, som hun gumler på, og så smutter jeg lige en skefuld grød/mos ind engang imellem, når der er plads. Rugbrødshapsere får hun også lov til at sidde og smatte i selv, hvor jeg så engang imellem propper en i munden på hende.
    Og pigebarnet er som forvandlet! Nu ELSKER hun lige pludselig at spise! Og nu må jeg gerne “fodre” hende igen.
    Det giver et forfærdeligt svineri, men jeg har købt sådan nogle plasticforklæder med ærmer, så hun ikke skal have rent tøj på efter hvert måltid – så er der bare lige 4-5 kvadratmeter gulv, der er smurt ind i leverpostej og diverse, men det er lidt nemmere at gøre rent. Og så håber jeg da på, at det kun er en overgang, at det sviner så meget… ;o)
    Held og lykke med at finde en løsning, der passer til jer!
    Mvh Margit (Sofie og Simon, 160306)

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.