“øgenavne”, søde kalde navne.

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe Marts 2006 “øgenavne”, søde kalde navne.

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Forfatter
    bugaloobugaloo
    Medlem

Jeg må lige høre hvad i andre har at sige til det.

Her i huset bruger vi en del “kalde navne” Eller det vil sige du ved “Lille mand, storebror, puttemand osv osv.” Det sker af og til i den daglige tale uden vi lægger mærker til det.

Vi har så nogle navne som der ryger igennem luften oftere.

Nicolas har faktisk fra dag 1 af blevet kaldet “lilleskid”. Det bliver altid sagt i en sød tone og de fleste synes faktisk det er ret sødt. Det er jo sagt hele tiden og det er ikke “fjernt for os” han ved godt at han hedder Nicolas og det bliver han da også kaldt det meste af tiden.

Mads-Emil fik hurtigt kalde navnet “Madsen” Det reagerer ham på, men bliver også kaldt Mads-Emil det meste af tiden både her og i Børnehaven.

Så er det så bare det at min mor er meget meget forarget over at vi kan finde på at kalde børnene noget andet end deres faktiske navne. Det skal jo nødig gå hen og blive en “drille” ting.

Hvad synes Du?

Aaaaarjjj, helt ærligt! Kan ikke lade være med at grine lidt af din mor – undskyld! 😉

Vi bruger også masser af kælenavne blandet sammen med børnenes rigtige navne, så vi er ihvertfald lige så “skyldige” som jer så! 😉

Men det er da ultra kærligt ment og slet ikke drillende!

Sofie kalder vi feks somme tider Tulle, Tullepige, Tulletrold, Trold, Troldepus, Gøjser, Sofie-gøj og tusind andre ting, og Simon har lige så mange kælenavne.

Derudover kalder vi Sofie for Sofie-sen eller Sofi-sen eller bare Fi-sen eller Fi-sen-pige-sen. Dén er vi dog opmærksomme på ikke at bruge for meget “ude”, da hun nødig skulle blive kendt som “fisen” af de andre børn.

Mon det mest er den med “lilleskid”, din mor ikke kan lide? Af samme grund som vores “fisen”?

Ellers kan jeg ihvertfald ikke se nogen grund til, at det skulle være en dårlig ting.

mvh Margit

Ps. Jeg ville også til hver en tid kalde Mads-Emil for Madsen! ;o)

acinchinaacinchina
    Medlem

Jeg er nok lidt ening med din mor eller ihvertefald et stykke hen af vejen. Jeg syntes ikke at boern skal have oege/kaele nave. De har et navn og det skal de derfor kaldes. Hvis man ville kalde dem noget andet ja saa hed de jo nok det – saadan lidt groft sagt.

Vi bor i USA og herovre ja der bliver ingen kaldt det som de hedder. Oscar bliver dog kaldt Oscar men Albert bliver nu kaldt Albie – og det har jeg det lidt svaert med men det er ligesom kulturen saa jeg inordnre mig. Jeg kaldte Albert for allemand men eftersom at Oscar gentager hans navn saa er jeg holdt op med det. Oscar kan jo ikke kende forskel paa at vaere ude eller hjemme.

Kaele navne har det med at haenge fast saa jeg syntes man skal vasere meget opmaerksom eller bevidst om hvor naar man bruger dem. Jeg bruger dem lige pt kun naar vi leger rolle spil – hvor alle bliver nogle andre anyways.

/AC

MosterUhyrMosterUhyr
    Medlem

Jo altså… Jeg hedder Katrine, men er hele livet blevet kaldt Uhyr… Min ældste søster bliver kaldt Musse…
    Min søn Jeppe bliver kaldt Bølle… Mine forældre kaldt Herren & Fruen… Så i min familie er det vist nærmest unormalt, hvis der ikke er kæle/øgenavne.
    Knus fra Moster Uhyr (som mine niecer kalder mig!)

mor4mor4
    Medlem

ej altså.. her i huset hedder vi af og til noget andet..

Min kære mand bliver ofte omtalt som bjørnebanditten.. Laurits hedder Lækkerlår eller Basse. Elvira har i flere år hedder Fifiline, men hedder nu mest skinke.. Elise hedder Rose, og Kristine hedder blondie, Magnus hedder Magnermand, Alexander har i såååå mange år heddet frø, at mange af vores venner omtaler ham som frøen, og dog er vi ingen der kalder ham frø når vi taler med ham mere.. ingen af os er blevet drillet med vores navne, jeg selv har heddet Mulle så længe jeg kan huske.. min morbror kalder alle lillebror ( på 54) så jeg mener bestemt at kælenavne er i orden, men øgenavne er forbudt.. jeg omtaler ofte alle mine børn som rotterne.. og det er bestemt kærligt ment.

Helle

tobimat2tobimat2
    Medlem

“kært barn mange navne”…
    Her hos os har vi alle kæle-navne, Der er helt klart nogle navne som går igen, men også bare nogle fjolle-navne som man bare lige finder på i situationen. Børnen synes det er herligt, og det synes vi voksne også.

challe77challe77
    Medlem

Vi har også øgenavne – til børnene.
    Mads blev som helt lille tit af mig kaldt for dutter – og af min mand basse. Kun Madsermanden holder ved.
    Hjalte bliver tit kaldt fyren eller Balte.

Mads blev kaldt lilleskid af moster – skatmus – og hjalte for lilleskid.

Min mand bliver stef eller mulle.
    Jeg hedder tit Lotte eller Lottemor – eller Challe

Vores børn ved havd de hedder trods øgenavne :o)

~ Charlotte

sweetie19sweetie19
    Medlem

Sara er også blevet kaldt lidt af hvert. Lige nu prøver vi at holde lidt igen fordi hun omtaler sig selv som Sarapige eller Saramus. Hun er nu begyndt at kalde sig selv Sara også. Jeg har også kaldt hende Musenberg, hvilket hun nu har døbt en af sine dukker….

Helle

Jeg er også lidt enig med din mor om at man ikke skal lære børn øgenavne. Det er sådan at jeg er opdraget at vi kun måtte kalde andre børn med deres egne navne. Det var det mine forældre ville høre på. Min mor og far gjorde en ekstra indsats for at finde navne til mig og min bror som var svære at rime på, så det ikke skulle være et problem. Når det så er sagt så har Mads alligevel mange øgenavne for lige som Mads-Emil bliver min Mads kaldt for Madsen. Han bliver også kaldt skipper, men som oftest kalder vi ham for Mads og det kan jeg nu bedst lide.
    Linda

LilleSkid3LilleSkid3
    Medlem

Jeg har alle år som mor brugt de sødeste/mærkeligste øgenavne, her i hytten og har faktisk sjovt nok, kun mødt en positiv holdning omkring det.. Rigtig brugt er.. Tulle, tullemor, ost fx meget fræk og kust ligesådan, basse, bassefis, lækkermås, fræksak, bølle, bøllebøf, bøf, skattepige, nullergøj, skipper, basserfyr, skattefyr og lilleskid er Karoline, fordi hun er så lille og tynd og drøn hamrende fræk og dejlig ;0) derfor dette brugernavn her på ND.. ;0) Så der er gang i den herhjemme på den front. Så vil jeg også gerne lige sige at selvom vi bruger en masse hyggelige navne herhjemme, betyder det ikke at ungerne går ud i byen og kalder andre andet end deres navn..

Ja det var så min holdning/erfaring med hygge navne herhjemme. :0)

Knus Lus og Victor 250407 meget ofte kaldt Viggo ;0)

Anonym
    Gæst

Jeg er håbløs til at bruge børnenes rigtige navne. Har ofte tænkt hvorfor jeg overhovedet giver dem navn, for jeg bruger dem aldrig alligevel!! Er lidt irriteret på mig selv, at jeg har så svært ved at bruge børnenes navne. Jeg synes bare, at et navn er så ‘formelt’ til et lille barn. Meget sødere at kalde hende for lillepigen, pus, og 100 andre øgenavne:)) kh mamma og lillepigen 21 mdr (gad vide om hun kender sit rigtige navn)!:)

ingerningern
    Medlem

Hej alle
    Nej, hvor I fik mig til at grine med alle de skøre navne. jeg tænker tit på, hvordan de mon opstår.
    Jeg kalder både vores børn ved navn og ved kaldenavne, og det ser jeg intet problem i. Jeg ville være træt af, hvis mit barn blev kaldt noget andet hele tiden, som du nævner AC, men når de kun bliver brugt noget af tiden, synes jeg det er rigtig hyggeligt. Hos os hedder børnene:

Adam: adamski, adamovitz, Addi, adammusen
    Sofie: sofisen, Soffi
    Tobias; Tobisen, tobi og Manse (hvor kom den fra…)
    De bliver alle kaldt skat, skattemus

Min mand bliver kaldt Niko og jeg Ingsen, når vi ikke bruger skat eller min elskede.

KH Inger

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.