mad om natten?

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Forfatter
    liwedaliweda
    Medlem

Hejsa..
    får jeres børn mad om natten endnu? ida får en flaske mellem 1 og 3 ca. og så når hun vågner kl. 7. Hun er en småtspisende pige derfor har jeg valgt at lade hende beholde den flaske om natten. Hun er nemlg meget sulten når hun vågner. Hun ville sikkert spise mere om dagen hvis hun ikke tog den om natten.
    men hvad er jeres erfaringer, stopper de af sig selv eller skal man vænne dem af med det?
    liwda og ida 8mdr

scrumlescrumle
    Medlem

Vi er stoppet med natspisning for en månedstid siden, måske lidt mere, for Marcus begyndte at få tænder. Og de bliver jo børstet inden han går i seng og så dur det jo ikke at han får flaske i løbet af natten 🙂

Han plejede også at få ved 1-tiden, men så en dag blev han vækket af noget fyrværkeri lidt over elleve og der fik jeg ham til at sove igen ved hjælp af sutten. Havde det ikke været for fyrværkeriet havde jeg nok tænkt at han allerede var sulten igen og givet ham hans natflaske der… Den lille aha oplevelse gjorde at vi trak natflasken til senere og senere.
    På et tidspunkt stagnerede den lig’som ved 3-tiden, men så tog far over og nu har vi fået rykket den til klokken seks !!

Super dejligt *S* Vi lægger os til at sove igen og alt efter humør og held sover vi til både 7,8 og nogle gange 9. Ren luxus når man ellers har været oppe 60 gange i løbet af natten for at give sut og trøste.

Så begynd at trappe ned inden de bliver alt for beviste om nathyggen og for tændernes skyld. Hvis dit barn ikke har nogle endnu varer det nok ikke længe 🙂

Hilsen Scrumle og Marcus snart 8 mdr

Anonym
    Gæst

Hej Liwda

Mikkel har været fri for sin flaske om natten. Men så blev han forkølet for første gang og så ville han have flaske igen. Han vågner et sted mellem 1-4 om morgen.

Det tager kun ca. 15 min. fra jeg står op og til jeg ligger i min seng igen, så jeg tager det ikke så tungt, at han ikke sover igennem.

Det skal jo nok komme på et eller andet tidspunkt 🙂

Hilsen
    Anette og Mikkel 9 månder (190206)

krone18krone18
    Medlem

Ja, Alfred spiser om natten… Og den ordning er moren ikke tilfreds med! Jeg ammer ham stadig og selvom han om dagen og aftenen (kl. 19.30) godt kan falde i søvn uden en tår så lader det til, at det er det eneste der virker om natten. Derfor er det mig der har tjansen hver gang han vågner meget ulykkelig – ofte 4-5 gange – inden han kl. ca. 6 vil op og i gang med dagen…!! Vi har ikke orket at tage en kold tyrker med ham, vand virker ikke, sutten virker 1 gang ud af 10, han bruger ikke flaske og jeg gider ikke lærer ham en ny dårlig vane. Han spiser godt om dagen i øjeblikket, så jeg tror ikke han er sulten hver gang. Hvis jeg vidste en god måde at vænne ham af med natamningen (ikke “God nat og sov godt” – den prøvede vi og her brød vi os ikke om metoden), så gik jeg straks igang, men nætterne uden ret meget søvn giver ikke ligefrem overskud til en helt masse nyt.

På forældre og Fødsels hjemmeside http://www.fogf.dk har jeg læst et lidt andet perspektiv på sagen, nemlig at det kan være en måde at hjælpe dem gennem fasen med seperationsangst. Lige i øjeblikket krydser jeg fingre for at det løser sig selv og lader huset flyde om dagen, så jeg kan klare nætterne.

Hov, det blev lidt langt. Du ramte vist noget med dit indlæg…
    Hilsen Line

birthe29birthe29
    Medlem

Er på besøg fra april 2006, og det er rart at høre at vi ikke er de eneste der ammer om natten og kun kan klare os med det (Tobias er heller ikke til sut og flaske). Vi har heller ikke gidet ‘tyrkeren’ endnu, for det vil betyde nogle urolige nætter og storebror har brug for sin nattesøvn 🙂

Jeg tror heller ikke Tobias er sulten hver gang (2-4 gange om natten) og han spiser fornuftigt om dagen, så jeg har også en fornemmelse af at han sikrer sig at jeg er der ved at kræve mad 😉

Men på et eller andet tidspunkt kommer det nok af sig selv det med at stoppe spiseriet om natten, så vi tager det også roligt her.

Hilsen Birthe og Tobias (070406)

Vi havde det paa samme maade, hvor jeg ammede om natten og var saa utrolig traet at jeg ofte var syg af udmattelse (se tidligere beskrivelse). Vi proeved med vand, men det ville Mads ihvertilfald ikke finde sig i. Saa det vi gjorde var at aendre hans aftensmad til mere kulhydrater og “comfort food”. Efter at have proevet soy yougurt, oellebroed mm fladt valget paa kogte kartofler og guleroedder (nogle gange med squach). Det fylder ham rigtig op og saa faar han lidt dessert som lidt frugt til han ikke gider mere.

Naar han er blevet vasket og er klar til at komme i seng, saa ammer jeg ham til han er lige ved at falde i soevn og saa faar han en flaske med mme (han er dog vant til flasken fra dagplejen). Nogle dage spiser han 2 oz (60ml) og andre 6 oz (170ml). Maet men vaagen ligger vi ham i seng, hvor han hurtigt falder i soevn.

Han vaagner som regle omkring 22-tiden og omkring 2-tiden, men ellers saa sover han igennem fra klokken 20 til 4-5 om morgenen, hvor jeg staar op og ammer ham (skal afsted paa arbejdet).

Denne routine har givet mig en hel natssoevn i de sidste 14 dage, hvilket har gjort mig til et helt menneske igen. Mads er meget mere udhvilet og fungere ogsaa bedre om dagen.

Jeg ved ikke om det kan hjaelpe jer, men jeg syntes bare at jeg ville dele min erfaring.

Held og lykke.
    Linda og Mads (05 marts 2006)

ingerningern
    Medlem

Vores søn, Tobias, er også stadig natspiser. Dog kun en gang om natten/ aftenen, med mindre han er syg. Både under mellemørebetændelse, og nu her hvor han får tænder, vil han have mere flaske end mad, fordi feberen ikke giver ham den store appetit.
    Jeg skal begynde på job d. 1/1, men hvis det stadig kun er en gang om natten han vil have mad, så tror jeg, jeg vil give ham det, så længe han kræver det, og så længe han spiser en så stor portion, som han gør nu. Jeg har forsøgt med sut og vand uden held. Og når vi så ser, hvor meget han spiser, efter vi har forsøgt sutten, så er vi ikke i tvivl om, at det var sulten, der nagede ham. Jeg forsøger at lægge flere måltider og flere kalorier ind i dagtimerne, så jeg håber, det hjælper på et tidspunkt. Han er slank og meget aktiv, så jeg synes godt nok, der skal noget mad til!
    Kh Inger og Tobias 140306

tobimat2tobimat2
    Medlem

Min lille Ida, er ligesom din (vi har vist skrevet sammen før) også småtspisende. Hun spiser også stadig om natten, 1-2 gange. Vi har valgt at det skal hun have ´lov til lidt endnu, for så får hun da lidt ekstra kalorier her. Men hvis hun ved næste vejning er “godt med”, ja så tror jeg at vi prøver med “tyrkeren”. Min erfaring med vores 2 store børn, er nemlig at de højst tager 3 dage, og at det (hos os i hvert fald) er det der skal til. Selvom der nogle hårde nætter.

scrumlescrumle
    Medlem

Er i ikke bange for huller i tænderne ??? Modermælk er jo ret sødt og ikke særlig godt for små bisser….spørger bare 🙂

Det var det der gjorde udslaget for os, vi følte lig’som ikke der var andet valg.

tobimat2tobimat2
    Medlem

Jo, men Ida har ingen tænder endnu, hi, hi.
    Spøg til side. Det er da bestemt ikke godt for tænderne, men jeg har fået at vide af en tandlæge, at hvis bare man sørger for at tænderne er helt rene om aftenen, så “hæfter” sukkeret ikke så let på tænderne, og så er det okay i en periode.

sweetie19sweetie19
    Medlem

Det er vel ikke værre at få mælk om natten og så børste tænder om morgenen end at få mad i løbet af dagen og børste om aftenen??

Helle

scrumlescrumle
    Medlem

Noget med at man ikke producerer så meget spyt om natten i forhold til om dagen, så karius og baktus har lettere vilkår om natten.
    Det var vist den forklaring jeg fik af tandlægen 🙂

Men det er vel som alt andet bare et holdningsspørgsmål *S*

Anonym
    Gæst

….men idet overskuddet er minimalt, pga alt det natteroderi, så tag det roligt. En ide kunne være at fortynde MME mere og mere, for hver nat, til hun ender med kun at få vand. Det forsøger vi os pt med, idet Emil også gerne vil have 1-2 måltider om natten, og dette på trods af en glubende appetit om dagen. Vi har een tand, men jeg tager det ikke så tungt. Han får den børstet grundigt inden sovetid. Vi gjorde det samme med min den store, og hans tænder fejler ikke noget.

KH Heidi

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.