tænder og panodil

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe Marts 2006 tænder og panodil

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Forfatter
    liwedaliweda
    Medlem

hejsa..
    Ida er ved at få en tand (flere) og hun er ret påvirket af det. Hun er pyldret og har feber. Hvordan er det lige i forhold til at give panodil. kontakter i altid lægen inden i giver? Eller giver i slet ikke panodil ved “tandpine”?
    på forhånd tak
    hilsen liweda og Ida 8mdr

panja1panja1
    Medlem

vi har valgt ikke at give panodil. Jeg spurgte min SP, og hun mente det skulle være ret slemt før der skulle bruges medicin, fx hvis vi ikke fik sovet flere nætter i træk. Generelt vil jeg nok ikke bruge medicin til mine børn uden aftale med en læge. Jeg har dog børnepanodil i huset til nødstilfælde hvis en vagtlæge skulle anbefale mig det.

mvh Anja
    Mille og Mikkel 270206

bugaloobugaloo
    Medlem

Jeg vil altså sige at vi har været glad for panodil. Her hjælper det med det samme og det er altså super mildt. Vi giver kun lige det de må få. NOgle gange er det kun en lille teske fuld og det er nok. Ellers er det omkring 4 ml. og 6 til den store. Vi har brugt det i flere situationer. Jeg ringede til vagtlægen første gang jeg skulle bruge det til den store. Hun sagde at det var en rigtig god ide og jeg ikke skulle ringe hver gang jeg skulle bruge det. Din egen læge vil garanteret også sige at det er ok. Har aldig hørt det modsatte.
    Sandra.

Vi har også købt (flydende) børnepanodil, så vi har et “beredskab” klar.

Vi har indtil videre brugt det en enkelt gang, da vi troede, at Sofie var ved at få tænder (viste sig at være en virusinfektion i stedet a la influenza). Hun havde sovet utroligt dårligt i et døgns tid, havde feber, var pylret og usandsynligt træt, men havde det for dårligt til at kunne falde i søvn. Da hun havde skreget i over halvanden time, fik hun lidt mikstur (passende til hendes vægt), og en 45 minutter senere kunne hun endelig falde i søvn.

I løbet af det seneste døgn op til havde både vagtlæge og egen læge sagt god for, at vi kunne gribe til den metode. Faktisk mente de ikke engang, at vi kun skulle gøre det i alleryderste nødstilfælde, men vi har selv valgt ikke at dope børnene op i tide og utide.

Man bør også lige have in mente, at det virker febernedsættende, så brugen af det kan på den ene side lindre børnene, men på den anden side også gøre det sværere for forældrene at følge med i, hvordan børnenes reelle tilstand er…

I princippet bør man jo altid kontakte lægen først, men mon ikke vi alle efterhånden bliver mere garvede udi børnesygdomme og får en eller anden rygradsfornemmelse for, hvornår det er ok og hvornår det ikke er? Ja, ikke at jeg allerede har sådan en fornemmelse, men jeg håber da, at den kommer, og til den tid vil jeg nok ikke længere kontakte lægen hver gang…

Mvh Margit (Sofie og Simon, 160306)

Anonym
    Gæst

Har du prøvet dolodent?
    Det smører man på gummerne og det bedøver lidt, så det ikke er så smertefuldt når bisserne bryder igennem.
    Jeg kan ikke huske om det er på recept, men jeg tror det er…
    ~Hanne, med den tandløse Elina 4/3

Anonym
    Gæst

jeg fik at vide hos min læge, at Dolodent kan bedøve i svælget, idet de små jo synker det. Så det holder jeg mig fra…

Anonym
    Gæst

Hej

Min læge fortalte mig at dolodent ikke kunne fås mere. Hun kunne kun anbefale panodil, hvis det blev for meget for de små.

Hilsen
    Anette

bugaloobugaloo
    Medlem

DEt hedder Delodent…smil. Men de laver det ikke mere. Har heldigvis noget tilbage fra den store, da det er temmeligt effektivt. Hvis det var farligt så var det ikke kommet på markedet tror jeg. Vi har ingen dårlige erfaringer med det.
    Sandra.

kstokholmkstokholm
    Medlem

Vi har altså Dolodent i huset – og det er da ikke mere end 3-4mdr siden vi købte det (kan ikke lige huske hvornår hun fik sine første tænder)

Kirsten

ParadoxeParadoxe
    Medlem

Hejsa allesammen.
    Ja undskyld at jeg blander mig i debatten, men jeg ville bare sige at vi bruger noget salve fra apoteket “Multi-Oral gel”. Det er udelukkende lavet af naturmidler, bedøver ikke i svælget, er på ingen måde farligt at bruge, fåes i håndkøb og virker i løbet af ganske få minutter… (fik det i øvrigt anbefalet af lægen hvis Isabella fik alt for ondt i forbindelse med tandfrembrud).
    Mvh.
    Paradoxe & Isabella (180306)

Anonym
    Gæst

Hm, måske er der flere slags..?
    Det jeg har hedder dolodent og det har jeg haft fra min første datter, som fik tænder i 2004…det virkede så godt.
    ~Hanne

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.