Godnat og sov godt

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe Marts 2006 Godnat og sov godt

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Forfatter
    Anonym
    Gæst

Hejsa..

Jeg synes jeg har hørt så meget negativt om bogen “godnat og sov godt, men så synes jeg omvendt også at jeg har hørt så mange succes-historier fra dem der har brugt bogen. Ved godt at bogen er rigtig hård, men er det for mor eller barn??? Kunne godt tænke mig at vide om der er nogen der har brugt bogen uden at ha succes med det?

Line og Andreas 220406

scrumlescrumle
    Medlem

Jeg har kun brugt den ganske kortvarigt, kunne simpelthen ikke holde til det ;-( efter 3 timers skrig og skrål tog jeg ham op…efterfølgende tog det mig små 50 min. bare at få ham så meget beroliget at jeg kunne amme ham som trøst.
    Desuden tudede han de efterfølgende dage ligeså snart jeg var ude af syne, så det gad/gider jeg ikke rigtig prøve igen….det er jeg sq for træt til *S*

Men mange af mine venner omtaler bogen som “BIBLEN” for trætte og udmattede forældre, så det er nok ret forskelligt fra person til person *S*

Hilsen Scrumle

kstokholmkstokholm
    Medlem

Det er rædselsfuldt for forældrene – jeg kan heller ikke forestille mig at ungerne er vilde med metoden + Jeg synes det er for tidligt at lære de små at de ikke bliver hørt når de har brug for kontakt/trøst.

Jeg ville ikke bruge metoden til et barn under 1 – tror slet ikke jeg vil bruge metoden igen (prøvede et par dage med den store for længe siden – kan ikke huske om det virkede sådan umiddelbart – men kan satdig mærke i maven hvor slemt det var for mig).

Har hørt om bogen – sov igennem uden gråd – måske var den værd at prøve, det passer i hvert fald bedre til mine værdier.

Kirsten

Anonym
    Gæst

Jeg er absolut ikke tilhænger af første bog (god nat og sov godt). Men nogle ting kan godt bruges fra den. Vi brugte nogle af principperne da vores dreng var over 1 år, men jeg vil ikke anbefale det til under 1 år!!

Sov uden gråd er lidt mere mig, selvom der også er nogle ting, jeg ikke synes om.

Men børn er meget forskellige, så det skal man også tage hensyn til. Forældre er også meget forskellige.

Mit første barn var et mareridt at putte, mens nr. 2 er meget mere medgørelig. Så er spørgsmålet, er det barnet der er nemmere, eller os som forældre, der bare er lidt mere afslappet 2. gang??

mvh
    Anja

acinchinaacinchina
    Medlem

Vi har brugt metoden til både den første og nu også til Albert.

Og for os ja så virker den altså rigtigt rigtigt godt. Den passer godt til vores familie og vores temperament men vigtigst af alt både far og mor er meget enige om at bruge den. Vi bruger også teknikkem med at sige tingene højt og bestemt i andre situationer. Jeg syntes at mange fokuserer alt for meget på at man lader børnene skrige – well ja men det er jo slet ikke det som teknikken går ud på. Og om man går der ind efter 2 min eller 10 min er jo heller ikke pointen men i mange diskutioner er det det som bliver fokus og det syntes jeg er forkert.

Vi har altid haft fremgang allerede efter 2 eller 3 aften. og efter at have brugt den til at lægge i seng er vi nu sjælldent oppe om natten. Og vi har altså en på 2 år og en på 7 mrd. Vi kan få dem til at sove når vi er ude uden problemer bare de har deres bamser. Når klokken er 20 ja så lægger de sig pænt ned og sover og det gør de lige til kl 0600 og i deres egen senge. Det giver voksent samvær som jeg sætter meget pris på.

Uden den bog ville det ikke være muligt at være mig :)) Og jeg har 2 drenge som elsker at sove.

Jeg bruger den stadig især efter ferie eller hvis vi har sløset lidt.

Men ja der er mange meninger og det var altså min.

/AC

Anonym
    Gæst

Jeg siger tak for alles holdninger omkring bogen, det er åbenbart en bog der er rigtig mange forskellige meninger om. Jeg har nu bestilt bogen, så må vi se om jeg kan gennemføre det hele eller om vi kun udvælger nogle ting.. Jeg har bogen “sov igennem uden gråd”, men den synes jeg nemlig ikke jeg har kunne bruge til særlig meget, og efter 12 nætter uden ordentlig søvn (har været oppe hver 1 1/2 time) så har jeg ganske enkelt ikke den tålmodighed det kræver..
    Tusind tak for alle svar..

Line og Andreas 220406

Hej, ville bare lige give mit besyv med. Min datter er fra december 2005, altså ca. 10½ mdr nu. For ca. 1½ måned siden tog vi tyren ved hornene. Hun har altid været svær at lægge, men til sidst hvor hun begyndte at kunne rejse sig i sengen og sætte sig op, gik det helt grælt. Det kunne snildt tage 1½-2 timer at lægge hende hver aften, hvor hun blev ked når vi gik og troede der skulle underholdes når vi var der.
    Til sidst blev vi enige om at prøve bogen, vi mente at hun nok var gammel nok, men jeg vidste også at det ville gøre ondt i mithjerte. Og ja det gjorde ondt, både på mig og emma (vil jeg tro), men det tog tre dage.
    Den første aften tog det 5 kvarter med gråd og ind og ud af værelset.
    Anden aften tog det 3 kvarter på samme måde.
    Tredie aften tog det 13 minutter, og det var så det. Siden den aften har hun været ganske nem at lægge i sin seng, hun synes ligefrem at det er dejligt og lægger sig pænt til at sove efter godnatsang og putning. I løbet af 5-10 min sover hun.
    Hun kan dog stadig vågne om natten og der er det som om det ikke rigtig virker at køre godnat og sov godt. Men en ting ad gangen.
    Men vær forberedt på at det vil gøre ondt på dig og du og manden skal være enige og målfaste. Jeg var selv ved at give op første aften, men holdt ved og jeg er rigtig glad for det i dag.

Mange knus marianne og emma 10½ mdr

Anonym
    Gæst

jeg tror det er noget af det samme vi har gjort herhjemme.
    Vi kører meget på rutinerne og klokken omkring børnene…og de er rigtig gode til at sove.
    Elina sover fra 20.30 – ca. 5, hvor hun bliver ammet (så længe det varer, der er ved at være udsolgt) og hun sover så vider til mellem 6.30 og 7.30.

Hvis vi kan se hun er træt, lægger vi hende og vi kan høre på hendes gråd om det bare er noget der ikke passer hendes vilje eller der er noget galt, som fx en bøvs eller hun er mere sulten/tørstig.
    Ikke så meget pjat og pyller her og det har givet pote at lade hende hyle lidt en gang imellem…men ikke hverken 1 eller 3 timer.
    Det har måske max. været en halv time, men til gengæld fra hun var ret lille…var hun 4 måneder??
    Jeg kan anbefale at man ikke er alt for blødsøden…de må godt hyle lidt, men jeg tror godt man ved hvornår det er pjat og hvornår det er reel gråd.
    Jeg synes det vigtigste er ikke at putte når ungen er overtræt…Så går det galt her.
    Elina sover middagslur i vuggeren fra 9-10, sover igen fra 12-14.30 og nogen gange 20 minutter ved 17-18-tiden hvis vi kan se hun ikke kan klare den til aftenstid.
    ~Hanne (Elina 4/3)

krone18krone18
    Medlem

Vil bare sige at udover skrigeturene, så er et af principperne i bogen også at man ikke må røre ved barnet, når man går ind til det. Man skal stå på afstand og kun berolige med sin stemme og gentage de samme beroligene ord aften efter aften. Det bryder jeg mig ikke om.

Vi prøvede da Alfred var 1/2 år – der står den kan bruges til alle aldre, og jeg havde ikke hørt nogen sige, at den var bedst til større børn. Jeg kunne og ville ikke lade være med at ae og putte, når drengen skreg utrøstelig, men selvom det gik ok om aftenen, så syntes vi det var ren tortur om natten, hvor han vågnede ulykkelig (efter at være faldet ulykkelig i søvn). Så vi droppede bogen første nat.

Det jeg kunne bruge var det der står om dårlige vaner, dem vil jeg være med bevidst om at undgå med næste barn.

Line

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.