Spise med hænder eller ske/gaffel.

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe Februar 2006 Spise med hænder eller ske/gaffel.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter
    Anonym
    Gæst

Til jer, hvis babyer ikke gider mos mere men vil have mad skåret i tern. Hvordan serverer I maden for dem ? Spiser de bare med hænderne hvis det f.eks. er sovset mad som boller i karry eller bliver de madet ved siden af ?

Er der ikke nogle som har nogle gode idéer til børnevenligt mad ? Vi spiser ellers varieret mad men jeg er alligevel løbet tør for idéer og trænger til lidt nyt.

Anne

jbp8340jbp8340
    Medlem

Hej Anne,
    Jeg skulle lige til at svare på din besked i min dagbog :0)

Jesse får lov til at sidde med fingerne i maden lige meget hvad det er. Jeg mader ham ved siden af, ellers ville han ikke få ret meget indenbords. Vi fik faktisk boller i karry forleden, og det var sjov mad for ham at spise (ikke så sjovt da jeg skulle gøre rent (0:) Det eneste han ikke får er spaghetti. Han må meget gerne, men tager maden ud af munden igen for at lege med det. Derfor får han en ekstra tallerken når vi får det.

Hvad angår børnevenligt mad…ja så får han præcis det sammen som os, men hvis der skal krydderier i, så tager jeg lidt fra til ham inden de kommer i. I går fik vi kalveschnitzel med brasede kartofler, ærter og skysovs, og det er også børnevenligt mad. Bare servere det samme som til dig selv. Jeg ved at Jesse kigger på min tallerken for at se om jeg har det samme som ham, og hvis jeg ikke har, vil han ikke spise sin egen mad.

Hilsen Jeanne

Anonym
    Gæst

Vi giver for det meste selv marcus mad. Til frokost når han for hapsere med leverpostej, eller smøreost, for han selv lov. Det går sadan rimeligt. Jeg har ærligt ikke gidet at skulle gøre rent efter ham hver eneste gang han har fået havregråd eller noget, selvfølgelig er det sjovt for ham, men ikke for mig bagefter. Men ved vi han skal i bad bagefter, så for han lov.

Han har en ske at lege med uanset hvad når vi spiser, så jeg regner med at på et tidspunkt kommer det stille og roligt, at han selv kan finde ud af det.

Hilsen Louise

En ting der hitter meget hjemme hos os, er at sætte emmas mad på gaffel (spidde maden på gaflen) og så give gaflen til emma, så hun selv kan komme den i munden. Når hun har spist det der er på gaflen, lægger hun den fra sig og så kan vi igen sætte noget nyt på og give hende den.
    Hapsere går fint med fingrene, hun spiser hurtigt selv en hel skive bondebrød på vel 10 min.
    Held og lykke

Marianne og emma 11 mdr.

Ps. emma spiser alt hvad vi spiser herhjemme, og gerne med krydderier i, da børns mad meget gerne må smage af noget, og godt med sovs.

loufriloufri
    Medlem

Hej får jeres børn den mad de selv sidder med på en tallerken og isåfald kaster de så ikke med den. Min datter smider rundt med både ske og tallerken så nu får hun rugbrødshapser direkte på bordet (voksdug) og sikke et svineri. Jeg har meget bøvl med min datter og spisning. Hun vil selv, men kan ikke. Rugbrødshapser spytter hun ud, hvis de overhovedet kommer i munden. Aftensmad vil hun kun spise hvis det er totalt blendet og så er det jo svært at lade hende selv sidde med det…Det er svært at finde noget mad hun vil spise andet end grød. Så hjælp jeg kan også godt bruge ideer til børnevenlig mad samt hjælp til hvordan de små skal lære at spise pænt. Gad vide hvornår man kan begynde at opdrage på dem?
    På forhånd tak og rigtig god weekend.

Anonym
    Gæst

Sofus kan mades når han er sulten nok – dvs. de første 5 min af måltidet kan jeg made ham med ske. Derefter begynder han at blive urolig og får så selv lov at have skeen i hånden og putte maden ind.
    Rugbrød er lidt på samme måde jeg putter de første stykker ind og når han bliver urolig får han dem selv i hånden og putter dem ind i munden (eller i håret eller øjet!) Det er temmelig klistret når det er leverpostej eller markrel f.eks.
    Han får ikke selv lov til at sidde med tallerkenen – så er jeg sikker på at alt ville ryge på gulvet i løbet af meget kort tid. Men når han f.eks. tager alt af skeen med hånden og kører rundt med det, får han lov til at gøre det, og så tørrer vi af bagefter.

Herhjemme spiser Sofus med til næsten alt også selvom det er krydret. Men han får stadig maden ret findelt og får suppleret op med kartoffelmos og lidt mælk, så det ikke bliver for stærkt eller salt i det. Jeg synes alle gryderetter er gode, kylling i karry, kødsovs, kalkungryde osv. Når der er meget stegt i maden skærer jeg det hårdtstegte fra, så han kun får det midterste af f.eks. en bøf eller kylling.

God fornøjelse med svineriet – det kommer til at var mange månderne endnu såvidt jeg husker fra vores store pige!!

Kh. Line.

Anonym
    Gæst

Min datter spiser det samme mad som min mand og jeg. Det bliver så primært sammenkogte retter med ris, kartoffelmos eller pastaretter. Hun insisterer på at spise selv med hænderne, så jeg skærer maden godt ud og så får hun lov til at svine alt det hun gider.
    Til frokost spiser hun små leverpostejs eller fødesosthapser på bondebrød, det er også et hit.
    Det er længe siden, jeg gik væk fra mos, så hun har rigtig godt styr på at jonglere maden i munden, men det kan godt tage lidt tid før de mestre det. Så skære hapser ud i mini bidder ellers kan de få det galt i halsen.
    kh. Malene og Minna, 9 mdr og en uge.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.