“Klumper” eller ej….

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe December 2005 “Klumper” eller ej….

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter
    cybermamacybermama
    Medlem

Læste lige debatten om “hvorfor vil hun ikke spise aftensmad”, men mit problem hører ikke helt til der. Problemet er, at Arwen ikke spiser aftensmad hvis ikke det er moset HELT ud. Den mindste klump i de mosede kartofler, og hun får den galt i halsen. Vi har, synes vi selv, prøvet alt. Men hun kløjs i maden ligegyldigt hvad. Trods at hun sagtens kan spise rugbrød med smørepålæg til frokost. Det er jo bare ikke smart, hun skulle jo gerne begynde at kunne spise små stykker “blød” mad, men nej, hun kløjs bare i det. Har I nogle gode ideer, el er det bare noget hun skal igennem?

Hej
    Jeg oplever det samme med Freya. Hun har virkelig været vendt på hovedet mange gange… Har ligefrem overvejet om der kan være noget med hendes spiserør????
    Spændt på at høre flere indlæg

KH Lise

flissiflissi
    Medlem

Hejsa

Spiser Arwen selv? Hvis hun godt kan spise rugbrød, burde hun også kunne spise aftensmad, medmindre selvfølgelig, at hun slet ikke er sulten…

Du kan prøve at give hende hele hendes aftensmad i hapsere. Godt kogte pastaskruer, frikadeller i små bidder, stegt torskerogn, ærter, majs, agurkestave, osv. Så kan hun sidde og vælge og spise selv. Det gør måske en forskel?

Jeg er spændt på, hvad der ellers kommer på tråden. Jeg har heldigvis ikke problemet, men er da temmelig nysgerrig.

Knus Lisbeth og Heidi 261105

BislingBisling
    Medlem

Hejsa :o)

Silke har også haft det med at kløjs i maden.. og hun kan stadig gøre det, hvis hun tager for store bidder :o)
    Men vi skal dog bare lige “banke” hende lidt i ryggen, så er det fint og hun spiser gladeligt videre.

Hvis Arwen kan spise rugbrød, burde det jo ikke være fordi hun ikke kan finde ud af at tygge maden… Men måske smager aftensmaden så godt, at hun hukker det i sig, uden at få tygget det rigtigt?

Silkes absolutte ynglings spise er helt klart majs… læg en bunke foran hende og de er væk på ingen tid, hæhæ… Dem kan man ikke så godt kløjs i :o)

Silke får en tallerken med alt delt op, grønsager for sig, kartfoler/ris/pasta for sig og kød/fisk for sig… hun elsker at sidde der og udvælge hvad hun vil ha næste gang og spiser fint med sin gaffel og/eller fingrene alt efter hvor hurtigt det sak gå eller hvad hun nu lige har lyst til at bruge :o)

Måske var det en idé?

I skal – efter min mening – bare blive ved med at give hende klumpet mad, så hun lærer at tygge det… og så selvfølgelig være klar til at hjælpe hvis hun kjøjs i det :o)

Held og lykke med det…

Hilsen Sara

flissiflissi
    Medlem

Hejsa

Vil lige nævne, at når Heidi ikke gider at spise rugbrød, hælder jeg lidt mælk i bunden af tallerkenen. Det bløder brødet op og gør det lidt smattet, hvorefter hun smasker det i sig med stor fryd. Efter nogle dage glider det ned på normal vis igen. Vi sværger til gulerodsbrød fra Schulstad. Det bliver ikke så klæg i ganen som bondebrød.

Knus Lisbeth og Heidi 261105

karinalkarinal
    Medlem

Hmmm – herhjemme har vi lidt samme problem. Dog spiser Anton heller ikke helt vildt meget rugbrød – han er ligesom ikke så skide begejstret for at tygge det. Dog kan jeg ind imellem få 1/2 skive bondebrød med leverpostej i ham. Han kan selv spise: Majs, ærter, ostehaps, ris kiks, frikadeller, pasta osv., men kun så små pt at det ikke er nok til at mætte ham. Når han så har spist det han kan, giver jeg ham grød til frokost og mos til aften efterfølgende. Heri kan der ikke være de mindste klumoer ( i mosen altså) for så spytter han det lige ud igen. Han kan ikke have det..!
    Vores ældste dreng havde det præcis på samme måde, og da han blev 1 1/2 år spiste han ALT. Jeg trøster mig med, at det er det mund motoriske der ikke er helt med, men at det nok skal komme. Der er ingen 6 årig der er startet i skole og kun kunne få pulvergrød og kogt vand med i madpakken :O)
    Knuser fra Karina og Anton 041205

karinalkarinal
    Medlem

Hmmm – herhjemme har vi lidt samme problem. Dog spiser Anton heller ikke helt vildt meget rugbrød – han er ligesom ikke så skide begejstret for at tygge det. Dog kan jeg ind imellem få 1/2 skive bondebrød med leverpostej i ham. Han kan selv spise: Majs, ærter, ostehaps, ris kiks, frikadeller, pasta osv., men kun så små pt at det ikke er nok til at mætte ham. Når han så har spist det han kan, giver jeg ham grød til frokost og mos til aften efterfølgende. Heri kan der ikke være de mindste klumoer ( i mosen altså) for så spytter han det lige ud igen. Han kan ikke have det..!
    Vores ældste dreng havde det præcis på samme måde, og da han blev 1 1/2 år spiste han ALT. Jeg trøster mig med, at det er det mund motoriske der ikke er helt med, men at det nok skal komme. Der er ingen 6 årig der er startet i skole og kun kunne få pulvergrød og kogt vand med i madpakken :O)
    Knuser fra Karina og Anton 041205

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.