Vil ikke spise frokost??

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe December 2005 Vil ikke spise frokost??

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Forfatter
    Anonym
    Gæst

hej

Jeg starter lige en tråd mere om de små´s spisevaner..

Noah har altid spist rigtig meget, men er den sidste uges tid holdt op med at spise i løbet af dagen!

De første dage tænkte jeg ok, han er nok ikke lige sulten num og så fik han tilbudt noget frugt lidt senere.. Men nu er det helt galt, han har ikke spist frokost i 3 dage nu.. Han får hjemmelavet grød til mogrenmad, sommetider med frugtmos ellers bare rent, og der spiser han det hele. (lavet på 1 dl gryn og 2½ dl vand + MME pulver) og sødmælk at drikke. Ingen problemer der..

Når han så har været ude og sove og kommer op får han vand af en kop, og ved 11.30-12 tide er der frokost. (han er ikke interreseret i en snack når han kommer op ca 10.30) Og nu vil han jo så heller ikke spise frokost. Om eftermiddagen inden han kommer ud ca 14.30 vil han heller ikke have andet end vand..

Til aften får han så det vi nu får, men ikke altid at han gider det så får han grød eller youghurt.. Han drikker meget vand i løbet af dagen, nærmest som om han er ved at dø af tørst og det samme om natten hvis han vågner..

Det skal selvfølgelig siges at han er glad og ikke virker irriteret og har fuld fart på hele tiden..

Hvad skal jeg gøre? jeg syntes det er længe at gå uden mad, han tager måske hvis jeg er heldig en halv banan over flere om gange i løbet dagen (det gjordede han i går)

Håber nogen har en ide, syntes jeg efterhånden har prøvet alt!!

Knus Nadia

BislingBisling
    Medlem

Hejsa :o)

Tja… Her spiste Silke ikke rigtig noget i en periode på lidt mere end 3 uger… Og jeg kan starte med at sige, at hun overlevede :o)
    Trods mine store bekymringer…

Silke spiste også kun sin havregrød om morgenen, men ville så ikke rigtig ha andet… Hun drak tilgengæld slet ikke rigtig noget… men hun lever og har det super godt :o)

Jeg tror det bedste du kan gøre, det er bare at tilbyde ham maden, og når han takker nej, så tag det væk igen… Det skal nok komme igen…
    Og som Lisbeth siger, så kan det måske være tænder der generer?

Min ældste – Mikkel – havde en laaaaaaaaaang periode hvor han helt nægtede at spise. Jeg brød en aften grædende sammen og ringede hjem til mine kære pædagog forældre (som har 3 børn udover mig). Min far sagde noget i den her retning: Det eneste han rigtigt kan bestemme og styrer, er hvad han putter i munden. Jo, mere du bekymre dig eller prøver at få ham til at spis, jo mere vil han gå i baglås…
    Jeg lærte at slappe af og være “ligeglad” og snart spiste Mikkel igen som en hest :o)

Og så vil jeg lige give Lisbeths mantra videre :o) Det er bare en fase, det er bare en fase, det er bare en fase :o)

Og husk… ingen børn i danmark er sultet ihjel af bar´ stædighed… det skal nok komme igen :o)

Varme tanker… Sara

skrotteskrotte
    Medlem

Sover Heidi 18 timer i døgnet eller er det en slåfejl?? Eller er det bare en fase 🙂
    Herhjemme soves ca. 13-14 timer i døgnet! og i øjeblikket med 3 faste opvågnninger kl. 20 og kl. 22 og kl 1, æv.
    Hilsen Lotte og Simon, der skal hjælpe mor med at støvsuge nu

flissiflissi
    Medlem

De kloge siger, at børn i gennemsnit kan leve af et halvt stykke rugbrød, et glas mælk og et stykke frugt om dagen i lang tid uden at få ernæringsmæssige problemer.

Noah har måske ondt for tænder og bryder sig ikke om at få noget i munden?

Jeg synes dog, det lyder til, du har en lille vand-o-holiker. Det er nemt, hurtigt og bekvemt at drikke sig mæt og de små tager ikke hensyn til, hvad der er ernæringsmæssigt korrekt. Ned med en hurtig sjus vand og ud i den store vide verden igen!

Jeg ved ikke, hvordan man “overtaler” dem til at give sig tid til at spise. (Sara????) Jeg synes dog ikke, du skal være bekymret. Han skal nok begynde at spise igen inden længe.

Knus Lisbeth og Heidi 261105 (Som sover ca. 18 timer i døgnet, æder som en hest og vokser ud af alt sit tøj i tiden.)

flissiflissi
    Medlem

Hehe…. Overdrivelse fremmer forståelsen, men det er nu ikke meget galt! Til gengæld har vi “tand-nætter” ind imellem, hvor vi slet ikke får sovet.

Lad mig se…

Op kl. 6.30
    “Formiddags”lur 9.15-13.30
    Eftermiddagslur 16-18
    Godnat 19.15

Godt 17 timer sover hun!!! Desværre er det nok bare en fase… *s* Hun grovæder – mest kød, tæsker rundt for fulde gardiner, spiser igen og går i seng. Jeg tror, hun er vokset 3-4 cm. på ganske kort tid, så der er en god grund til, at hun er træt.

Knus Lisbeth og Heidi zzzzzz261106

karinalkarinal
    Medlem

Hold da helt op, det var sq da noget af et sove behov hun har :O) . Har hun altid sovet meget? Vil nok give dig ret i at hun har travlt med at vokse for tiden..

Knus Karina

flissiflissi
    Medlem

Hejsa

Heidi har altid været god til at sove. Sov igennem, da hun var 6 uger og har gennem længere tid sovet fast 2×2 timer hver dag.

Det er dog helt ekstremt i øjeblikket. Hendes lille krop bruger åbenbart meget krudt på at vokse?

Knus Lisbeth og Heidi zzzzzzzzz igen

hoenemor1hoenemor1
    Medlem

Tja, sådan er det også her og det er lige før min spidser mindre end din….

Men…. ingen børn sulter sig ihjel….

Som en anden skriver kan det være tænder…

eller at han drikker sig mæt i vand – der tror jeg ikke jeg er enig…. det kan jo også være han har brug for vandet til at få noget ud i den anden ende og det er jo en forudsætning for at der kommer noget nyt ind.

Men, ja… det er nok rigtig det med at der er noget de selv bestemmer….. så tag det roligt. Tilbyd… det kommer nok igen…

Anonym
    Gæst

Hejsa. Det er da rart at høre at der er andre der kæmper. Mathias har ikke spist et helt måltid siden søndag middag. Mandag og tirsdag spiste hen en smule havregrød om morgenen og resten af dagen spiste han et glas frugtmos. Onsdag spiste han igen en lille portion havregrød om morgenen. To rugbrødshapser til frokost…. Og to mundfulde ris og karry om aftenen…. Det er jo ikke ret meget. Onsdag ville han ikke engang spise frugtmos. Alt det han plejer at elske nægter han at spise. Han hoster og hakker som om han har kvalme og skal kaste op. I dag (torsdag) har han igen spist en lille portion havregrød til morgen. Frokost… jeg tror der røg tre små bider rugbrød ned – resten blev smuldret ned på gulvet sammen med agurk og tomat. Men så i eftermiddags spiste han et stykke af en banan og til aften røg der lidt ris, gulerødder og sovs ned. Efterfuldt af lidt frugtmos. Som jeg har skrevet i et tidligere indlæg, så er Mathias meget kræssen, så det er virklig vildt at han har spist rigtig menneske mad i dag 🙂 Jeg talte med sundhedsplejersken i morges og hun fortalt at det er meget almindeligt at børnene får en periode omkring et-årsalderen hvor de ikke spiser ret meget. Det går som regel over af sig selv og man må endelig ikke presse barnet til at spise. Tilbyd kun mad ved de faste spisetider og vil barnet ikke spise venter man til næste måltid.
    Så det har jeg prøvet i dag og det virkede da nogenlunde til aften. Men jeg håber virklig det snart bliver bedre. Jeg har det så dårligt med at putte ham hvis jeg ikke er sikker på at han er mæt.
    Jeg vil lige tilføje at Mathias plejer at blive ammet 3-4 gange i døgnet – det er nu (fra i dag) skåret ned til 1 gang inden han skal sove om aftenen. Så bliver der forhåbentligt plads til lidt mere rigtig mad 🙂

Hilsen Laila og Mahias (som heldigvis er så godt i stand at han sagtens kan klare et par dage på skrump 🙂 )

BislingBisling
    Medlem

Hejsa…

Kom til at tænke på, at jeg nogle eftermiddage gør det, at jeg laver stående snack bar for Silke.
    Det er bare et hit… så måske kunne det være noget for ham?

Jeg sætter f.eks. gulerødder, majs og ærter på vores sofa bord og så kan Silke gå lidt til og fra, som hun lyster… hun bliver dog som regel stående til hver lille dut er spist :o)

Og så tænkte jeg også på, at med den store portion havregrød han spiser til morgen, så kan han stadig være mæt en stor del af dagen. Silke spiser også havregrød til morgen… dog kun en halv portion i forhold til det han får og hun har somme tider først lyst til mad igen ved 14 tiden…

Det jeg syntes er vigtigst i dette, er at han er glad og i godt humør. Da Silke havde sin periode, hvor hun hverken spiste eller drak noget særligt, var hun også helt ved siden af sig selv og det bekymrede mig en del.

I går havde Silke en sådan dag, hvor hun faktisk kun ville ha morgenmad… Jeg har så været så “heldig” at de gange hun ikke vil spise, så har jeg kunne lokke en flaske i hende (trods det, at hun har være 100% ammabran og kun fået flaske i disse perioder, hvor hun slet ikke har haft lyst til mad). I går fik hun så også en flaske, så hun fik lidt i maven til natten.

Sidste gang hun nægtede at spise og drikke i omkring 3 uger, var der tænder på vej….

varme tanker til jer…. Sara

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.