Plukkeveer

• Dette emne har 0 svar og 1 stemme, og blev senest opdateret for 2 år siden af flissiflissi.
Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Forfatter
    flissiflissi
    Medlem

Så kom de første!! Jeg trak rundt med støvsugeren i eftermiddag, da jeg pludselig mærkede maven stramme. Det føltes grangiveligt som en serie plukkeveer, men allerede?

Jeg ringede straks til min mor, som er JDM og spurgte, om det virkelig kunne passe. Det kunne det sagtens. Jeg havde mange plukkeveer, da jeg ventede Ditte, så jeg burde ikke tage fejl.

Mange får dem allerede i 14.-16. uge, men mærker dem ikke. Er der andre, der er begyndt at få plukkeveer?

Knus Lisbeth 16+5

jeg har også allerede haft de første plukveér, havde også mange ved sidste graviditet. ( Hvor jeg blev sygemeldt pågrund af bækkenløsning samt plukveér ) Mit bækken er også så småt begyndt at give efter, men jeg håber at det går!!!!

malene 16+1

wavesurferwavesurfer
    Medlem

Jeg må vist også melde mig under fanerne… 🙂 Da det er min første bebs vidste jeg ikke lige helt hvad der skete med kroppen, men da jeg snakkede med en veninde som lige har født var hun ikke et øjeblik i tvivl… -Det er da plukveer sagde hun… Hmmmm havde ikke skænket det en tanke at de allerede var begyndt, men men hvorfor ikke 🙂 Heldigvis synes jeg ikke det er så slemt – endnu… Derimod har min krop besluttet sig for at nu skulle folk altså kunne se at jeg er gravid, så i løbet af nul komma fem har jeg fået en rigtig rigtig fin rund mave og kan kun være i ventebukser o.lign. 🙂

Mvh. Lene 17+2

skrotteskrotte
    Medlem

Hej Lisbeth
    Jeg har også haft tidlige plukkeveer. I uge 10 skulle jeg lige hjælpe med at tømme en trailer for træbriketter. De er pakket i små poser og vejer ikke så meget, men de gentagne løft og bevægelser var nok til, at min mave blev stenhård (uden smerter).
    Så snart jeg slappede af og hvilede forsvandt det igen.
    Hilsen Lotte 13+6

geagea
    Medlem

Hej Lisbeth

Det med plukkeveer kender jeg kun alt for godt, har nu gået sygemeldt i små 14 dage p.g.a. plukkerveer der desværre gør ondt, men hvis man blot ligger nok ned hjælper det meget. Jeg har fået lov til at begynde ½ tid fra på mandag af, hvis jeg tager det meget med ro.
    SÅ nu er der ikke noget der hedder at løfte rundt på alt muligt mere hvilket vores datter på næsten 2 år ikke er helt glad for, men hun vejer 13 kg. så det går ikke.
    så husk Lisbeth pas godt på dig selv!!!

Håber at dine plukkeveer går lidt i sig selv igen.

Venligst Gry 15 + 6

AnneHMAnneHM
    Medlem

Hej Lisbeth
    Ja, jeg kæmper desværre også med plukkeveer og er nu blevet sygemeldt indtil videre i 1½ uge. Hvornår er du sidst blevet testet for blærebetændelse? Der er mange gravide, der har blærebetændelse uden de alm. kendetegn såsom smie, når man skal tisse. Blærebetændelsen kan så fremprovokere plukkeveer (det er det, der er sket for mig), så derfor får jeg nu medicin herfor, som gerne skulle hjælpe i løbet af 5 dage.
    Så nu hvor jeg skal ligge herhjemme, har jeg meldt mig ind i PLUS-klubben og glæder mig til at dele glæder og erfaringer med jer alle!
    Mvh
    Anne 16+2

bjoergbjoerg
    Medlem

Jamen jeg ved ikke helt.. jeg har haft nogle gange, hvor det har trukket i underlivet. A la mens.smerter men ikke helt. Det har været lidt ubehageligt, men gået væk, når jeg faldt i søvn.
    Er det plukveer??
    Hvordan føles de – spørger en 1. gangsgravid

kh Ida 14+4

LotbonLotbon
    Medlem

Hej.
    Som førstegangs gravid vil jeg også gerne vide, hvordan det egentlig føles. Der sker meget med kroppen og man aner jo ikke hvad og hvorfor det sker.
    Jeg har tit, hvis jeg rejser mig for hurtigt stik ind omkring underlivet lige over skambenet, men de forsvinder efter kort tid.

KH Lotte 14+4

Anonym
    Gæst

Jeg har haft plukkeveer ihvertfald i 3-4 uger nu, hvis ikke mere – og jeg er 14+6 idag! Det er tydeligt værre, når jeg stresser for meget og løfter for meget på sønnike, så det prøver jeg så vidt muligt at reducere til et minimum.
    Frygter den næste uge, hvor jeg får travlt på arbejdet og samtidig skal være alene hjemme med min søn, da farmand skal ud at rejse 🙁

I min første graviditet startede plukkeveerne vist nok først omkring 18-20 uge, men denne gang var det meget tidligt.

Hilsen Lisa 14+6

flissiflissi
    Medlem

Jeg prøver…. Alt er jo individuelt, så man kan sikkert føle plukveerne på forskellig vis.

Typisk mærkes de først ved, at maven pludselig føles hård. Sætter man sig ned og trækker vejret dybt, bliver den blød og dejlig igen.

Senere kan man mærke dem komme. Det føles som om maveskindet trækker sig sammen og strammer. Mærker man efter, bliver maven hård som sten. Stramningen kommer fra skambenet og bevæger sig op til overkanten af maven.

Hvor sej man end er, kan plukveer godt gøre ondt. Nogen synes ikke de gør ondt, mens andre knækker sammen på midten, fordi det kan føles som en hobbykniv i bækkenbunden eller et vrid i skambenet. Meget ubehageligt!

Har man mange plukveer, skal man slappe mere af. Jo mere man belaster sin krop, jo flere kommer der. Alm. plukveer er ikke farlige. De er livmoderens træning til de rigtige veer og fødslen, men de skal være moderate i antal og må ikke gøre for ondt. Maven må aldrig være konstant hård. Så er det tid til en slapper.

Det kan være svært at passe på, når man har ældre børn, men min Ditte har lært, at når mor lægger sig på sofaen og sukker dybt, står den på læsning, tegning og musik, ikke tumlen. Hun var ret fornærmet i starten, men det kan ikke hjælpe. Hun skal jo også lære at vise hensyn til andre mennesker på et tidspunkt.

Håber, I blev hjulpet lidt på vej!!! Der sker vildt meget med kroppen. Min filosofi er, at jeg hellere vil ringe til lægen en gang for meget end en gang for lidt, men jeg klapper altid lige hesten, inden jeg ringer. Mange ting går over, når man slapper lidt af. 🙂

Knus Lisbeth 16+6

tfottaktfottak
    Medlem

Hej Lotte.

Det du beskriver som stik i underlivet når du rejser dig for hurtigt, mener jeg er ligamentsmerter. Det er ledbåndene som holder livmoderen der giver sig, og rejser man sig hurtigt bliver de jo strukket lidt mere.

Hvordan føles plukveer? Ja, eftersom det er sammentrækninger i livmoderen, så bliver den stenhård. Hos nogle gør det ondt, hos andre ikke. Jeg husker det som en spænding i den nederste del af maven – ikke en egentlig smerte.

Måske andre kan beskrive det bedre??

Katrine 13+5

ninnavninnav
    Medlem

Jeg er gravid for første gang. 15+2. For 2 dage siden mærkede jeg, da jeg skulle sidde, en underlig hårdhed i maven og det gjore lidt ondt da jeg satte mig. Senere da jeg gik i seng mærkede jeg efter på min mave, den var blevet meget hård, næsten så hård som sten. Kunne ikke forstå hvad det var, og spurgte min søster som har en datter på 1 1/2 hvad det kunne være, hvorefter hun sagde “neej da har fået din første plukve.” Jeg blev egenlig lidt nervøs for jeg mente det var alt for tidligt, men nu læser jeg at i er flere der får dem i disse uger og at det egenlig er meget normalt. Jeg siger tak og vil nu fortsat nyde min graviditet.

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.