Brystbarn og besvær med afføringen…

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe November 2005 Brystbarn og besvær med afføringen…

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Forfatter
    Anonym
    Gæst

Hejsa

Ludvig er et af de brystbørn der kun skal af med afføring hver 8-10 dag, det har jeg ikke prøvet med mine andre drenge der havde noget i hver ble!

Nu er det sådan at hver gang der er gået 6 gode dage siden sidste afføring kommer der 2-4 bøvledage hvor han er ked, urolig og ikke mindst ofte rød i ansigtet af at prøve at komme af med noget :o( vi cykler med benene ret ofte og ved hvert bleskift, jeg masserer med cirklebevægelser rundt om navlen, vi gir ham et bad der er en smule varmere end normalt osv osv osv, men lige lidt hjælper det, SP siger bare at det er normalt, og det er det sikkert også, men det er da synd for ham, iø. når han endelig har afføring, så svømmer han rundt i det, så når det er ved at være tid så får han kun arvetøjet på, for det er da bare ikke til at få af :o( og ikke så lækkert hvis jeg er på tur med ham og de 2 brødre :o(

Nogle ting jeg har glemt at prøve?

Iø. så er hans afføring helt mørkorange, jeg mener at huske fra mine andre at den var lys remolade? denne her er ligesom weledacremetuberne…

Hilsen Heidi og Ludvig 181005

morkarina1morkarina1
    Medlem

hejsa..

før min datter fik MME havde hendes afføring nærmest en spinatgrøn farve.. hun kom heller ikke så tit af med noget men så begyndte vi at suplere med MME så ændrede det hele sig nu har hunafføring efter hvert måltid og det er sådan lidt lys gul..

vi var ved 5 ugers undersøgelse hvor jeg sagde det til min læge, han sagde at pga at hun har været lidt gul kan afføringen godt komme til at være mange farver noget med at det gule skiller sig ud far kroppen…

knus karina og tøsen 28.11.05

Ditte09Ditte09
    Medlem

Hej Heidi,

Jeg har brugt noget der hedder LAKTULOSE (Det er effektivt), det kan købes i håndkøb på apoteket, det hjælper til at afføringen bliver lidt tyndere og lettere for de små at få presset ud. Ellers er der den med termometeret, bare lige spidsen ind i numsen, det giver dem lyst til at presse og nogle gange giver det gevinst 🙂

Håber det hjælper.

Ditte og Malou 23.11.05

Anonym
    Gæst

Min datter har ikke problemer med afføring, normalt er det et par gange om dagen. Men hun reagerer helt klart på hvad jeg spiser, og så kan hun have affrøring i hver ble og så er det helt flydende. Det er ikke remulade men karry her i huset, så når der er gang i afføringen her i huset går det at være svitset karry til karry suppe.

Hun reagerer på karry 😉 og bønner, men jeg kan spise kål uden nogen problemer for hende. Tror nu i det hele taget ikke det er et problem for hende for hun er ikke mere urolig eller græder mere de dage, det er mere et problem for os for bleen skal skiftes noget oftere og har svært ved at holde tæt.

Nå men min pointe er at måske kan du spise noget der sætter hendes mave i gang, hvis du helst ikke vil bruge laktulose eller noget i den stil.

Held og lykke.
    Ricotta

Anonym
    Gæst

Hej Heidi,

Emil er også et af de brystbørn, der går og sparer på krudtet, og kun fylder bleen i hans tilfælde ca. hver 5-6 dag. Til gengæld slår han nogle fæle prutter, som kan lugtes i hele huset.
    Udover at forsøge med laktose, har jeg ikke fået nogle gode råd. Jeg har dog valgt at lade være med at bruge det, da Emils problem ikke ser ud med at presse det ud, når det først er tid til at komme af med det. Konsistens og farve, hvis det har nogen interesse, er nærmest lidt a la halvtynd dijon-senep, men lugter noget anderledes.
    Jeg har ikke obseveret nogen sammenhæng mellem kost og Emils afføring.
    I min gamle mødregruppe var der et af børnene, som kun havde afføring hver 10. dag. Hans mor prøvede med laktose, men uden effekt. Hun var godt nok træt af det til sidst, for hun turde ikke gå uden for en dør, når tiden nærmede sig, fordi det bare væltede ud af knægten.
    Det gik først over, da han begyndte at få fast føde omkring seks måneder.

Kh
    Vibeke og Emil, som storsked i nat og derfor har sovet siden kl. 5 kun afbrudt af 10 minutters amning.

Anonym
    Gæst

Hmm, kan du ikke finde på noget lækkert jeg kan spise så *G* måske fastalavnsboller med sveskemos – ej det går ikke for jeg er igang med kostomlægning, så det må være svesker alene, yrg – måske mandariner, men det kan jo så give mavekneb istedet, – jeg er begyndt at undre mig lidt for han havde nogle gange en bette stribe, nu er der bare intet og har ikke været det i flere dage og selvfølgelig kan jeg ikke få fat i SP, 1.gang jeg nogensinde har behov – typisk, jeg prøver lidt forskelligt og ellers må det være vagtlægen der skal sige god for laktolose som jeg har stående, og egenligt er det jo bare sukkervand, men der står nu altså at børn under 2 år ikke må få det uden lægens tilladelse, men det står der måske på så meget.
    Jeg troede slet ikke brystbørn kunne blive forstoppet?!?!?

Jeg har faktisk spist rosenkål nogle gange i løbet af ugen her, lige lidt har det hjulpet, måske jeg skal have boller i karry iaften, om ikke andet så smager det jo dejligt

Kh Heidi

lykke78lykke78
    Medlem

Jeg kender også til problemet. Her går der 5-8 dage mellem hver afføring, hvis farve er mørkebrunt/mørkegrønt. Sådan har det været den sidste måned, hvorimod Emilia havde remouladefarvet afførring et par gange i døgnet de første to måneder. Da hun var lille ved fødslen, får hun nu jerndråber, så det er nok dét, som gør farven mørk.
    En dag opdagede jeg med forskækkelse, at der var røde slimklatter i hendes afførring, men lægen ville først reagere, hvis det fortsatte. Jeg har heldigvis ikke set det siden. Lægen foreslog laktulose, hvis hun var for besværet af at komme af med afførringen. Emilia er lidt pylret og presser meget op til det tidspunkt, hvor hun får lettet trykket – jeg har dog ikke givet hende laktulose endnu.
    SP’en foreslog, at jeg skulle drikke fennikel te (Moren: 2 tsk hel fennikel pr. kop, trække i 10 min., 3-4 kopper pr. dag. Barnet: 20-40 ml. nogle gange om dagen) for at hjælpe Emilia mht. luft i maven. Hun slår en masse prutter, men ellers synes jeg ikke, at jeg kan se nogen forskel ift. hendes mavebesvær, så jeg er stoppet igen. Måske det virker for nogle af jer andre?

jhertzjhertz
    Medlem

Hejsa

Oliver har også haft svært ved og komme af med sin afføring, faktisk præcis som du beskriver det heidi. Jeg er stoppet med og drikke mælk og spise ost og nu skider han 2-3 gange dagligt uden problemer, så det kan være at du skal prøve og stoppe med mælk og ost et par dage, hvis du altså drikke og spiser dette;o)

Hilsen
    Jeanette og Oliver

Anonym
    Gæst

jeg ringede vagtlægen her til formiddag, efter en forfærdelig nat med en masse uro og gråd, jeg kunne ligefrem se hvordan han lå og pressede mens han sov, og ‘ømmede’ sig :o(

Lægen sagde at selvfølgelig er der brystbørn der har længe mellem hver afføring, men det må ikke være sådan at de bliver utilpasse og har ondt, så jeg skulle på apoteket og købe noget afføringsmiddel – microlax hed det, og give ham en ½ tube, det var noget grænseoverskridende at skulle give ham det syntes jeg, en baby på ikke engang 3 mdr, men der stod på pakken at det virkede efter 15 min. og det må det siges at gøre, hold da helt fest, godt jeg havde ‘dækket’ op med ekstra bleer osv. *G* det allerbedste var faktisk kort tid efter han fik microlax blev han så glad og lå og pludrede, som om ahhhh hvor dejligt, kan mærke det er på vej :oD

Den næste uges tid skal han så have 2x5ml laktolose og hvis hans afføring bliver blødere og oftere skal han ned på halv dosis og så tager vi det derfra.

Samtidig syntes han også vi skulle holde igen med jernet som Ludvig får fordi han er født før uge 37+0, men da jeg allerede havde halveret dosis, så prøver vi nu med en fuld dosis hver 3. dag, sikke en masse jeg skal huske på, måske jeg skal gå tilbage til acd-vitaminerne som han fik så dårlig mave af – det er snart en hel videnskab, men det bedste er han fik det så godt og hold da op han har sovet og sovet idag den lille mand.

Håber han også gør det i nat, det vil jeg sætte stor pris på ;o)

Kh Heidi og Ludvig 181005
    Jeanette: jeg drikker godt nok kun mælk i min kaffe, og spiser måske 2 skiver ost, men jeg vil prøve at undlade det i den næste uge og se om det gør en forskel sammen med laktolosen.

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.