Gylp i lange baner

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe November 2005 Gylp i lange baner

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter
    Camilla76Camilla76
    Medlem

Jo tak, det kender jeg bestemt til. I Februar 2003 fik jeg en søn som efter ca. 2 uger begyndte at gylpe mere og mere, til sidst var det ved hvar måltid og ret voldsomt. Jeg blev selvfølgelig bekymret om, hvorvidt han egentlig fik noget at spise overhovedet, men jeg kunne af vagtlægen x 2 og egen læge x 2 blive beroligeret med at han skam var fin og bestemt ikke så ud til at være i nogen ubehag. Til sidst valgte min læge dog at sende ham til undersøgelse på børneafd. og det viste sig også at lukkemusklen mellem hans mavemund og tolvfingertarm var vokset sig så kraftig at den ikke tillod nogen passage af føden, dette fænomen kaldes “pylerostenose”. Så da vores søn var 3 1/2 uge gammel blev han opereret, operationen er forholdsvis simpel, og han kom sig hurtigt efter den og har ingen mén efterfølgende. Sygdommen rammer oftest drengebørn og er arvelig (vi har dog ingen i familien der har haft sygdommen). I næste mdr. skal vi have barn nr. 2 og efter scanningsbillederne skal det også blive en dreng, så jeg vil uden tvivl blive super pylret med hans gylpen og blive en pestilens for lægerne hvis han bliver gylpebarn.
    Jeg håber ikke at min fortælling bekymrer dig unødigt, og sandsynligheden for at Oscar “bare” er et gylpebarn er vel ret stor.
    Håber det hele løser sig for jer. God weekend.

Hej Sulejma..
    Som Camilla skriver, så ville jeg også være obs. på om lukkemusklen fungerer som den skal. Når du ligefrem skriver “eksplosiv opkast”… Meen jo, vi har også haft nogle “gylpebørn” i vores omgangskreds, og det stod på længe… Så det er ikke altid nemt at vurderer, om det er det ene eller andet. Men ellers må du jo bede om et tjek på sygehuset, hvis din egen læge ikke selv komere på tanken…

– Hilsner fra Stinna 39+4:-)

sulejma2sulejma2
    Medlem

Ja, vi har været så heldige, at Oscar er en super gylper. Storesøster gylpede aldrig, så det er lige noget, vi skal vænne os til. Jeg forsøger at bøvse ham af i forskellige stillinger , når han har spist, men jeg synes sjældent det lykkes at få hverken luft eller gylp op på det tidspunkt. Det resulterer så i, at han gylper op til flere timer efter et måltid, ofte mens han sover sødt. Det har jeg det skidt med, for selvom jeg tjekker ham tit, kan han jo godt nå og ligge og være våd. Især om natten generer det mig at vide, at han muligvis ligger og sejler i gylp i liften. Oscar lader dog ikke til, at det påvirker ham synderligt, han bobler gladelig videre. Hvis det virkelig generede ham, ville han vel gøre os opmærksom på det?

To gange har jeg nu oplevet, at han har haft, hvad jeg vil betegne som eksplosiv opkast, mens han har ligget ved brystet og spist. Lige pludselig og uden varsel er det bare væltet ud af ham. Jeg går ud fra, at brækrefleksen på en eller anden måde er blevet aktiveret, måske går dt for hurtigt med mælken, som der er rigeligt af.

Nå, det blev en længere palaver, er der andre, som døjer med gylp?

Sulejma og gylpekongen Oscar 081105

Anonym
    Gæst

Ej jeg havde fanme skrevet et langt svar til dig og nu er det væk!!!! dumme ND!

Nå men L gylper også, det er fordi han foræder sig den lille spise gris, min mellemste var ligesådan spiste sig mæt på 10 min! hvor imod den store var ½-1 time om at spise.

Man kan få noget johannesbrødmel og give der fortykker mælken i mavsen på dem, det havde dog ingen virkning på Frederik (den mellemste) ligesom noget infamil mme heller ikke hjalp, så selv om det virker voldsomt så er det som oftest ikke fordi de har reflux men bare spiser hurtigt og meget – her flyder mælken direkte i gabet på Ludvig, han behøver dårligt arbejde for føden 🙂 og han gylper også en del om natten og jeg vil nu gå over til uldundertrøje til ham så han ikke ligger og fryser og bliver kold på kroppen.

Nå, det var lige mit svar nr.2 gad vist om jeg skal kopiere det inden jeg sender det X-(

Kh Heidi og Ludvig 181005

geagea
    Medlem

Vores store pige fra juli 2003 var også et gylpe barn og det var rigtig meget, måske havde det noget at gøre med at min mælk løb meget og at Ea ikke skulle gør noget for at få mælk andet end at lukke mund op hun kunne spise sig mæt uden at rør mit bryst overhovede.
    Vi fik af vores sundhedsplejske at vide at det var en rigtig god ide at lade mælk løben lidt før hun skulle spise sådan at den ikke løb så hurtig og så holde mange pauser undervejes og det kom til at hjælp efter ca. 14 dag på denne måde, men hun var og blev et gylpe barn.
    Held og lykke med at finde frem til en måde som gør livet llidt nemmer for Jer.
    Kærligst Gry 36+6 og Ea fra 8 juli 2003

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.