Tøj til nyfødt… 100 % bomuld?

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe November 2005 Tøj til nyfødt… 100 % bomuld?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 26 i alt)
  • Forfatter
    ThotteThotte
    Medlem

Hej alle sammen,

Jeg har hørt fra en veninde at nyfødte kun må have ren bomuld på, er det rigtigt?

…for manden har været ude og købe et nuser blåt sæt tøj til juniors hjemtur fra hospitalet, med sideslukning og det hele (er ret stolt af ham… smiler), men sparkefdragten er 75 % bomuld og 25 % polysester og body’en er dog 100 % bomuld.

Hvad er jeres erfaringer fra sundhedsplejeske, jordmoder mv.?

Charlotte 22+2

mathilde25mathilde25
    Medlem

Jeg har altid fået af vide at babyer og små børn, skal bruge uldbodystocking de første år..

Mathilde 22+5

Anonym
    Gæst

Nu er jeg ikke helt inde i de blandinger, men er det sådan noget frotteagtigt noget eller ???

Jeg tror nu det meste er så ren bomuld som det kan være, men der findes jo også fleese til de små, det har mine dog altid været for varme til at have på, så jeg tror da bare du forsat skal være stolt af manden og glæde dig til at give den lille tøjet på :o)

Mht uldundertøj, så har ingen af mine haft det på den vinter de er blevet født, for jeg syntes de bliver holdt godt varme, når de sover for det meste med en lille dyne eller tæppe over sig, tilgængæld har de begge næste vinter og derefter haft langærmet uldbody og lange uldunderbukser inde under deres normale tøj, som vi har sørget for har været bomuld.
    Ulden transporterer nemlig sved ud fra kroppen så de ikke bliver fugtigt når de render rundt, og det vil vores jo nok gøre i vinteren 05/06 *SS*

Hilsen Heidi

Anonym
    Gæst

Alt det tøj jeg havde til min førstefødte var 100 % bomuld. Jeg tror ikke der er en “regel” for det, men jeg synes bedst om tøj der er 100 % ren bomuld.

En anden ting er at hvis der er kunststof (polyester el. lign.) i, kan det ikke vaskes ved 60 grader. Og hvis der bliver skidt eller gylpet på det, er det svært at få rent på 40 grader.

Min søn har aldrig brugt uld undertøj.

Tina

sulejma2sulejma2
    Medlem

Min SP havde en tommelfingerregel, der sagde, at børn kunne skulle have uld på i de måneder, der har et “R” i navnet. Altså ingen uld i maj, juni, juli og august. Det lyder jo fornuftigt nok, men man skal selvfølgelig altid rette sig efter sin sunde fornuft.

Da vi fik Caroline fik vi et sæt tøj i noget rigtig kunststof, og jeg har simpelthen aldrig kunnet få mig selv til at give hende det på, det var slet ikke rart at røre ved.

Sulejma 25+2

Anonym
    Gæst

nogle gange har vi købt med bomuld inderst, men faktisk er ders ren uld dejligt blødt, er det ikke noget med om der er lanolin eller ej i??? kan ikke huske det lige pt. *S* men sådan noget hjemmestrikket uld det er heller ikke os.
    Akryl er også bandlyst her i hjemmet, jeg sveder som en gris hvis jeg får det på, det løber simpelhen :o)

Hilsen Heidi

Anonym
    Gæst

Hej,

Jeg ved ikke – jeg holder mig til uld og bomuld til det inderste og ellers tror jeg det er ligesom os andre hvad der skal udenpå :o)
    Jeg regner med at købe noget mere uld-undertøj, da den lille bliver født til november – hvilket plejer at være starten på vinteren heroppe.. Men jeg tror det letteste er at prøve sig frem – hvis den lille får det for varmt så må det af og noget tyndere på :o)

Hilsen Tina 25+3

Og så er der de børn, som er “varme” – som min datter – dvs. hun svedte tran om vinteren i sit uldtøj – og fik udslet af det, så det droppede vi.
    Det vigtigste er, at de har det varmt/godt – prøv fingeren i nakken for at checke deres temperatur – hvis den er fin, så er alt godt.
    Knus fra Tina

Anonym
    Gæst

Hej Charlotte,

Jeg har aldrig diskuteret emnet med sundhedsplejersken, men på hospitalet anbefalede de bomuld, bomuld og atter bomuld inderst inde.
    Men jeg ville da også være stolt af manden. Så længe der er en bomuldsbody under, skal det nok gå til hjemturen. Når først du sidder med den lille finder du hurtigt ud af, hvad der er bedst. Det kommer helt an på, hvor varm han/hun er – og hvad man selv synes er rart at give ham/hende på. Det gælder også sidelukning ctr. andre former for lukning :-).

Niels blev jo født om sommeren, så hele den første måned havde han stort set kun en bomuldsbody på. Derefter gik vi over til, at han altid havde bomuldsbody inderst og at trøjen også var af bomuld, mens bukserne godt kunne indeholde lidt kunststof (tror dog ikke, vi har været oppe på 25 pct.).
    Uld har vi stort set kun brugt som overtøj – (en strikket trøje med knapper foran og en kørepose. Huer og vanter har jeg nogle med bomuld inderst og tynd uld yderst, mens jeg har holdt mig helt fra kunststof.

Fleece, hjemmestrikkede akryltrøjer (som vi har fået i store mængder af min mands gamle faster 🙂 ) har vi også holdt os helt fra.

Med lillebror regner vi også med at bruge bomuldsbodyer med lange ærmer. Men igen afhænger det af, hvor varmblodig han er. Ellers tror jeg, at jeg vælger bodyer, med bomuld inderst og tynd uld yderst (kan bl.a. købes i Føtex, hvis man er heldig).
    De var gode til Niels, da det var koldest i vinter, mens ren uld direkte på huden ikke rigtig behagede ham. Han blev temmelig sur, når vi gav ham det på. Nu får vi se, hvad han så siger denne vinter.

Kh
    Vibeke (25+0)

flissiflissi
    Medlem

Hej Charlotte

Jeg har altid givet Ditte bomuld på inderst og tilstræbt, at resten hovedsageligt bestod af bomuld. Det lever jeres fine, blå sæt op til!

Ditte har kun haft uldtøj på, når svigermor har passet hende. Så er hun blevet pakket ind fra yderst til inderst, så hun næsten kogte og var ildrød i hovedet. Stakkels barn! Uld er alt for varmt til hende. Heldigvis passer svigermor hende ikke så tit….

I foråret fik hun børneeksem og vi kunne ikke finde nogen forklaring på hvorfor. Lægen spurgte, om hun gik i uldtøj og jeg kunne fortælle, at hun netop havde taget en uldjakke i brug. Lægen tilrådede kraftigt, at den blev pakket væk, for netop uld kan fremprovokere eksem og allergi hos et ellers raskt barn.

Min sundhedplejerske sagde altid, at jeg skulle klæde mit barn på i samme mængde tøj, som jeg selv, og kun give hende tøj på, som jeg selv fandt behageligt og havde lyst til at gå i. Det er en god regel at leve efter. Følg dit hjerte og din sunde fornuft, så går det ikke helt galt!!!

Knus Lisbeth 21+5

Anonym
    Gæst

Man skal passe godt på med uld inderst, hvis de små er plaget af børneeksem, eller i risikogruppen, det er faktisk det allerværste man kan putte dem i. Ellers er det meget forskelligt hvor varmblodige eller kolde de små er, så se tiden an inden der bliver købt ind i store mængder af uldundertøj 😉
    Vores søn på 26 måneder brugte kun bomuldstøj, men senere har han dog også brugt en fleecetrøje ude.
    Mange hilsner fra anja

metsen80metsen80
    Medlem

Grunden til at det skal være 100% bomuld er netop at barnet skal kunne ånde igennem tøjet. Så hvis barnet skulle få det varmt og svede, kan huden stadig ånde igennem tøjet. Det er derfor at det inderste lag tøj altid skal være bomuld….

Mette 28+2

Anonym
    Gæst

hvis et barn sveder og det har bomuld på, så vil bomulden blive fugtigt, barnet blive koldt og det kan så give forkølelse ect. – det er derfor der anbefales uld vel og mærket om vinteren eller som der blev skrevet, i måneder med R (bare en huskeregel), da uld er lunt, men sveder barnet så bliver fugten transporteret ud gennem ulden så huden ikke bliver kold/fugtig, uld tørrer hurtigt igen og er derfor ikke fugtigt som bomuld.
    Idag er uld mange ting, det kan fåes i ekstreme tynde bodyer, jeg tror ikke at mine børn ville kunne ‘ånde’ i det gammeldaws, men man kan nu godt få garn i den tynde udgave og selv strikke hvis man lyster det.
    Min den store dreng havde 19 mellemørebetændelser (og forkølelser)i sit første leveår, og først da vi begyndte med uldundertøjet blev han bedre, han er altid været et lille piskeris, og når han havde bomulds body på, måtte vi skifte undertøj flere gange om dagen, netop fordi fugten satte sig i bomulden og gjorde hans undertrøje/body fugtig, med uld var det helt unødvendigt.
    Nu skal jeg ikke bestemme hvad jeres børn skal have på, men vil bare lige understrege at det altså ikke altid hedder bomuld inderst.

Hilsen Heidi en uldfan

Ps. da jeg arbejdede som specialarbejder, hvor jeg gik ude hele året, da havde jeg også uldundertøj på (det havde de fleste derinde) og så en t.shirt ud over, og selv om man knoklede så var jeg aldrig svedig på selve huden

Anonym
    Gæst

Jeg må give Heidi ret :o)
    Jeg har en undertrøje som jeg elsker at have på. Den er lavet af noget tyndt uld og det er kanon nu hvor graviditeten kan mærkes. Jeg må erkende at jeg så småt begynder at svede mere og mere og denne er simpelthen luksus at have på for det er ingen skjolder under armene eller noget. Den varmer men er ikke for varm og skøn at have på – kradser ikke..
    Men jeg tror det er smagssag, om man vil bruge uld eller ej :o) Om ikke andet vil jeg prøve det og hvis det er det er for varmt eller ubehageligt for den lille, så bruger jeg i stedet bomuld.. :o)

Hilsen Tina

mathilde25mathilde25
    Medlem

Okay, så vil jeg lige komme med en kommentar mere, jeg er ikke i tvivl om at jeg vil bruge uld hvis det passer mit barn.
    Og til jer andre der også vil bruge uld, så ved jeg at i Bilka, sælger de uld undertøj og body’er til langt lavere pris end alle andre steder, og kvaliteten er helt den samme, tynd, blød og lækker..

Mathilde 22+6

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 26 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.