Forslag til mad og mellemåltider.

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe Oktober 2005 Forslag til mad og mellemåltider.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter
    mieandreasmieandreas
    Medlem

Andreas er vist et ret kræsent barn, det er i hvert fald langt fra alt han vil have. Lige nu gider han eks slet ikke have kartofler/ris/pasta og kød. Han vil allerhelst have rugbrød/brød/boller. Jeg tror det hænger lidt sammen med at det kan han rigtig sidde med selv, men selv om han sidder med små kødstykker og en kartoffelskive er han nu alligevel ikke glad for det. Han gider heller ikke have hverken havregrød eller øllebrød, som han ellers har været så glad for. Hvis det stod til ham fik han rugbrød/bolle til morgen-bolle til formiddag+ eftermiddag- rugbrød til middag+ aften. Men det er jo en smule ens……….
    Han gider ikke youghurt til mellemåltid længere. Hvad skal jeg gøre? jeg synes bolle til mellemmåltid er for meget- så virker han faktisk mæt til hovedmåltiderne, på den anden side er frugt alene for lidt. Jeg savner virkelig nogle forslag til mad og mellemmåltider. Hvad kan jeg give ham til mellemmåltider, der mætter uden at være alt for “tung” og er der nogle der har nogle ideer til hvad jeg kan give ham til hovedmåltiderne???
    Hilsen Mie + Andreas

Anonym
    Gæst

Hmmm, min ældste spiste rugbrød morgen middag og aften i 4 år ;o) og som sp. sagde, det er jo ikke ligefrem usundt og så længe han selv vil må han jo syntes det er spændende nok for ham – så nu hvor han nærmer sig 5 år er han endelig begyndt at spise varm mad som os andre – min mellemste han spiste alt, men lille Ludvig er godt nok også et rugbrødshovede – indtil for 1 uge siden gad han godt kartoffelstykker han selv kunne spise og små pastastykker, men det er yt igen :oS så er der brød tilbage og det får han så i flere forskellige udgaver og så håber jeg han ikke spiser brød som voksen, iø. så spiser vi meget frugt til mellemmåltiderne…
    Ja,. det var lidt hvordan vi gør her
    Hilsen Heidi

XmarenXXmarenX
    Medlem

Olivia er også en lille kræsenpind, leverpostejsmadder er livretten. Du kan jo prøve at variere hvad du kommer overnpå, f.eks moset avocado, flødeost, tynde agurkeskiver, osv. (hvis kræsenpinden ellers giver lov 😉

Dog har vi et hemmeligt våben (efter tip fra Gunlyk, faktisk), der også kan få andre ting til at glide ned – omend i små mængder: gafflen! Vi har købt sådan en baby-gaffel, der går lidt “om hjørnet”, således at Olivia nemt kan ramme sin egen mund med den. Næsten lige meget hvad der sidder på gaflen, så spises det. Det er selvfølgelig ikke store mængder f.eks kødsovs man får i hende på den måde, da alt skal sættes enkeltvis på endnu, men lidt har også ret.

Ellers prøv og tænk i anden fingermad… lidt ost, skåret i tern, rejer, bær (halve blåbær hvar et stooort hit her, dog giver de let forstoppelse), osv og skru ned for bolle-andelen, eller giv den til sidst, hvis han helst fokuserer udelukkende på brødet.

Men altså, hvis han godt vil have sin frugt også, og således får lidt vitaminer, så tror jeg heller ikke han tager skade af at være så brød-glad – min SP sagde at der er rigtig mange børn der har overlevet deres første par år stort set på leverpostejsmadder 😉

lykke78lykke78
    Medlem

Hejsa

Jeg var (til vores store frustration)også turen igennem med et småtspisende/kræsent barn. Det var bare under ske-mad perioden i stedet + en periode, hvor hun kun spiste rugbrød, men dog spiste.

Efter at min datter er begyndt at spise selv, skal jeg lige love for, at der kommer noget ned. Men vi har stadig skulle prøve os frem og efterhånden har vi fundet mere og mere mad, som dur eller efter nogle forsøg, har hun pludselig ville spise det, som hun tidligere ikke ville have. Vi startede også ud med rugbrød både til middag og aften, uden den store succes med andet, men nu har hun altså fået smag for mere. Kartofler har hun aldrig ville spise, kun ovnbagte med krydderi udenpå.

Af daglig skemad får hun øllebrød til morgenmad, men ofte glider det bedst ned, hvis hun sidder med et stykke brød imens – så er vi to, som får lov til at styre. Herudover får hun om eftermiddagen A38 iblandet banan efterfulgt at et stykke bolle.

Ellers er hun spiser hun:
    Rugbrød med torskerogn, leverpostej, børnevenlig spegepølse, smørreost (naturel, med skinke…), tunsalat
    Advokado (i stykker, kan også bruges som mellemmåltid)
    Ostehaps/ostestænger (mellemmåltid), fetaost
    Spaghetti/pastabånd/skuer i små stykker (måske båndene er mere spændende – det ville min datter helst have i starten)
    Tomater og agurkstænger
    Kogte ærter, majs, blomkål, broccolli, peberfrugter, gulerødder(men vil kun have dem i skiver), porrer, squaze…Nogle dage gider hun grøntsagerne, andre dage ikke.
    Boller i karry
    Retter i flødesauce, f.eks.: Mørbrad eller svinekød/coctailpølser i flødesauce med ris
    Porrer-/kartoffelsuppe (blendet, her vil hun godt have kartoffel)
    Frikadeller, tun
    Spaghetti med kødsauce.
    Retter med mornaysauce

I det hele taget mad, der smager af mere. Gerne med sauce.

Jeg ved ikke, hvad der har hjulpet. Måske vi er blevet mere afslappet omkring måltiderne end vi var tidligere. Vi bliver ved med hver aften at tilbyde noget af vores mad, og respekterer hende nej/ja. Vi har så oplevet, at hun med tiden vil spise mere og mere forskelligt. F.eks. ville hun ikke spise gulerødder – hun havde fået dem kogte i tern og i stænger. Så prøvede jeg en dag at servere dem i skiver og vupti, det var spændende. Det, som nævnes med gaflen, er også spændende nogle gange, så det kan du evt. prøve.

Ellers er mit forslag, at du skal fortsætte med det, der er et hit og tilbyd noget af jeres mad ved siden af (før eller efter?). Prøv jer frem med noget forskelligt, måske opdager I, noget det dur. Og se ellers tiden an. Sådan gik det i hvertfald hos os.

De bedste hilsner 😉

P.S. Ang. mellemmåltider behøver han jo ikke spise en hel bolle

Metle72Metle72
    Medlem

Her hos os har hjemmelavet “risifrutti” været vældig populær og er det endnu… Det er nemt at lave og kan holde sig i nogle dage i køleskabet og frem for alt – det spises koldt.
    Kog risengrød og put lidt vanillesukker i. Kog bær, blend dem og lad det koge ind så det blir lidt tyktflydende. Voila – lækkert synes vi…

Marianne og Magnus

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.