Har virkelig brug for råd ang. aftensmad

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe Oktober 2005 Har virkelig brug for råd ang. aftensmad

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Forfatter
    RikNikRikNik
    Medlem

Det er nu rart at vide jeg ikke er alene, man er jo så bange for at gøre noget galt.
    Jeg har prøvet at rykke aftensmaden frem men det hjælper lige lidt. Frederik spiser omkring kl. 17.00 til 17.30 og kommer i seng 19.30 som fast sengetid.
    I aften vil jeg prøve at lade ham spise selv, mens jeg så kunne prøve og smutte en enkelt skefuld eller to indenbords, for det ville vel helt klart hjælpe hvis han synes det er sjovt.
    Jeg er takker meget for jeres svar, idet jeg ikke er med i en mødregruppe. Derfor kan man godt føle sig lidt alene, men dejligt at man altid kan gå herind og få lidt hjælp:-)

RikNikRikNik
    Medlem

Min lille søn på 8 md elsker sin morgenmad og sine rugbrødssnitter til frokost men men men aftensmaden er et helvede. Han småklynker og græder fra start til slut. Jeg nænner jo ikke at han skal sidde der og være så ulykkelig, så han får sjældent ret meget til aften.
    Hvad kan jeg gøre for at ændre dette?

Mvh
    Rikke

XmarenXXmarenX
    Medlem

Har i prøvet at rykke aftensmaden frem? Det kan jo være han bare er for træt? Hvis du syntes han skal have noget lige før sengetid kan du jo supplere med en amning eller en flaske.

Miamor2Miamor2
    Medlem

Hej Rikke..

Har du prøvet at give ham aftensmad lidt tidligere? Herhjemme spiser Mikkel gerne aftensmad omkring kl.17.00 – mens vi andre spiser omkring kl. 17.30 – 18.00 – og nå vi så spiser, så sidder han og leger..

Mia – Mikkel 8½ mdr.

Anonym
    Gæst

Jeg ved ikke ligefrem om jeg har et godt råd. Ville bare fortælle at hverdagen hjemme hos os lyder til at minde meget om jeres. Vores søn er også 8 mdr og det er sådan set ikke fordi jeg er bange for, at han mangler noget. Men aftensmaden er ikke ligefrem hygge – mildest talt. Men vi har bestemt os for i en periode at give ham mad kl 17-17.30, jeg tror nemlig han bliver for træt til at spise, hvis det bliver for sent. En af mine veninder foreslog, at jeg gav ham noget i hånden han selv kunne tygge på, for han på den måde blev lidt underholdt. Det har vi så ikke prøvet endnu, men det gør vi nok i aften. Ellers overvejer jeg simpelthen at lade ham spise selv, også selvom jeg tvivler på, at han får ret meget indenbors – men det kommer vel. Ellers må man nok bare acceptere i en periode, at aftensmaden ikke er det store hovedmåltid. Håber du kan bruge noget. Du er ihvertfald ikke alene…

Anonym
    Gæst

hvad med rugbrød til aften hvis han elsker det?

Min ældste er total rugbrød elsker faktisk er det først nu her som 4½ årig jeg kan få ham til at spise lidt pasta og kødsovs, frikadelle, ellers har han nærmest levet af rugbrød og kødpølse *G* fuldstændigt som sin far der atlså nu også spise alt andet

Hilsen Heidi

lykke78lykke78
    Medlem

Vi har haft samme problem herhjemme med vores datter. Hun har faktisk aldrig spist noget særligt om aftenen (eller til middag for dens sags skyld). Har også prøvet at flytte tidspunktet for aftenmåltidet – men uden virkning. Har lavet alverdens retter fra forskellige bøger med opskrifter til de små. Efter min mening smager det himmelsk, men det er jo ikke mig, der bestemmer. Det er faktisk først efter, at hun er begyndt på rugbrød m.m., at hun spiser noget om aftenen. Men det, tror jeg også, hænger sammen med, at hun får lov til at spise selv. Jeg er holdt op med at servere mos og grød, da hun alligevel lukker munden og meget bestemt drejer hovedet væk. Derimod virker det med rugbrød(med f.eks. torskerogn, leverpostej, smørreost naturel) agurkstave (mest kernerne i midten), advokado, lillebrorost (hendes klare favorit), banan, melonstykker….. Nu kigger min kæreste og jeg på hinanden efter aftensmåltidet og siger konstaterende: “så røg der alligevel noget ned”. Det er kun om morgenen, at hun får grød – og gæt hvilken: øllebrød 🙂 I morgen vil jeg prøve at servere nogle små pandekager lavet af kartoffel- og majsmos. Jeg vil nemlig gerne have hende til at spise nogle flere grøntsager.

Måske det også kunne virke hos jer. Held og lykke med det.

lykke78lykke78
    Medlem

Kan se, at I ER begyndt på rugbrød… Jeg trænger vist til at sove i min seng i stedet for at sove, når jeg læser indlæg. Nå, men ideen med at spise selv bringes dog videre.

zzzzzzzzzzzzzz

engelbredtengelbredt
    Medlem

Det kunne også være en ide at koge kartofler, gullerøder, bønner og brokoli som han så selv kan side at spise som stykker – den virker hjemme hos os, hun bliver nogle gange træt af at det er mig som sider og mader og syntes det er sjovere at spise selv – Hernede lider vi også af meget varme – hun kan derfor lide at få det koldt fra køleskabet – det kunne jo være en idee til når varmen rigtig kommer til DK.

god fornøjelse og held & lykke til

engelbredtengelbredt
    Medlem

Tillykke – det lyder rigtig dejligt at det lykkes – og hvor er han da bare dygtig. Efter din succeshistorie vil jeg nu selv prøve også at give min Emma pige ske og tallerken

RikNikRikNik
    Medlem

I aftes spiste Frederik selv alt i mens jeg gav ham en skefuld i ny og næ. Han fik en tallerken med en smule mos på og en ske. Han elskede det og han spiste alt jeg gav ham – rub og stub – ikke et eneste klynk var der.
    Jubii.

Tak for alle jeres råd og ideer 🙂

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.