Dåb

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Forfatter

Hvad gjorde I til jeres dåb, bar I selv barnet gjorde gudfar/gudmor, hvem sagde navnet osv?
    Og hvad m bagefter…holdte I nogen taler?
    Vi skal have dåb i Marts, og ved ikke helt hvilke muligheder der er for at gøre forskellige ting i kirke og bagefter…

Kh anna

LulubellLulubell
    Medlem

Hos os var det far der bar…det gjorde han også første gang. Vi syntes det kunne ha været sjovt, hvis Marcus(storebror) måtte sige navnet…men det måtte han ikke. Tilgengæld måtte han tørre Emils hovede. Vores søskende stod faddere. Festen var meget uformel og afslappet, der var 1 der holdt en meget spontan, god og kærlig tale. Vi holdt det ude og skulle ikke lave noget som helst…en rigtig dejlig dag.

Lene og Emil

Anonym
    Gæst

Min stedfar holdt Tobias, dvs, han var gudfar og sagde derfor også navnet. Vores søskende og svoger var faddere (vidner til dåben). Det var noget vi havde haft bestemt længe inden dåben at vi gerne ville have min stedfar til det, da vi har et utrolig nært forhold til ham. Vores præst sagde at det jo selvfølgelig sagtens kunne være andre end os selv der holdt Tobias, men at det var vigtigt at det var en han var tryg ved og kendte godt…Vores dåb var lidt speciel, da jeg også blev døbt, det var festligt. Vi havde bestilt brunch udefra og lavet det hele i meget uformel stil, så vi havde hverken taler eller sange. Da folk havde spist, var der nogle der gik til vandet, de gamle sov til middag og børnene legede, så det var meget stille og roligt (vi var for øvrigt 24).
    Men I kan jo gøre det som i vil. Jeg har også været til dåb med både taler og sange, der var det for øvrigt moderen der selv holdt barnet.

Charlotte og Tobias (døbt den 8. januar)

XmarenXXmarenX
    Medlem

Vi skal have dåb på søndag – vores præst går ind for at forældrene bærer barnet ind og ud af kirken. Min mor skal være gudmor og altså holde Olivia over dåben. Min lillesøster, kærestens storesøster og hans bedste ven skal stå faddere. Næste barns faddere bliver så svigermor, vores brødre og en af mine veninder 🙂

Vi laver selv brunch til de godt 22 gæster der kommer og regner da med at komme med en lille velkomsttale og sige tak for at de ville fejre vores datter sammen med os. Jeg bager nogen kager til kaffen og til dem der bliver hængende laver vi skrupafsuppe om aftenen.

Isabella blev døbt d.29/1 og blev båret af sin onkel (kærestens bror) da han er en af dem hun har set mest. Jeg overvejede i høj grad selv at bære hende, jeg har jo trods alt båret hende unde mit hjerte i 9 måneder, men sådan blev det altså ikke, og så fik hun jo også en gudfar.

Efter dåben kørte vi ud i nogle lokaler hvor min fars motorcykelklub holder til som ligger lige i nærheden, og holdt festen der. Vi havde fået rigtigt meget hjælp at alle isabellas beste- og oldeforældre, så vi havde buffet med forret, hovedret og dessert til 45 mennesker. Vi holdt ikke nogen tale som sådan, men sagde velkommen og tak fordi de ville komme og tak for gaverne som vi ikke havde fået lejlighed til at se på endnu, men ville gøre det senere. Det var alletiders fest, og selv dåbsbarnet opførte sig ekstremt eksemplarisk og glad selv om hun gik fra arm til arm hvert vågent øjeblik hun havde.

Anita og Isabella 031005

lykke78lykke78
    Medlem

Vi holdt barnedåb d. 15. januar. Kirken havde fødselsdag, så der var mange mennesker, korsang (næsten lige så godt som drengekoret), trompet, blomster og tre præster. Vi følte os helt kongelige, da vi indledningsvis begav os ned gennem kirken.

Det var farmand, som bar – også under selve dåben. Vores datter havde fire faddere: vores fædre og søstre. Så egentlig har hun jo ikke nogen gudmor, men jeg tror nu alligevel, at vi kalder vores søstre for gudmødre, selvom det reelt set er forkert.

Efter kirken tog vi på café og fik lækker brunch til 100 kr. pr. person, hvorefter vi serverede kaffe og kage i privaten (vi havde hos bageren bestilt en lagkage med navn på). Det var dejlig nemt ikke at skulle stå med en masse mad selv, så vi nåede slet ikke at blive stresset. Samtidig var det lidt mere hyggeligt/afslappende, at der også var tid hjemme – uden andre støjende cáfégæster. Det var også hjemme, at gaverne blev åbnet.

Vi holdt en lille velkomst tale på caféen, og senere (derhjemme)takkende vi for gaverne samtidig med, at vi forklarede, hvad gæsterne skulle gøre af de ønskehjerter, der lå ved hver tallerken. Her skulle gæsterne skrive en personlig hilsen og ønsker for fremtiden til vores datter.

Vi havde en super dejlig dag. Det eneste, jeg ville have gjort om, var, at vi ikke fik taget et nærbillede af vores datter i dåbskjolen. Det kom vi først til at tænke på bagefter.

Jeg vil ønske jer en rigtig god dåbsdag i marts !

Vi holdt dåb i søndags d 5 februar. Min mands søster var gudmor og en af vores venner var gudfar. Derudover var min ældste veninde fadder. Jeg bar hende selv ind i kirken, gudmor bar hende til dåben og sagde hendes navn og gudfar bar hende ud af kirken, – det fungerede rigtig fint.
    vi var 40 mennesker til frokost og hendes gudmor holdt en meget flot tale for hende. Både min mand og jeg ville gerne have holdt en tale for vores dejlige datter men ville begge komme til at tude og det orkede vi ikke rigtig den dag…..
    Hilsen Maja og Victoria (25.10.2005)

Anonym
    Gæst

Vi holdte dåb den 29. januar. Min bror er gudfar og holdte barne. Han siger derfor både navn og ja til trosbekendelsen.Præsten sikre sig at jeg stod tæt på så Agnes kunne se mig.
    Festen, ville vi holde på et roligt plan, vi lavede dog selv maden men en nemt menu. Dog tror jeg..ret sikker på…at næste gang bliver det pølsebord og oste som frokost og så kage og kaffe. Det var en rigtig god dag, men det kørte som en film for mine øjne.
    Så gør det så nemt for jeg selv så muligt og tænk ikke på at gæsterne vil bliver lykkeliger over at der bliver serveret 4 slags kager i stedet for en..for det gør de ikke.
    Margit

badlandsbadlands
    Medlem

Undskyld jeg lige blander mig – har alt for god tid i dag 😉

Den kirkelige handling er jo noget man delvist aftaler med præsten. Vores datter har morfar som gudfar, vores søn har sin ældste fætter på 21 (noget med at det ældste barnebarn holder det yngste..vi skal nemlig ikke have flere børn). Faddere – man vælger mellem 3 og 5 personer, som i tilfælde af at forældrene falder fra, skal sørge for oplæring i den kristne tro. Det har INTET juridisk at sige, og fadderne har ikke andre forpligtelser. Og om der er plads til andet “halløj” afhænger af om der er andre dåbsbørn og hvad præsten siger. Vores søn var 1 af 3 den dag 😉

Bagefter – det afhænger jo lidt af hvornår gudstjenesten er, om brunch eller middag er passende. Det eneste jeg vil sige er – sørg for at det er andre der gør det praktiske. Du har gæster og et barn der (muligvis) skal ammes, så du kan ikke også stå i køkken. Udliciter den opgave!! Sørg for at have så lidt som muligt der skal ordnes i sidste øjeblik, sørg for at der er andre der klarer det praktiske – jeg kan ikke understrege det nok at det er vigtigt. Når I kommer fra kirke er det almindeligt at der er gaver, og de skal åbnes og beundres. Derfor har I ikke tid til alt muligt andet..

Mvh
    Lone – juni 2003 og 2004

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.