Hvor længe sover jeres?

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe Oktober 2005 Hvor længe sover jeres?

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Forfatter
    XmarenXXmarenX
    Medlem

Jeg ved godt, at hvad der er “normalt” i forhold til søvn kan være meget forskelligt. Men pyh, kunne godt tænke mig Olivia sov lidt mere i løbet af dagen.

Hvor meget sover jeres børn? Alt i alt, og hvor meget af det i løbet af dagen/natten?

Olivia sover mellem 13 og 15 timer i døgnet, heraf ca de 10-11 om natten/op af formiddagen. Resten kommer så i portioner på op til 1 time i løbet af dagen, kun når vi er ude og trille rigtig langt bliver det til mere. Så man kan godt blive en lille smule træt af at skulle være så meget på når hun er vågen hele tiden.

Hilsen fra Maren og Olivia (der sjovt nok sover lige nu 😉

Anonym
    Gæst

Hejsa!
    Ludvig sover ca.11-12 timer om natten afbrudt af flere amninger (men inat kun 2 skøøønt) og så sover han ca. 2×3 timer om dagen, lidt på arm om eftermiddagen, så jeg vil sige ca.18-19 timer i døgnet…

Men en dag som igår ja der sov han 4½ time til formiddag 3 timer til eftermiddag, 1 time på arm og så 12 timer inat, hold da op det giver 20½ time, ja jeg skal vist ikke brokke mig over andet end jeg supergerne ville have lidt mere tid at snakke med lillemanden i.

Hilsen Heidi, der glæder sig til han kun sover for-/eftermiddag, og så ikke andet, for det gør det hele lettere syntes jeg

lykke78lykke78
    Medlem

Hejsa !

Jeg syntes også, at min datter burde sove mere i løbet af dagen. Jeg har derfor observeret hendes søvn nærmere de sidste to dage for at finde ud af, hvor meget hun egentlig sover. Her er mine observationer med ca.-tider?

Tirsdag aften til onsdag aften var således:

21.30 ? 02.00 amning
    02.00 ? 05.00 amning
    05.00 ? 06.30 urolig, havde tisset igennem og skulle skiftes
    06.55 ? 08.45 amning
    vågen
    09.45 ? 11.00 (amning)
    vågen
    12.30 ? 13.30, amning
    vågen
    15.00 ? 15.30, urolig (maven), ammet i søvn igen
    15.40 ? 16.30
    vågen (forsøgt lagt kl. 17.30, urolig (maven), amning kl. 18)
    19.00 ? 21.30, amning

I alt ca. 17 ½ times søvn, hvoraf de 3 ½ timers søvn er om dagen (mellem 09.45 ? 19.00) havde lidt bøvl med maven, måtte ved lurerne vugges i søvn.

Onsdag aften til torsdag aften var således:

21.30 ? 00.00, amning
    00.20 ? 03.10, amning
    03.20 ? 06.00, amning
    06.15 ? 08.20, urolig (maven)
    vågen (forsøgt lagt (vugget) flere gange, hvor det blev til 2 lure på ca. 20 min., amning kl. 09.00 og kl. 13.00)
    16.00 ? 16.30, amning
    vågen
    18.00 ? 18.45, amning
    vågen (urolig (maven), forsøgt lagt kl. 20.00, sov 10 min.)
    21.00 ? 22.30, amning

I alt ca. 13 ½ times søvn, hvoraf de 2 timers søvn er om dagen (mellem kl. 08.20 og 19.00), havde bøvl med maven, måtte også denne dag vugges i søvn ved lurerne. Var i mødregruppe fra kl. 10.00 ? 12. 30, hvilket selvfølgelig gav uro.

I nat vågende hun til amning kl. 4 + kl. 7 og her til formiddag kl. 9. Kl. 10.45 lagde jeg hende til at sove i sengen og hun faldt i søvn uden at skulle vugges – og hun sover stadig her kl. 11.45.

Nu ved jeg ikke om, du er helt hægtet af med alle de observationer, men man kan opsummerende sige, at nætterne er rimelig stabile og lurerne om dagen ikke er det . Måske spiller maven ind som forklaring på det. Men hun er stadig (efter 4 dage) ikke kommet af med afføring, men nu sover hun jo godt ???? Jeg troede en overgang, at hun måske var mere sulten, men lige nu må det være maven ? presser, prutter og bøvser. Selvfølgelig når hun også at blive overtræt, når der om dagen går så længe, inden hun falder i søvn for at vågne op kort tid efter ? som i går er et eksempel på . Jeg forsøger altid at lægge hende, når hun har været vågen 1 ? 1 ½ time. Barnevognen plejer også at få hende til at sove godt ? selvom hun ofte vågner, når vognen står stille. Har også forsøgt at tage en lur sammen med hende i min seng, men når maven driller, virker det ikke.

Hvordan ser jeres andres rytme ud? Er 17 ½ og 13 ½ timers søvn for lidt med henholdsvis 3 ½ og 2 timers søvn om dagen? Umiddelbart synes jeg 17 ½ timers søvn er rigtig flot, men de tages aften, nat og tidlig morgen og ikke om dagen.

Så, nu er hun vågen?smutter lige?

jasmin1974jasmin1974
    Medlem

Hej Maren

Ja min Oliver er lige som din Olivia… Han sover mellem 13 – 15 timer i døgnet. Hvor af de 8-9 timer er om natten. Resten er fordelt ud over dagen med små powernaps lige fra 20 min til 1 time… Jeg har endnu ikke fundet et mønster. Lige fortiden fører jeg regnskab ovar hans søvn og spiserytme, da jeg synes han sover for lidt.

Vibeke og Oliver (der ikke vil sove lige nu)

maleneshmalenesh
    Medlem

Altså vi har haft en masse sovebøvl herhjemme, så fortvivl ikke jeg er sikker på at vores poder er ganske normale bare med et mindre sovebehov.
    Frida har siden hun blev født sovet mellem 10 og 11 timer hver nat, afbrudt ca. hver 2. time af at hun skulle ammes. Tilgengæld er hun super til at amme i liggende stil så jeg sover gladeligt videre når hun har hapset på.
    Om dagen startede vi med at hun kun sov hvis hun var på arm, hun nægtede at sove i barnevognen og skreg al den tid hun var i den. Da hun var ca. 3-4 uger gammel accepterede hun barnevognen og sov i den…..men kun hvis den kørte! Det blev til nogle ture. Nu sover hun mellem 2 og 3 timer i en stillestående barnevogn om formiddagen. Resten af dagen tager hun 1 time i en kørende barnevogn, og så 1-2 powernaps på 20-30 min. om aftenen…..på arm. Næ hun spilder ikke tiden med at sove, og du har ret det er lidt hårdt at være så meget på hele dagen. Det er kun indenfor de sidste 3 uger at jeg har kunne regne med at hun sover de der 2-3 timer om formiddagen.
    Jeg har fundet ud af at man kan vende sig til meget og nu er det bare sådan hos os – indtil det ændrer sig igen – hvis der er noget jeg har lært så er det at alt ændrer sig hele tiden med sådan en lille størrelse 🙂

Kh. Malene og Frida 3 måneder og 1 uger – tiden flyver når man har det sjovt 🙂

XmarenXXmarenX
    Medlem

Skal vi bytte? 😉 Hehe, ja sådan er det jo tit – de ligger der og ligner små englebasser mens de sover og man kan næsten ikke vente til de vågner igen. Men som en klog mand engang har sagt “Intet barn er så elskeligt, at dets mor ikke er glad når det sover igen”

Hejsa
    Jeg har ikke været den flittigste skribent på siden her, men har hyppigt fulgt med fra sidelinjen. Astrid, som er fra d. 28. oktober, sover også mellem 10 og 12 timer om natten afbrudt af en enkel amning efter 8-9 timer. Derudover forsøger jeg at få det kørt ind at hun sover ca. 2-4 timer fra ved 12-tiden og frem. Det bliver nu kun til så meget, hvis jeg triller med hende i minimum 1½ time. Ellers vågner hun ganske ofte… Udover det lange stræk snupper hun et power nap om formiddagen og en til to af slagsen hen under aften. Pønser i øvrigt på, hvornår man kan begynde at putte hende lidt tidligere og komprimere lurerne. Pt kommer hun først i seng mellem 22 og 23, når min mand og jeg går i seng.

Men alt i alt bliver det vel til 15-16 timer i døgnet.

Hilsen Christine og Astrid

Hej allesammen.
    Herhjemme har vi efterhånden fået en ret sammentømret rytme som er følgende: Victoria bliver lagt i sin seng hver aften kl 19 og sover så til kl 06 uden at vågne en eneste gang :o)
    Så er hun vågen ca 2 timer og kommer så ud i barnevognen hvor hun sover ca 3 – 4 timer. så er hun igen vågen ca 2-3 timer og så tager hun igen en lur i barnevognen. Denne gang ca 1-2 timer. Herefter er hun så vågen til kl 19 hvor hun kommer i seng.
    Så vi har vist ikke noget at klage over herhjemme…. :o)
    Hilsen Maja og Victoria

Anonym
    Gæst

Hejsa!
    Jeg må konstatere, at så snart der synes at være nogle regler, ja så bliver de lavet om igen, og sådan er det også med søvnen. Der har dog efterhånden indfundet sig en rytme, hvor Mathias sover fra mellem 23 og 24 indtil 6-8 morgen. Som regel tager han derudover en lur på 2-3 timer både for- og eftermiddag. Der kan dog sagtens gå ged i dagsøvnen, og om aftenen er han som regel vågen det meste af tiden.
    Har det lidt som Christine, at det kunne være rart med lidt mere aften sammen med manden, så hvis den lille mand ville i seng lidt før os, så ville det være dejligt. Men det har han ikke gjort indtil videre, og vi har ikke villet kæmpe med ham om det, fordi vi regner med, at det nok retter sig ind på et eller andet tidspunkt.

Anonym
    Gæst

Jeg har opgivet rytmen. Agnes kan sove igennem, men det er ikke altid moderen kan. Man mellen 00 og 6 er der ro hvis jeg ikke tage hende op for at lette trykket i brysterne. Om dagen er der slet ikke noget system. nogle gang tager hun lige 3½ time om eftermiddagen andergange er det kun ½ og hele timer i løbet af dagen.
    Margit

lullabailullabai
    Medlem

Misha tager indtil videre en formiddags lur,og så tager han også en om aftermiddagen når vi henter de 2 store i børnehaven.For det meste kommer han i seng ved 21.30-22.00 tiden og sover til ved 8.00 tiden kun afbrudt at ammninger,for et par uger siden tog han 5 timer i træk om natten 3-4 nætter i træk men det gør han ikke mere,trøster mig selv med at det jo kun er en overgang.
    Kia og Misha.

Anonym
    Gæst

Ja jeg kan jo læse at vi hører til de priviligerede. Mikkel kommer i seng ved 22 tiden og sover så til 5.30 – 6.30 tiden hvor kan skal ammes. Derefter sover kan til 8-9 tiden (ind i mellem lidt længere). Han er så vågen en times tid og tager så en lille lur på ca. 45 min, herefter er han vågen i 1½ – 2 timers tid og tager så en lang lur på ca. 3 timer i barnevognen. Så er han igen vågen omkring 2 timer og tager så en lur på ca. 2 timer. Om aftenen er det forskelligt, der gider han ikke rigtig sove selvom han er dødtræt. Men vi brokker os ikke, han er så dejlig nem.
    Laura og Mikkel 14.10.05

suzzansuzzan
    Medlem

Hører vist også til de priviligerede lille pigen kommer i seng ved 21:30 – 22:00 tiden og sover til 08:30- 09:00 tiden hun vågner ikke om natten, rytmen er blevet lavet lidt om da hun i en lang periode først kom i seng ved 23:30 tiden og kunne sove til mellem 09:30 og 11:30 så begyndte vi at vække hende om morgenen.
    Hun er oppe 1,5 til 2 timer, hvor efter hun så sover 3-4 timer resten af dagen består af en morfar i ny og næ…

210905

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.