Hormonspiral for første gang

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe September 2005 Hormonspiral for første gang

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Forfatter
    SuzzerSuzzer
    Medlem

Så fik jeg endelig taget mig sammen og bestilt tid hos lægen til at få sat en hormonspiral op. Jeg kunne desværre kun få en tid midt på dagen, så jeg skal køre fra arbejde til læge og tilbage til arbejde igen. Jeg spørger hende så, om der er nogen problemer i det, og så svarer hun nej, jeg kan bare tage nogle gigtpiller som smertestillende!!! Så blev jeg nervøs og spurgte hende, hvor ondt det egentlig gør, siden hun siger sådan. Ja, som en svær omgang pms-smerter, siger hun så. Okay, og jeg som aldrig har haft pms-smerter, der har været værd at skrive noget om, så nu er jeg godt nok da blevet usikker på det igen.

Jeg vil ikke tage gigtpiller som smertestillende, men har tænkt mig at nøjes med to panodil’er inden lægetiden, og så have nogle panodil’er med i tasken, hvis nu…

Er der nogen af jer derude, der har erfaringer med det, for jeg har aldrig før prøvet en hormonspiral. Kun p-piller, men jeg synes bare det lyder nemt, at man får den sat op, og så virker den i 5 år. Til den tid er min mand forhåbentlig klar til at tage en beslutning om at blive steriliseret.

Nervøse hilsener fra Suz og Christian 180905 og Andreas 130202

Cleop1Cleop1
    Medlem

Hej Suz

Jeg fik en almindelig spiral sat op for 10 år siden – inden jeg havde født. Og det gjorde simpelthen så ondt, at jeg var temmelig nervøs inden jeg skulle have sat min hormonspiral op 3 måneder efter Leas fødsel. Jeg havde garderet mig med min mor som ledsager ned til lægen, så hun kunne tage sig af Lea mens jeg bare skulle koncentrere mig om at komme hjem..
    Men det viste sig at være ingenting! Jeg kunne knap nok mærke det undervejs. Og der var ingen smerter bagefter – overhovedet. Sikke en lettelse.
    Det er ikke til at vide, hvordan du vil have det – men det var i hvert fald en god overraskelse for mig. Og så længe du har været gravid og har født, så er der en god chance for at det ikke bliver så slemt.
    Held og lykke
    :o) Karin

gladbabygladbaby
    Medlem

Hej Suz
    Har heller ikke prøvet det – kan ikke forlige mig med tanken om at få noget sat op eller ind i kroppen, men det er bare mig, der er mærkelig, for jeg fylder mig så til gengæld med hormoner (p-piller) dagligt :0)
    En fra min mødregruppe prøvedet det nogle måneder efter fødslen, og det gjorde så ondt, at hun opgav det. Men om det var fordi det var for tidligt eller fordi lægen ikke helt kunne finde ud af det, det ved jeg ikke.

Rikke og Emil 20.09.05

Anonym
    Gæst

Hej Suzzer –

Lige en meget hurtig mail herfra vedr. smertestillende. Grunden til at din læge foreslår gigtmidler fremfor Panodil er, at de er lidt bedre til den slags smerter frem for Panodil. Gigtmidlerne hun hentyder til er formentlig eks. Ipren, som købes i håndkøb. Du kan roligt tage 400 mg (max 3 gange daglig), og hvis du så har brug for at potentiere effekten så tag ov en i 2 panodil à 500 mg (max 4 gange dagligt). Det giver en stærkere smertestillende effekt end de to præparater hver for sig. Du skal dog være opmærksom på at det ikke anbefales at indtage Ipren hvis du har problemer med mavesår. Der er ikke noget farligt ved at indtage smertestillende medicin i de anbefalede mængder.

Ja, blot lige lidt tillægsforklaring. Det er slet ikke sikkert du får brug for det – men det er jo rart at være forberedt. Har ikke selv prøvet det, men har lagt et par stykker – og folk reagerer altså meget forskelligt.

Mange hilsner Kristine

Anonym
    Gæst

Hejsa

Jeg har fået lagt spriral op to gange, første gang gjorde det det overhovet ikke ondt anden gang gjorde det vildt ondt. Så jeg tror det kommer an på lægen og dagen.

Hilsen Christine

SuzzerSuzzer
    Medlem

Hej Kristine.

Ja, det var netop Ipren, hun sagde. Kan huske, jeg engang fik dem i forbindelse med en tandoperation, og det er rigtigt, at de virker bedre end Panodil. Men kan man så køre bil bagefter, hvis jeg tager så meget på en gang?

Jeg kan jo høre på de andre, at det kan være nødvendigt, så jeg kan lige så godt tage dem forud. Og så ellers bare huske på at slappe af, slappe af og slappe af, når hun skal lægge den, for ellers går det vist helt galt.

Knus fra Suz.

louiseaaenlouiseaaen
    Medlem

Da jeg fik spiral kunne jeg ikke andet end at lægge mig resten af dagen, da det gjorde så ondt – ikke at få sat den op, men bagefter

Men vi er jo kvinder, vi er seje, vi kan føde børn og alt muligt og det er bare så rart ikke at skulle tænke på prævention i 5 år

kh Louise (Julie 1 år)

karinawkarinaw
    Medlem

Hej, jeg blander mig lidt fra oktober siden ;o)
    Jeg går selv med overvejelser om hormonspiral (tager p-piller nu men er så glemsom og skal ikke have flere børn pt.)
    så jeg har lige et par spørgsmål…
    *hvordan gik det så??
    *skulle du til en forundersøgelse??
    *skulle du komme et bestemt tidspunkt i din cyklus??
    mvh
    Karina
    *hvad kostede det??

SuzzerSuzzer
    Medlem

Hej Karina.

Efter sidste fødsel talte jeg med lægen om præventionsmuligheder ved 8-ugers kontrollen, hvor hun opfordrede mig til at overveje hormonspiralen pga. det lave hormonindhold. Jeg skulle bare ringe til hende og aftale et tid for opsætning, hvis jeg besluttede mig for denne løsning og blev så sendt hjem med p-piller indtil da.

Jeg ringede så for 3 uger siden og aftalte at få sat den op, når jeg ikke havde flere p-piller + overstået menstruationen. Hun sendte mig en recept på den, og jeg hentede den selv nede på apoteket i fredags (den koster 1.211,50 kr. – føj føj føj). Jeg skal have sat den op nu på torsdag, så jeg skal nok skrive, hvordan det er gået, når jeg har fået det klaret.

Knus fra Suz og Christian 180905 og Andreas 130202

SuzzerSuzzer
    Medlem

Ja, det var faktisk temmelig komisk. Jeg havde taget 2 panodiler ½ time før, jeg skulle til lægen og kom så derop godt nervøs med klamme hænder.

Hun lavede først en gynækologisk undersøgelse af mig for at tjecke at alt var, som det skal være. Derefter sagde hun “nu hiver jeg lidt, og det kan gøre rigtig ondt”. Jeg ventede og ventede, og da jeg syntes, at der var gået nogle minutter, spurgte jeg så, hvornår hun gik igang. “Jamen, jeg er skam færdig nu”, sagde hun og tog de sidste instrumenter ud. Så jeg mærkede altså overhovedet ingenting anden end den sædvanlige rumsteren som ved en almindelig gynækologisk undersøgelse. Hold op hvor jeg kunne grine af mig selv bagefter! Så nervøs uden nogen som helst grund til det.

Her til aften kan jeg mærke lidt murren a la lidt menstruationsagtig murren, men overhovedet ikke noget slemt. Jeg bløder en lille bitte smule, men ikke mere end hvad et almindeligt trusseindlæg kan klare. Så alt i alt en positiv overraskelse/oplevelse, og nu skal jeg ikke tænke på prævention i 5 år, hurra! Til den tid har min mand forhåbentlig taget beslutning om at lade sig sterilisere.

Knus og lettede hilsener fra Suz

gladbabygladbaby
    Medlem

Hej Suz
    Hihi – kunne ikke lade være med at grine af din beskrivelse af, at du slet ikke opdagede, at hun havde sat den op. Der kan man se. Alle de bekymringer helt uden grund. Men det er åbenbart meget forskelligt, hvordan folk tager det.
    Rikke og Emil 20.09.05

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.