spisning, hyggesut, trughed – bliver det nemmere?

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe September 2005 spisning, hyggesut, trughed – bliver det nemmere?

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Forfatter
    xmusenxmusen
    Medlem

Jeg super elsker min datter – ingen tvivl om det, men syntes efterhånden jeg er ved at være lidt tyndslidt. Hun vil stort set ikke andet end at hænge i mine bryster. Spiser MEGET længe af gangen, men ikke altid særlig effektivt – sutter for så at døse hen for at sutte igen – hun er aldrig under 1½ time im at spise og selv derefter virker hun bare ikke glad og tilfreds. Jeg ammer hende kun på et bryst af gangen o gskifter kun hvis jeg fornemmer hun har tømt det ( det bliver helt slapt, hun bliver gal, græder, laver fitsbue ect. Jeg kan godt lide at amme, men syntes det er lidt hårdt hun stort set kun hænger i mig – bort set far 2 lurer i løbet at dagen – som jeg i øvrigt kun kan få hende til at tage, hvis jeg ligger og ammer hende i søvn. Om nattet tager hun mellem 2- 3 timer af gangen, men så har hun også hængt i mig hele aftenen.

Jeg kanmærke jeg er ked af hun aldrig rigtigt virker tilfreds – er i tvivl om hvad jeg skal gøre for hende – for hvis hun ikke får lov at ligge ved brystet så græder hun rigtigt hjerteskærende. Det er svært for jeg kan mærke jeg er bange for at gå ud med hende. Tør kun små korte turer lige omkring huset med barnevognen – er bange for hun vil spise når jeg er ude med hende da jeg ikke magter at sidde ude og amme i 2 timer..

ved ikke om jeg overfodre hende – om jeg bare skal lade hende sutte eller om vi skal søgre for hun ikke får mad hele tiden. Hun tagre jo pænt på og jeg har masser af mælk. Narresut vil hun overhovedet ikke høre tale om. Ikke om hun vil tage den.

Ville bare lige høre om det bliver bedre – nemmere eller om i har nogle gode råd. Min SP siger vi skal holde hende hen – 3 timer mellem måltiderne, men det er for hårdt at høre hende græde så hjerteskærende i 2 timer

Musse – der er ved at væretotalt udmattet

babytoerbabytoer
    Medlem

Hmm. jeg synes det er så svært det med amning. Da jeg ammede med min første datter, blev hun efter 3 mrd’s amning ikke tilfreds efter en lang time med at sutte. Og for ikke at få et ulykkeligt og utrygt barn besluttede vi at give hende erstatning. (selvom jeg bare ville amme i flere mrd) Og mælkeerstatningen var simpelthen guld værd. Selvom SP siger, at der altid er nok næring vil jeg alligevel betvivle dette. Min datter virkede ikke mæt og de siger jo, at man skal følge sit instinkt…(hun tog dog godt på) Så det gjorde jeg til alles fordel..
    Jeg synes absolut ikke, man skal vente med at give mad og så lade baby græde..
    Håber at denne respons kan give lidt tanker, så du finder ud af det..
    KH Babytoer

Anonym
    Gæst

Hej Musse
    Det lyder sejgt det du er igang med. Det er svært at råde, men jeg vil skrive det jeg tænker.

Jeg vil ikke være med til, at prøve at trække den 3 timer mellem måltiderne. Det er en forældet metode, som ikke giver mening for nogen, hverken baby eller mor efter min mening. 3 timer kan være en evighed for en nyfødt.
    Men dét du måske kan gøre er at prøve at få hende til at være mere “på” når du har brystet fremme. Altså ikke tillade hende at falde i søvn når der er mad, men forsøge at holde hende vågen og spisende så længe som muligt så der til sidst mere er tale om et måltid, der begynder og slutter indenfor måske ½ time. Jeg synes jeg kan huske noget om, at de som tommelfingerregel kan tømme et bryst på 15-20 min. Lige nu lyder det lidt som om, det flyder sammen med lur. 1½ time, det er sgu for hårdt – du ammer konstant og det holder ingen til.

Tror ikke umiddelbart på din tanke om, at du overfodrer hende. Gylper hun mælken op igen?

Det er vildt hårdt når de ikke virker tilfredse, på den anden side ved jeg også, at de vil foretrække at ligge ved brystet til hver en tid, så vi er nødt til at lære dem, hvordan det skal fungere. Altså masser af mad, men ikke ligge ved brystet hele dagen.

Åh det er så nemt at skrive, jeg ønsker dig al mulig held og lykke og Til Lykke med din dejlige pige.

Kh Gladimaven 37+4

SuzzerSuzzer
    Medlem

Kære musse.

Jeg er enig med de øvrige indlæg men fik blot en ekstra tanke: Kan det være, at hun vil ligge der ved brystet alene af den årsag, at det er hyggeligt at være tæt på sin mor? Ligger du hende i seng/lift/barnevogn, når du ikke ammer? Måske vil hun bare være tæt på dig, fordi du er den dejligste, hun har.

Du kan prøve at lægge hende på en t-shirt, du har haft på. Så har hun duften af dig, selv om hun ligger i sin seng/lift/barnevogn, og så kan du trille en (længere) tur med hende i barnevognen, som du gerne vil.

Knus fra Suz 38+3

Anonym
    Gæst

Hej Musse
    Jeg havde samme “problem” med min første fødte. SP rådede mig også til at trække tiden mellem måltederne ud og så kun lade ham spise 1/2 time, så han kunne lære at der skulle spises og ikke hygges! Vi prøvede dette råd, men efter 3 dage var jeg fuldstændig færdig – min mand var rundt på gulvet og Lasse var IKKE tilfreds. Vi havde også fået af vide af SP at modermælkserstatning ikke var optimalt, men til sidst var jeg ligeglad. Jeg gav han en smule (ca 30 ml) inden han skulle spise ved mig og det hjalp VIRKELIG meget!!! Ligesom det hjalp at holde han til ilden – altså ikke noget med at ligge og døse hen. Ved ikke om det kan hjælpe, men det er nogen gange rart at vide, at man ikke er den eneste 🙂 Siger hermed ikke at ovenstående er løsningen, men blot en erfaring jeg har gjort mig 🙂
    Rigtig meget held og lykke – og ind imellem skal man bare lytte til sig selv og barnet – du kender jer jo bedst 🙂
    Knus Rikke 37+5

kaninakanina
    Medlem

Hej Musse !

Ingen gode råd om amning fra mig – for jeg må blankt indrømme at jeg havde det nemmeste barn hvad det angik sidste gang. Så de andre der har skrevet ved meget mere om det.
    Men derfor kan jeg nu alligevel ikke at skrive et lille sympati indlæg til dig. For det må bare være så sejt for dig. Selvfølgelig elsker du dit barn, men der er heller ikke nogle der kan tære så meget på ens kræfter som en baby. Så derfor sidder jeg og tænker på om ikke du har mulighed for at hvile dig lidt imens din mand evt går en tur med barnevogn. Det er temmeligt opslidende det du er igang med. Og nogle gange hjælper det at der kommer lidt ro i huset. Og at høre sit barns gråd er næsten det værste for en mor – især hvis hun ikke føler hun slår til med amning eller hvad det nu kan være. Så derfor tænker jeg at det måske kunne være en god ide at din mand gik en tur med den lille. Så kan du få ro og måske det får jeres barn til at sove lidt længere og dermed går der længere tid imellem amningen.

Ved ikke om det kan bruges til noget – blot et par tanker. Håber du klare dig.

Karina

sallymorsallymor
    Medlem

kan du prøve at lade hende sutte ved dig først og så flaske, for hvis det er flasken der kommer først, finder hun ud af det er det nemmeste og gider evt ikke kæmpe for at mælken løber. På den måde kan du finde ud af om det kan være sult, hvis hun fx sover 3 timer bagefter.?

xmusenxmusen
    Medlem

Jeg har lige haft besøg af min SP igen og snakkede meget om amning kontra flaske – ved ikke helt hvor jeg står. På den ene side så har jeg bare ikke lyst til at opgive amningen endnu, når jeg nu har kæmpet så hårdt for det , på den anden side så vil jeg heller slide os op

Min SP siger at hun får alt formeget mad – da hun gylper konstant og i store mænger, at hun ikke skal spise så længe og så tit – så ja hendes udspil er stadig at vi skal trække måltiderne når vi ved at hun har spist rigelit ved det sidste

Hun er god til at ligge selv et LILLE stykke tid af gangen lige efter hun har spise, men efter 10 min så vil hun ikke mere..når jeg ligger mig med hende kan jeg strække den til 30 min, mne så vil hun også spise igen…

Pyyy ha jeg håber bare det bliver bedre snart ellers vil jeg overveje flasken –

Ved i hvilken brystpumpe der er bedst – eller gode råd til hvordan man får sit barn til at bruge en narresut?

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.