En dårlig SP!!?

• This topic has 0 replies, 1 voice, and was last updated 1 year ago by Anonymous.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 17 total)
  • Author
    Anonymous
    Guest

Mange af jer skriver ofte om at jeres SP, har givet jer diverse råd om alt fra pleje og mad til udviklingen af den lille bebs.

Er jeg den eneste med en vildt dårlig SP’er? Så godt som al information har jeg måttet indhente selv. Det har egentlig ikke tidligere generet mig, da jeg har også har haft god støtte fra min mor (som har arbejdet meget med spædbørn) og veninder med børn. Men efterhånden syntes jeg det er for meget. Hun kommer, kigger kort på Marcus, vejer ham og spørger hvordan det går. Hun giver ingen informationer, men taler mig bare efter munden. Og maks. ½ time efter ankomsten er hun ude af døren igen. Alle svar strater med et: “Jaaa, han har jo brug for noget mere” eller “Jaaa, man kan jo bare se på ham at han har det godt…”

To andre i min mødregruppe har haft samme SP. Den ene flyttede til en anden bydel og fik en ny (og er meget glad for den nye), den anden skiftede selv, da hun ikke fik den støtte hun havde brug for (hun er alene og drengen har haft kolik).

Er der andre, der har prøvet det samme? Hvor meget bruger I egentlig jeres SP?

kh
    Elisabeth (& Marcus, der snart er 7 mdr. GISP min lille dreng er ved at være stor 🙂

tulle1976tulle1976
    Member

Hej Elisabeth

Jeg har en super SP, som har været det i 25 år så hun har stor erfaring og øser gerne ud af den. Inden for den første måned efter Mia var født kom hun3 gange og så har hun været her ved 2 mdr., 4 mdr og nu her ved 6 mdr. Alle gangene har vi snakket om dagligdagen med barnet, samspillet i familien og hvad vi skal være opmærksomme på i Mias udvikling. Min SP spørger altid om der er noget jeg vil spørge om og hun informerer altid om hvad nyt jeg kan begynde på af mad, kommer med ideer til aktiviteter vi kan lave med Mia osv. Alt i alt er SP altid velforberedt når hun kommer og hendes besøg varer for det meste ca. 1 time hvor hun selv siger at det er vigtigt for hende for at få et indtryk af, hvordan samspillet er mellem Mia og os forældre…. Jeg er utrolig glad for hende som SP c”,)

Udover de planlagte besøg, så har jeg da ringet til hende et par gange, hvis der har været noget jeg har villet spørge om…. Men vi bor i et lille “landsby – samfund” så tit møder jeg hende på gaden, og så snakker vi også lige sammen og spørger hvordan det hele står til.

Har du nævnt for din SP at du ikke er helt tilfreds med det hun yder ??? Hun kan jo ikke ændre på noget, hvis hun ikke er klar over at hun gør det galt.

Knus
    Mette & Mia, 6 mdr + 7 dg ( UHa… ja de bliver store de “små”)

Anonymous
    Guest

Nej jeg har ikke sagt noget til hende. Men det er først på det sidste at det er gået op for mig hvor mangelfuld hun er. Jeg har hørt at der er flere der har “droppet” hende netop af samme grund.

Hun er elllers en erfaren dame og har været i branchen længe, så det undrer mig bare – og nu da der sker så meget med den lille, er det en anelse frustrerende at være (næsten) på bar bund. Særligt hvad angår kosten (er i gang med at nærlæse Sundhedsstyrelsens bog om mad til spædbørn)

Hurra for de mange bøger og hjemmesider om børn (inkl. ND!)

– Elisabeth

Bubs79Bubs79
    Member

Jeg bruger min SP meget lidt, og besøgene minder da også ret meget om hvad du beskriver. Men jeg har så heller ikke krævet mere af hende end det. Hun kommer, vi snakker lidt frem og tilbage og jeg spørger hvis der lige er noget jeg er kommet i tvivl om.. Så vejer og måler hun og vi sludrer et par øjeblikke mere, og så er hun ude igen..
    Jeg må tilstå at jeg ikke bryder mig fantastisk meget om hende, og hvorfor ved jeg egentlig ikke for hun er da flink og rar – jeg har bare en irriterende fornemmelse af at hun vil have mig til at sige at jeg har det ih og åh så hårdt, fordi kæresten arbejder så meget, men jeg synes egentlig at det går fantastisk! Jeg har indordnet mig efter situationen og er hverken ved at gå ned på grund af stress eller ulykkelighed eller noget som helst andet – jo det er da hårdt en gang imellem, men ikke så hårdt at tanken om barn nummer to afskrækker mig – jeg er klar.. *G*
    De hårde dage er sjovt nok hårdest når jeg ved at kæresten endelig er på vej hjem, det vil altså sige de sidste 20 minutter inden han kommer hjem, og det er ligemeget om det er kl 18 eller kl 22.
    Nå, det var vist lidt et sidespor.
    Spørger du hende om noget, eller forventer du at hun skal sige det hele af sig selv, for det er jo ikke alle der er lige gode til det..
    Jeg spørger nemlig ikke min om andet end hvad der pludselig falder mig ind – alt andet får jeg jo svar på her.. 🙂

Knus..
    Sine

Anonymous
    Guest

Jeg spørger skam om en del, men får altid vage svar. Det virker som om hun ikke er interesseret i at svare.
    Da hun kom første gang var min mand hjemme og hun snakker hver gang om “hvor godt jeg klarer det” “og farmand hjælper SÅ godt til” “og IIHH hvor er det dog dejligt”.

– Nåh, men nok om hende! Det er alligevel ved at være sidste gang hun kommer…

Men jeg har det på samme måde mht. de hårde dage. Den sidste ½ time inden manden kommer hjem, syntes jeg at jeg sidder og kigger på klokken hele tiden. Og Marcus er samtidigt altid lidt ekstra utilfreds.
    Sidespor ja, men meget relevant 😀

kh
    Elisabeth (hvorfor bliver det altid så sent? – nu SKAL jeg passe min sengetid!!)

Anonymous
    Guest

Et besøg her varer ca. 45 min. – men så har jeg jo så ikke haft så mange af dem. Allerede på mødet inden aftaler vi hvad der er på programmet næste gang, f.eks. ‘se hvordan det går’ (da vi aftalte besøg ved 2 mdr.), ‘kost’ (da vi aftalte besøg ved 4 mdr. – som endte med at blive over telefonen og så ved 6 mdr.). Næste gang er det BOEL-prøven. Så er fokuspunktet klarlagt.

Derudover taler vi om de ting, der naturligt dukker op under besøget, f.eks. indtag af mad – kommer gerne, når hun vejes, og så ved jeg, at hun checker kontakten mellem moder og barn – til det får hun altid på en god måde flettet spørgsmål ind i samtalen. Sifs motoriske udvikling taler vi også om, som f.eks. sidste gang, hvor vi talte om at ligge på maven. Men vi talte ikke så meget om det, for hun ved, at jeg ved, hvor vigtigt, det er. – Hun var også min sp. ved Bjørn, og ved Astrid havde jeg hendes barselsvikar…
    Så taler vi om min trivsel, altså hvordan jeg har det, og det kædes så fint sammen med det næste samtaleemne, nemlig de to store og hvad der rører sig dér.

Efter det så kommer vi hver gang til at tale om andre emner (f.eks. hvad der rører sig i lokalområdet).

Til allersidst noterer hun i bogen og sikrer sig, at jeg har de pjecer, jeg bør have, der er udkommet siden sidst, jeg blev mor – og som passer til alderen.

Egentlig taler vi ikke så meget, men der foregår meget ved det besøg, som ikke bliver sagt, og som jeg kender hende bedre og bedre, ved jeg, at hun nok skal tage vigtige emner op, men hun bombarderer mig heller ikke. Hun er god til at ‘føle efter’ om jeg nu også ved dét og dét 🙂

Men hvis ret skal være ret, brød jeg mig ikke særlig meget om hende de første måneder af Bjørns liv og jeg syntes, det var noget mærkelig noget med en sp., for jeg kunne virkelig ikke se, hvad hverken hun eller jeg fik ud af besøget …

Ang. det, at ‘min sp. har fortalt mig…’ om det at ligge på maven (når de selv kan), så er det noget, vi talte om, da Bjørn var lille. Men eftersom hun ikke har sagt noget andet denne gang – og jeg ved, hun ville sige det, hvis det havde ændret sig – ‘tør’ jeg godt sige, at hun “siger” og ikke “sagde”.

Min sp. har altså vundet mig over tid, og nu er jeg meget glad for hende. Det er forresten også hende, der er sp. på Bjørns skole 🙂

Venlig hilsen
    Krit

P.S. Jeg har mødt en enkelt sp. fra Østerbro, og hvis dét er din sp., kan jeg godt forstå dig, for hende her virkede MEGET uforberedt (til et oplæg nede i børnehaven)… – Men der er jo mange sp.’ere, så sandsynligheden for at det er den samme, er meget lille…

Hejsa..

Vores sp, er der ikke noget dårligt at sætte finger på..
    Nu ved jeg ikke om du overhovdet ved hvordan og hvorledes det har kørt med Clara… Men Clara er født med isoleret ganespalte og Pierre robin sekvens, kun ca 8 børn bliver født med det om året i danmark. Det er en lang historie….. Nå men vi var så indlagt på gn afd på riget i de første 16 dage.. Og Clara får stadig den dag idag, mad gennem en sonde da hun ikke selv kan spise, da det tager meget lang tid for hende at træne sine mundmuskler op så hun kan spise, vi er dog igang..
    Men det viser sig så at vores sp. selv har arbejdet på en gn afd, da hun fortalte mig det blev jeg meget lettet, fordi så vidste hun lige nøjagtig hvad jeg snakkede om, og når jeg ringede og spurgte hende om noget, sagde hun for det meste, Louise rolig hun klarer det så flot, hun skal nok komme efter det… Jeg har været lidt nervøs fordi jeg syntes ikke hun tog nok på, men som hun sagde. du skal se sådanne her på det. Clara har været meget syg de første 4 mdr af sit liv, derfor tager hun ikke så meget på og vokser så meget, men sådan er det med børn der er syge, de går lidt i stå i deres udvikling…

Nå det blev lidt længere end jeg havde regnet med..

Jeg syntes hvis du ikke er tilfreds, så få en ny, hun er der for dig og dit barn… Det syntes jeg er vigtigt og at man har tiltro til hende..

Knus Louise og Clara 7 mdr og 2 dage

Anonymous
    Guest

Hej,

Jeg fandt hurtigt ud af, at jeg absolut ikke er enig i min SP’s syn på spædbørn… Så de par gange, hun har været her, har det været fordi jeg har villet have Amanda vejet (jeg var meget obs på, om hun nu tog nok på, da hun var lille ved fødslen og amningen var lidt svær i starten), og for at få de bøger og brochurer, der tilbydes. Jeg kan da også sagtens bruge hendes viden om fx jerndråber eller MME. Men om hvordan man behandler spædbørn? Nix. Min SP mener, at børn skal ammes hver 3. time (og ikke når de er sultne – men på klokkeslet!), at man skal gå tur hver formiddag og at spædbørn er udspekulerede og græder for at få opmærksomhed på den negative måde, hvis man tager dem op hver gang de græder… Jeg har så i 6 mdr. ammet Amanda når hun har villet det, gået tur når vejret og tøsen var i godt humør og taget hende op, når hun klynkede – og det har jeg det fint med (og Amanda er det søde, glade, tykke barn).

Jeg har ikke skiftet SP da de 2 andre, jeg har mødt til åbent hus har været værre (eller også er det mig, der er pylret, men det er jo ligegyldigt), og det er nemt nok for mig at gøre noget andet, når SP er gået.

Jeg undrer mig bare over, at hun kan være så fastlåst i sine holdninger (kender en, der også har haft hende, og har hørt samme smøre – og endda at hun skulle sulte sin datter på 6 mdr. fordi hun ikke ville spise grød, altså ikke tilbyde bryst – “så ville hun spise, når hun blev sulten nok” – hvor fedt er det lige?) – alle spædbørn er vel forskellige, men det er HVER gang, hun har været her, at hun har sagt, at vi også skulle til at have mere afstand mellem amningerne, og se at komme ud på nogle formiddagsture… Og HVER gang siger jeg, at jeg har det fint med at amme så meget, Amanda er glad og tilfreds, og at det der med barnevognen bare ikke fungerer for os…

Og hver gang, hun var her i starten, sagde hun, at Amanda skulle ligge mere på maven – hvortil jeg svarede at det ville hun ikke (hun pev og klynkede, lå og stønnede og rakte den ene arm i vejret). Da hun så var 3½ måned ville jeg gøre noget, fordi hun blev mere og mere skæv, og pludseligt kun ville sove med hovedet til den ene side. Så gik jeg til åbent hus, hvor det tilfældigvis var min SP, der havde vagt, og sagde, at jeg var bekymret, fordi hun så så skæv ud – jamen, det var hun da også, og her er nummeret til en kiropraktor. Tak, moster, kunne du have sagt det sidste gang, du var på besøg, hvor du så det samme?

Puha, et surt opstød – det må I undskylde, men jeg skulle lige af med det, når nu tråden var i gang :O)

Kh Louise

egernmusegernmus
    Member

Jeg føler også, det er ret begrænset, hvad jeg har kunnet bruge min SP til udover vejning.

Da vi f.eks. snakkede kost sidste gang, havde jeg tydeligvis mere styr på sundhedsstyrelsens anbefalinger, end hun havde… Og så kalder hun konsekvent Silas for Lukas!! (giver klart minuspoint hos hans mor 🙂

Men det værste er nu, at hun er totalt blottet for humor og med et eller andet lommepsykologkursus i bagagen. Da vi f.eks. snakkede om hans størrelse, og jeg jokede med, at han nok skulle blive en solid landbrugsmedhjælper, var hendes gravalvorlige svar: “Er det din store drøm”?

Nææh, det er da godt, der findes mødregrupper på nettet, så man kan få fornuftig vejledning som førstegangsmor 🙂

Mvh Eva og Silas (der selv må bestemme, om han vil være landbrugsmedhjælper 🙂

Anonymous
    Guest

I det store hele har jeg været godt tilfreds med min SP, – selvom jeg bedre kan lide flere af de andre, vi har i kommunen;-)

Hun gør, hvad hun skal, og vores møder minder meget om det, Krit beskiver.

Dog har jeg ofte “snydt” lidt og været på forkant med situationen ved selv at have forberedt mig inden møderne ved at læse div. bøger og her på ND. Derfor har der ofte ikke været så meget nyt på tapetet, men det er jo altid hyggeligt med en lille sludder – især når hun roser ens barn 🙂

Men jeg må sige, at jeg har lært så meget mere her på ND i vores mødregruppe og i min gamle juni/juli03 – TUSIND TAK FOR DET!

KH Berit

Anonymous
    Guest

Ja, så fik jeg da bekræftet at jeg ikke er den eneste!
    De sidste nye pjecer, siger I? Den eneste hun har givet mig er “Mad til spædbørn”, som hun udleverede ved det første møde i mødregruppen.

Vi har også som Krit beskriver aftalt hvad vi skulle snakke om ved næste møde, men hun har hver gang bare sagt at jeg gør det fint og er smuttet igen.

Jeg gider ikke skifte hende ud nu. Vi får overstået BOEL-prøven næste gang og så regner jeg ikke umiddelbart med at jeg behøver se hende mere. Men jeg tror dog at jeg vil tage en snak med hende næste gang og forklarer hvorfor det bliver sidste besøg for hendes vedkommende. Jeg skulle nok bare lige have lidt mere krudt (og mod) til samtalen.

Og Louise, jeg har det på samme måde. Fra dag 1 har jeg gjort tingene efter mit og Marcus behov, både hvad angår gåture og amning/mad. Man kan ikke følge en stringent plan. Lige meget hvor meget man måske gerne vil, så holder den aldrig mere end 30 min. af gangen.

kh
    Elisabeth

haanirakhaanirak
    Member

Jeg har været glad for alle mine 3 Sper Har en her i kommunen der kommer hjem og vejer Trolden også har jeg to i mødregruppen Har nu godt nok mest brugt dem i mødregruppen da vi har været salmet hver onsdag så har det været lettere og spørge der end lige finde tid til at ringe til den anden. Det eneste jeg har været utilfreds med ved hende der kommer her er at da Louise var lige godt 4 mdr var vi begyndt og snakke om grød mig og kæresten da hun ikke sov ordentlig med det sys Spen var en dum ide så har aldrig snakke kost med hende og nu har hun så ikke været her siden 5 december så er spændt på og se hvad hun siger når hun kommer her engang i løbet a marts.
    Men hva tøsen klare sig og tager på og er glad så har nu klaret mig godt uden sys jeg selv og har jo også brugt de andre hvis jeg har været meget itvivl om noget.

Hilsen
    karina og Louise 6mdr+7dage

xmusenxmusen
    Member

Håber det er ok jeg lige skriver med her selv om jeg til nu bare har kigget med, MEN gud da hvor det lyder som min SP…..Min datter havde meget kolik til hun var over 4 mdr og sov på den konto rigtig dårligt. Jeg forsøgte mange gange at snakke med sp om det, at få råd…men hun sagde bare at vi skulle lade hende ligge og græde – at hun manipulerede dem os, og at vi lærte hende at hvis hun bare græd længe nok så ville vi tage hende på..Hun sgade at hun var bekymret for os for hvis vores datter allerede nu kunne “løbe om hjørner” men os, hvordan ville vi så få hende til at sove når hun blev 3???

Min sp tror også på amning hver 3. time..så måtte hun skrige imellem måltiderne…Hun nægtede at tro vores datter var sulten, mente bestemt at det var pga min fødselsreaktion at jeg ikke kunne styre hendes spisetider..At min datter så konstant tog for lidt på så lægen tilsidste råbte vagt i gevær..Tjjjjjaaaa…

Tilsidst lærte jeg bare at sige ja og ammen og så gå et andet sted hen med mine spørgsmål..for gud hvor hun fik mig til at føle mig som jordens dårligste mor…

At vælge bede om en anden var bare ikke en option..den anden sp der køre i vores område var med de første gange i min mødregruppe og hun er desværre af samme type

Unskyld jeg lige blandede mig

Musse – mor til Leonora fra 17/8

Anonymous
    Guest

Hej Musse,

Alle er velkomne til at blande sig :O) – og nu har du jo også et augustbarn (kan se på din profil at du mest blander dig i september-debatten; er hun født før termin?)

Det er vel ikke sådan, at du bor i Kbh SV? Det lyder jo som _min_ SP… Hun er skam sød nok, vi er bare fundamentalt uenige – og min redning har så været dette forum, nettet og min mavefornemmelse…

Jeg bliver altså forarget på dine vegne – hvordan skulle du kunne styre din datters sult? Og hvor tarveligt at skyde skylden på din efterfødselsreaktion – ikke lige det, man har brug for som nybagt mor.

Jeg håber, det går bedre med din datter nu, både med at sove og spise (og vægten) – Amanda spiser stadig ikke til faste tidspunkter, det kan tidsnok komme! Hun får mad når hun er sulten, og dermed basta (og hun er en glad lille tykmavset tøs).

KH / Louise (& Amanda 7 mdr. om en uge!)

anettedkanettedk
    Member

Hej allesammen!

Hold da op hvor lyder det som om jeg skal være meget glad for min SP!!! Hun har under hele forløbet støttet op om os og den måde vi gør tingene på og fx. ikke påduttet os at de skal spise med et vist interval – de skal spise når de er sultne!
    Det eneste vi vist kan udsæte på hende er at hun snakker ufatteligt meget! Man er helt ør i hovedet når hun tager afsted igen – og jeg tror heller ikke jeg har haft et besøg på under 2 timer endnu….

Xmusen: Du skal absolut ikke undskylde at du blander dig i debatten – det er det den er der for! Men det lyder da som om du hører til i vores gruppe, så vi hører da gerne mere om dig og Leonora!

Anette og Mathias 230805 – som får besøg af her til middag! Så må vi se, hvor meget vægten får sneget sig op på – for han begynder at blive lidt tung…. 😉

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 17 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.