Bygge ideer

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Forfatter
    Anonym
    Gæst

Hej tøser, jeg er i den heldige situation at vi skal til at bygge hus, så hvis der er nogle der har nogle ideer som de er rigtig glade for, kan jeg bruge dem til inspiration. Vi skal snakke med en arkitekt på torsdag og jeg glæder mig helt vildt.
    Som eksempel hvor stort skal et børneværelse være? Hvordan indrettes rummene osv

Alt har interesse.

Knus katrine

miemiamiemia
    Medlem

Hej.
    Vi har også i vores nye hus( byggede selv) sparet den pæne indgang væk. Istedet valgte vi at få et byggers på 10 kvm..det er meget anvendeligt til at sætte barnevognen ind i og et tørrestativ. Det er et pænt byggers som er indbydende, hvis vi da husker at rydde op der en gang imellem!

Børneværelserne er 10 og 11 kvm og de må ikke være mindre.

Skriv endelig hvis du har spørgsmål til mig på: Cinti@ofir.dk

VH Maria.

anettedkanettedk
    Medlem

Hej Katrine!

Jeg ville sørge for et stort bryggers med plads til alt – og spare den pæne indgang væk! Et stort udhæng hvor barnevogn, tøjstativ mm kan stå i tørvejr er også en god ide…
    Det er bare nogen af de ting, som bliver meget vigtige for os, når vi engang kommer så langt som til at få et hus selv…

Anette

tulle1976tulle1976
    Medlem

Hej Katrine

Hvor skønt at skulle bygge et helt nyt hus !

Efter min mening skal der være et bryggers, hvor der er god plads til overtøj, vasketøj o.a. Med hensyn til børneværelser, så er vores på 11 kvm. og de må ikke være mindre…. Har prøvet at have nogle på 8 kvm. og det var et helvede når der skulle være plads til det hele. Derudover synes jeg at det er dejligt med et stort køkken/alrum… vores er på 32 kvm. og det er dejligt, da vi opholder os meget derude.

Held og lykke med byggeriet !

Knus
    Mette

Anonym
    Gæst

Arj, gid det var mig! 🙂

Det med børneværelser er vel egentlig individuelt? Jeg kan da se, der er forskel fra familie til familie hvad der egentlig skal være/er på sådan et værelse.

Nogen lader det hele være på ét værelse, mens andre laver (små) soveværelser til børnene, men har til gengæld en ‘børnenes stue/legeværelse/opholdsrum

Seng eller senge? Skabe/kommoder, computer, anlæg, tv? Bord til tegninger/modellervoks/lektier? Hyggebord? Hule? Dukketeater? Gulvplads til flexi-tracks, kolbøtter eller ekstramadras til overnattende kammerater? reol? Afsætningsplads til prinsessepaladset/dukkehuset, evt. dyb vindueskarm? Læsehjørne eller vinduesbænk? Snavsetøjskurv, udklædningstøj, spejl, staffeli?

Andre ting at tænke på? Det, der kan gøre tingene lettere i hverdagen… Som f.eks. de andres forslag om bryggers. – Jeg kunne selv vildt godt tænke mig sådan et rum med grovvask, vaskesøjle, tørresnore, ordentlige, pæne vasketøjskurve, strygebræt, masser af knager i børne- og voksenhøjde, tørreskab til vådt overtøj, sådan en fidus til at holde støvlen, når man tager den af osv.
    Men jeg ville stadig beholde den ‘pæne’ indgang, evt. kombineret med fordelingsrum til værelserne. En væg eller flere kunne evt. være ‘dækket’ af indbyggede skabe til opbevaring.

Ved spisekrogen ville jeg sørge for god plads om spisebordet, så man ikke snubler over stolebenene på Tripp Trapp’erne 😉

Min stue skulle være sænket ned et trin eller to i forhold til ‘normalplanet’, dvs. køkken, spiseplads, bryggers, entré mv.

Soveafdelingen måtte til gengæld gerne være hævet et trin eller to…

I huset skulle der minimum være to toiletter, det ene med brus og det andet med kar… I det med kar måtte der oven i købet gerne være 2 håndvaske, og det er også det, der skal placeres ved soveafdelingen. Måske oven i købet bidét?

Og så ville jeg da kigge på grunden. Hvor er der god udsigt, mulighed for at sidde ugeneret på en terasse (i forhold til naboer), hvor er solen/skyggen? Hvor mange terasser? -Og terassedøre?

Og hvilke vinduer? Skal det virke åbent med store partier, eller skal det være dannebrogsvinduer? Det får stor betydning for indtrykket af huset set udefra, men det påvirker også indretningen.

I køkkenet skal jeg have plads til det store amerikanerkøleskab og opvaskemaskine, masser af arbejdsplads, så børnene kan være med ved madlavningen, evt. ved et ‘barbord’, som voksne også kan sidde ved, hvor der ikke er skabe under (så fødderne og benene kan nå ind under). Køkkenmaskiner skal kunne sættes væk, men ikke så langt væk, at man ikke bruger dem…

Og så nogle små praktiske ting: masser af stikkontakter, så man ikke får brug for 1000 forlængerledninger, udendørs vandhane placeret ved den ‘pæne’ del af haven, til når man skal fylde et bassin + en hane ved køkkenhaven, når man skal vande…

Så efter denne lange smøre, vil jeg råde dig til at glemme min drømmebolig og sætte dig ned sammen med manden og gennemgå den bolig, I har nu. Hvad irriterer jer? (F.eks. for smalt mellem køkkenborde, forlængerledninger, ingen mulighed for optimal surroundsound *S*) Hvad er I glade for?
    Bagefter kan I jo (i tankerne) gennemgå de boliger, I ellers kender, f.eks. jeres forældres. Er der nogle ting, I godt kan lide?

Sikke et drømmeland, du fik mig med til! Jeg glæder mig til at høre endnu mere om husbyggeriet! (Og endnu engang: Gid, det var mig!)

Venlig hilsen
    Krit

Anonym
    Gæst

Krit, tør savlet af ;O)

Damn, jeg er imponeret over dine ideer… Og får lige pludselig lyst til at skulle bygge hus – men det kræver vist en lottogevinst af de store…

KH / Louise

MissieMissie
    Medlem

Hej, til inspiration er her et link til et lignende spørgsmål på Google newsgrous…det blev til en lang tråd men selvfølgelig også dermed en masse gode råd….:
    http://groups.google.com/group/dk.fritid.hus-og-have/browse_frm/thread/6d6b9dc69f78260e/52f22c724dcc6d43?tvc=1&q=bryggers+entre#52f22c724dcc6d43

Mvh. Missie

Anonym
    Gæst

Hej Katrine
    Tillykke med huset.
    Nu snakker de andre en del om bryggerset. Det er da også noget jeg er glad for. Men der er hele tre døre i mit bryggers, og dermed ikke så meget reel vægplads. Det ville jeg gerne ændre. Et godt stort kosteskab er guld værd.
    Og så har vi to døre på langsiden af vores hus. Den ene er hoveddøren den anden er en dør til et værelse. Det er rart med døren i værelset men hver gang der kommer nye mennesker til vores hus ved de ikke hvor de skal banke på.
    Dernæst har min mor det sådan at hun efter hoveddøren skal igennem en gang og derefter gennem en forstue for at kome til sit køkken. Det er irriterende at der er så langt, når man kommer hjem med indkøbsvarer.
    I vores hus er der for langt fra køkken til spisestue. Jeg skal bære mad mm igennem 3 mindre rum for at dække bordet. Gudskelov er det ikke til hverdag, da vi har spiseplads i køkkenet. Det er guld værd.
    Entreen ville jeg gerne have var større. Når der kommer flere mennesker sammen står man lidt klemt og siger farvel i døren.
    Vi har to badeværelser. Det er vel det bedste ved hele huset, et på hver etage. Det på 1salen er jo et gæsterne stortset aldrig kommer på. Det er rart at der er to og det er også rart med et der er ens eget.
    rigtig god fornøjelse
    Berith

Anonym
    Gæst

Jeg skulle måske også lige have skrevet, at mit bryggers i drømmehuset skulle være i tilknytning til køkkenet, enten på siden af huset eller ude til siden på fronten af huset (ikke bagsiden, for så bliver der for langt at gå med varer), samtidig må den meget gerne være tæt på carport/garage.

Hoveddøren skal placeres mest synligt, så gæster ikke tager fejl (som skrevet i andet indlæg). Tænk evt. på hvor der er parkering for gæsterne, så deres ‘gåvej’ bliver logisk. Jeg tror egentlig også, at der ikke skal være så langt fra entréen (den pæne) til opholdsrummene, så gæster ikke skal gå så langt. Fra samme entré bør der også være adgang til det ene toilet (så kan man gemme alt rodet i soveafdelingen og nede i bryggerset, så gæsterne ikke ser det *S*)
    Og så skal der selvfølgelig være et kontor/hobbyrum til computer, bøger, symaskine mm.

————————————————————————-

Så hvis man går gennem huset, ser det vel sådan ud (‘romanen’):

Ud ad bilen i carporten og løsne ungerne fra autostolene. Det regner, men heldigvis er der ikke så langt. Ind i bryggerset med dem, mens du henter varerne i bilen. Tilbage i bryggerset sætter du poserne fra dig og hænger håndtasken på taskekrogen, hvor de små ikke kan nå. Du synes, det er dejligt, de selv har taget tøjet af, men lillesøster skal lige have hjælp til at binde snørebåndene op, inden hun tager støvlerne af med hæl-tingen. De våde jakker hænges i tørreskabet. Du ser hen i paraplyholderen og ærgrer dig over, at du ikke tog en med. Fra tørretumbleren (som du ikke har tømt endnu) napper du lige et håndklæde til at tørre dit hår med og hænger det bagefter op på tørresnoren. Posen fra grønthandleren tømmes, og du lægger gulerødderne, kartoflerne og det store selleri ned i grøntsagskassen under vasken.

Du går ind i køkkenet med de andre poser, som du sætter på køkkenbordet og tømmer. Der er mange varer, men heldigvis også plads til dem i det store køleskab og i skabene.
    Ungerne spørger, om de må tegne, og du siger, de skal sætte sig ved barbordet. De skubber selv højstolene hen, så de kan komme op. De har også lært selv at trække den brede skuffe under bordpladen ud og selv tage papir og farver.

Mens ungerne sidder der så stille, begynder du at dække bordet bag dem. Du slipper for at lave mad i dag, for manden kommer senere hjem, men til gengæld tager han pizza med. Katten mjaver ved terassedøren, og du lukker den ind, mens du kigger ud. Du kan lige ane hovedvejen, men kun hvis du står på tæer. Din mand elsker at drille dig. Lad os tage mod sydens sol, siger han, og mens du tænker på Mallorca og grisefester, træder han grinende ud på træterassen.

Ungerne kommer løbende forbi dig på vej op til deres værelser, – nå ja, op er måske så meget sagt, det er jo kun et trin, men der er fart på… Du kan høre, de leger, og på et tidspunkt kan du også høre, de er begyndt at lege med vand på badeværelset deroppe. Godt, der stadig er en gulvklud dér fra sidst, de lavede vandland. – Måske var det alligevel en dårlig idé med to vaske? – På den anden side er det så dejligt nemt om morgenen, og I skal ud ad døren…

Du vælger at lade være med at skælde ud, men går i stedet den anden vej, ned i stuen. Her sætter du dig i sofaen, og med fjernbetjeningen i hånden tænder du for radioen, mens du nyder udsigten over markerne. Det bliver dejligt til sommer, når I igen kan åbne terassedøren og sætte jer derud i aftensolen. Skønt at slappe af! Du har dog stadig et øre på børnenes leg.

Efter et lille stykke tid skal du bare sådan …, og du går ud i entréen, det andet toilet er jo ‘optaget’, og du vil helst sidde i fred – i hvert fald på denne tid af måneden…

Da du kommer ud derfra, smutter du lige ind på det kombinerede kontor/bibliotek ved siden af (lidt ‘fin’ kan man vel godt være, selv om det egentlig er stigereoler) og checker, om der er nye indlæg i ‘august 2005’…

Da du kommer ud, ser du, at klokken er blevet 6, og det er tid til pipunger. Du kalder på børnene, som flyver ned i sofaen. Da de får tændt, er det alt for højt, og du tænker, det måske var for meget med surround, men når han nu så gerne ville have det?

Du går til soveværelset og finder dine joggingbukser frem i det store skab. Manden syntes, det måske liiige var i overkanten med skab på en hel væg, men han ‘bunker’ jo også gerne tøjet ind. Han synes sikkert, en flyttekasse ville kunne gøre det…

Du får lige tørret op på det store badeværelse, inden du går tilbage til barbordet og fejer farver og papir ned i skuffen igen med armen. Deres nye tegninger sætter du op på magnettavlen, og de gamle (som er fra i forgårs) lægger du ind i mappen, der står under tavlen. Stolene vender du lige, så de står klar til spisetid.

I køkkenet tager du et glas vand og fylder isterninger i fra lågen på køleskabet inden du trækker barstolen ud og sætter dig ved bordet. Du trækker skuffen ud på ‘din’ side og tager det nyeste dameblad frem, men du når ikke at læse første side, før du kan høre, manden er kommet hjem…

Her kunne historien sikkert fortsætte med aftensmad, putteritualer, sidde i stuen og hygge med manden uden at være nervøs for at tv’et larmer for meget, da det jo står langt fra børnenes værelser, etc.
    Hvad der videre sker om aftenen, må I selv tænke jer til… (men mon ikke, badeværelset er placeret mellem forældresoveværelset og det ene børneværelse, mens de andre er på den anden side af gangen, så der er mere lydisoleret? 😉

Venlig hilsen
    Krit

Anonym
    Gæst
    Anonym
    Gæst

wow krit nu mangler bare plan tegningen, så har du dit drømme hus. Det lyder rigtig fedt :0)

Nu sidder jeg bare spændt og venter på at han kommer.

Rígtig god dag til jer alle

Knus katrine og lærke som pludrer på livet løs i sin nye skråstol

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.