ang grød

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • Forfatter
    tulle85tulle85
    Medlem

hejsa…. jeg ammer ogå, men er så småt begyndt at give den lille noget faster føde… hun trives ellers fint, men sp synes det ville være en god ide og ens nattesøvn bliver skam også bedre som regel.

Bubs79Bubs79
    Medlem

Jeg er startet fordi Laura var begyndt at vågne flere gange end ellers om natten (3-4 gange i stedet for 1-2) Så det var vel et afmagtsforsøg som viste sig at vække stor begejstring.. Nogen gange mere end andre naturligvis, men generelt set er det en STOR success..
    Jeg har heller ikke på noget tidspunkt haft intentioner om at amme fuldt ud. Jeg regner med, at når hun er 6 måneder er vi trappet så meget ned at det er ved at være slut. Jeg føler heller ikke den hygge du beskriver ved at amme.. Laura basker rundt med hele kroppen og laver flitsbue og andre til tider morsomme krumspring, men der er for mig ikke megen afslapning og hygge ved amningen.. Ofte syns jeg næsten det er hyggeligere at give hende en flaske, da hun slapper lidt mere af, og man kan nemmere sætte flasken fra sig, hvis hun pludselig skifter mening og synes at det i stedet er tid til at komme op og stå – så fortsætter man bare med flasken bagefter, frem for hver gang at skulle til at bikse med ammeindlæg og upraktisk ikke-amme-egnet tøj.. 😐 Ja du kan måske nok fornemme at amningen hænger mig langt ud af halsen lige pt.. *G* Naturligvis hænger det også sammen med, at hun selv er begyndt at afvise brystet – måske har jeg bare hevet det frem forgæves lidt for mange gange.. Men ja, det er super smart når man er ude, at man ikke skal bøvle med opvarmning og hvad har vi, og det er også super smart om natten – min prodiktion er dog faldet så meget, at hvis hun allerede har fået een gang i løbet af natten, er der ikke til næste gang, så jeg er begyndt, når vi selv går i seng, at have en flaske kogende vand med i seng (pakket ind i en trøje ell. lign), og så pulveret i en bøtte ved siden af.. Når hun så vågner, passer det enten med at vandet er blevet koldt, og jeg efterhånden har fået produceret nok, eller at vandet er lige tilpas varmt, og så kan jeg shake en cocktail i en håndevending uden at skulle ud af sengen..

Knus..
    Sine som synes man skal amme til man ikke gider mere..

Forresten kan der jo være ting som allergi og så videre der spiller ind, så man anbefales at amme fuldt ud, men hverken kæresten eller jeg har nogensinde haft nogen former for allergi – ingen i min familie har, og ang. kærestens familie skal jeg ikke kunne svare da han jo er adopteret, men vi er altså ikke i “farezonen”..

joreidjoreid
    Medlem

Jeg tænker på hvorfor i er startet med at give dem grød??? Fordi jeres mælk ikke er nok mere, eller fordi i har lyst?? Min plan er at jeg vil amme Iben 100% lige så lang tid hun gider og bliver mæt af det. Jeg elsker og amme og det er også den nemmeste hvis man er ude, og hun bliver sulten, bare frem med brystet og maden er klar. Så det er nu mere fordi jeg er nysgerrig hvorfor i giver jeres børn grød. Skal lige siges at Iben stadig kun er 3 måneder, så det kan være derfor jeg stiller dette spørgsmål, da tingene kan ændre sig til hun bliver 4 måneder.

Kirsti

Anonym
    Gæst

På Sifs 3 mdr.s ‘fødselsdag’ tænkte jeg, at jeg nok ammede fuldt til i hvert fald 5 mdr. (fraregnet min julefrokost), men sådan skulle det jo ikke gå *S*

Sif blev ikke mæt af mælken, – også selv om der stadig var masser af mælk i babserne. – Og hun fyldte skam mavsen med mælk, og gylpede ved overfodring 🙂
    Jeg forsøgte i tvivlens øjeblik at give hende mme, men heller ikke det mættede (selv om hun fik 200 ml.)… Men da vællingen kom i flasken, fik jeg igen mæthedssmil (og ingen gråd!)

Efter 14 dg. med en flaske vælling i døgnet trappede jeg op til 1 flaske vælling + en portion grød i døgnet, og vi er nu ved at trappe op til endnu et måltid enten grød eller vælling (lidt afhængig af om det skal gå stærkt eller STÆRKT). Jeg ville ellers have ventet til der var gået 14 dage med 2 måltider, men der kom altså kun til at gå 1 uge med det, før vi var oppe på tre…

Efter vi er begyndt på mere fast føde, har gevinsten i bleen også skiftet karakter til at være mere fast, dog stadig ‘cremet’, men til gengæld brokker hun sig ikke så meget, når det skal ud, ligesom hun prutter mindre (der er jo ikke så meget luft at sluge)…

Mit største ‘problem’ lige nu er, at hun er en grovæder… Når hun har taget en flaske på 200 ml. vælling, kan hun godt finde på at bede om mere mad, – og det endda selv om jeg tit bruger en mælkesut, så hun skal arbejde i længere tid for at få det (ellers tømmer hun en flaske på et par minutter).
    Når hun har spist en portion risgrød, brokker hun sig også gerne over, at jeg ikke kan skrabe mere af tallerkenen *S*
    Om det så bare ersmagen, finder jeg snart ud af, for i morgen skal jeg købe næste grødsmag… Glæder mig til at se hylderne, om det stadig er de samme varianter, som da Astrid var lille…

Venlig hilsen
    Krit
    & Sif 4 mdr. + 12 dg.

Anonym
    Gæst

Vi startede på grød til Johanne lige omkring 4 mdrs alderen – og vælling lidt før.

Ligesom de andre fortæller, virkede hun bare mere sulten – især om aftenen. Nu får hun en portion grød ved 17-tiden og en 200ml vælling ved 19/20-tiden – og amning for resten.

Det fungerer fint, men nu overvejer jeg faktisk snart at begynde på et ske-måltid mere – gerne kartofler og grønsager, da hun er begyndt at sove ret uroligt om aftenen og natten igen.

Jeg vil bare gerne trække den lidt, for det er jo tydeligt at mærke på min mælkeproduktion, hvergang et ammemåltid skiftes ud 🙁

Jeg ved godt, at det jo faktisk er meningen fra naturens side – ret smart i øvrigt, men også lidt trist… på den anden side siger min erfaring fra Esben mig, at jeg sagtens kan blive ved med at amme supplerende i laaaang tid. Han fik bryst, til han var 11mdr – til sidst kun en morgen-hygge-tår, men jeg er allerede begyndt at frygte, når det er helt slut 🙁

Mange mener i øvrigt, (inkl. min SP) at det er en god ide at starte i det små med at vænne dem til skemad allerede ved 4-5 mdrs alderen. Hvis man venter til efter 6 mdr, kan barnet være blevet så glad for brystet, at det bliver en strid kamp at få dem til at spise andet end bryst – og på det tidspunkt har de altså brug for noget mere mættende.

Det er selvfølgelig en holdningssag, men jeg har kun haft (og hørt om) gode erfaringer med at starte omkring de 4 mdr.

Johanne har i øvrigt ikke haft nogen problemer med maven overhovedet 🙂

KH Berit og Johanne 4 1/2 måned

Anonym
    Gæst

sagde min SP også, at det kun er i lande med lang barselsorlov, at sundhedsmyndighederne anbefaler at amme fuldt i 6 mdr – ellers er det jo slet ikke muligt.

I ulande anbefales det også, da de ikke har adgang til babymad med den rette næringsværdi, samt at vandet ofte er urent og sundhedsskadelig for en baby.

KH Berit

tulle1976tulle1976
    Medlem

Vi begyndte at give grød da Mia blev 4 mdr. og vælling ca. 2 uger før.

Da hun var 3 mdr. begyndte hun at få MME inden sengetid, ca. kl. 19.30 da hun ikke blev mæt nok af min mælk og ellers ammede jeg resten af døgnet. Da jeg så fik min menstruation ville hun slet ikke tage brystet, men det kom igen…. dog kun i en uges tid, så virkede hun ekstremt sulten selvom hun havde suget begge bryster helt flade, så der gik vi over til MME og så fik hun vælling omkring 17.30-tiden, og det gav os nætter hvor hun sov fra 20-tiden til 7- tiden næste morgen, kun afbrudt af et enkelt nattemåltid.
    Lige før hun blev 4 mdr. begyndte hun så igen at sove dårligere om natten og derfor startede vi på grød.

Nu får hun grød om formiddagen og vælling om aftenen, og vi har fået nætter med kun et enkelt måltid mellem 20 og 7. SKØNT 😉

Knus
    Mette & Mia, 4 mdr. + 5 dg.

anettedkanettedk
    Medlem

puhha Marianne – det lyder desværre lidt bekendt! Mathias havde jo en periode hvor han ikke fik nok at spise og det var også under stor klagesang at han fik mad – derfor troede vi jo ikke han rigtig var sulten. Måske skulle du prøve med lidt MME bare for at se om det ændrer noget?
    Jeg kan i hvert fald sige at nu har Mtahias absolut næsten ingen tålmodighed når han er sulten – der skal mad på bordet og det skal være nu! Og det er kommet efter han havde den periode og endelig fik nok mad at spise- måske han fandt ud af at det pludselig hjalp når man bad om mere mad – hvem ved?
    Vi startede på vælling i lørdags og det spiser han med største velbehag. han var også begyndt at sove meget uroligt og jeg troede først det var liftens str – men da det ikke hjalp at skifte til tremmesengen måtte der jo mere mad på bordet! Jeg har lige været til åbent hus ved sp’en nu og skal prøve med risgrød fra onsdag, da han stadig sover lidt uroligt på 150 ml vælling – så vi sætter nok dosisen op til 200 mL i aften…

Anette og Mathias 4 mdr på fredag

PS – fik ham lige vejet – han vejer nu 6200 g mod 3348 g ved fødslen og 4600 g for 5 uger siden…. det MME har han vist taget godt imod….. 😉

Anonym
    Gæst

Ja, vi er også stadig på ren MM her i huset. Dog har Matilde haft maveproblemer i en uges tid nu, og undskyld detaljerne, men der kommer ikke ret meget ud, til gengæld kommer det meget ofte og også ofte under stor klagesang…

Kan det være et tegn på, at hun ikke længere bliver mæt?

Hun trives ellers fint og vejer lidt over gennemsnittet for hendes alder.

Jeg ammer hende også meget ofte, faktisk hver klokketime når hun er vågen. Og 3-5 gange hver nat. Det generer mig dog ikke, hvis jeg blot kan stole på, at hun bliver ordentlig mæt og ikke har sultsmerter…?

Kh Marianne og Matilde, 4 mdr. +6dg.

haanirakhaanirak
    Medlem

Vi startede med vælling da louise begyndte og vågne om natten og være hammer sulten. Hun har sovet fra 21-06 før så alt tydede på at hun ikke havde nok i MME, så en gang vælling inden sengetid gjorde underværker. nu har vi den sidste uge for alvor begyndt på mos og grød og vi fandt hurtig ud af hvad hun bedst kunne lige for mos elsker hun men grød med guldrøder var ikke sagen med heldigvis kan man jo få grød med frugt mums lige sagen for en lille tøs.

Forresten Krit tak for ideen med skråstolen det er meget nemmere end at sidde med hendepå skødet og hun er også gladere når hun selv får lov og sidde. 🙂

Det er utroligt hvad lidt fastere føde kan gøre ved maven vi har sloges så meget med Louises mave men efter at hun er begyndt på grød så er vi sluppet af med skrigeri under blefyldningen.

hilsen karina og Louise 4mdr

Anonym
    Gæst

Herhjemme spillede det følgende ind i tolkningen af, at nu var det tid til noget andet:

– Ingen mæthedssmil/veltilpashed efter måltid
    – Sultgråd meget hurtigt efter et måltid
    – Mange amninger i døgnet – også om natten – efter en god rytme om dagen og førhen 1-2 om natten
    – Rigelig mælkeproduktion var ikke nok til at ændre situationen (satte produktionen op med de hyppige måltider)
    – Nedsat ‘affaldsproduktion’ (ej forstoppelse), – fik dog nok væske
    – Ingen ændring ved at give mme i stedet (hvor man jo kan se mængden på et måltid)

Venlig hilsen
    Krit

Anonym
    Gæst

Nå, nu talte jeg lige med sundhedsplejersken. Hun sagde, at vi roligt kunne fortsætte med MM.

Hun mente, at det mavesjov formentlig skyldes at Matilde har fået nogle bakterier med ind når alt nu bliver proppet i munden… faktisk så er MM den bedste kur mod ‘mavesjov’, sagde hun.

Så vi fortsætter altså med ren MM lidt endnu.

Kh Matilde og hendes mor

Anonym
    Gæst

Vi begyndte på grød, da Marcus begyndte at vågne mellem hver og hver anden time om natten og var konstant sulten om dagen. Grøden har ikke hjulpet synderligt på hans søvn. Han vågner måske én gang mindre end før. Vi lægger ham kl. 19 og han vågner som regel kl. 22 og hver 2. time derefter. Har han ikke sovet meget om dagen er det hver 3. time.

Marcus er 4mnd + 13 dg og har fået grød i snart 4 uger. Han får grød ved 12 tiden og igen ved 17 tiden. Men han vil ikke spise mere end ½ portion (0,5 dl) af gangen.

Jeg er nu begyndt at suplerer med frugtmos. Han virker stadig sulten, men vil kun have ekstra mos aldrig grød. Efter ½ portion grød gider han ikke spise det mere.

Det samme gælder for amningen. På trods af at han stadig er sulten gider han ikke ligge mere end 5 min ved hvert bryst. Det er en anelse frustrerende, men så længe jeg kan hive brystet frem, burde det ikke være et problem. Det er bare ikke altid mælkeproduktionen kan følge med og så er vi tilbage ved en sulten baby og en frustreret mor.

/Elisabeth

Anonym
    Gæst

Sif får en hel portion hver gang (altså 1 dl. vand og så grødpulver)…

Men så skal den altså også serveres som hun vil have den.(Heldigvis for mig er det samme måde som de to store, så det tog ikke lang tid at finde ud af):

– En lille mælketår først hos mor til at tage tørsten.

– Grødens temperatur. Den skal være varm, ej lunken. Checkes ved selv at tage en ‘bid’ om man brænder sig. Hvis den er lunken, spiser hun det gerne, men når ca. halvdelen er spist, er hun ikke vild med den sidste (kolde) grød.

– Jeg må ikke være for lang tid om at servere næste skefuld, så her i huset er der altså ikke tid til at tørre om munden med en klud undervejs. Grød på hagen skrabes med skeen og så klar igen 🙂 Først når vi er helt færdige er der tid til aftørring…

Jeg håber det kan bruges/inspirere?

Venlig hilsen
    Krit

Bubs79Bubs79
    Medlem

Lauras madvane ligner vist Sifs ret meget.. Lige med undtagelse af et par småting..

– Ingen mælketår først.. Når det er grødtid er det GRØDtid..!!

– Lauras grød er også helt varm. Jeg koger vandet og så får hun det stort set med det samme. Jeg skraber skefulde af fra toppen så hun får det yderste der er kølet lidt af, altså ikke noget med at grave ned til det varmeste..

– Som hos Sif må jeg heller ikke tage for god tid imellem skefuldene. En tår vand fra en kop er dog en MEGET velkommen ting.. Laura synes det er fantastisk at drikke, men har ikke helt styr på hvor tungen skal være endnu.. *G* Her tører vi også først af bagefter. Laura sidder i øvrigt i højstolen imens – stakket godt op af både hynde og dyne.. Hun er ikke længe om at spise portionen – ca. 10 minutter så er den væk, så jeg tvivler på at det er et problem at hun sidder opret.

– Lauras grød skal forresten helst være temmelig bastant, ellers “tygger” hun det ud af munden. Hun bliver dog ikke glad hvis der er små klumper hvor pulveret ikke er rørt ordenligt ud – så kommer der opkastreflekser..

Sådan ser det ud hos os..

Knus..
    Sine

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.