Tips og tricks…

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe August 2005 Tips og tricks…

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Forfatter
    Babydoll32Babydoll32
    Medlem

Tænkte om der var andre end mig der har et par fif. Især os førstegang kunne bruge alle tænkelige (og utænkelige) ideer til de kære små.

Et fif jeg fik på Skejby til små irriterede numser er at tørre dem med en hårtørrer (mærk med hånden så det ikke bliver for varmt). Så får de tørre numser inden den skal i bleen og er mindre irriteret. Nikoline ELSKER det, hun spreder selv benene når jeg finder hårtørreren frem – det kan slukke enhver gråd 🙂

Ellers kan jeg anbefale AVENT brystpumpe til dem der ikke har købt endnu (medmindre man foretrækker en elektrisk). Avant er håndbetjent, men er supernem at bruge og der er godt sug i den. Jeg er allerede ved at lave et lager til fryseren så jeg senere kan gå ud og føjte med min mand og lade barnepigen gi den lille mad. Lager i fryseren kan holde sig i 3 mdr.

Håber der er andre der har ideer og tips.

Knus fra Lykke og Nikoline

Anonym
    Gæst

Kære Lykke,

Tak for de gode tips.

Har du ikke også et tip til hvordan man nemmest opbevarer den modermælk, som man har malket ud?

Hilsen Marianne og Matilde (18 dage)

Babydoll32Babydoll32
    Medlem

Kære Marianne (og Matilde – sødt navn, det var også på min liste 😉

Jeg har investeret i nogle små plastikbøtter med låg og så putter jeg mælken deri. Man kan så sætte små mærkater på eller bare putte dem i en plastpose med dato og hvor mange ml. der er i.

Når man så skal bruge det tager man det ud i køleskabet og lader det tø op og varmer det derefter i en flaskevarmer eller i en microovn 🙂

Jeg har ikke prøvet det endnu, men vi har 1 års bryllupsdag den 25. septemper og SÅ kommer rationerne i brug for der skal mor have champagne 🙂

Knus fra Lykke og Nikoline (15 dage)

PS! Den friske mælk kan holde 48 timer i køleskabet.

lene78lene78
    Medlem

Jeg synes at kunne huske fra november 2003 – da min datter var nyfødt – at en eller anden nævnte, at modermælk ikke havde godt af at blive varmet i mikroovn. Jeg kan dog ikke finde info om det nogen steder nu.

Er der nogen, der kan be-/afkræfte det – måske er jeg bare ved at få ammehjerne 🙂

Knus
    Lene og Marius 8 dage

Anonym
    Gæst

Det er lettest at malke ud mens man ammer… (pga. nedløbsrefleksen)
    Vælg et måltid, hvor erfaringen siger dig, at der kun dies ved det ene bryst…

Rigtig godt tidspunkt at amme ud på = begge bryster er fyldt:
    Når du er kommet hjem fra ‘baby-fri’ og bebsen er mættet af med flasken. – Så har du til næste gang!

Venlig hilsen
    Krit

Anonym
    Gæst

Smart måde at opbevare mælk på: Lav isterninger, enten i poser eller bakker…

Jo, modermælk (og erstatning) kan sagtens opvarmes i mikrobølgeovn. Giv den dog kun kort tid ad gangen, ryst den og mærk temperaturen. Proceduren gentages, til mælken er lunken (37 grader, mærk evt. med dråber på indersiden af dit håndled)

Tørring af numser? Dup med en vaskeklud (fylder heller ikke så meget i vaskemaskinen) – Kan også medbringes ud afhuset, i modsætning til hårtørrer… 🙂

Venlig hilsen
    Krit

Anonym
    Gæst

Hej Lene78,

På min netop indkøbte brystpumpe, fremgår det, at mikrobølgeovnen skal undgås da den kan ødelægge vigtige vitaminer.

Ved ikke om det ‘holder i retten’!?

Venlig hilsen

Marianne og Matilde (19 dg)

tulle1976tulle1976
    Medlem

Hejsa

Spurgte SP i går vedr. opvarmning af modermælk i mikrobølgeovn, og hun sagde at det kunne gå en gang i mellem, men at hun fraråder det da det ødelægger indholdet af vitaminer og de antistoffer der er i MM. Hun anbefalede at stille flasken i en kande med kogende vand og varme den på den måde…. og det tager jo ingen tid at koge vand i en elkedel.

Knus Mette

Anonym
    Gæst

Det er netop for at undgå at ødelægge noget i mælken, at jeg vejledte i langsom opvarmning med masser af små pauser (hvor mælken rystes), så den ikke bliver for varm.

Normalt ville man jo ellers varme væske op i en omgang, for så kun at ryste en gang. Ulempen ved denne måde er, at noget af mælken så er kold, mens noget er brandvarmt. – Og hvis det var modermælk/erstatning, ville de vigtige indholdsstoffer gå til grunde i den brandvarme del.

– Så I har også ret!

Venlig hilsen
    Krit

Babydoll32Babydoll32
    Medlem

den er nu altså sjov at bruge hvis baby kan lide det. Så jeg anbefaler nu alligevel at i prøver det. Det er guld værd at se nydelsen… Så kan man tage vaskekluden når man er for doven til at finde hårtørreren frem 🙂
    Knus

Babydoll32Babydoll32
    Medlem

På Skejby varmede de den slags af få sekunder af gangen (tæl langsomt til 3 og stop) så var den som regel tilpas. Så ja, langsom opvarmning og ikke gi den 10 sek så er den ødelagt 😉
    Lykke

Anonym
    Gæst

Ved bleskift, spå læg den nye ble under bebsen, inden den gamle, snavsede åbnes. Tør det værste af, og ‘fold’ så den gl. ind under numsen, til det meste (eller det hele) er vasket af. Den gl. ble fjernes så og voilá: Der ligger søreme en ny klar…!
    (Sparer på vasketøjet)

Træk en stofble gennem sutten, gerne en, der lugter lidt af modermælk… Det garanterer ikke, at sutten bliver på plads, men det hjælper (og så er det lettere at finde den mellem dyne, klude o.lign., når den ryger ud)

Ved gode bletilbud, så køb gerne flere pakker, f.eks. 3-4 stk. Pas på størrelsen, så hvis et skift i str. nærmer sig, så lad gerne en pakke eller to være for store lige nu. – De skal jo alligevel bruges senere… 🙂

Smid ikke for små bleer ud, hvis du har overskud. – Det kan være, babyerne i din mødregruppe er mindre, og så er det fin ‘service’ at kunne tilbyde en ble… (Om ikke andet kan en for lille ble bruges i en snæver vending, hvis man er løbet tør…)

Venlig hilsen
    Krit
    & Sif 26 dage

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.