Stamme… :-/

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter
    sarah01sarah01
    Medlem

Snart længe siden jeg har været herinde og skrive men syntes alligevel at jeg vil høre om der er nogle som kender noget til at stamme…

For en uge siden begyndte Mads lige pludselig at stamme Jeg Jeg vil gerne og så videre, og det forsat han så meget nogle gange om mandagen, tirsdag begyndte han fra om morgen med at sige jeg jeg igen og her sidste på ugen er det blevet noget mere flere ord….
    Har talt med en talepædagog, og de vil se når han skal til “prøve” eller hvad de kalder det, men fik “bare” af vide at det var meget almindelig i den aldere og at det sikker vil forsvinde lige så pludselig som det kom…..
    Jeg er bare så bange for at det ikke forsvinder syntes det er blevet meget mere, er bare så ked af det kan ikke lade vær med at tænke på at han vil blive drillede det gør bare så ondt…
    Ved godt at andre syntes at jeg fuldstændig ved siden af at jeg skal være glad for at han er helt rask og at han kunne fejle så meget andet. Men det hjælper nu engang ikke mig eller Mads
    Har bare sådan lyst til at kramme ham når jeg kan se at han snubler over alle de ord han vil sige, og beder til at de snart forsvinder så det ikke er noget som “sætter” sig….
    Masser af rigtig triste tanker

Gitte og Mads, den super glade dreng

mettemus41mettemus41
    Medlem

Hejsa,

Casper er også begyndt at stamme efter at han er startet i børnehave og jeg fik også at vide at det er meget naturligt i denne alder og det er fordi at hjernen arbejder hurtigere end de små kan udtrykke sig så de leder efter ordet i hjernen og dermed virker som om de stammer…
    Vi fik at vide at vi skulle bare se tiden an i et ½ år eller noget i den stil så jeg tror ikke at du skal være så bekymret.

hilsen
    Anne-Mette og Casper

sarah01sarah01
    Medlem

Men kom Caspers også lige pludseligt?
    Fik også af vide af en talepædagog at det kommer mange gang på det tidspunkt, fordi de har for mange ord i hovede og kan ikke sige dem alle endnu….
    Er bare stadigvæk ked af det, håber så inderligt at det går væk, gid der var nogen som kunne fortælle mig det 🙂
    Det er lidt svært herhjemme fordi det jo er efterårsferie og alle børnene er hjemme og det 2 store er lige nu fundet ud af at han siger meget Jeg jeg jeg….
    Stammer Casper med flere ord eller i sætninger eller er det nogle bestemte ord han gør det med?
    Ja undskylde at jeg spørger men det er bare så ny for mig….

Gitte og Mads

Anonym
    Gæst

Kære alle

Min store dreng på nu syv år har siden han kunne snakke stammet jævnligt og periodevis når han er i et udviklingsspring. Det er når – som andre siger – hoved og mund ikke følges ad i udviklingen, og der står for mange ord/bevidsthed på spring til at munden kan følge med. Min store dreng har det fuldstændig afslappet med det, og vi snakker ind imellem med ham om, at han stammer i perioder når han bliver for klog i sit hovede. Han gør det fx for øjeblikket efter at være startet i 1. klasse, og gjorde det også i starten af BH-klassen, hvor de fik ham tjekket hos en talepædagog, der ikke mente, at der var andet “galt” end netop det her med asynkron udvikling, og at vi derfor alle skal slappe af overfor det… Så det gør vi fortsat. Han er aldrig blevet drillet og er en glad og velfungerende dreng. Og hans stammeri er netop som du beskriver det: Han gentager ordene. Fordi, fordi, fordi … lille pause … og så kommer dét han vil sige.. Den største gene ved det er egentlig, at det ind imellem kræver stor tålmodighed at snakke med ham, fordi han også har en 3-årige lillebror, der også har en masse vigtigt at sige, og selvfølgelig skal lære ikke at afbryde 🙂

Lad være med at bekymre jer om det, eller i hvert fald lad være med at synes, at det er synd. Så bliver det først svært og forkrampet for barnet, hvis det mærker anspændthed hos forældrene. Bare giv jer god tid til at lytte og vent. Det går og kommer i perioder. Og er ikke særlig dramatisk. Men netop fordi de bliver alt for kloge i deres hoveder. Måske er din søn allerede stor nok til at du kan snakke med ham om, at han nogle gange har svært ved at sige ordene fordi han er blevet for dygtig og kan for mange ord til, at munden kan følge med. Jeg husker ikke hvornår vi begyndte at snakke med vores søn om det herhjemme. Hvor gammel han var. Men han er ikke hæmmet af det, ved godt, at det er fordi han er klog, og at hans mor og far slapper af overfor det, og ikke ser det som et problem 🙂

Bedste hilsner fra Helle, mor til to drenge på hhv 3 og 7. Kommer sjældent herinde, men idag var her et emne, jeg fik lyst til at kommentere 🙂

sarah01sarah01
    Medlem

Tak for din kommentar, jeg tror at han er blevet bevidst om det. For når han bliver træt eller meget ivrig og stammer så kan han til sidst sige “mor, sig noget” Og jeg skal være ærlig det gør lidt ondt når han siger det for så syntes jeg det virker som om at det gener ham, men det er rigtig det er op og ned.
    For eksempel idag har han måske stammet 2 gange eller ikke… og da jeg dagen efter fandt ud af at han var begyndt at stamme og fortalte det i børnehaven, så lederen helt underlig ud for det har han slet ikke hørt, og efterfølgende har han haft Mads til sprogvurdering og der stammede han slet ikke tværtimod var han meget dygtig til at udtale ord og han kendte mange svære ord, så man kan sige at det så ikke er ord han mangler, fik så af vide at vi skulle passe på med at give ham flere svære ord, men det er bare mega svært når trolden hele tiden spørger og de mærkeligste ting… men vi prøver 😉
    Syntes også det er svært at takle i starten, når vi har 4 børn og han er den eneste der har gjort det( Sofia tæller ikke helt med hun er kun 13 måneder 😉 ), og jeg vidste ikke at der var så mange småbørn som gjorde det

Kh. Gitte og Mads

sarah01sarah01
    Medlem

Tak for din kommentar, jeg tror at han er blevet bevidst om det. For når han bliver træt eller meget ivrig og stammer så kan han til sidst sige “mor, sig noget” Og jeg skal være ærlig det gør lidt ondt når han siger det for så syntes jeg det virker som om at det gener ham, men det er rigtig det er op og ned.
    For eksempel idag har han måske stammet 2 gange eller ikke… og da jeg dagen efter fandt ud af at han var begyndt at stamme og fortalte det i børnehaven, så lederen helt underlig ud for det har han slet ikke hørt, og efterfølgende har han haft Mads til sprogvurdering og der stammede han slet ikke tværtimod var han meget dygtig til at udtale ord og han kendte mange svære ord, så man kan sige at det så ikke er ord han mangler, fik så af vide at vi skulle passe på med at give ham flere svære ord, men det er bare mega svært når trolden hele tiden spørger og de mærkeligste ting… men vi prøver 😉
    Syntes også det er svært at takle i starten, når vi har 4 børn og han er den eneste der har gjort det( Sofia tæller ikke helt med hun er kun 13 måneder 😉 ), og jeg vidste ikke at der var så mange småbørn som gjorde det

Kh. Gitte og Mads

Anonym
    Gæst

Ja, men det er da også naturligt, at han kan blive øv ked af det over, at munden ikke vil som ham, og siger “mor, sig noget..” Det har min store dreng også gjort på et tidspunkt. Han sagde engang “jeg er ikke god til at snakke..” og der blev vi forældre da også helt kede af det på hans vegne og støttede ham efterfølgende meget i, at han stammer fordi han er for dygtig til, at munden kan følge med. Så det kan jeg godt forstå du ikke kan lide 🙂 Men det er jo sådan med alle ting her i livet, at nogle gange er tingene svære. “Øv jeg kan ikke cykle lige med det samme jeg sætter mig op på cyklen” etc. Min store dreng er p.t nogle gange ved at græde fordi det blæser når vi cykler hjem fra fritidsordningen om eftermidagen, fordi det så er sværere for ham at cykle. 🙂 Så støtter vi ham lidt. Det er den slags forhindringer vi alle møder i tilværelsen og som kræver opmuntring og overbærenhed fra forældrene 🙂
    Men hvis du skriver, at han er blevet bevidst om det, så snak åbent med ham om, at han er blevet for klog til, at munden kan følge med. Så bliver han stolt og får nemmere ved at bære det “midlertidige handicap”, blæsevejret 🙂

Og ja, det er mere almindeligt end som så at børn stammer i perioder. Min bedre halvdel (altså min søns far) gjorde det også som barn i perioder, og han husker det som frygteligt, tabubelagt og pinligt og forkrampet. men som voksen er han blevet meget bevidst om, at det primært skyldtedes at hans mor havde det frygteligt med det, og syntedes at det var pinligt og forkrampet, og derfor altid sendte signaler til ham om (ubevidst ) “uh, pinligt, forkert, hold op med det” og i øvrigt gjorde hans sætninger færdige for ham, i misforstået godhed og ønske om, at den forkrampede situation skulle ophøre. Og det er bare det dårligeste man kan gøre. Ros din søn, bær over, og gør ikke situationen mere forkrampet for ham. Så holder det snart op af sig selv igen… Og kommer måske igen næste gang han bliver alt for klog i sit lille hovede 🙂

Og ja, det er klart det er mest udtalt når de bliver trætte og meget ivrige. Og begge dele er de jo ind imellem 🙂

Kh helle i Kbh, mor til to drenge.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.