Formiddagssøvn.

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe Juli 2005 Formiddagssøvn.

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Forfatter
    Anonym
    Gæst

Sover jeres små poder formiddagssøvn?
    Signe er startet i kommunal dagpleje her d. 1/11; hun startede i en privat d. 1/9, men dér stoppede vi p.g.a … ja, mange ting. Bla. formiddagssøvn.
    Men Signe kan stadig ikke undvære den!! Og det er åbenbart et problem, når et barn skal sove formiddagssøvn i dp!! Jeg kan simpelthen ikke forstå det. Nu har Signe kun sovet til middag hele ugen, og hun er helt fra snøvsen!! Hun er bare SÅ overtræt til middag, at hun kun sover 1 time, og så har hun det bare ikke godt resten af dagen. Jeg er pædagog og har i 10 år haft med vuggestuebørn at gøre, så jeg ved godt, at de er trætte og pjevsede, når de skal til at vænne sig til noget nyt. Men det er altså synd, hvis de slet ikke kan hænge sammen. Hvis jeg havde et barn, som fik det træls, når det skulle prøve at vænnes fra formiddagssøvn, så gik vi da tilbage til 2 lure om dagen.
    Her i den nye dp, kan hun da godt sove, hvis det er, men det er kun modvilligt!!
    Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre. Jeg føler mig som en overpylret mor, men det er jeg ikke; jeg vil bare gerne, at mit barn har det godt. Jeg tror jeg bliver nødt til at holde hende hjemme imorgen, så hun kan få sovet ud. Eller også må jeg aflevere hende kl. 7 og så hente hende igen 9-9.30, så hun kan komme hjem og sove!!
    Til nytår bliver vi slået sammen med Aalborg kommune; så tror jeg, at jeg bliver skrevet op til en integreret institution!! Jeg gider bare ikke det p.. mere.
    Nå, men det jeg egentlig ville var at høre, om jeres børn sover formiddagssøvn? :o)
    Tak fordi du gad at læse med så langt!!
    kh
    Mette

ripleyripley
    Medlem

Hej Mette
    Jeg har barn i dagpl. i Aalborg Kommune. Siden min Mikkel startede i dagpl., har han ikke sovet formiddagssøvn. Vi sløjfede den da Mikkel bare ikke ville sove om eftermiddagen så 😉

Nå, men af og til har Mikkel haft brug for ½ time/45.min. hvis han har været tidligt oppe (kl.5). Vores dp putter ham så kl. ca. 8.30/9.00 og vækker ham igen ca. ½time/45 min. senere.
    Hvis i afleverer Signe kl. 7, kan din dp. så ikke bare putte hende 1 time fx. kl. 9.

Jeg ved ikke hvordan “politikken” er i Aalborg Kommune, men hos vores dp. har det aldrig været et problem. Og nu sover Mikkel meget sjældent om formiddagen. Tilgengæld sover han tit 3 timer om eftermiddagen.

Øh, kunne du bruge dette til noget 😉

Hilsen
    Ripley

Sara sov formiddagssøvn lige til den dag hun begyndte i dagpleje – hun har ikke brug for den – eller rettere hun kan godt holde sig gående til middag uden at virke overtræt, og nu sover hun fra 12/12.30 og bliver som regel vækket kl 15.

Kh Rikke

pontuspontus
    Medlem

Thea er også stoppet med sin formiddagssøvn, men de dage hvor hun er tidligt oppe eller bare er træt bliver hun lagt kl 11.00. Ellers er det for det meste ml 12-12-30. Hun sover for det meste mellem 2 og 3 timer.

Jeg synes det er npget mærkeligt noget at det er så svært at lægge Signe hvis hun er træt. De siger tit i Theas vuggestue at de gerne lægger hende hvis hun bliver træt. Vi har dog valgt at sige at de skal ringe, så vi kan hente hende lidt tidligere. Hun går kun tre dage om ugen fra 7-12 og vi har tit mulighed for at komme lidt tidligere. Jeg håber godt nok at din dp kan finde ud af at sætte Signes behov fremfor hendes – ellers må du jo ud og jage en integreret inst.

Håber snart det løser sig, for det er synd for den bette pige.

Kh Sofie

Hannah sover også kun en gang om dagen, og har gjort det længe.
    I vores vuggestue går de meget op i, at gøre alt på børnenes betingelser, og hvis de skal sove to elelr tre gange om dagen, ja så får de lov til det.
    HVis den dagpleje Sigen er i har børn i forskellige aldrer, ja så kan det vel ikke være noget problem at Signe også skal sove sammen med dem der er lidt mindre. Nogle børn helt op til omkring to åra alderne kan have behov for at sove to gange om dagen, og det har de da bare at respektere!!!
    Jeg synes IKKE du er hysterisk eller besværlig, det er dit barn det handler om, ogh du betaler jo faktisk for den service, at de passer ordenligt på dit barn, og det inbefatter også at de skal have deres søvnbehov opfyldt.
    Jeg har altid været tilhænger af vuggestuer eller int. institutioner, netop fordi jeg synes man ofte høre om så meget bøvl med dagplejer. Yderligere har jeg en idé´om, at uddannede pædagoger har en bedrer forståelse for børns udvikling og behov, slevom der selvfølgelig også findes fantastiske dagplejere og dårlige vuggestuer….

KH Marie

mormettesmormettes
    Medlem

Mikkel har stadig brug for sin formiddagslur. Han bliver vækket omkring kl. 05.45, så han er jo også tidligt oppe. Han sover omkring en times tid om morgenen/formiddagen, og så sover han et par timer til middag….. og kommer så i seng kl. 18.00, hvorefter han går ud som et lyn og sover sødt hele natten – herligt ;o)

Knus fra Mette

Anonym
    Gæst

Hej

Silas er for ganske nylig holdt op med formiddagsluren (max en måned siden) fordi han begyndte at tjatsove. Han har ellers sovet to gange i vuggestuen siden han startede i midten af august – og det var ikke noget problem, det gør de selvfølgelig bare, når de har behov for det. Og det burde da også være en selvfølge hos jer, synes jeg. Nu hvor han kun sover en gang tager han tit mellem to og tre timer i træk, ofte tre timer. Hvis han kun tager halvanden, så er han pjevset. Det er for lidt.

Jeg synes du skal insistere på, at de følger dit barns behov. Det burde da være en selvfølge.

Mvh Helle – mor til Silas fra 10. juli, og en femårig storebror

bentejakbentejak
    Medlem

Kristoffer sover ikke formiddagslur mere, det stoppede han med på et eller andet tidspunkt..ca 13 måneder gammel tror jeg. Det stoppede hos en gæstedagpleje, min egen dagplejemor og jeg var nemlige eninge om at han kunne blive vd med at få den til han ikke havde behovet mere. Men det blev så hos gæstedagpleje :o)

Men – kan du ikke bare sige hun skal have formiddagslur? Jeg mener bare – det er da dit barn så det er vel noget du bestemmer? Du skal da bare sige til hende at hun skal sove middagslur og det ikke er til diskussion. Og det skal hun indtil du siger hun ikke skal mere. Sådan er det bare! :o)

CecilieLGCecilieLG
    Medlem

Sienna sover 1 gang – fra 12.30-2 ca. Det har hun gjort laenge nu – det er det der virker bedst for os…men det betyder jo ikke at det virker for Jer! DP burde foelge det I gerne vil have som foraeldre…det er da helt tosset andet!

Knus, Cille

Anonym
    Gæst

Jeg tror også, at det er en overgang mellem 1-2 lure, Signe er igang med.
    Men så må man jo gøre overgangen blød, sådan, at de f.eks. sover 1-2 gange om ugen.
    Jeg har holdt Signe hjemme idag, og jeg ringede til dp imorges. Jeg sagde, at Signe altså ikke kunne undvære sin søvn, så nu må vi snakke nærmere om det på mandag, og så må hun sove ihvertfald 2 gange om ugen. (Det gik nemlig ok mandag og tirsdag, men så onsdag og torsdag …. uha!!! :o) ). Jeg tror ikke hun var meget for det, en det bliver hun altså bare nødt til!!!!
    Tak for jeres svar – det er rart at vide, at andre er enige og ikke synes man er pylret!! :o)
    kh
    Mette

SylfiderneSylfiderne
    Medlem

Sif sover som regel 2-2½ time fra omkring kl. 11, men det er ikke nok til hende. Hvis de forsøger at putte hende igen senere vil hun ikke sove, men så snart vi er hjemme og jeg putter hende i barnevognen, går der kun et split sekund, så er hun væk og sover gerne 1½-2 timer. Det er bare lidt træls, fordi det så bliver mellem 16-18 lige sent nok til også at ville sove om aftenen. Hun står op / bliver vækket kl. 7-7.15

Jeg håber, at det bare er en overgang mellem 1 og 2 lure!

Sanne og Sif – som er en stædig rad 🙂

Anonym
    Gæst

Anders bliver gerne afleveret omkring kl. 7, så spiser ham og storebror morgenmad i dp og derefter bliver Anders lagt ud og sove en lille times tid, ellers går han kold når de andre skal spise frokost omkring kl. 11. Anders’ dp vil gerne have at han er færdig med at sove til formiddag kl. 9, fordi det oftest er der de tager afsted, hvis de skal på tur, på besøg hos nogen eller bare ud og lege.
    Jeg har det lidt omvendt, for Anders er næsten ikke til at drive i seng om aftenen, men vil til gengæld give dp ret i at han er megatræt kl. 11, hvis han ikke har sovet formiddag. Jeg ville jo også synes det er synd, hvis han aldrig fik frokost i dp fordi han var for træt til at spise.
    Det er nu ikke nemt.
    Knus fra Christina, mor til 2 små krudtugler

anfivaanfiva
    Medlem

Det skal nu ikke lyde så hårdt som det er skrevet, men når du betaler for at hun passer dit barn så har du også din gode ret til at forlange at dit barn får den søvn det behøver.

Anfiva

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.