når far skal putte barnet om aftenen…

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe Juli 2005 når far skal putte barnet om aftenen…

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Forfatter
    pjgk04pjgk04
    Medlem

I dag skal far putte Eske for første gang og vi overvejer at han skal putte ham i Eskes egen seng. Han plejer at blive puttet i vores seng.

Hvordan gør I når I putter jeres børn?
    Jeg har aldrig prøvet at putte ham i sin egen seng og jeg er helt blank for ideer… Jeg tror nok at Eske vil rejse sig op og sige “op” og forvente at blive taget op. Hvis han ikke bliver taget op vil han nok blive ked af det. Hvordan kan man trøste ham uden at tage ham op? Eller hvad gør I andre?

Jeg tror nok at jeg skal gå en tur imens så jeg ikke hører hvis Eske bliver ked af det, for det er så hårdt at ikke “få lov” at trøste ham. Så ved faren også at det er op til ham at klare situationen.

Gode råd modtages meget gerne! Og kryds gerne fingre for os ved 7 tiden i aften… ;o)

Kh Josefine

Hos os er det som regel mig der putter Sara (og far der putter storebror), hun får en flaske inden sengetid, som hun dog er ved at være lidt træt af *S* Og så bliver hun puttet i sin egen seng (vil ikke sove andre steder) – hvis hun græder bliver hun tilbudt lidt vand, nogle gange græder hun meget og så tager jeg hende op lidt – ingen snak og vi forlader ikke værelset – efter lidt tid prøver jeg at putte hende igen, og som regel lægger hun sig så til at sove. Andre gange får hun en bog eller en bamse/dukke hun kan ligge lidt med – stadig ingen lys eller snak – og det virker også godt.

Held og lykke med fars putning i aften – jeg er sikker på at det kommer til at gå godt.

Kh Rikke

Her hos os putter vi Noah på skift, fortiden er det mest min mand. Men vi putter ham ens. Vi har en lampe tændt på hans værelse, men den er meget svag. Så står vi med ham på armen, og synger en sang for ham, derefter ligger vi ham i hans seng, og hvis han er træt ligger han sig ned og sover… Men sommetider er han ikke så træt, så rejser han sig op og står og er ked af det. Men vi lader ham stå og efter omk. 5 min. så går vi ind til ham igen giver ham lidt vand og ligger ham ned igen, og hvis det er en dårlig aften er vi derinde max. 3 gange inden han sover.
    Hvis I har mod på det er bogen “godnat og sov godt” rigtig god, det er en bog om en metode til at få sit barn til at sove. Metoden kan for nogen være lidt barsk, men den virker! Og man kan jo bare bruge den som inspiration, og ikke følge den slavisk.

Louise

Caroline72Caroline72
    Medlem

IØVRIGT kan Mor og Far sagtens have hver sit putteritual! hvoedsagen er, at barnet forstår at nu skal “vi” sove.

mit svar fra Netbaby——————————–

Hos os er det primært Far der putter… udelukkende fordi Asbjørn normalt kan køre om hjørner med sin Mor 🙁

Mønsteret er:
    Aftensmad
    ren ble og nattøj etc.

Herefter lidt leg til Asbjørn er putteklar, dvs. gnider øjne og gaber. Ligegyldigt om det er kl. 19 ell. 20.10!

Asbjørn bliver puttet i vores seng, her får han 220ml. vælling og når de er drukket kan det tage alt fra 2 sek. til 20 min. før han sover.

Vi putter ham over i hans egen seng ved 22 tiden.

Hos os er timingen vigtig, og at der er en vis konsekvens hos den der putter.

hvis Asbjørn vågner om natten kan han sagtens falde i søvn igen i sin egen seng, men jeg er som regel lige inde og ae ham lidt på ryggen.

KH & lykke til

Caroline – der puttede Asbjørn m. success for første gang i næsten 2 mdr. i går 🙂

Anonym
    Gæst

Vi beder aftenbøn og synger for Nadja, mens hun ligger (og nogle gange står hun op) i sin egen seng. Så siger vi godnat – nogle gange lægger hun sig bare til at sove, andre gange brokker hun sig, så vi må ind til hende 2-3 gange og sige, at hun skal sove og lægge hende ned.

Vi havde en periode, hvor hun var mere på tværs, hvor vi blev ved hende, til hun sov, men nu er det ikke nødvendigt – faktisk er det mere til skade end gavn…

Hvis vi prøver at putte hende i vores seng, myrer hun rundt og vil kravle ud af sengen, så det går slet ikke!

HeidiBC og Nadja 16 mdr.

CecilieLGCecilieLG
    Medlem

Vi har fra Sienna var 6 uger gammel puttet hende med fast ritual – og hun har sovet i egen seng siden hun var 1 doegn gammel.

Mad, bad, leg med os i vores seng – en historie hvis hun har lyst – og saa tager Far over – putter hende i sovepose og giver hende en flaske varm maelk (var bryst da jeg ammede og derfor mig der puttede indtil hun var 6 maaneder gammel) – derefter bliver hun lagt…Altid ved 19.30 tiden – i dag dog foerst 20.30 da vi var ude og spise…

Hun elsker sin seng – nok fordi vi altid konsekvent har ladet hende forstaa at det er der hun sover og ikke andre steder! Hun pejer selv paa den efter sin maelk og vil bare over i den! Det er skoent. Normalt sover hun indefor 1-2 minutter – men nogen gange kan vi hoere at hun ligger og pludrer i op til 20 minutter – men virker altid glad nok for at vaere der.

Det vil nok tage din mand (eller dig) en uges tid at vaenne Jeres mus til at sove i egen seng – og til at blive puttet – men boern er hurtige til at forstaa rutine…

Held og lykke!

Knus, Cille

KodeRedKodeRed
    Medlem

Nu har i sikkert puttet men alligevel. Karla var vant til at vi sad ved til hun sov men det tog længere og længere tid så for hendes skyld lavede vi det om for nogle mdr siden.
    Hun kyssede mor godnat og far tog hende med ind i hendes seng hvor hun lå og slubrede en flaske mens far læste , da hun var færdig slukkede han lyset og sagde godnat. den første da græd(vredt) og vi måtte ind hver andet minut i 40 min , næste dag 25 min så 15 min og 5 min og dag 5 lagde hun sig til at sove.
    Nu når hun ser flasken i køkkenet løber hun ind i stuen og kysser mor godnat -får sin flaske i sengen mens kristian læser når hun ikke gider mere rækker hun flasken op og siger tak, så er det godnat og lyset slukket og der ikke en lyd før kl 730-830. Ihh det er skønt og hyggeligt og når kristian er på job putter jeg bare på samme måde.

Det var 4-5 dage med stolen uden for døren værd – både for os og hende – faktisk fungere det også når vi er ude.

Mie

pontuspontus
    Medlem

Her kommer også lige et sent svar. Jeg ved ikke om det måske er lidt for stor en omvæltning for din søn at det er far der putter på samme tid som han skal ligge i en anden seng? Nu ved jeg jo ikke hvordan det gik igår- måske gik det rigtig godt, det håber jeg:-)

Nå men hvis det gik skidt så er det måske en ide at du starter med at være den der lægger ham i sin seng. Når han så har vænnet sig til det kan far måske tage over. Så bliver det nok en mere blid overgang.

Da vi lærte Thea at blive puttet i hendes seng lagde jeg mig altid ved siden af i vores seng. Jeg sang lidt for hende, stak en hånd i ind til hende, tog hende op og stod lidt og sang, lagde hende igen, kløede hende i nakken/på ryggen osv. Måske du kunne blive inde ved ham, hvis han bliver ked af det.

Idag ligger jeg stadig ved siden af hende, men det er mere fordi jeg elsker at tage mig en aften slapper – er selv mega træt kl 19.00. Når Theas pappa putter, så lægger han hende bare og går ud efter et minut eller to. Begge dele fungerer her. Nu skal det siges at Thea er meget let at putte. Hun sover som regel efter 2-15 minutter. Men vi har selvfølgelig også perioder hvor hun absolut IKKE synes at hun skal i seng.

Nå det blev lidt langt. Håber du vil skrive om hvordan det går med natteputningen.

Knus Sofie

bentejakbentejak
    Medlem

Hejsa :o)

Hos os er det altid far der putter af den simple grund at når jeg gør det tager det flere dekader fordi han synger og siger wiiiii og hurra osv. Når far putter siger han bare “nu skal du sove”, “ja” siger Kristoffer og ligger sig ned og sover. AK! :o)

Vores aftenrutine er som udgangspunkt:
    Aftensmad
    Aftensbad (af mor)
    Aftens-se på alt han legetøj i en halv time :o)
    Aftenmad igen (havregryn+yogurt)
    Godnathistorie+putning (af far)

Da Kristoffer kom i egen seng var det fordi ingen af os sov godt længere. Kristoffer ligger som en vindskudt propel når han sover. Da han kom over i sin egen seng havde han været vant til i en periode at sove der til middageslur i stedet for barnevogn når han var hjemme. Så blev det udvidet til aften. Så blev det udvidet til eget værelse :o) I starten var det altid mig der puttede, men nu er det vendt til at det er far.

Prøv med et aftensritual hvor i læser en yndlingsbog (hos os er det “lille and lærer at svømme” eller “magiske jungledyr”). Bagefter ligger han sig ned og så sidder far hos ham til han sover. I starten når han græd og far puttede ville jeg meget gerne ind at forstyrre for at trøste, men jeg har fundet ud af at det bare forvirrede ham enormt. Han skulle vide at når han blev puttet skulle han sove. Han er begyndt at sige “slut” når han ikke gidder mere godnathistorie, og så ligger han sig ned og sover :o)

Jeg håber du lader far putte, så ekse ved at han altså ikke bare kan klade på mor og sabotere fars putning. Selv om jeg udemærket ved hvor hårdt det er!! :o)

Håber det går!

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.