Hyppighed af afføring?

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe Februar 2005 Hyppighed af afføring?

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter
    Sofie73Sofie73
    Medlem

Hej med jer.

Jeg har lige et spørgsmål, da jeg går og bliver lidt bekymret for min datter.
    Hun har ikke afføring hver dag, kun ca. hver anden dag – er det normalt? (Sommetider kan der gå tre dage, men ikke så ofte) Når hun skal af med det trykker hun helt vild og bliver knald rød i hovedet, det har hun dog altid gjort. Oplever nogen det samme med deres børn?
    Så er der hendes mave, den er stadig kuglerund, som da hun var ganske lille, er jeres børns også det? Jeg tænker bare at nu er hun snart 21 mdr. skulle det ikke snart aftage?
    Håber nogen har erfaringer i dette, da jeg er førstegangs mor er jeg i tvivl.

Kh Sofie.

Anonym
    Gæst

…er min erfaring, at den først bliver “lige op og ned” omkring 3 års alderen. Vores datter har i hvert fald stadig badebold foran !

Vores datter har afføring mindst 1 gang dagligt, og man siger vist nok, at det helst skal ske en gang om dagen. Jeg tror dog slet ikke, at du skal være bekymret – børn er jo så forskellige. Men måske skal du tænke over at give hende noget fiberrigt mad, der gør afføringen blød fx. frugt, figenpålæg (som pålæg el. stænger) og selvfølgelig rugbrød. Hvidt brød kan vist godt give hård mave ?

Håber du kan bruge mine vævende svar.

Knus Maj.

Anonym
    Gæst

Hej Sofie

Her i huset har vi heller ikke afføring hver dag, det svinger lidt og nogle dage er det flere gange mens andre dage slet ikke. Vi har dog ikke en lille mand, der bliver helt rød i hovedet, men hvis det altid har været sådan hos Jer, så ville jeg ikke være nervøs.

Jeg læste for nylig, at maven først retter sig ud, når de bliver 3 år (som Maj skriver) og her har vi også “kugle”mave stadigvæk.

Anonym
    Gæst

På en god dag laver Harald kun stort en til to gange. Nogle dage er vi oppe på 7-8 gange! Og så er tålmodigheden altså opbrugt fra den unge mands side (og også nogen gange fra forældrenes:-/).

Og hård mave har Harald aldrig haft. Det er en værre gang splat der ligger i bleen hver gang med konsistens hen a la remoulade. Når pædagoger der normalt ikke har med ham at gøre, skifter ham, får vi altid af vide at han altså har haft tynd mave, og vi må hver gang fortælle, at sådan er det altid med Harald.

Nogen gange bliver jeg altså lidt bekymret. Troede at de i denne alder ville lave rigtige “pølser”, og ikke remouladebleer. Vores læge siger at det er meget normalt at småbørn i perioder har en tilstand der kaldes malabsorption, hvor de ikke optager al næring fra føden, og hvor det passerer meget hurtigt igennem (som det gør når Harald laver stort 7-8 gange om dagen). Men så længe han er “tyk og fed” (lægens udtryk:-), så er der ikke noget at være bekymret for. Men derfor synes jeg nu alligevel at det er underligt at Harald laver smatbleer som flyder over alle kanter hvis ikke man får ham skiftet med det samme… Og som lugter enormt surt… Er vi de enste der oplever dette??

Ang. hård mave, så har jeg hørt Sigrid Riise fra DR-Radio sige flere gange, at man skal holde dem fra sødmælk og sødmælkyoughurt, og hellere give dem kærnemælk, og sørge for at de får godt med fibre via rugbrød og frugt/grønt. De må heller ikke få banan, da det også er stoppende.

Nina

MiavsenMiavsen
    Medlem

Jeg mener at have hørt, at når børn når op omkirng et år og får den samme kost som os voksne, så skal de have afføring i gennemsnit en gang om dagen – ligesom os voksne!

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.