Tisser i sengen…hjælp

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe Januar 2005 Tisser i sengen…hjælp

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter

Hejsa Alle

Min søn Tisser stædig ofte i sengen. Har tænkt mig at tale med lægen om det her til 5 års undersøgelse, men andre der oplever det samme og har erfaring???

HAr en lille søn på 3 og han gør det ikke særlig tit, ved godt at man ikke må sammenligne men det er altså svært.

Har læst at 10% af alle børn i mere eller mindre grad har problemet frem til de bliver teenager og det kan skyldes et hormon som de ikke har udviklet endnu og som lægen kan give den som piller.

Han vågner om natten og står op og går lidt rundt og går så i seng igen og tisser ofte bagefter. vi hjælper ham på wc når vi hører ham men det er jo ik altid. Tror ik at han er rigtig vågen, nogle gange siger han ik noget andre gange græder han vildt….det gør han mens han tisser vasker hænder og så snart han ligger i sengen igen så sover han. Han kan ofte ikke huske at han har været vågen om natten.

Det er jo synd for ham dels fordi han bliver is kold når han ligger der og er våd ogdels fordi hans 2 søskende jo ik vil sove sammen med han når han lidt for ofte får tisset på dem.

Det har i perioder været bedre end andre men aldrig helt godt og mindst en gang hver uge sker der uheld.

hjælp nogle med erfaring????

kh Lone og Lasse

peel2004peel2004
    Deltager

Hej Lone

Vi havde det samme problem med Mads. Han var blevet helt blefri, men oplevede nogle ‘samværs’ problemer i børnehaven hvilket gjorde at han blev en helt anden dreng uden ret meget selvværd. Dét gjorde vi selvfølgelig noget ved, og samtidigt gav vi ham natbleen på igen! Vi vurderede at det var vigtigere for ham at få sin nattesøvn i stedet for at blive blefri om natten.

Han bruger stadig natble! Men der er dage hvor han gerne vil sove uden, og det får han så lov til. Vi stresser ikke længere med det – sådan har vi valgt at gøre det 🙂

Elisabeth

FieBLarsen2FieBLarsen2
    Medlem

Smilla bruger også stadig natble – og den er altid våd! Ligesom dig har vi lavet lidt research og er kommet frem til at det hormon hjernen skal udskille ikke er aktiveret hos hende. Samtidig har hun en lille blære, for hun tisser mange gange i løbet af dagn.

Vi har forklaret Smilla det der med hormonerne i børnesprog (fortalt hende at hendes hjerne ikke fortæller blæren, at den ikke skal tiss om natten), og at det ikke er noget hun kan gøre noget ved – det skal nok komme. Men jeg tror nu også, at jeg lige nævner det ved 5-årsundersøgelsen! Jeg ved man kan få medicin, der hjælper, men det venter vi med, til det bliver et socialt problem for hende (Sove hos veninder osv.)

Mange hilsner
    Fie

jeg har fået en tid ved lægen allerede torsdag så er spændt på havd hun siger. skal nok skrive tilbage.

jeg tror ik han er ked af det/har problemer i hverken børnehaven eller skolen o han har lidt altid gjort det. Er også synd for ham at lillebror så smider sin nat ble før han fylder 3 uden problemer det gør det ikke nemmere når man er 5 og vil det hele selv.

kh
    Lone

andersmusandersmus
    Medlem

Johannes tisser også stadig i sengen. Nogle gange kan der gå uger, hvor han ikke gør andre perioder gør han det hver nat. Han vil helst ikke have ble på, så han sover med vådliggerlagen.

Hans søster på knap tre har været blefri både dag og nat det sidste halve års tid, så vi prøver på ikke at gøre et for stort nummer ud af, at han ikke kan holde sig om natten. Han kommer bare med mor eller far under bruseren om morgenen og vi vasker sengetøjet.

Har læst at man ikke skal bekymre sig, før de bliver 6-7 år. Man kan ikke forvente deres blære er ordenligt udviklet før og heller ikke at de kan danne det omtalte hormon.

Maria, mor til Johannes 260105, Helena 310107 og Hanna 221008

Hej

Så fik vi været ved lægen til 5 års undersøgelse og hun har givet nogle lidt dyre piller som vi skla prøve i 3 mdr og så holde pause og se om det har hjulpet. Indtil vidre går det lidt bedre dog med 2 held trods piller. jeg vender tilbage senere om hvordan det går.

kh

Lone og Lasse

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.