udeliv politik i vuggestuen

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe Januar 2005 udeliv politik i vuggestuen

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Forfatter
    stausholmstausholm
    Medlem

Nej det lyder dæem ikke af meget, det ville jeg også være utilfreds med. Min søn går i dagpleje og der kommer de desværre heller ikke ud hver dag. Men for det meste gør de – det afhænger også lidt af vejret… desværre..

bamsebabybamsebaby
    Medlem

Nu hvor det ikke er sommer længere har jeg lagt mærke til at de ikke går ud hevr dag i min vuggestue, også selvom vejret er ganske ok. jeg har fået at vide at jeg kan regne med at de komemr ud to gange om u´gen. jeg synes simpelthen ikke det kan være rigtigt og er meget ked af det. Når jeg henetr hende føler jeg at jeg bliver nø til at være med hende i en time før vi kan gå ind, og jeg har ikke engang en have!
    Jeg synes det er svært at gøre noget ved det da min vuggetsue er er meget etableret og de fleste pædagoger har været der i ca ti år så det føles meget som deres andet hjem hvor min datter max skal gå et år mere.
    Jeg har skrevet til kommunen og de har sagt jeg kan snakke mforældre rep eller vuggestueformand men jeg er lidt bange for at blive mega upopulær. HVis det kan få dem mere ud gør det selvfølgelig intet :o)
    Hvordan er det hos jer? I min søsters vuggetue komemr de oftest ud to gange om dagen. Faciliteterne er slet ikke særlig gode hvor hun går min pige, og jeg var faktisk skrækslagen da jeg så at deres stue var mindre en min og tanken om at min datter går der inde med ti andre børn hele dagen er virkelig mere end min samvittighed kan bære.
    Da vi var til samtale var jeg bare så glad for at pædagogerne havde arb der længe og derfor måtte kunne lide det ogsv, trygehd og sådan, og syne shun gjorde klart at de gik meget ud!!! To gange om ugen er sg ikke meget!! Eller hvad?
    :o(((((((((((((((((((((((((((

lillevylillevy
    Medlem

Det lyder godt nok ikke af meget. I Mathildes vuggestue er de faktisk ude hver, undtagen når det regner(ved så ikke hvordan det bliver til vinter, men tror at bare det ikke er for vådt så kommer de ud). Tit er hun ude om eftermiddagen når jeg henter eller så har de været på tur om formiddagen hvor de går i skoven eller ned til ænderne 🙂 Jeg ville helt sikkert også gøre dem opmærksom på at du gerne så hun kom mere ud. Frisk luft er sundt og ungerne bliver dejlige og naturlige trætte af det 🙂

Anja.

Anonym
    Gæst

Dette års målplaner eller hvad det nu hedder har blandt andet været at få alle børnene til at synes, at det er dejligt at komme ud, og det synes de i høj grad!

De er ude næsten hver dag (undtagen, hvis det styrtregner, men somregel finder de et halvtørt tidspunkt imellem regnen og kommer så ud alligevel).

Er lidt spændt på, hvordan det kommer til at gå hen over vinteren, men da alle børnene pt. er selvgående og meget aktive så tror jeg ikke det bliver noget problem at komme ud.

Jeg er også overbevist om, at når de går i gang med de nye planer til næste år, så glemmer de ikke bare udelivet, men fortsætter med det også!

Og jeg er rigtig glad for de er meget ude, da det jo efterhånden er halvmørkt når vi kommer hjem om eftermiddagen og det derfor er begrænset, hvor meget vi selv kan være ude med ham i hverdagene selvom vi har have.

Hvad er målene i jeres institution, kan du f.eks. ikke foreslå at de sætter mere fokus på udelivet som en del af målene? Selvom pædagogerne er etablerede, glade for at være der etc. så skal der vel laves mål for hvert år og de skal vel gerne udvikle børnene (og institutionen) løbende.

Udeliv er også rigtigt godt for den motorikse udvikling, da de jo kan boltre sig en del mere end indenfor, hvor pladsen jo alle steder er begrænset (i størrere eller mindre grad). En anden udvikling for børnene som også kan gøre udelivet mere attraktivt for pædagogerne er at de selv kan være aktive i at tage tøj af og på (på deres niveau selvfølgelig, men de kan jo godt hjælpe til med jakker, huer osv.). Der er jo ikke så meget ved at øve at tage jakken på, hvis den bare skal af bagefter, hvis den derimod skal på FORDI man skal UD, så er det jo sjovere og mere udviklende, bagefetr skal den selvfølgelig også af, men så har der også været en masse skæg ind imellem!

I vores vuggestue er de ude mindst een gang dagligt – uanset vejret….. Enkelte dage hvor ungerne er kommet i gang med en god indeleg lades de i fred og ro med det de nu beskæftiger sig med..
    …og vi har meget ofte beskidt og vådt tøj med hjem 😉

skrupfidusskrupfidus
    Medlem

Hej!
    Bolette er i dagpleje og de er ude mindst en gang dagligt -i al slags vejr! Det er jeg glad for da jeg ikke selv er det store udemenneske…

Annemette4/ skrupfidusen

Jeg ved ikke om pigernes VS har en politik på dette område, men de er ude 1-2 gange dagligt – medmindre det styrtregner. Nummer 2 gang, de er ude, er efter 15. Jeg henter 15.30.

Jeg kan godt forstå, at du er utilfreds med det, men jeg må også sige, at jeg synes, at du overdriver, når du kontakter kommunen, der er ikke sådan, man har forældresamarbejde. Du er nødt til at tage det op med personalet/forældrerep. Det er da et fair spørgsmål og temmelig sikkert også noget andre gerne vil have ændret – også pædagogerne. Du bliver klart mere upopulær, hvis det kommer personalet for ører, at du er gået bag deres ryg.

Mvh
    Christina

wolverinewolverine
    Medlem

Hej – Henvend dig til bestyrelsesmedlemmerne. Deres telefonnumre er garanteret slået op et eller andet sted i vuggestuen. Bestyrelsen har tavshedspligt, så hvis du har et emne du gerne vil have taget op men er lidt nervøs for at blive kigget skævt til så sig det.
    Mit bud er at du ikke er den eneste forældre der har spekuleret over mangelen på udeliv i vg´en, og en debat i bestyrelsen kan være med til at afklare hvorfor de kun er ude 2 gange om ugen, og om det ikke er muligt at ændre en sådan politik.

I min datters vuggestue har de indtil fornylig været ude både formiddag og eftermiddag. Nu er de så primært ude om formiddagen. Forklaringen på det, fik jeg at vide, er at det tager tid at få ungerne i alt det ekstra varme tøj, og det kombineret med personalebesparelser i eftermiddagstimerne hvor ungerne bliver hentet, og diverse “bleskift” efter den gode frokost… ja…. de har simpelthen ikke hænder nok 😉

– Men godt at få en forklaring. Inden må jeg da ærligt bekende at jeg spekulerede på om ikke det var pædagogerne der var “kuldskære” og foretrak indendørsaktiviteter 😉

Hej herfra, Sarah

bamsebabybamsebaby
    Medlem

Og jeg fik sagt alt det jeg ville på den måde jeg ville og følte mig godt overnpå bagefter, det er bare super når man ikke er faldet i og sagt en masse dumme sure ting..
    Grunden til at de åbenbart ikke går ud er vist ikke fordi de ikke vil, siger de, men fordi de skal følge og opfylde nogle læreplaner synes jeg de kaldte det. De lægger åbenbart meget fokus på at forberede dem på børnhaven og være sociale og lære at vælge mellem blå kop og hvis kop… Og det fungerer åbenbart kun indenfor!? Som I måske kan høre synes jeg det er noget vrøvl og tror på ingen måde på at mine datter skal undergå en så intensiv indlærning for jeg synes sg hun lærer alt hvad hun overhoved får lov til. Kan hun findeop til vandhanen så gør hun det, kan hun tænde den så gør hun det, kan hun få sko på så gøre hun det.. De små suger jo til sig som svampe og hvis de bare har nogle ordenlige rollemodeller der skaber tillid og sørger for børnene tør kaste sig ud det komemr det jo helt naturligt: Selvfølgelig er der nok nogen der har brug for mere, men hun går ikke på vs for børn med særlige behov så jeg må gå ud fra det.
    Om de havde haft en anden læreplan i sommers kunne de ikke svare på..
    Desuden sagde de at de havde haft et spørgeskema fro noget tid siden hvor forældrene havde sagt at det var deres eget andsvar at få børnene ‘luftet’. For mig virker det bare helt galt, fordi jeg syens den ‘intensive indlærnings tid’ burde være min som mor, ikke deres, fro de skal ikke opdrage mit barn, og at min sparsomme men vigtige tid med hende ikke bør ‘spildes’ på at sidde og se hende fyre krudt af på en legeplads.. Lyder måske lidt grov men helt ærligt, hvis nogen skal sidde sammen med hende og hygge, børste hår og snakke om køer og heste og meningen med livet syne sjeg det bør være mig.
    Udmiddelbart bliver inetet lavet om og de blev ved med at sige jeg bare kunne skifte vs og det blev jeg ret stødt over, men som sagt gik det alt i alt godt og jeg håber da det har vækket dem lidt op ‘selvom de aldrig har haft problemer med nogen forældre før’ hehe ;o)

Ja undskyld mig men jeg syndes simpelhen det er en gang vås de kommer med – Selvfølig kan de opfylde læreplanerne udenfor!
    Jeg er pæd. studernde og er i praktik i en børnehave,hvor der selvfølig også er læreplaner og de opfyldes lige så godt undenfor som indenfor…Problemt er jo nok nærmere at de ikke gider.
    Hvis jeg var dig skiftede jeg helt klart vuggestue!! Ingen tvivl om det.
    kh.Ingermarie

stausholmstausholm
    Medlem

Sikke da en omgang vrøvl!!! Jeg er selv pædagog og er i en integreret institution, og selvfølgelig skal man være ude og selvfølgelig kan de her fornemme læreplaner ligeså godt “udføres” udenfor!! Der står nemlig også at børnene skal lære at gå balance, lære at gynge, løbe, hinke, hoppe osv. Så jeg tror da bare det er fordi de er lud dovne og ikke gider al bøvlet med vådt overtøj osv. Jeg ville også helt klart skifte, hvis de ikke havde tænkt sig at lave det om!! Nemlig:)

nussnuss
    Medlem

Det skurrer da egentligt fælt i mine ører at personalet i vuggestuen ikke kan give dig en forklaring på, om de havde “en anden læreplan” i sommers – men noget kunne jo tyde på, at de her i vinterhalvåret har fokus på nogen andre aspekter ved det, at være i institution, end lige at komme ud hver dag. Ikke at jeg synes det er acceptabelt, efter min meninge burde børn være ude og lege mindst 1 gang om dagen. Om det så bare er ½ time og det øser ned…..

Jeg synes det er fint og rigtigt, at du stiller dig undrende til praksis og får sagt det, du har på hjerte. At du stiller krav og får svar på det, du undrer dig over. At du så får at vide, du bare kan skifte VS, hvis du er utilfreds, synes jeg vidner om at personalet har svært ved at tage imod konstruktiv kritik. Det ville måske være på sin plads om de tog sig tid til at kigge lidt “indenad” – det er på ingen måde farligt at blive konfronteret med sin pædagogiske praksis – synes jeg – for man bliver da tvunget til at reflektere over hvorfor man gør som man gør. Og det er slet ikke så skidt endda – synes jeg !!! Det kan man faktisk gå hen og blive en endnu bedre pædagog af – at reflektere, altså. Hvis man kan lade være med at tage kritikken personligt. Det er desværre min erfaring, at mange pædagoger straks tager det personligt, hvis en forældre stiller sig undrende an/kommer med konstruktiv kritik. Og det er sgu’ lige før, det også er for svært at modtage rosende ord……

Mange hilsner
    Tanja (som iøvrigt er specialpædagog…)

bamsebabybamsebaby
    Medlem

Det er dejligt at få et vide at jeg har gjort ret i at forholde mig kristik og sige fra, man kan jo let blive for autoritetstro, og jeg er ‘kun’ 24 og hun er mit første barn, så det er super fedt at få opbakning fra alle jer herinde fra.

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.