Pral – ang pottetræning.

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe Januar 2005 Pral – ang pottetræning.

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Forfatter

Hejsa alle

Jeg må lige prale lidt. I søndags satte jeg min dejlige søn på wcét og der lavede han stort. Onsdag morgen kom han selv og sagde at han skulle lave puha så jeg satte ham på wcét og han lavede straks…..fedt og så siger man at drenge er langsomme. Min datter var knap 2 da hun smed bleen og lillebror er da også godt på vej trods sine knap 19 mdr.

kh

Line snart mor til 3

Filosofie2Filosofie2
    Medlem

Hold da op!? Hvor vildt? Jeg synes det er lidt vildt a tOlivia bliver ved med at snakke om det hun skal “lave”… Og så går hun afsides, afleverer og kommer og siger: Ny ble på! Drengene var 3 år begge to, så… Håbet er lysegrønt?! /Sofie

Anonym
    Gæst

Hvor fedt(!!) – begge mine større piger har smidt bleen da de var 20 mdr. som Vigga er nu – men det har laaange udsigter (hvilket er helt ok) – hun tissede dog på potten i forgårs – i selskab med sin far *ss*

kh.
    Tanja

mariagrubbemariagrubbe
    Medlem

Mine to store var 3 år før de blev renlige – jeg regner ikke med at bettemanden blir det før.

Altså jeg ved ikke, men jeg har nok læst for meget Freud til at jeg tør forcere renligheden -hvorfor er det egentlig de skal være renlige hurtigst muligt, er det for deres egen skyld eller vores skyld? Ja, jeg spørger bare.

kh maria grubbe

Filosofie2Filosofie2
    Medlem

Her forcerer vi heller ingenting… Men jeg er dog ret sikker på at vi overhørte den mindste drengs signaler i en perode lige inden han fyldte 3. Og vuggestuen “glemte” at gøre os opmærksomme på at det måske var NU vi skulle gøre noget. De så jo nogle ting i løbet af dagen… Så der gik lidt over ½ år mere… Jeg synes at det har været så rart at tage bleen af, og så at der ingen uheld var?! Overhovedet…? Bare tanken om den indre stress JEG ville føle hvis jeg skulle gå og være enormt opmærksom på mit sprogløse barns tisse og “bajse”-signaler, altid have ekstra tøj osv. med…? Det vil jeg gerne være foruden. Så ingen decideret pottetræning her. Det kommer når det kommer… God weekend! Sofie

Anonym
    Gæst

Jeg synes det er descideret synd IKKE at reagere på barnets signaler – og også virkelig synd at skulle vende dem fra at tisse og lave i bleen når de bliver store – det tror jeg er mere traumatisk end at lave en blid overgang, hvor der er flere muligheder (ble, potte, toilet, udenfor-med-bar-numse osv… Det er forøvrigt også kun i vesten at man lader børn gå med ble til de er store. Jeg kan overhovedet ikke se hvorfor det skulle være synd at vænne dem til at bruge toilet når de selv kan styre det og siger til i forvejen.

Her går min datter med ble, men siger selv til når hun skal tisse og lave. Hun har haft en periode hvor hun ikke ville hverken potte eller toilet, og det er selvfølgelig helt ok. Men her den sidste uges tid har vi næsten ingen bleer brugt. Hun kommer og siger “Pøller, wc, ble af” og så går vi derud.
    Venlig hilsen

FieBLarsenFieBLarsen
    Medlem

Alle virker temmelig pædagogiske og velovervejede i deres beslutning – med eller uden ble, hvorfor søren så bruge et så forfærdeligt udtryk som pottetræning? Det lyder som dresur! Kan I høre og se signaler, så synes jeg det er fint, at I sætter barnet på potte eller wc – men at pottetræne (sætte barnet på potte på bestemte tidspunkter og forvente afføring), det går jeg på ingen måde ind for.

Mange hilsner Fie og Smilla (der kun sender signaler når hun er midt i det! Og hvis storesøster var renlig da hun var 2 år og 4 mdr. uden det mindste træning!)

Anonym
    Gæst

det er jo ikke et spørgsmål om enten eller – eller om at det skal forceres eller trænes @@

Det er et spørgsmål om at være opmærksom på barnets signaler og agere i samspil med barnet – at barnet udvider sin bevidsthed, er vel ikke pacende eller styrende :huh:

Min erfaring er at børn er motiverede i nogen perioder og i andre slet ikke, men det er aldrig værre, end at hvis man overser en periode popper den op igen på et senere tidspunkt… længere er det ikke ; )

mariagrubbemariagrubbe
    Medlem

Ja, det er muligt jeg er sort eller hvid eller begge dele – og måske reagerer jeg også for stærkt, men det er fordi afføring er noget jeg hører uendelig meget om i mit arbejde med blandt andet psykisk syge voksne. Der kan være så utrolig meget skyld og skam forbundet med afføring, jeg siger ikke der er det, men der kan være det. Og det er nok til at jeg for min del hellere venter lidt længere med at gøre det til et issue end ikke. Længere er den heller ikke;-)

kh mariagrubbe

nussnuss
    Medlem

Her “træner” vi slet ikke – men jeg er dog ganske sikker på at Therese smider bleen på eet eller andet tidspunkt. Ganske som storebror Anders…..*S*

Mange hilsner
    Tanja

Potte??? Det er slet ikke faldet mig ind at prøve med potte/toilet endnu. Det er vist de færreste på 20 mdr. der er (delvist) renlige?

Her får vi tydelig besked (klapper på bleen) når der skal skiftes, men jeg forventer bestemt ikke at min datter gør tegn FØR hun skal tisse/lave stor ble, først når hun er blevet noget større.

Min pointe: Flot at nogen kan, men jeg mener at det er på et meget tidligt tidspunkt og at man som hovedregel ikke kan forvente renlighed endnu.

Hilsen
    Gitte.

ugehrtugehrt
    Medlem

Jeg sidder lidt og tænker hold da op, hvilken side missde jeg lige i mor-bogen. Efter de første indlæg tænkte jeg bare at der var da vist lige et emne jeg ikke havde været opmærksom nok på hos Mathias, men på den anden side, så er de få gange hvor han selv har sagt han skulle have skiftet ble ved enten at tage på buksen eller sige ja, når vi spørger ham, nok til at tælle på en hånd. Jeg har altid hørt at de fleste børn bliver renlige mellem 2½ og 3½ års-alderen, og jeg tror på baggrund af det har jeg bare tænkt at det kommer nok. Har ikke på nogen måde tænkt på at begynde pottetræning nu for at gøre ham renlig. Hans signaler kommer nok senere – det har jeg da sat min lid til indtil nu. Jeg er ikke uddannet indenfor pædagogik eller psykologi og det ville da være fint hvis man havde lidt “teori” at forholde sig til, men det går nok alligevel…det skal det 🙂
    Hilsen Ulla

Hejsa igen fra Line

Jeg ville bare lige nævne at jeg aldrig kunne finde på at tvinge mine børn til at bruge hverken potten eller wcét, men når nu knægten selv gerne vil og ofte siger til, så ville man da være tosset hvis man ikke udnytter lejligheden. Han har absolut ikke styr på hvornår han tisser endnu, men han siger faktisk til hver gang han skal lave stort og og så sætter vi ham selvfølig ud….nogle gange så kommer der en prut og andre gange lykkes det for ham og han er pave stolt. Han har jo også en søster han kan se efter.

kh

Line

HLmor3HLmor3
    Medlem

Her var Patrick 3½ år før han var parat – eller jeg mente han var parat – og det var han faktisk også selvom pædagogerne i bhv ikke mente – men efter en weekend var han renlig både nat og dag – så han må jo have været parat…

Oliver blev renlig i forbindelse med en blærebetændelse, hvor det gjorde så ondt og så ville han ikke have bleen på – det var kort før bhv-start – ca 2 uger før han blev 3…

chris har gjort mange tegn i tidens løb på at nu skulle det være – men det har givet bagslag hver gang… Hun er renlig i bhv – dvs hun blebukser på, men de er aldrig blevet våde dernede… herhjemme kan hun slet ikke hitte ud af det endnu… Hun blev 3 her den 10.

Benjamin synes da også det har været sjovt et par gange at tisse i toilettet – men ellers så kommer det når det kommer…

Knuzer Hanne med termin den 27. marts 2007

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.