Lækker dessert?

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter
    Dahl11Dahl11
    Medlem

Jeg har fødselsdag på lørdag og skal jo så holde fest for min mor, bror og svigerinde. Men hvad søren skal jeg servere til dessert? Vi skal have græsk farsbrød med kartofler og tzatziki til hovedret og en LÆKKER chokoladekage med is til aftenskaffe, så jeg synes ikke desserten også skal indeholde is, selvom det er lækkert?
    Har du et godt forslag?

Kh Ulla – 28 lidt endnu!

HojlandHojland
    Medlem

Hej Ulla!
    Hvad med fløde- eller karamelrand med frisk frugt eller dåsefrugt til?

Eller du kunne finde på en forret og så slå kaffe og desserten sammen?
    Knus fra Pia, som har været på arbejde i næsten 10 timer i dag – vi havde p-møde efterfølgende….

Vestjyde30Vestjyde30
    Medlem

Frisk frugt, vindruer, melon etc. i mundrette stykker – eller, som Pia skriver, at kombinere aftenskaffe og dessert.

God fornøjelse!

Kh. Ellen

idor2000idor2000
    Medlem

Med lækker kage og is til kaffen, så tror jeg også jeg ville springe desserten over.

Ellers prøvede jeg i sidste uge at lave Panna Cotta, som var en lille fin dessert. Men den bør serveres i ganske små portioner (efter min smag).

Her er opskriften til 20, jeg er sikker på at du kan nøjes med 1/3.

9 blade husblas
    1,5 l kaffefløde
    450 g sukker
    1,5 vaniliestang flækket
    5-7 friske laurbærblade (bemærk FRISKE)
    0,75 dl spiritus

1. Sæt husblassen i blød

2. Bring langsomt fløde, sukker, vanilie og laurbør i blød. Kog roligt i 15 min., så blandingen reduceres til ca. 1/3. Tag gryden af varmen.

3. Tag husblasen op og vrid vandet af. Kom husblas og spiritus i fløden og rør blandingen ensartet.

4. Tag vaniliestangen op og skrab kernerne fra. Si blandingen hvis der er klumper eller tråde fra husblasen. Fordel blandingen i små plastik-krus eller lign. Stilles i køleskab 3-4 timer indtil de er faste.

5. Ved serering: dyp formene i varmt vand i nogle sekunder og vend panna cotta’erne ud på tallerkner. Bundene af krusene kan evt. lige punkteres med en skarp kniv. Server alene eller med frisk eller syltet frugt. Vi ik hjemmesyltede pærer til, mums ;o)

God fornøjelse
    Mvh Anette

Hannah1Hannah1
    Medlem

Hvad med noget frugt – enten frisk eller fra dåse (dødnemt lige at lukke en dåse afkølede ferskener op!) med makronskum til?! Makronskum er i al sin enkelthed knuste makroner, der har trukket i lidt hvid portvin (eller f.eks. grand manier, hvis det skal serveres til noget med jordbær *mums*) inden det blandes ned i flødeskum – enkelt men ret “raffi” efter min smag! Jeg laver det altid på fingerspitzgefühl, så jeg har ikke rigtig nogle mængdeangivelser, men kan godt lidt, hvis der er temmelig meget “sprit” i – makronerne skal ikke søppe i det, men de skal være gennemfugtede.

Bortset fra det, så tror jeg så til gengæld også jeg vil foreslå, at du eventuelt laver en forret i stedet for en dessert, eller blot nøjes med hovedretten, og så lader kagen, isen og kaffen udgøre desserten – evt. tilsætter lidt frugt (?).

God fornøjelse med det!

:O)
    Hannah

Dahl11Dahl11
    Medlem
    Dahl11Dahl11
    Medlem

hov!

Havde slet ikke overvejet at jeg kunne lave en forret i stedet, tsss! Det blev hellefisk med spinattarteletter, uhmmm…

Kh Ulla

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.