God opskrift på chokolademousse?

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe November 2004 God opskrift på chokolademousse?

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Forfatter

Nogen der har en sådan?

idor2000idor2000
    Medlem

..det har jeg. Jeg skal se om jeg kan nå at skrive den ned til dig i aften. HVornår skal du bruge den?

Mvh Anette

Imorgen 🙂

Vil meget gerne 🙂

idor2000idor2000
    Medlem

Prøver at få det gjort om lidt, inden jeg glemmer det. har alligevel en elendig dag hvor jeg ikke har nået en sk**. Hader når mine dage ikke lever op til mine forventninger ;o(

Mvh Anette

PS den kan med fordel laves fra morgenstunden.

idor2000idor2000
    Medlem

Nå, JOnas vågnede lige og græd i tre kvarter ;o( Åbenbart ikke kun mig, der har en dårlig dag.

Her er opskriften:

150-160 gr. mørk kogechokolade (bedst med den alm. “billige”)
    4 past. æggeblommer
    4 past. æggehvider
    1½ dl piskefløde

Chokoladen smeltes over vandbad
    Afkøler lidt, hvorefter æggeblommerne røres i, én ad gangen. Fortvivl ikke, hvis det gryner lidt først når æggeblommen røres i. Bare fortsæt med at røre, til det bliver blant og fint igen.
    Pisk æggehviderne stive og vend dem forsigtig i chokolade-massen.
    Pisk fløden stiv og vend også den forsigtigt i.

Anret i portions-glas og pynt gerne med lidt ekstra flødeskum i “dutter” på toppen.

Opskriften svarer ca. til 4-5 portioner.

God fornøjelse
    Mvh Anette

PS. Stammer fra “Mad fra A-Z”, som mine forældre holdt dengang i 70’erne ;o)

katja1850katja1850
    Medlem

Denne opskrift er simpelthen den bedste jeg nogensinde har smagt…

200 g god mørk chokolade 64%
    8 æggeblommer
    70 g sukker
    1/2 stang polynesisk vanille
    1/2 l piskefløde

Chokoladen hakkes fint og smeltes over vandbad ved max 55 gr. Vanillestangen flækkes og vanillekornene skrabes ud. Æggeblommer piskes godt sammen med sukker og vanille. 1/3 af den lune chokolade piskes ned i æggeblommerne. Når massen er blank, sej og homogen vendes resten af chokoladen i. Fløden piskes let, kun lige akkurat så den begynder at blive cremet. Derefter vendes 1/3 letpisket fløde ned i chokolademassen. når den har fået fat i chokoladen tilsættes resten af fløden.

Undgå at røre med i moussen en absolut nødvendigt. Hvis der røres for meget, begynder man at piske luften ud af fløden, hvilket gør at moussen bliver hård og nærmest skærefast i konsistensen, hvilket ikke er rart.

Morten heiberg anbefaler så at man serverer med hindbærkompot og mandeltuilles. (sig til hvis du vil have opskriften)

Hilsen katja

Tusind tak – det lyder drøngodt!!!

Kh Pia Maria

auzzieauzzie
    Medlem

Kom endelig med resten af opskrifterne også, mine tænder løber i vand :o)

Hilsen Malene.

idor2000idor2000
    Medlem

Hvad valgte du så, og blev den god?

Skal ved lejlighed dele en opskrift jeg har på en dessert-kage med tre lag chokolade-mousse (mørk, mindre mørk og hvid). Men skal lige have den oversat først ;o)

Mvh Anette

Anonym
    Gæst

camilla

auzzieauzzie
    Medlem

Hej Camilla.

Jeg mener det er en vanille af rigtig god kvalitet (vel den bedste man kan få – har jeg ladet mig fortælle)
    Ta’r jeg fejl må en bedrevidende meget gerne rette mig ;o)

Hilsen Malene.

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.