Inspiration til fødselsdagsmiddag søges :O)

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe November 2004 Inspiration til fødselsdagsmiddag søges :O)

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter
    Hannah1Hannah1
    Medlem

Hejsa

Henrik har fødselsdag her den 2. januar og vi har ENDELIG fået inviteret nogle venner til at fejre ham den 4. om aftenen. Det er ellers ikke noget vi rigtig har fået gjort det så meget i, fordi han har fødselsdag så tæt på jul og nytår. Og da han fyldte 40 og vi var ved at planlægge fest, var jeg så besværet af min graviditet, at det ikke blev til noget.

Derfor vil jeg RIGTIG gerne gøre det GODT nu det endelig skal være med en fantastisk menu, som vil gå over i historien (hi-hi, nu løber mine ambitioner vist lidt af med mig *fnis*)!!!

Til hovedret vil jeg lave oksesteg af højreb med… ja, jeg kan jo kun komme på flødekartofler og waldorfsalat men det er jo ret tratitionelt. Hvad kan man ellers lave af spændende og flot tilbehør?! Måske det heller ikke gør så meget med en “klassisk og traditionel” hovedret, hvis jeg så bare kan finde på en spændende forret og en skøøøøøøøn dessert. Har I fantastiske gourmet’er der ude mon nogle stikord at inspirere mig med?! Vil bare så gerne gøre det godt for Henrik :OD

Glæder mig rigtig meget til at høre jeres forslag! Er sikker på, at I har prøvet eller selv lavet en masse fantastisk mad (her i huset er vi ellers mest til husmandskost med brun sovs og kartofler, så det bliver ellers aldrig ret “eksotisk”) .

:O)
    Hannah, i det muntre køkken

idor2000idor2000
    Medlem

Nu kommer det jo lidt an på, hvor mange i bliver, for nogle ting er jo bedst til et lille selskab (af hensyn til arbejdsbyrden). Her har jeg regnet med, at I ikke er alt for mange.

Med oksehøjreb til hovedret er laks i buttedej måske lidt tungt som forret. Jeg tror jeg ville vælge at lave en roulade af laks og noget rørt ost (du kan garanteret finde en opskrift enten i et af katalogerne der kommer her op til ntyår, eller på nettet) med en dressing af creme fraise og limesaft og dild. Evt. en skive brød til. Eller stenbiderrogn på små blinier serveret med hakket rødløg og creme fraise.

Som tilbehør til højreben kan du lave små sprøde kartoffelpandekager. Riv kartoflerne groft og bland dem med lidt ost og krydr med salt og peber. Tror måske opskriften er i en af Karoline-hæfterne. De skal lige en tur i ovnen inden servering gerne lige på grillen til sidst, så de bliver sprøde. De skal være ganske tynde på bagepladerne. Dertil masser af stegte svampe/champignon og en dejlig sauce.

Som dessert måske en symfoni af en lækker chokolade-kage (bare et ganske lille stykke til hver), frisk frugt, is og måske en lille klat chokolademousse. Kan pyntes med lidt blendede hindbær evt. sødet med lidt flormelis, som hældes over tallerkenen i fine striber eller mønstre.

God fornøjelse
    Mvh Anette

mormeretemormerete
    Medlem

Hej Hannah

I stedet for flødekartoflerne ville jeg servere halve bagte kartofler med et godt krydderi på toppen. De er altid et hit her hos os.

Med forret og dessert ved jeg ikke rigtig. Jeg skal lave forretten her til nytårsaften og har googlet mig frem til en nem forret – butterdejsæske med laks og rejesalat, det glæder jeg mig til at prøve.
    Jeg tror også jeg ville google mig frem til en dessert, hvis jeg selv skulle lave det.

Håber det var lidt inspiration.

Merete

Hannah1Hannah1
    Medlem

Ææææeee-øøøøøhm, tapas? Er det ikke noget i stil med antipasti (hedder det så’rn’?!) med en masse forskellige små ting serveret på en tallerken? Kan det bruges som forret og hvilke “små ting” kunne man tænke sig ville passe sammen?

? :O.
    Hannah

Vestjyde30Vestjyde30
    Medlem

Jeg laver af og til purløgsmuffins med røget laks og rejer til forret – synes selv det smager mums og det er nemt at lave!

Generelt kan jeg godt lide fiskeforretter, så en lakseroulade med enten tunmousse eller ost er også en mulighed.

Halve bagte kartofler er altid et hit her – mums, bliver helt sulten nu! Og en lækker salat, evt. også en broccolisalat, og en god sauce.

Dessert – tja, det klassiske er jo is. Hvad med en god hjemmelavet is, evt. med nøddebunde og med hindbærpuré til?

God fornøjelse og på forhånd tillykke med fødselaren!

Kh. Ellen

Mht de bagte kartofler… jeg elsker når noget af indmaden er taget ud, kogt og lavet til mos. Og man så hælder det i en sprøjtepose og smukt fylder de bagte kaftofler igen. Sån… med flot krummelure-top du ved. Stiller det i ovnen så mosen indeni bliver gylden og flot.

Mmm…

Pia

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.