I tvivl – rigtig i tvivl (langt)

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe November 2004 I tvivl – rigtig i tvivl (langt)

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter
    ATA2004ATA2004
    Medlem

Louis går stadig i vuggestue. Han bliver først 2 år og 10 måneder i oktober. Og når man går i en integreret institution, som han gør, så kommer man først i børnehave, når man er 3 år. Både han og jeg er ellers MEGET parate til børnehave. Han vil rigtig gerne og snakker en del om at han har været med børnehaven på legepladen etc.

Han har længe været ked af det næsten hver morgen, når vi gik. Der har været meget personaleflugt og sygemeldinger fra hans stue. Derfor også mange vikarer. Hen over sommeren var det, som om jeg afleverede ham til en ny voksen hver dag – men der samledes stuerne også en hel del. At vi så i efteråret havde et større sammenstød med den eneste, der nu er på stuen fast – gør ikke det hele bedre.

Her til morgen var han ked af det, fra han vågnede. Han VIL bare ikke noget som helst – jeg aner ikke om det er pga vuggestuen, men han beder ofte om at blive hjemme. I weekenderne er han aldrig morgensur (men bliver jo heller ikke vækket). Da jeg afleverede ham, klyngede han sig som sædvanlig til mig fra jeg åbnede døren til stuen til jeg (efter at have krammet længe i sofaen) trak ham af mig og puffede ham over til pædagogen. Jeg anede ikke, hvad jeg skulle gøre mere. Jeg havde talt og forklaret. Og fortalt ham, at han og jeg skulle i ZOO, når jeg hentede ham osv. Mest af alt for at give ham noget at glæde sig til.

Nu havde jeg i øvrigt også håbet, at han kunne få en plads i den nye mellemgruppe, som er blevet dannet på stedet (for de 2½-4 årige), men jeg fandt i eftermiddags ud af, at de 2 ledige pladser, der var på den stue er givet til andre børn (til trods for at Louis er den ældste i hele vuggestuen). Måske kommer de udefra, det ved jeg ikke.

Jeg ved heller ikke om han kunne blive gladere på en anden stue, hvor de lavede andet end ‘fri leg på stuen’. Men jeg tror det. Vi har begge længe ment at han kedede sig på den stue. Louis elsker at opleve og komme på tur, men det sker bare ALDRIG med dem. Slet ikke nu hvor de har fået mange nye små børn på stuen. Det vildeste er, når de kommer på legepladsen, så der er Louis meget for tiden. Og det kan han godt lide.

Dilemmaet er, at jeg har skrevet ham op til to andre steder, som vi har besøgt og valgt. Jeg kunne nok få plads til ham dér – pladsanvisningen melder om mange ledige børnehavepladser. Men i mellemtiden er der sket en masse for os med nogle ventelister til andelsrækkehus, og jeg ved der er 3 ledige boliger i 3 forskellige foreninger her i efteråret (sidst var vi kun nr. 2, der ville købe). Hvis vi får sådan et hus med have, så skal vi flytte væk fra kommunen, og så ville det jo være fjollet at flytte Louis til en anden institution nu, kun for at flytte ham igen om kort tid. På den anden side, så har jeg holdt den åndssvage institution ud så længe, at jeg snart ikke kan mere. At skulle forlade Louis på den måde om morgenen er ikke tilfredsstillende. Men jeg ved jo ikke, om vi får tilbud om at købe husene. De spørger jo flere på listen samtidigt hver gang der er et salg.

Alle kommentarer, spørgsmål, ideer, erfaringer – ja, det hele! – modtages med kyshånd.

Kh
    A-T

ATA2004ATA2004
    Medlem

Det første af de 3 afklares den 30. september. De andre ved jeg ikke andet om end at der skulle komme 2 til salg ‘i efteråret’.

Hører også lige med til historien at Louis ikke sover lur i vuggestuen længere, så han er generelt meget træt og pylret hele tiden. Svært at skille det ad, men ked af det over at blive afleveret har han været det meste af det sidste år.

Kh
    A-T

wolfindewolfinde
    Medlem

Hej
    Jeg sidder her og tænker over dit indlæg og hvad jeg gerne vil give videre til dig, jeg vil bare lige have afklaret noget først. Hvornår ved i om i evt. kan få et af husene??

Knus Winnie – jeg vender tilbage 🙂

kattwomankattwoman
    Medlem

Hej AT,

Har læst dit indlæg og kan slet ikke forstå at han ikke bliver flyttet i gruppen af 2,5 års børn. Maimona går også i en integreret inst. og hun blev flyttet i børnehave da hun var 2 år og 5 mdr.
    Louis skal være der hvor hans bedste legekamarater er. Hvem leger han med ? Har han slet ingen legekamarater, som kommer med hjem og leger ? Har han ikke fået venner ?
    De flyttede min datter i børnhaven fordi hun mest legede med børnene i børnehaven. Mit bedste råd er at tale med vuggestuen om det, måske få en forklaring på hvorfor han ikke kan flyttes i børnehaven nu. Jeg kan i dag slet ikke forestille mig Maimona i vuggestue, hvor de helt små render rundt. Det er vigtigt at de er, der hvor de kan udvikle sig bedst. Der er mange flere ture i børnhaven, og Maimona er nu MEGET glad for sin børnehave. Men, hun har også 2-3 børn som hun ALTID leger med.

Snak med vuggestuen og få ham flyttet der hvor han er nu. Mit bedste råd. Kan godt forstå at I ikke vil flytte ham i ny børnehave når I snart skal flytte…og held og lykke med at finde ny bolig.
    Troede ikke det var så let at få en andel – det skal jeg huske.
    kan du finde en til mig også ?
    Knus Katrine

kattwomankattwoman
    Medlem

Glemte lige…hvorfor sover han ikke til middag mere ?
    Er det jer, der har besluttet det ?
    Det lyder helt omvendt i min ører, de vil ikke flytte ham i børnehaven, men han er stor nok til ikke at sove til middag ?
    Du bestemmer vel, hvad der sker med dit barn i inst. ?
    Eller hvad ?

wolfindewolfinde
    Medlem

Hej igen
    For mig er der ikke meget logik i at Louis ikke kom med op i børnehavnen når nu han er den ældste og egentlig “skriger” på at få lov til at komme derop. At han ikke trives specielt godt i vuggestuen kan du jo tydelig mærke, men det må hans pædagog også kunne mærke på ham, det er vel ikke kun derhjemme han reagere på at han ikke har det godt med at være der…
    Nu der nu går lidt tid inden i ved noget mere om jeres kommende bolig situation, syntes jeg du skal aftale et møde med inst., jeg syntes du skal forlange en grund på hvorfor han ikke blev flyttet op når nu han var den “første på listen”. Når nu han ikke er flyttet op kan det måske være han skal flyttes til en anden stue (hvis det er muligt)?? Det er ikke lige til at sige om det er hans pædagog han reagere på eller om det i helhed er inst.
    Summa sumarum så syntes jeg ikke i skal flytte ham til den anden inst. hvis han skal flyttes igen kort efter, men jeg syntes i skal få afttalt et møde med inst. og få snakket tingene igennem. Det kan da ikke være rigtigt at en dreng på 2 (snart 3) allerede skal være “skoletræt”!!!!
    Ja AT dette er altså mit bedre bud, jeg håber det om ikke andet gav dig lidt støtte i denne dumme situation.

Knus Winnie

ATA2004ATA2004
    Medlem

…at råde til noget i sådan en situation. Tak for jeres kommentarer. Jeg havde og har sådan brug for at få luft og ører der lytter.

Jeg var bare så ked af det i går aftes. Så skuffet og trist. Jeg har talt med den vuggestues personale og ledelse en milliard gange de sidste par måneder. Jeg spørger hele tiden, hvornår der er en plads etc. Men de holder på, at der er mange faktorer at tage hensyn til (fx alderen på de nye børn, som de er forpligtede på at tage ind). Alligevel er det møgfrustrerende. Nok mest af alt, fordi jeg slet ikke føler mig hørt – sådan rigtig.

Meldingen har været, at de ved, der bliver plads til ham i BH i marts-april – med mindre nogen flytter før. Der er godt nok længe til marts-april, når man som jeg havde sat næsen op efter, at mit barn skulle væk fra den ideforladte stue, hvor de virkelig ikke finder på nogen aktiviteter. Men sådan går det bare ikke. Jeg må væbne mig med tålmodighed.

En af grundene til, at han er så ked af det om morgenen, er nok også, at han har luret, at jeg er derhjemme nu. Men jeg skriver jo speciale og kan på ingen måde have ham hjemme. Lysten til at tage ham ud af institutionen og passe ham selv er der i den grad!! Jeg satser derfor på at skynde mig med specialet og så tage fri med Louis bagefter. Man skal jo gøre det mens man kan. Min mand afleverer de fleste morgener – og efter dagen i går bliver det vist HVER morgen. Det går nemmere.

Legekammerater, spørger du til Katrine. Tja, jo altså der er én næsten jævnaldrende dreng på stuen, som han leger godt med. Men der er ikke nogen, som han snakker om hjemme. De andre snakker om Louis derhjemme, og han fungerer fint socialt, men han kan vist stadig bare bedst lide Mor og Far.

Han er glad nok, når jeg henter ham, så jeg må bare væbne mig med tålmodighed og så selv stimulere ham det, som jeg synes der mangler i vuggestuen. Vi tager derfor ofte på ture sammen om eftermiddag og i weekenden og laver i det hele taget en masse sjovt. Jeg er sikker på, at det er min lærerbaggrund og især mit nuværende studie med fokus på læring og udvikling, der gør at jeg forventer meget af institutionen. Jeg overvejer derfor seriøst at sætte begge børn i Rudolf Steiner institutioner, når/hvis vi flytter – selvom vi så skal køre lidt.

Jeg synes blot generelt, at det er svært at efterlade sit barn til et sted, hvor det ikke rigtig vil efterlades. Det får tårerne til at presse sig på. Og det skærper min kritik til stedet og mine forventninger.

Nu vil jeg tage til JM.

Knus
    A-T 25+6

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.