En mening om våben

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe November 2004 En mening om våben

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Forfatter

Jeppe fik forleden af min velmenene far, en skyder. Ligner vist en rum-pistol 😉 Den siger en frygtelig lyd, hvilket i sig selv er nok til at jeg ikke synes han skal lege med den. Men min umiddelbare reaktion er nu osse at jeg ikke gider have at han leger med våben.

Bryder mig ikke om at blive skudt i maven af små drenge der kommer mod mig og siger “BANG BANG Jeg har dræbt dig!” – det er altså lidt ucharmerende og faktisk lidt småuhyggeligt synes jeg.

Jeppe har lykkeligt glemt alt om pistolen, jeg har gemt den… og jeg tror ikke han får den.

Hvad siger I? Har jeres børn skydevåben allerede? Og er det okay? Uundgåeligt?

Kh Pia

Dahl11Dahl11
    Medlem

Det er først for nylig at Lukas har fået pistoler. (Ud over vandpistoler, men det tæller vel også i denne sammenhæng). Jeg har ikke noget mod at han leger krig og soldater og jeg bliver skudt indimellem. He, jeg skyder også ham nogle gange. Jeg ser det som en leg og intet andet. Før han fik pistoler brugte han bare en pind eller en banan eller hvad ved jeg, så for mig gør det ingen foskel.

Kh Ulla

Vestjyde30Vestjyde30
    Medlem

Jeg har faktisk ikke tænkt så meget på det endnu, men har bemærket at han kigger vældig interesseret på sværd og lign., når vi besøger venner med lidt ældre børn. Så det har jeg faktisk overvejet at han snart skal have – og et eller andet sted er det vel i samme stil som pistoler.

Tror jeg vil have en snak med Dan om det, så vi har en fælles holdning. Men helt undgå det tror jeg bliver svært!

Kh. Ellen

susi23susi23
    Medlem

Elias fik et mini-maskinegevær af hans farfar og farmor i foråret engang. Min umiddelbare mening om det da Elias kom hjem med det, var ligesom din. Jeg brød mig ikke rigtig om, at han skulle lege med sådan noget – i hvert fald ikke allerede.

Heldigvis glemte han den hurtig og jeg tror den befinder sig i bunden af legetøjskassen, hvor den jo ikke skader nogen.

Men ligesom de andre, tror jeg ikke det kan undgåes at sådanne legepistoler m.m. kommer inde for ens døre. Hører det ikke også til det at være dreng? At lege røvere og soldater?

Så ja, jeg er vel egentlig for legepistoler, men imod at Elias fik én i så tidlig en alder :)!

Mvh Pia

ATA2004ATA2004
    Medlem

Jeg har forlængst fortalt familien, at Louis ikke skal have våben, når han får gaver. Og hvad fik han så af min søster til jul? Et piratskib med sørøvere så uhyggelige, at han pev ved synet af dem! Det skib har vi ikke mere.

Jeg vil ikke have, at han har våben – endnu?. Det har de heller ikke i institutionen, og det ville gå mig på, hvis han rendte rundt med den slags. Våben handler om at gøre ondt og dræbe. Og sådan noget skal han IKKE lege med.

At han så peger på mig med fingeren og siger ‘ra-ta-da’ – det kan (og skal) jeg ikke forhindre, men ligefrem at give ham dem at lege med hjemme, det vil jeg ikke. Fik Louis et våben, ville jeg smide det ud!

Det er muligt at jeg bliver klogere, men det er sådan jeg har det med det NU hvor han ikke engang er 3 år. Og det faktisk en af mine mærkesager: våben og åndssvagt plastiklegetøj.

Kh
    A-T

munderlienmunderlien
    Medlem

Min dreng har endnu ikke legetøjsvåben og jeg har også selv tidligere haft den holdning, at han aldrig skulle have det. Men jeg har med tiden ændret holdning. Delvist fordi jeg har læst Carl Mar Møllers bog om at opdrage drengebørn. Jeg er bestemt ikke fan af ham, men jeg synes at han har mange væsentlige pointer i den bog.

Drenge er altså drenge og de har nogle maskuline og aggressive sider i sig, som man ikke bør undertrykke, men acceptere og få dem til at balancere, for at få en harmonisk dreng. De skal have lov til at lege krig, røvere & soldater og “skyde” folk. Hvis de ikke gør det med legetøj, så finder de selv på noget. Det betyder jo ikke, at de vokser op og bliver skydegale og krigsliderlige. Det hører med til at være dreng. Og så er det vores opgave som forældre at vise og fortælle dem, hvad der er rigtigt og forkert. Hvad der er fiktion og virkelighed.
    Jeg mener, at vi skal passe på med ikke at presse for mange feminine værdier og normer ned over hovedet på vores drengebørn. En sund balancegang, og de kan sagtens blive de kærlige og fornuftige mennesker vi gerne vil have dem til at være.

Mange hilsner,
    Mette

mamachmamach
    Medlem

Nu har jeg jo godt nok kun en datter, men jeg blander mig alligevel.

Da Anders var lille, måtte han da endelig ikke og ikkenikkenej få en pistol, for det var jo såååååå farligt (jf. hans mor og mormor). Og hvad gjorde drengen. Han fandt natuligvis en pind, som så var hans våben. Og han elskede at komme på besøg hos de andre legekammerater, som godt måtte få våben ol. og lege med for deres forældre.

Jeg har selv haft våben at lege med som barn. Vi legede røver og soldater med nabobørnene, og vi elskede det.

Jeg synes måske ikke at børn på vores alder skal have våben, men når de bliver ældre, måske i skolealderen, ser jeg bestemt ikke noget problem i det, så længe man forklarer dem om farligheden i våben. Ligessom så meget andet fx. med trafiksikkerhed og biler.

Kh
    Marianne

tokehundtokehund
    Medlem

hihi Marianne…kom lige til at læse det der…det er godt nok nogle store unger.
    Nå men angående våben…Alexander har ikke våben. Han fik et skumsværd en gang vi var på McD men det tog jeg fra ham, da han slog efter os med det. Men siden han kunne sætte klodser sammen har han brugt to klodser, en lang og en kort og vupti så har man en skyder. Så egentlig har jeg ikke de store indvendinger mod at han får det, men jeg vil til gengæld ikke selv købe det til ham.
    Desuden er manden jo i hjemmeværnet og har et våben, så det ville måske være lidt dobbeltmoralsk, hvis vi sagde at han ikke måtte få det i legetøjsudgaven.
    Tina

sanchensanchen
    Medlem

Jeg har det ligesom dig, Pia. Jeg kan ikke lide, når Phillip render rundt og skyder både, hund, lillebror og mor:o) MEN nu har vi fx. en tegnefilm med Babar, hvor en af elefanterne bliver skudt af en jæger. Så nu leger han altså jæger engang imellem – og så siger mor her, at det da er synd at skyde dyrene. hmmm? Tror måske, vi er lidt for pylrede:o) Så nej, heller ingen våben her endnu. Men de bliver bygget i lego – så bliver fantasien da også brugt lidt!

Når de bliver ældre, kommer det nok af sig selv og ja, det kan vi nok ikke forhindre…

Kh Sanne

dbruhndbruhn
    Medlem

Hej !

Ikke noget jeg har tænkt synederligt over endnu, men jeg har jo også 2 piger!! 🙂

Andrea har dog et par gange sat nogle legoklodser sammen, peget på mig og sagt: “Nu skyder jeg dig mor!”

Det har hun jo set de store i børnehaven gøre og forhindre det kan vi i hvert fald ikke (og vil heller ikke!)
    Til AT – ved faktisk ikke om de har våben i vores børnehave, men der er i hvert fald børn som selv har skydere, sværd og lign. med hjemmefra og det får de lov til, ligesom at pigerne har prinsesse-ting med!!

Knus fra Dorthe

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.